Kävin hakemassa apteekista Triptyl 10 mg -tabletteja, enkä uskalla aloittaa niiden syömistä.
Menin googlettamaan kokemuksia moisesta "myrkystä" ja nyt en halua noita syödä krooniseen kipuuni. Masennusta mulla ei ole, joten mielialaa kohottavaa vaikutusta lääkkeellä tuskin omalla kohdallani on.
Lääkärin mukaan noita pitäisi nyt ainakin 6 kk syödä.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Triptyl, löytyy tehokkaita kipulääkkeitä. Triptyliä määrätään psykiatrian puolella.
Triptyl on tosi tavallinen lääke kivun hoidossa. Siihen ei kehity toleranssia eikä riippuvuutta, toisin kuin kipulääkkeisiin.
Ei todellakaan ole tosi tavallinen. Kyseessä on vanha masennuslääke. Kärsin tukielinkipuja ja kyllä niitä hoidetaan kipulääkkeillä, ei ole ihme, jos ei halua keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä. Ennen käyttää oikeaa kipulääkettä, ei masentuneiden nappeja.
Ja mihinkähän _oikeat kipulääkkeet_ vaikuttavat, ellei keskushermostoon?
Tuntoaistimus, kipukin, on hermojen toimintaa.
Nimim. kipulääkitys jo 20 vuotta.
Käytin Triptyliä 3,5 vuotta fyysiseen oireeseen joka ilta 15 mg. Lopetin portaittain eli niin kuin pitää. Lopettamisesta seurasi vakava unettomuus. Puskin läpi. Hiljalleen olen alkanut nukkua pidempiä öitä, mutta vieläkin univajetta. Tarvitsen unta 8 tuntia yössä, mutta Triptylin lopettamisen jälkeen yöuni on ollut yli vuoden 4-8 tuntia. Varoitan kaikkia aloittamasta Triptyliä, koska riskilääke kyseessä. Joillekin ei tule haittaa, joillekin tulee. Mistä tiedät etukäteen, kumpaan ryhmään kuulut.
Vierailija kirjoitti:
Mulle määrättiin myös tuo 10mg iltaisin otettavaksi jatkuviin voimakkaisiin päänsärkyihin. En kuitenkaan myöskään ole uskaltanut lääkettä aloittaa luettuani siitä enemmän. Ahdistaa kun en tiedä mistä nyt saisin avun.
Mikset keskustele asiasta lääkärisi kanssa? Itsellä on ollut shdidtuslääke (en enää käytä) jota käytetään alkoholismin hoidossa. Minulla oli erittäin raskas vaihe elämässä ja luotin lääkärini joka lääkkeen määräsi. He ovat koulutettuja ihmisiä, jotka osaavat asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Käytin Triptyliä 3,5 vuotta fyysiseen oireeseen joka ilta 15 mg. Lopetin portaittain eli niin kuin pitää. Lopettamisesta seurasi vakava unettomuus. Puskin läpi. Hiljalleen olen alkanut nukkua pidempiä öitä, mutta vieläkin univajetta. Tarvitsen unta 8 tuntia yössä, mutta Triptylin lopettamisen jälkeen yöuni on ollut yli vuoden 4-8 tuntia. Varoitan kaikkia aloittamasta Triptyliä, koska riskilääke kyseessä. Joillekin ei tule haittaa, joillekin tulee. Mistä tiedät etukäteen, kumpaan ryhmään kuulut.
Harrastaisit vaikka enemmän liikuntaa jos et nuku tarpeeksi. Luonnollinen unentarpeesi voi olla alle 8 h.
Minulle määrättiin migreeniin klotriptyl miteä ja pelkäsin alottaa kuurin. Onneksi uskalsin, hyvä lääke oli.
Uskallat kyllä kokeilla. Älä lue juttuja netistä äläkä sivuvaikutusluetteloa. Turhaa ja alkaa ahdistaa.
Ap. Tee valitus lääkäristäsi kun hän on kehdannut määrätä sinulle lääkettä.
Miksi muuten menit sinne lääkäriin kun olet noin lääkevastainen?
Tuskin sulla mitään oikeita kipuja on. Lääkärisi on määrännyt sulle mömmöjä kun oot vaan hullu.
