Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin hakemassa apteekista Triptyl 10 mg -tabletteja, enkä uskalla aloittaa niiden syömistä.

Vierailija
19.07.2016 |

Menin googlettamaan kokemuksia moisesta "myrkystä" ja nyt en halua noita syödä krooniseen kipuuni. Masennusta mulla ei ole, joten mielialaa kohottavaa vaikutusta lääkkeellä tuskin omalla kohdallani on.

Lääkärin mukaan noita pitäisi nyt ainakin 6 kk syödä.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näistä pitää valita, niin triptyl 10mg on paaaaaljon parempi ja vähähaittaisempi vaihtoehto kuin valtaosa niistä, joita ihmisille tuputetaan. Mm mirtazapin, joka on aivan kauhea lääke ja lihottaa sekä saa aikaan koko päivän väsymyksen, pökkyrän jne.

Triptyl 10mg ei tee mitään noista asioista. Vahva suositus. Tietenkin parempi elää ilman lääkkeitä, mutta jos on pakko niin mielummin tuo. 

Vierailija
62/80 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten edes kannata aloittaa. Todella kovaa myrkkyä, vaste todella huono ja yleensä annosta nostetaan typeriin määriin. Oireet syödessä ja lopettaessa helvetilliset, vaikutukset kipuun sekä uneen olemattomat. Enkä oikein hahmota, ajatteleeko lääkärini tosissaan että tuollaista myrkkyä käyttäisin seuraavat vuosikymmenet? Ei jatkoon vaikka kipuun kyllästyneenä tätäkin suostuin kokeilemaan. Terveydenhuoltomme käypä suosituksineen on todella sairasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki niin pahan sydämentykytyksen+muita sivuvaikutuksia että kokeiluksi jäi. Määrättiin "unta tukemaan ja kipuun", kärsin siis kroonisesta hermokivusta. 

Vierailija
64/80 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, tuo aloitus annos on todella pieni, itsellä auttoi reumakipuihin ja sain nukuttua ilman kipuja, kyllä oli ihanaa. Pystyin myös kutomaan ym, niveletkin taipui ihan erilailla. Monella lääkkeellä on useampi tarkoitus, onneksi.  Tuohon ei myöskään jää koukkuun.  Kävin välillä reumakokeissa, röntgenissä ymym ja puolen vuoden päästä oli reumatologille aika ja triptyl jäi syrjään kun sain reumalääkkeet.  No sittempä taas kipujen kanssa nukkumaan..  Ei tuota kannata pelätä, nukkuminen ja kivun hallinta on tärkeää elämässä. 

Vierailija
65/80 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo pelot ovat kyllä aika ylimitoitettuja, ei kannata kaikkea pelottelua uskoa mitä netissä tulee vastaan.

Käytän itse Triptyliä migreenin estolääkkeenä, toimii siihen tarkoitukseen hyvin. 

Vierailija
66/80 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä saa hyvät unet  mutta mitään hyötyä kipuihin ei ollut. Käytin silloin tällöin unettomuuteen.

Vierailija
67/80 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt päälle kuukauden syönyt 30 mg päivässä ja kokemani sivuvaikutukset ovat:

Vatsa turpoaa ja paino vähän enemmän mitä yleensä. Luulen, että lääke laittaa käymään vähemmän vessassa joten ylimääräinen paino on ulostetta.

Suu kuivui alussa jonkin verran mutta enää sitä ei edes huomaa.

Joskus on aamuisin vähän tokkuraisempi olo mitä yleensä.

M38

Vierailija
68/80 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä saa hyvät unet  mutta mitään hyötyä kipuihin ei ollut. Käytin silloin tällöin unettomuuteen.

Voiko tuota ottaa vaikka kerran vikkossa? 

Vierailija
69/80 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tätä lääkettä jäätävään olkapääkipuun ja kipuun se ei auttanut mutta pää oli pilvissä, tietänee sitä, että oli lähinnä suurin apu mielenterveyspotilaalle. Lopetin välittömästi !

Siistiä jos tolla pääsee pilveen. Pitääkin pyytää lääkäriltä resepti. 

Vierailija
70/80 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle määrättiin myös tuo 10mg iltaisin otettavaksi jatkuviin voimakkaisiin päänsärkyihin. En kuitenkaan myöskään ole uskaltanut lääkettä aloittaa luettuani siitä enemmän. Ahdistaa kun en tiedä mistä nyt saisin avun.

Itse olen syönyt vuosikymmeniä Klotriptyliä kolme tablettia kroonisen migreenin vuoksi. Haittoja syntyy hampaisiin jos niitä ei pese fluorihammastahnalla aamuin illoin, koska sekä Triptyl että nyt lopetettava Klotriptyl kuivattavat suuta. Siksi on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että hampaat saavat parasta mahdollista kotihoitoa. Suun kuivuuteen auttaa minulla xylitolpastillin imeminen päivällä.

