Käyn harvoin Suomessa jalkahoidossa tai kasvohoidossa, kun aina alkaa saarnaaminen!
Kävin ulkomailla juuri jalka-, käsi- ja kasvohoidossa. Oli ihanaa, kun ei moittivaan sävyyn ohjeistettu, kuten Suomessa. Viimeksi talvella helmi- tai maaliskuussa olin jalkahoitajalla, joka sanoi suoraan jalkojen olevan niin huonosti hoidetut, ettei yhdellä hoitokerralla tule kuntoon. Sain pyytämättä ohjeet, miten varpaan väleihin voi laittaa lampaan villaa ja kuinka varpaiden välit kuivataan suihkun jälkeen. Ok, ehkä ohjeet olivat tarpeen, mutta noloa se on, kun aikuista ihmistä neuvotaan varvasvälien kuivaamisessa! Enkä varannut uutta aikaa neuvosta huolimatta. Edellisen kerran yhtä nolon olon sai aikaan kasvohoito. Ihonpuhdistus oli vaikeaa, kun oli niiiin paljon tukkeutumia ja mustapäitä ja kosmetologi tivasi, kuinka hoidan ihoa, kun on täynnä mustapäitä. Nyt ulkomailla oli ihanaa, kun sekä kasvot että jalat hoidettiin ilman moitteita ja hoito-ohjeita. Onko syyllistäminen suomalainen ilmiö ja mitä hyvää siitä seuraa? Tuleeko asiakas useammin, kun tuntee pistoksen sydämessään? Miksei voi vain tehdä parhaansa ihon suhteen ja suhtautua positiivisesti?
Kommentit (62)
Mulle nuori kosmetologi teki - pyytämättä tietenkin - ruusufinnidiagnoosin. Olen ongelmaihoni takia myös ihotautilääkärin potilas, eikä minulla todellakaan ole acne rosaceaa, mutta uskoikos tämä nuori kaikkitietävä tyttö sitä! No ei tietenkään, vaan jankutti jankuttamistaan. Siihen liikkeeseen en mene enää koskaan!
Toi perustuu siihen, että Suomessa heillä on joku oma sarja, joka on siis juuri se ainoa tepsivä keino sun moniongelmaisille jaloille/kasvoille/hiuksille. Tämä pakkomyynti on just se, miksi en käy Suomessa enää noissa hoidoissa. Karsea hinta ja paasaus ja tyrkyttäminen.
Taivas aukeni kun asuin ulkomailla. Todella laadukkaan pedikyyrin ja manikyyrin sai yhteensä n. 15 eurolla ja saatoit vaikka nukkua hoidon ajan, kukaan ei paasannut eikä opettanut eikä tyrkyttänyt mitään. Kampaajalla oli sielläkin kyllä samanlaista.
Yllättäen käsi- ja jalkahoidossa tuli siellä käytyä muutaman viikon välein. Toki hinta oli yksi, mutta tärkeä myös se, että kukaan ei kommentoibut vaikka jalat olis ollu millaisessa kunnossa. Se oli heidän duuni laittaa ne kuntoon ja siitä heille maksettiin.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla mitenkään mahdollista, että sanovat aiheesta?
Aiheesta? Että on aina huonossa kunnossa sekä jalat, naama että kädet? Oikeesti? Ja sit lomamatkalla ne onkin kokeneet ihmeparantumisen? Mä käyn hieronnassa aina ulkomailla, kun siellä hierojat osaa olla hiljaa. En tykkää syyllistämisestä, enkä tarvii mihinkään tietoa, että lapaluiden ympäriltä on lihakset jumissa.
Laskekaa ammattilaiset itse montako positiivista asiaa sanotte asiakkaastanne ja montako negatiivista. Antaa osviittaa sitten sille, miten mielellään asiakas tulee uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en pahoittaisi moisesta mieltäni. Miksi koet neuvot niin syyllistävinä?
Siksikö kun olet syyllinen?
Ja kas, siinä jälleen yksi tuleva suomalainen "kauneushoitaja" joka ihmettelee miksi hemmottelua kaipaavat asiakkaat valuu Viroon .
Näinhän se on että täällä aika monessa paikassa palveluntarjoaja on se ylempiarvoinen ja asiakkaan pitää nöyristellä eikä toisinpäin. Ei meillä ole sellaista palvelukulttuuria että voisimme vaatia sitä ja tätä - puhutaan hankalista ja vaativista asiakkaista. Miksei meillä taistella asiakkaista?
