Miehen parantumaton ihosairaus
Olen seurustellut nyt reilun vuoden mieheni kanssa, olemme molemmat kolmekymppisiä. Tavatessamme miehellä oli hyvä iho, mutta kertoi että nuorempana oli kärsinyt aknesta. Myöhemmin selvisi, että miehen kainalot oli joskus leikattu märkivän ihotulehduksen vuoksi. Vajaan puolen vuoden kuluttua seurustelun aloittamisesta, miehen iho alkoi taas oireilla ja kasvoihin ilmestyi isoja, syviä ja tulehtuneita paiseita, jotka olivat täynnä mätää. Hoitajana puhkoin niitä steriilillä neulalla, paise kuivui, mutta parin viikon päästä tuli eri paikkaan uusia. Tällä hetkellä miehen kasvoissa on paiseita, kainaloissa ja nivusissa, lisäksi reidet ja takapuoli tavallisten finnien peitossa. Mies kävi ihotautilääkärillä, joka totesi kyseessä olevan autoimmuunisairaus, jota voidaan hoitaa muttei parantaa. Lisäksi sairaus voi olla periytyvä.
Olen tiettyyn pisteeseen asti yrittänyt ymmärtää, mutta nuo mätäpaiseet vaikuttavat jo seksielämäänkin kun ei tee mieli koskettaa toista. Ymmärrän, ettei mies voi sairaudelle mitään, mutta toisaalta asia ei edes juuri vaivaa häntä. Olen aina ollut tarkka hyvästä ihosta , ja joskus huonona hetkenä mietin miksi päädyin juuri tämän miehen kanssa yhteen. Saa kivittää, mutta mitä tekisitte itse tässä tilanteessa?
Kommentit (65)
Ongelma pahenee jos ällöstelet paiseita ja mies stressaa äällöstelystäsi... Asenne ei voi olla se että sinä ja sinun ällöttävät paiseesi. Hienotunteisuus ei taida olla kovin monen prinsessan ominaisuuksia tällä palstalla. Mieskään ei halua että joku ällöttelijä ottaa häneltä poskeen kauhistellen että ompa ällöä tämä tällainen. Teidän kommenttinne ei auta se ällöttely kannattaa pitää omana tietonaan vaikka lopettaisi siitä syystä suhteenkin, koska sillä ällöttelyllä on enemmän negatiivisia vaikutuksia kun mitään informatiivista merkitystä.
Miten se mies ei itse tajua erota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mua ainakin ällöttäis ottaa poskeen, jos nivusissa mua tuijottelis joku vuotava mätäpaise.
Onhan sitä vaikka mitä ällöä varmaan itsekullakin joskus, mutta mua kanssa tuossa ehdottomasti eniten häiritsisi miehen asenne. Ärsyttäisi, jos ei vaan viitsisi yrittää saada tuollaista kuntoon tai edes mahdollisimman oireettomaksi..
Juuri tämä, kiitos! Tuossa mainitsemassani vertaistukiryhmässä naiset puhuvat keskenään, miten ihania heidän miehensä ovat kun eivät välitä vaikka heillä (naisilla siis) on koko alapää täynnä märkiviä, syviä mätäpaiseita, ja siitä huolimatta miehet haluavat harrastaa seksiä (eteenkin suuseksiä) heidän kanssaan.
Niin, ja olen hoitoalalla, töissä kotihoidossa ja viittä vaille valmis terveydenhoitaja/sairaanhoitaja
-ap
Etenkin suuseksiä... :D tämä juttu vain paranee :)
Vierailija kirjoitti:
Päätähän kannattaa lyödä seinää ihan puhtaasti pelkästään vain siksi ettei luultaisi luovuttajaksi, miestä masentaa se ettei lääkärit voi auttaa hänen inhottavaan ihosairauteensa ja masennus ja stressi pahentavat yleensä tulehdustiloja.... kortisonia tarpeeseen. Kortisoni ON petollista liikaa käytettynä ja varastoituu ihon alle sekä pitkittää lopullista paranemista, mutta se auttaa, kuivaa suihkun jälkeen vuotava ihottuma alue riittävän moneen kertaan ennen kortisonin levittämistä. Ihotauteja voi olla monia tuntemattomiakin/tutkimattomia, koska usein lääkärit luokittelevat ihosairaudet johonkin ryhmään joka ei ole kovinkaan tarkka.
Englanniksi hakemalla saa ehkä parempaa tietoa ihonhoidosta netistä.