Vierailija
71/80 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä auttaa kipuun paremmin kuin kipulääkkeet. 

Vierailija
72/80 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on todella parempi triptyl kuin kipulääkkeet kipuun. Ei mitään haittavaikutuksia. Paino laskenut.

Vierailija
73/80 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla! Ihmiset reagoi näihin eri tavoin, ja ne, joilla kaikki menee hyvin, eivät tule kirjoittelemaan kokemuksistaan nettiin.

itse söin Triptyliä pari vuotta krooniseen kipuun. Mulla auttoi hyvin. Ainoat haittavaikutukset omalla kohdallani oli, että lääke nukutti (eli otin sen 18-19 aikaan, niin ei mitään ongelmia, nukuin hyvin) ja suu hieman kuivui. Siinä se.

Vierailija
74/80 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis, jos ei sovi sulle, niin sitten lopetat. Ei siitä mitään peruuttamatonta vahinkoa tule.

Vierailija
75/80 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle määrättiin Triptyliä krooniseen kipuun ja lopulta taivuin painostuksen alla. Sain siitä niin hirveät sivuvaikutukset, etten jatkanut käyttöä. Masennuslääkkeistä on huonoja kokemuksia muutenkin, lamasivat minut täysin ja veivät vietit vuosiksi. En ymmärrä, miksi näillä halutaan hoitaa kipuja. Ehkä joillekin ainoa vaihtoehto mutta omien kokemusten mukaan erittäin huono sellainen.

15 vuotta kärsityt kivut loppuivat parin viikon etorikoksibikuurilla. Jos yrittävät palata, syön parina iltana ko. lääkettä. Erikoislääkäri sanoi, että aivoni olivat herkistyneet kivulle ja tarvitsivat kokemuksen kivuttomuudesta lähteäkseen ohjautumaan uusille radoille. Ihmettelen, miksi minulle tarjottiin vuosien mittaan Triptyliä lähes joka vastaanotolla, kun kerran (nopeasti) toimiva lääkekin oli. 

Vierailija
76/80 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Triptyl, löytyy tehokkaita kipulääkkeitä. Triptyliä määrätään psykiatrian puolella. 

Käytetään myös kivunhoidossa, mm migreeniin. Nostaa kipukynnystä.

Vierailija
77/80 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin,masentuneiden mömmö, vaikutus keskushermosto.

Mömmö joo mutta ei vaikutusta. Jos olisi niin sitä ei kirjotettaisi. Suomessa suurimpana haittana pidetään päihdyttävää vaikutusta. Siinäkin erikoisesi. Opioidien päihtymystäkin paheksutaan mutta niitä saa kirjoittaa kaikki lääkärit. Kannabista ei saa kuin erikoisluvalla vaikka sen päihdyttävä vaikutus on paljon pienempi kuin opioideilla. Rauhoittavat ovat myös päihdyttäviä ja niiden saanti on vaikeaa mutta kuitenkin kaikki lääkärit saavat kirjoittaa niitäkin. Vain sellaiset lääkkeet joilla ei ole päihdyttävää vaikutusta ovat sellaisia mitä saa vaikka kuinka paljon. Onhan niillä pitkät liudat haittoja mutta ne ei merkitse mitään kunhan potilas ei vahingossakaan saa päihtymystä. 

Minä en halua mitään lääkettä oli se ns. huumetta reseptillä tai näitä monin tavoin haitallisia neuroleptejä. Sanon vain että se on ihan puoskari touhua tuo suomen mielenterveys "hoito". Oma ongelma on ahdistus ja lääkärin mielestä olen muka masentunut ja olisi kirjoittanut tuota piip triptyliä. Pieni ihme etten huutanut sille. Sanoin heti alussa etten halua lääkkeitä. Hyvin ne kuuntelee...

Vierailija
78/80 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua lääkkeiden selosteisiin ennenkuin käy ostamassa.

Tuo lääke kuivatti mulla suun niin pahasti, että viikon päästä pelkäsin hampaiden irtoavan, kun teki kipeää.   Syyt mihin määrättiin ei kyllä kadonnut mihinkään. Ei jatkoon ja mietin tarkkaan mitä ylipäätään kokeilen

Vierailija
79/80 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiva kipulääke on ollut ainakin minulla. Yritin lopettaa mutta kivut tulivat takaisin. Ei siis ollut mikään plasebolääke. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut.

Vierailija
80/80 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä pahempiakin masidlääkkeitä. Tuo auttaa myös nukkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme