Kuinka kauan voi tehdä valituksen synnytyksestä/kätilöstä?
Olen miettinyt, että pitäisikö minun valittaa vai ei. Vauva on nyt 6kk, onnistuukohan vielä?
Synnytykseni oli aivan kamala pitkälti kätilön takia, ensimmäinen kätilö oli ihana mutta kun vuoro vaihtui, vaihtui ilmapiirikin. En sairaalasta kotiutuessa sanonut mitään, etten joudu enää kohtaamaan tuota kätilöä ja kotiin kun pääsi, unohtui joksikin aikaa kun piti opetella elämää vauvan kanssa.
Kätilö aiheutti minulle synnytyspelon, enkä enää uskalla synnyttää alateitse. Mietin vain, että kannattaako tuosta valittaa ja jos kannattaa niin ehtiikö enää? Ja niin, miten se valitus sitten käytännössä tehdään, soittamalla, kirjeellä, jollakin lomakkeella vai millä ja kenelle?
Kiitos etukäteen vastaajille!
Kommentit (47)
Muistaa tai ei, on toiminut väärin. Enkä ole ainoa joka muistaa, mieheni oli myös paikalla. Jos tapat ihmisen ja sinua syytetään siitä vuoden päästä, et voi vedota siihen, ettet muista kun olet sen jälkeen tappanut niin monta muuta. Tai ylipäätää, ettet muista, jos on todistajia. Olet silti tappanut ja piste. Menisitkö muualle vänkäämään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos on tapahtunut hoitovirhe, potilaalla on oikeus tehdä valitus 3 vuoden sisällä alkaen hoitotapahtumasta. Eli esim. 1.1.2016 --> 1.1.2019. Sillä ei ole siis mitään väliä muistaako kätilö.
Ihan nyt vaan pieni huomautus. Hoitovirhe on jotain muuta kuin se,että asiakas kokee hoitajan komentelevaksi,epäystävälliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Muistaa tai ei, on toiminut väärin. Enkä ole ainoa joka muistaa, mieheni oli myös paikalla. Jos tapat ihmisen ja sinua syytetään siitä vuoden päästä, et voi vedota siihen, ettet muista kun olet sen jälkeen tappanut niin monta muuta. Tai ylipäätää, ettet muista, jos on todistajia. Olet silti tappanut ja piste. Menisitkö muualle vänkäämään?
Ap
Kuka nyt on tapettu ja missä,kuoliko lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No voi hellan lettas sinua. Huomasin ikäsi ja nyt ymmärrän sinun vänkäämistäsi paremmin. Tee ihmeessä valitus hoitajasta, joka komensi ensisynnyttäjää ja kehotti olemaan ponnistamatta , vaikka sinua ponnistutti.
Joo,ei lisättävää :D
Lieköhän kyseinen kätilö löytänyt keskustelun :D tai vähintään av-mamma.
Hoitoalalla ei oikeasti pitäis toimia semmoisia henkilöitä joilta puuttuu empatiakyky, parempi tulevien synnyttäjienkin kannalta että sen kätilön käytökseen edes joku puuttuis. En ite ainakaan haluaisi tuommoista kokemusta heti kättelyssä :/
Juu ei taaskan olisi pitänyt tänne kirjoittaa, pahensi oloa vain entisestään. Kiitos niille, jotka vastasivat asiallisesti, jätän ketjun nyt tähän, ilmeisesti täällä on nimenomaan tuollaisia kätilöitä kommentoimassa. Jättäkää hoitoala, oikeasti.
Ap
Kannattaa kyllä tehdä valitus jos tuntuu siltä. Minua jäi painamaan osastolla olevan hoitajan käytös, neuvolan th oli myös sitä mieltä että puhui asiattomia. Tein valituksen, en kyllä ikinä saanut mitään pahoitteluja, mutta toivottavasti tuo hoitaja miettisi ettei voi omaa pahaa oloaan purkaa potilaisiin.
Epäasiallisesta ja epäystävällisestä käytöksestä hoitoalalla kannattaa valittaa. Ihan sen vuoksi, että kun yhdestä ihmisestä tulee useita eri valituksia, työnantajalla ja esimiehillä on sitten välineitä käsitellä asia. Mutta se on selvä, että jos ei varsinaista hoitovirhettä ole tapahtunut, niin yksittäisellä valituksella ei juuri kummoisia seurauksia ole. Yleensä se laitetaan asiakkaan "herkkyyden" ja "vaikeuden" piikkiin.