Eihän sairaus tai kipu masentunutta haittaa vaikuttaa että miehesi on masentunut ja kieltää/hyväksyy kivun kuin rangaistuksen. Sanoit että haukkuu lääkäreitä joten on kuitenkin oikeasti harmissaan oireistaan.
Onhan se tietenkin kätevää, ku on alapää täynnä märkiviä paiseita. Ei tarvi liukkaria, ku mätä liukuu. Ja äijät voi imasta eväitä siinä samalla, kun pää edellä touhuavat.
Hyi oksennus!!!
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ap:n koulutus on valmentanut hänen arjen haasteisiin.
Hän on hoitoalalla, töissä kotihoidossa ja viittä vaille valmis terveydenhoitaja/sairaanhoitaja. Erityisesti tuo yhtäaikainen sairaanhoitaja/terveydenhoitaja valmistuminen on mielenkiintoinen.
On varmasti kurja tilanne, teille molemmille! :/
Itselläni on atopia ja iho välillä todella huonossa kunnossa. Ihon ollessa huonossa kunnossa itsetuntoni laskee, itken peilin edessä, enkä halua että mies yrittää "lohduttaa" sanomalla tyyliin "Sun kasvot näyttää kauniilta". En vain itse näe asiaa siten. Olo on kurja ja kyllä, yritän hoitaa atopiaa, mutta joskus menee pitkiä aikoja (kortisonikuureja), että iho edes hieman palautuu. Kortsionin sivuvaikutuksena tulee kauhea turvotus. Mies on ihana itseäni kohtaan ja vaikka en sitä ääneen hänelle saa sanottua, arvostan sitä tosi paljon <3 Juuri silloin olen heikoimmillani..
... mutta, asiathan ei ole niin yksiselitteisiä. Uskon, että sinua saattaa "ällöttää" (minua itseänikin, minä itse!) ja sekin on täysin aito tunne. Ehkä teidän olisi hyvä keskustella tästä asiasta keskenänne. Olet tosin ehkä jo yrittänytkin? Kokeeko mies paiseiden yms. hoitamisen hankalaksi, työlääksi? Esim. itse usein pitkitän kortsionikuuria, koska siitä seuraa sitten taas muita "ei niin kivoja" haittavaikutuksia.
Tsemppiä teille!
Ehkä hieman epäselvästi ilmaisin itseäni, mutta en ole siis ikinä miehelle sanonut että paiseet ällöttävät minua. Ihan vapaaehtoisesti niitä olen puhdistellut ja puhkonut, silloin mulla on enemmän hoitajamoodi päällä. Mutta ihan rehellisesti, en varsinaisesti nauti siitä, että miestä koskettaessa sormet osuvat isoihin paiseisiin, joista osa saattaa vielä olla auki ja vuotaa märkää tai verta. Tai että suudellessaan mun huulet koskevat kasvoissa olevia paiseita.
Makkaran syönti ja punainen liha ainakin aluksi pois. Miehen kannattaisi kiinnittää huomiota siihen, että syö vain hyviä rasvoja sekä paljon kasviksia, joista saa vitamiineja ja hivenaineita. Avantouinti ja huippukylmä hoidoiksi sekä liikuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Ongelma pahenee jos ällöstelet paiseita ja mies stressaa äällöstelystäsi... Asenne ei voi olla se että sinä ja sinun ällöttävät paiseesi. Hienotunteisuus ei taida olla kovin monen prinsessan ominaisuuksia tällä palstalla. Mieskään ei halua että joku ällöttelijä ottaa häneltä poskeen kauhistellen että ompa ällöä tämä tällainen. Teidän kommenttinne ei auta se ällöttely kannattaa pitää omana tietonaan vaikka lopettaisi siitä syystä suhteenkin, koska sillä ällöttelyllä on enemmän negatiivisia vaikutuksia kun mitään informatiivista merkitystä.
Suu on myös niin "likainen" ettei kannata mennä harrastamaan suikkareita tai nuolla ihottumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ap:n koulutus on valmentanut hänen arjen haasteisiin.
Hän on hoitoalalla, töissä kotihoidossa ja viittä vaille valmis terveydenhoitaja/sairaanhoitaja. Erityisesti tuo yhtäaikainen sairaanhoitaja/terveydenhoitaja valmistuminen on mielenkiintoinen.