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on että täällä aika monessa paikassa palveluntarjoaja on se ylempiarvoinen ja asiakkaan pitää nöyristellä eikä toisinpäin. Ei meillä ole sellaista palvelukulttuuria että voisimme vaatia sitä ja tätä - puhutaan hankalista ja vaativista asiakkaista. Miksei meillä taistella asiakkaista?
Niin, riittää että astuu Sokoksen kosmetiikkaosastolle.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ei osaa asiakaspalvelua, vaikka asiakkaita tarvitaan. Onhan se kumma, että täytyy pyytää, että älä saarnaa. Aivan ala-arvoista. Mulle ei saarnata koskaan, ei hammaslääkärissä, ei lääkärissä, yksityinen palvelee. Julkisella saarna tulee aina halusit tai et.
Siis niin totta, valitettavasti.
Muualla maailmassa annetaan esimerkiksi kauniissa pussissa/rasiassa näytepaketteja mukaan oli kyse sitten kampaamo-, ihonhoito- tai hammashygieniatuotteista! SIITÄ tuntee tasokkaan paikan ja hoidon! Pidetään tärkeänä että asiakkaalle jää hyvä mieli ja hän voi rauhassa testata tuotteita -- ja ehkäpä palata uudelleen hyvän ja huomaavaisen kokemuksen jälkeen.
Jossain vaiheessa suomalainen palvelu on muuttunut todella , todella ala-arvoiseksi josta vielä kiskotaan kuitenkin suolaista hintaa asiakkaalta ihan pokkana kehuskellen omalla ammattitaidolla!
Vierailija kirjoitti:
Moittiva sävy on ammattilaiselta moka, joskin todennäköisesti tahaton, ei tajua itse tyylinsä olevan sopimaton herkemmin "syyllisyyttä" tuntevaa asiakasta kohtaan. Ohjeistus kotihoitoon ilman syyllistävää sävyä kuitenkin on hyvää palvelua ja tietyllä tapaa ammattiinsa vakavasti suhtautuvan merkki, toki osittain sillä pohjustetaan tuotemyyntiä. Jalkahoitajan kommentti siitä että ei saa yhdellä hoidolla kuntoon oli todennäköisesti selvennys sinulle jotta et ihmettele jos hoidon jälkeen jalat eivät vielä ole täydellisesti hoidetut.
Joo, aika todennäköisesti kyseessä ei ollut selvennys, vaan keino yrittää saada varaamaan uusi aika.
Minä vältän nykyään kosmetologin kasvohoidossa käymistä (vaikka tarvetta olisi), koska olen kyllästynyt siihen kosmetologin kauhisteluun kun herkkä akneihoni punoittaa hoidon jälkeen ja on täynnä niitä punaisia komedon reikiä. Joo tiedän kyllä itsekin, että näyttää kauheelta.
Viimeksi oli pahin kun kosmetologi oikein kysyi että "kehtaatko mennä ton punotuksen kanssa kotiin kun on niin kirjava naama, voin kyllä laittaa jotain meikkiä että pahimmat peittyy?"
Minä kun olen aina luullut ettei kasvohoidon jälkeen edes saisi heti laittaa meikkiä. Menin kyllä ilman kotiin, mutta kiitos kosmetologin häpesin kyllä ja tunsin itseni rumaksi. Olisi vaikka edes muodonvuoksi sanonut, että ei se naama nyt niin pahalta näytä niin olisi jäänyt asiakkaana hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Kun mulle kasvohoidossa on huomautettu, että voisi tehdä hyvää käydä useamminkin kun lärvi on tuossa kunnossa, niin kyllä on ihan kirjaimellisesti pitänyt katsoa peiliin. Alunperinkin olen mennyt kasvohoitoon saadakseni huonossa kunnossa olevan ihon vähän parempaan kuntoon, ja kun asia sanotaan ääneen, niin miksi ihmeessä mun pitäisi tästä loukkaantua?
No ehkä kenellekään ei tarvitse mennä sanomaan, että olisi hyvä käydä useamminkin, kun lärvi on tuossa kunnossa!!!
Ystävättäreni kertoi käyneensä suuhygienistillä joka hampaita puhdistaessaan toi "metallisondin" aina hänen kasvojensa eteen sanoen "katso, tällaista tuli, voivoi" ja taas hetkenpäästä "katso, löytyi tällaista".