Saa vaikutelman, että mies on ollut hankala ja asioihin puuttuva synnytyksen ajan.
Tästä kätilö on hermostunut. Isän tehtävä ei tosiaan ole käskyttää hoitohenkilökuntaa omien käsitystensä mukaan.
Jos tuollaisesta saa synnytyspelon, niin voi, voi...
Vierailija kirjoitti:
Juu ei taaskan olisi pitänyt tänne kirjoittaa, pahensi oloa vain entisestään. Kiitos niille, jotka vastasivat asiallisesti, jätän ketjun nyt tähän, ilmeisesti täällä on nimenomaan tuollaisia kätilöitä kommentoimassa. Jättäkää hoitoala, oikeasti.
Ap
Jos puoli vuotta tapahtuman jälkeen vatvot jotain pahasti sanomista, niin tee valitus omasta päästäsi. Tuo kertoi kaiken, että mies sitä ja mies tätä... äijä ollut siellä lääkärin ominaisuudessa paikalla. Kai se alkaa pänniä ketä tahansa.
Haluaisitko itse, että jokin täysi ammattitaidoton tyyppi olisi vieressäsi vaatimassa omia juttujaan, kun teet rutiinilla omaa työtäsi?
Mulla on kahdessa synnytyksessä käynyt niin, että mut on komennettu käyrille siinä vaiheessa kun oma tuntemukseni olisi ollut, että on aika ponnistaa, eikä ole jäänyt mitään hampaankoloon. Välillä synnytykset etenevät nopeammin kuin kätilö osaa arvioida. Jälkimmäisellä kerralla olin juuri tullut sairaalaan, ja siinä vastaanoton käyrillä ollessani sanoin, että jos tässä vielä paljon käppyrää tarvitaan, ei ehditä synnytyssaliin. Kätilöön tuli liikettä, ja juuri ja juuri ehdittiin salin puolelle.
Uskoisin, että kätilön työtä helpottaa, jos äidit pystyvät itse puhumaan tuntemuksistaan eikä isää ole siinä välissä. Mutta toki meitä on erilaisia persoonia, ja siksi kai synnytyksessä tukihenkilöä suositellaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, muutamina kohtina voin avata, ettei kuunnellut lainkaan mitä sanoin hänelle, sivuutti aivan täysin, käyttäytyi halveksivasti minua ja miestäni kohtaan, hyvä ettei ajanut miestä salista ulos kun "häiritsi" kuulemma hänen työtään, ei meinannut antaa hänen leikata napanuoraa (onneksi avustava kätilö huomautti tästä ja mies sai leikata sen), ei varoittanut tekevänsä toimenpiteitä, synnytyksen jälkeen olin hyvin kipeä koska olin revennyt ja väliliha oli leikattu, ei välittänyt siitä kun huusin kivusta kun repi ja väänsi ja käänsi tutkiessaan vaurioita. Lopulta tikattiin leikkaussalissa, sielläkin tikattiin hoitajien mukaan vahingossa väärin, onneksi kuitenkin huomasivat korjata jo siellä.
Siinä nyt muutamia esimerkkejä. 4 vastaajalle: mitä se minua liikuttaa muistaako vai eikö? Hän toimi väärin ja piste. Ja miksi hänen edes tarvitsisi muistaa, jso hänen käytöksestään ja toiminnastaan valitetaan?
Ap
Voi voi hyvänen aika..mitä väliä muistaako ? Sinä niin kuin alat pitkän ajan päästä syyttää häntä erilaisista asioista ja sinun sanasiko on laki ? :D Kyllä hänellä on oikeus puolustautua sinun syyttelystäsi. Vanhoja asioita on hiukan vaikea muistaa. Joku synnyttäjä ollut puoli vuotta sitten. Niitä on kuule ollut pari sen jälkeen ?:D Lisäksi kyse ei ole tämän kätilön hoitovirheestä vaan SINUN tuntemuksistasi.
On vähän liian vaikea alkaa valittamaan puolen vuoden päästä. Ainakin sinua katsotaan hiukan pitkään, jos menet mielipiteitäsi esittämään nyt. PISTE.