Ammattikorkeakoulussa hoitotyössä voi valmistua joko a) pelkäksi sairaanhoitajaksi b) sairaanhoitajaksi+terveydenhoitajaksi c) sairaanhoitajaksi+kätilöksi tai d) sairaanhoitajaksi+ensihoitajaksi. Vaihtoehdot b, c ja d ovat siis kaksoistutkintoja.
Vierailija kirjoitti:
Makkaran syönti ja punainen liha ainakin aluksi pois. Miehen kannattaisi kiinnittää huomiota siihen, että syö vain hyviä rasvoja sekä paljon kasviksia, joista saa vitamiineja ja hivenaineita. Avantouinti ja huippukylmä hoidoiksi sekä liikuntaa?
Varmasti kannattaa mutta ihottumiin joita edes lääkärit eivät ole selvittäneet kuten et sinäkään ne eivät auta...
Funktionaalisen lääketieteenlääkärin vastaanotolle, suosittelen :)
Vierailija kirjoitti:
On varmasti kurja tilanne, teille molemmille! :/
Itselläni on atopia ja iho välillä todella huonossa kunnossa. Ihon ollessa huonossa kunnossa itsetuntoni laskee, itken peilin edessä, enkä halua että mies yrittää "lohduttaa" sanomalla tyyliin "Sun kasvot näyttää kauniilta". En vain itse näe asiaa siten. Olo on kurja ja kyllä, yritän hoitaa atopiaa, mutta joskus menee pitkiä aikoja (kortisonikuureja), että iho edes hieman palautuu. Kortsionin sivuvaikutuksena tulee kauhea turvotus. Mies on ihana itseäni kohtaan ja vaikka en sitä ääneen hänelle saa sanottua, arvostan sitä tosi paljon <3 Juuri silloin olen heikoimmillani..
... mutta, asiathan ei ole niin yksiselitteisiä. Uskon, että sinua saattaa "ällöttää" (minua itseänikin, minä itse!) ja sekin on täysin aito tunne. Ehkä teidän olisi hyvä keskustella tästä asiasta keskenänne. Olet tosin ehkä jo yrittänytkin? Kokeeko mies paiseiden yms. hoitamisen hankalaksi, työlääksi? Esim. itse usein pitkitän kortsionikuuria, koska siitä seuraa sitten taas muita "ei niin kivoja" haittavaikutuksia.
Tsemppiä teille!
Kiitos, ja voimia sulle sairautesi kanssa! Tuntuu että ääneen ei saisi sanoa jos jokin asia inhottaa tai ällöttää, ei edes mitenkään fiksulla tavalla. Ja mun mielestä sekin olisi tyhmää, että valehtelisin miehelle, että ei noi sun mätäpaiseet yhtään haittaa mua! Ja ehkä jotain kertoo myös se, että vaihdan lakanat yleensä 2 kertaa viikossa, ihan siksi että yön aikana miehen kasvoissa olevista paiseista saattaa valua jotain tyynylle ja nivusissa olevista paiseista aluslakanaan. Miehen t-paidat ovat myös kainaloista likaiset, kun siellä olevat mätäpaiseet vuotavat myös.
-ap
Funktionaalista tutkimista tulisi harjoittaa ensin jotta voitaisiin selvittää ylipäätään mitä ihottumat ovat miksi ne eivät parane ja miten ne oikeasti voitaisiin parantaa. Kyse on siitä ettei ole kiinnostusta koska kortisoni jolla oireita hoidetaan on halpaa ja jo keksittyä ja tutkiminen on enemmän täynnä kysymyksiä kuin vastauksia. Tutkiminen on kallista ihminen on oma yksilöllinen biofilminsä..........
Mies kävi tänään ihan osaavalla ihotautilääkärillä ja sai lääkityksen, johon liittyy maksa- ja kolesteroliarvojen seuranta. Mainitsin ohimennen, että varaisi nyt jo kuukauden päähän tarvittavan ajan labraan. Mies totesi tähän "ei ne lääkkeet kuitenka mihinkään vaikuta ni meen vasta kolmen kuukauden päästä, ei huvita siellä koko ajan juosta". Määrätty lääke on vahvempi kuin Roaccutan, joten varmasti tulee näkymään veriarvoissa. Tässä nähtiin taas miehen "ihan sama" -asenne.......
Olisit hylännyt heti alussa. Mieshän teki kaiken oikein kun kertoi sairaudestaan...
Varmaan kyseessä Hidradenitis suppurativa niminen sairaus.
Mies sanoi juuri eilen, että on oppinut jo elämään kivun kanssa ja mätä itsessään ei ällötä häntä....