Olen syönyt Triptyliä 14 vuotta fibromyalgiakipuihin. Se on hyvä ja turvallinen lääke, jopa raskausaikanakin. Isoilla annoksilla suu kyllä kuivuu, mutta siihen saa apua ihan käsikauppatavarana myytävistä suihkeista. Kun otin lääkkeen ensimmäisen kerran ( silloinen annos oli juuri 10 mg), heräsin aamulla kuin uudestisyntyneenä. Olin nukkunut mainiosti ja kivut olivat tiessään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Triptyl, löytyy tehokkaita kipulääkkeitä. Triptyliä määrätään psykiatrian puolella.
Tehokkaita ja tehokkaita. Valvoin kuukausia kipujen takia, vaikka ja mitä lääkkeitä ja niiden komboja kokeiltiin. Seuraava vaihtoehto olis ollu niin kovia aineita, että olisin ollut työkyvytön zombi. Ja kas, Triptyl auttoi ja levon myötä tietysti kokonaisvaltainen kuntoutuminenkin eteni paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Aloita vaan, pieni annoshan tuo on. Lihassäryt ovat moniulotteinen juttu. Ainoa haittavaikutus meikäläisellä kyseisestä lääkkeestä olivat aamuyön painajaiset.
Minulla ei ole lihas vaan hermosärkyjä. Mulle määrättiin triptyliä että saisin nukuttua. En ota enää, kun ei auta itse kipuun. Päivällä pitäisi pystyä jotain tekemäänkin... mutta kun mitään kivunlievitystä en saa niin kituutan ja varon tekemästä asioita joita tahtoisin. Mri:tä odotellessa....
Triptyliä syönyt jo kymmenen vuotta putkeen. Haluaisin lopettaa, mutta nukkuminen onnistuu huonosti ilman Triptyliä. Varsinkin aamuyöllä uni on huonoa. Siinä suhteessa tähän lääkkeeseen tulee riippuvuus.
Lääkkeen vaikutuksesta suu kuivuu ja myös rakon toiminta vaimenee.
Olen kkäyttänyt Triptyliä reilun vuoden. Aloittaen puolikkaalla 10 millisellä, enimmillään 35 milliä. Ei mainittavaa apua krooniseen kipuun. Kiloja on tullut vajaa 10 tänä aikana. Hampaat on reikiintyneet. Nuo haitat on estettävissä kun vaan tiedostaa ne etukäteen ja katsoo mitä syö ja hoitaa hampaat huolellisesti (paljon fluoria ja ksylitolia). Itse en tätä tajunnut.
Triptyl on minulle ollut hyvä lääke. Ei ole lihottanut. Syönyt useita vuosia masennukseen 25mg annoksella. Kuivattaa suuta ja hampaat tulee hoitaa huolella, koska syljen eritystä ei ole ja hampaat tarvitsevat sitä. Itse menetin yhden hampaan hyvästä hoidosta huolimatta. Minun suun kuivuuteen eivät auttaneet apteekin suihkeet eikä geelit.
Nyt purskutan hampaiden pesu jälkeen ruoka öljyä suussa, ja suu ei enää kuivu yön aikana.
Ehkä se ei kaikilla toimi, mutta minä olen saanut tästä avun.
Triptyl on ollut kivunhoidossa itselleni hyvä jo 3 kk ajan, aluksi väsytti tosi paljon mutta meni viikoissa ohi. Otan 20mg iltaisin ja parin tunnin päästä väsyttää niin että nukun paremmin. Paino on lähtenyt laskuun kun uni on palauttavaa ja jaksan päivälläkin paremmin. Toimii ainakin itselleni joka on ihana asia, koska olen kokeillut vaikka mitä!
Olen syönyt 75mg nyt noin kuukauden ja todella lievittää kipua mihin ennen tätä auttoi vain oxynorm. Yöunet myös paranivat kestolta mutta nyt näen turhankin paljln unia. Syöpä meni minulla selkärankaan ja aiheutti kovia hermokipuja. Suosittelen. Ennen tätä koitin Kabapentiiniä mutta siitä erittäin kovat päänsäryt. Tästä kyllä suu kuivaa pahasti öisin.
Sain tätä lääkettä jäätävään olkapääkipuun ja kipuun se ei auttanut mutta pää oli pilvissä, tietänee sitä, että oli lähinnä suurin apu mielenterveyspotilaalle. Lopetin välittömästi !
Mikähän tuosta masentuneesta tekee sen huonomman, kuin tuollainen tukielinkipuja sairastava?