Mitään hoitovirhettähän tuossa ei varsinaisesti ole tapahtunut ap:n kohdalla. Tämä asia tulee kuitenkin kätilön esimiehen tietoon, ja mikäli näitä valituksia on useampia, varmasti on syytä jo työnohjaukseen ja muihin toimenpiteisiin.
Ap:n lisäksi hänen miehensä oli paikalla, joten siinä on kahden sana yhtä vastaan. Synnytys on niin herkkä kokemus, että siellä pitäisi olla erityisen tarkkana oman käytöksen ja asenteen kanssa. Myös lapsivuodeaika on erityisen herkkää (toisen kirjoittajan kokemus), ja huono ja asenteellinen kohtelua voi aiheuttaa pahan mielen lisäksi masennusta, uupumusta ja epäuskoa omaan äitiyteen/vanhemmuuteen. Lisäksi kaikki asenteellisuus ("liian nuori synnyttäjä", yksin synnyttävä, kahdeksas lapsi perheeseen) täytyy pitää sisällään ammattimaisesti, koska nuo asiat eivät millään tavalla kuulu synnytyksen hoitoon. Perhesuunnittelu on sitten neuvolan tehtävä, ja siihen ei synnärin tarvitse ottaa kantaa kuin huumeiden käyttäjien tai asunnottomien tapauksessa (yhteys sosiaalihuoltoon).
Vierailija kirjoitti:
Ap
En nyt ymmärtänyt, mutta varmaan kätilö muistaa, jos vauvasi kuoli hänen virheensä takia, vaikka vuodenkin päästä. Yleensä kuolemaan johtaneet synnytykset tutkitaan ilman mitään valituksiakin, kannattaa kysyä sairaalasta, missä vaiheessa tutkinta on.
Kuka täällä alapeukuttaa asiallisia vastauksia, joissa todetaan, että hoitoalalla ammattimaisuuteen ei kuulu töykeä ja asenteellinen käytös? Onko joitain hoitsuja lomalla vai mikä ihme?
Synnytyssalissa kätilöllä on synnyttäjään vallankäytöllinen suhde, joten tämä on niin erilainen tapaus! Äidin osallisuus ja mieliala vaikuttaa synntyksen kulkuun merkittävästi.
En oikein silti saa kiinni siitä asiasta, mistä tässä pitäisi valittaa. Ihmiset on herkkiä, synnytyssalissa erityisesti. Ja miehesi todistus värittyy sillä, että sinä näet asiassa ongelman. Voisin lyödä vetoa, ettei mies muistaisi kätilössä mitään erityistä, ellet sinä puhuisi siitä edelleen.
Anna olla. Mitä tuommoisia muistella? Kyllä maailmaan inhottavia ihmisiä ja tilanteita mahtuu. Eikö se ole pääasia, että synnytys meni hyvin? Itselläni eka kätilö oli ihana, lämmin, suorastaan lässyttävä. Sitten vaihtui vuoro ja tuli kiukkuinen matriarkka, joka äyskäisi ensimmäisenä kipu valitukseen, että "kai se nyt sattuu, kun alkaa pian syntymään". Silti tämä kätilö huomasi samantein asian, joka olisi edellisen kätilön pitänyt huomata jo aiemmin ja minut siirrettiin leikkaussaliin. Vaikka oli ehkä ikävä luonne, niin osasi selvästi paremmin hommansa kuin se edellinen "ihanuus". No hard feelings, vauva syntyi terveenä ja minäkin selvisin pienin vaurioin. :)
Potilasasiamiehen kautta tai vastaavan osastonhoitajan kautta voit tehdä valituksen edelleen. Itse jouduin synnyttämään kaksi kertaa ilman kivunlievitystä, tuskasta itkien, huutaen ja oksentaen, toisella kertaa toimittiin vielä saman sairaalan synnytyspelkopolin ohjeistuksen vastaisesti, joten myös poliklinikka teki huomautuksen asiasta osastonhoitajalle. Itselläni valitus koski koko osaston toimintaa, ei yksittäistä kätilöä joten käsittelimme palautteeni osastonhoitajan kanssa.