Lopuksi suuhygienistiltä loppui aika kesken "näytöksen" ja hän huikkasi "varaa kuule uusi aika, nyt minulle tuli kiire kun täytyy mennä kokoukseen/koulutukseen".
Hän ei muuten varannut uutta aikaa ko suuhygienistille.
Lasku tosiaan tuli perässä vaikka aika oli loppunut kesken hygienistin keskittyessä esittelemään löydöksiään.
Helvetin noloa, mielestäni. Jopa ammattilaiselta.
Pidän pitkän paussin kampaajakäynnistä, koska pyydettyäni hiukan keventämään ja ottamaan 3 cm hartiapituisista hiuksistani, kampaaja otti veitsellä niin että eivät ole enää tasapitkät ja siis koko pituudesta, ei vain latvoja keventämällä.
En viitsi edes ajatella miten kauan kestää ennen kuin ovat taas tasapitkät, kuukausia, vuosia. Tätä kampaajaa ennen eräs toinen meinasi leikata polkkapituiseksi mutta sain sen estettyä. Hän värjäsi tukkani paloauton punaiseksi joka oli hiukan radikaali väri...ehkä kupariin taittava olisi ollut kauniimpi.
Värin saa peittoon mutta leikkuuta ei voi perua.
Vierailija kirjoitti:
Kampaamoissa on sama meininki välillä. Viimeksi nauratti, kun ihan aikuisen naisen iässä oleva kampaaja selitti, että päänahkani tarvitsee tasapainottavaa shampoota, koska se on toisaalta kuiva ja toisaalta ajoittain rasvoittuu helposti. Täsmäshampoo antaa päänahkaan juuri sen, mitä hiuspohja kulloinkin tarvitsee... Hyvä mainospuhe.
Jotkut kosmetologit kasvohoidon yhteydessä pakkomyyvät tuotteitaan mikä on todella inhottavaa, pitää ostaa tyyliin 300 eurolla tuotteita että ihon saa kuntoon ja käydä säännöllisesti kasvohoidossa, ei minulla ainakaan tuollaiseen ole varaa. Positiivisena poikkeuksena kävin edullisessa kasvohoidossa eikä kosmetologi tuputtanut mitään, kysyin eräästä tuotteesta ja sellaisen hän minulle myi mutta ei pakkomyynyt mitään. Tälle kosmetologille voisin mennä uudestaankin.
Vierailija kirjoitti:
Pidän pitkän paussin kampaajakäynnistä, koska pyydettyäni hiukan keventämään ja ottamaan 3 cm hartiapituisista hiuksistani, kampaaja otti veitsellä niin että eivät ole enää tasapitkät ja siis koko pituudesta, ei vain latvoja keventämällä.
En viitsi edes ajatella miten kauan kestää ennen kuin ovat taas tasapitkät, kuukausia, vuosia. Tätä kampaajaa ennen eräs toinen meinasi leikata polkkapituiseksi mutta sain sen estettyä. Hän värjäsi tukkani paloauton punaiseksi joka oli hiukan radikaali väri...ehkä kupariin taittava olisi ollut kauniimpi.
Toisaalta hävettää marista koska ne on kuitenkin vaan hiuksia ja ne kasvaa takaisin. Ei ole siis pysyvä haitta, joltain leikataan pää poikki.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on mahdollista. Näkeehän sen koko ajan peilistä, kun kampaaja leikkaa!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kampaamolla sanonta "kevennetään/tasataan hieman latvoista" tarkoittaa sitä että pätkäistään polkkatukaksi tai lyhennetään 10-15cm . Sama juttu jos sanotaan "siistitäänpä hieman latvoja kun on taas noita kaksihaaraisia".
Mua taas harmittaa, kun kosmetologit ei ikinä suosittele mitään uutuuksia tai juttuja mitä kannattais kokeilla. Toteavat vaan miten on heleä ja kaunis iho ja ihonhoito hallussa. Ikää kuitenkin jo 40, niin jotkut antiage tuotteet vois alkaa olee paikallaan. Suomessa käyn pääasiassa hoidoissa. Ja jos ei muuta viitsi/jaksa puhua, niin kertoisivat ees minkä firman tuotteilla tekevät hoidon.
[/quote]
Toisaalta hävettää marista koska ne on kuitenkin vaan hiuksia ja ne kasvaa takaisin. Ei ole siis pysyvä haitta, joltain leikataan pää poikki.[/quote]
Enpä edes tuotakaan ihmettele täällä oudon palvelu ihmemaassa.