Onneksi käytöksen vuoksi ketään ei irtisanota,vaikka kuinka valittaisit! Hoitovirhe tai muu asiaton käytös,jotka aiheuttavat vaaratilanteita työpaikalla ovat syitä irtisanomiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, muutamina kohtina voin avata, ettei kuunnellut lainkaan mitä sanoin hänelle, sivuutti aivan täysin, käyttäytyi halveksivasti minua ja miestäni kohtaan, hyvä ettei ajanut miestä salista ulos kun "häiritsi" kuulemma hänen työtään, ei meinannut antaa hänen leikata napanuoraa (onneksi avustava kätilö huomautti tästä ja mies sai leikata sen), ei varoittanut tekevänsä toimenpiteitä, synnytyksen jälkeen olin hyvin kipeä koska olin revennyt ja väliliha oli leikattu, ei välittänyt siitä kun huusin kivusta kun repi ja väänsi ja käänsi tutkiessaan vaurioita. Lopulta tikattiin leikkaussalissa, sielläkin tikattiin hoitajien mukaan vahingossa väärin, onneksi kuitenkin huomasivat korjata jo siellä.
Siinä nyt muutamia esimerkkejä. 4 vastaajalle: mitä se minua liikuttaa muistaako vai eikö? Hän toimi väärin ja piste. Ja miksi hänen edes tarvitsisi muistaa, jso hänen käytöksestään ja toiminnastaan valitetaan?
Ap
Voi voi hyvänen aika..mitä väliä muistaako ? Sinä niin kuin alat pitkän ajan päästä syyttää häntä erilaisista asioista ja sinun sanasiko on laki ? :D Kyllä hänellä on oikeus puolustautua sinun syyttelystäsi. Vanhoja asioita on hiukan vaikea muistaa. Joku synnyttäjä ollut puoli vuotta sitten. Niitä on kuule ollut pari sen jälkeen ?:D Lisäksi kyse ei ole tämän kätilön hoitovirheestä vaan SINUN tuntemuksistasi.
On vähän liian vaikea alkaa valittamaan puolen vuoden päästä. Ainakin sinua katsotaan hiukan pitkään, jos menet mielipiteitäsi esittämään nyt. PISTE.
Hölmö, oletko ikinä kuullut kirjauksista? Ne ovat pakollisia ja varmasti virkistävät muistia.
Hoitaja kirjoitti:
Onneksi käytöksen vuoksi ketään ei irtisanota,vaikka kuinka valittaisit! Hoitovirhe tai muu asiaton käytös,jotka aiheuttavat vaaratilanteita työpaikalla ovat syitä irtisanomiseen!
Niin ajatella on se mahtava kun tietää että voi olla tahallaan inhottava synnyttävälle naiselle kun hän kokee elämänsä pahinta kipua ja hätää. Ja voi oikein rehvastella sillä.
Tajuatko että sinä ja sinunlaisesi ovat yksi syy laskeneeseen syntyvyyteen?
Kuinka paha olla sinulla itselläsi on olla kun sinun pitåä kohdella kaltoin toisia naisia elämän herkimmällä hetkellä? Et ajattele edes lapsen etua, sehän ei toteudu jos synnytys on traumaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No voi hellan lettas sinua. Huomasin ikäsi ja nyt ymmärrän sinun vänkäämistäsi paremmin. Tee ihmeessä valitus hoitajasta, joka komensi ensisynnyttäjää ja kehotti olemaan ponnistamatta , vaikka sinua ponnistutti.
Joo,ei lisättävää :D
Onko nuori ikä oikeutus sille että hoitohenkilöstö saa kohdella alentuvasti ja, huutaa ja tiuskia tai olla ottamatta huomioon potilaan toiveita.
Mielestäni hoitohenkilöstössä ei pitäisi olla ollenkaan ap:n kuvaamia k-päitä, ei missään yksikössä. Tuo on mennyttä aikaa. Itse olen 60 enkä enää sietäisi terveydenhuollossa moukkamaisia henkilöitä.
Oman mielenrauhasi vuoksi valitus kannattaa tehdä mutta varaudu siihen ettei siitä tule mitään seuraamuksia minnekään. Et tule saamaan edes anteeksipyyntöä. Sana sanaa/muistamattomuutta vastaan ja nuo kertomasi asiat ovat ehkä ilkeyttä/rutinoitumista/empatian puutetta mutteivät hoitovirhe. Valituksen hyöty on se, että jos niitä samasta kätilöstä tulee usein ja jatkuvasti, hän ehkä saa ohjeistusta huomioida käytöksensä paremmin.