Paljonko vanhempasi olivat säästäneet sinulle rahaa kun lähdit opiskelemaan?
Entä paljonko sinun lapsillasi on?
Itse en saanut kotoa mitään. Omilleni olen säästänyt rahastoon ja semmoiset 6-7000e lukion loppuun mennessä kasassa. Lisäksi 20 vuotiaana saavat sairauskuluvakuutuksen säästösumman 1700e. Esikoisella on lisäksi meidän vanha puhelinosake.
Kommentit (50)
On siskon ja veljen kanssa pari yhteistä tiliä sekä sitten jokasella omissa nimissä yksi. En ole ihan varma paljonko niissä tarkalleen on per naama, mutta kun opiskelija-asuntosäätiöltä hain ensimmäistä asuntoa niin äitini sanoi että kohtaan "varallisuus" tjsp. hyvä arvio omistani olisi n. 30 000, johon ei kyllä ole vielä ollut tarvetta kajota ja tuski tarvetta tuleekaan kun ainakin vielä on vanhemmat maksaneet vuokran. Siskolla sitten kaiketi about saman verran + asuu vanhempien omistamassa asunnossa opintojensa ajan. Veljellä sitten varmaan vähän vähemmän kun on useamman vuoden nuorempi ja rahaa on säännöllisesti tileille kerrytetty.
Nuo rahat koostuu vanhempien tallettamista lapsilisistä sekä kaiketi molempien heidän vanhempien sillontällön laittamista pienemmistä summista.
Ihan mukava tietää että taloudellinen tilanne on turvattu, mutta olen useamman kerran koittanut ylihuolehtivalle äidilleni vihjata että voisin kyllä itsekin vuokraani maksaa ja mm. kieltäydyin aikanaan tuosta siskon kämpästä koska en halua asua vanhempieni onistuskämpässä. Johti loukkaantumiseen ja uhriutumiseen koska "olisin ollut niin onnellinen jos minun vanhempani olisivat voineet minua tukea". Olen sitten muuten ottanut vähän sosiaalisesti etäisyyttä äitiini.
Mutta eipä kyllä voi hyvällä omalla tunnolla tuosta tuesta valittaakkaan.
Muutin kotoa pois opiskelemaan -84. Olin ollut koko lukioajan töissä opiskelujen ohella. Vanhemmat ei antaneet minkäänlaista avustusta kotoa poismuuttoon, lukuunottamatta äidiltä pyytämiäni muutamien ruokien reseptejä. Eikä ollut tarviskaan. Asuin sairaanhoito-opiston asuntolassa, asunto oli ilmainen samoin kuin lounas. Tein töitä myös sairaanhoito-opistossa opiskelun aikana. Kerran jouduin pyytämään opiskeluaikana parikymppiä ruokaan, kun kesätyön palkka tuli vasta kuun lopussa.
Vierailija kirjoitti:
"Ei vanhemmat säästäneet mitään. Maksoivat asumiskulut 3 vuoden ajan. Omille lapsille on ostettu asunnot, kun ovat lähteneet opiskelemaan. Nyt on hakusessa kaksio Kampista tai Etu-Töölöstä. Ja kaikille maksetaan 500 e/kk kunnes ovat kandeja ja menevät töihin."
Voin vain kuvitella, mitä tapahtuisi, jos lapsenne ilmoittaisikin, että hän lähtee opiskelemaan porotaloutta, tai jotain muuta kuin yliopistollista alaa...
Kuvittele ihmeessä, kaikki 4 on nyt yliopistossa tai vanhin on jo valmistunut maisteriksi. Voihan niillä tietty mieli muuttua, mutta kun on kotona nähnyt ja kokenut ruumiillisen työn ilot, niin ihmeesti opiskelu kiinnostaa enemmän kuin herääminen joka aamu klo 4.30 ja kaivinkoneen lämmittäminen käyntikuntoon.
Ei mitään. Itse kävin töissä opintojen ohessa.
n. 3000mk sain säästettyä viikkorahoista. Mummoni säästi minulle n.1500 mk. Itse aloin tienata kesätöistä 15-kesäisestä alkaen.
Jotain 50 000mk oli. käytin ihan tyhmästi. syötin/juotin/vaatetin kavereita ku mulla oli jotain ja ne ihan peeaa.. kohta olin itsekin.
Omille on säästössä nyt noin 1500e vanhimmalle (8v), noin satku vuodessa ois tarkoitus laittaa eli että noin 2500e ois sit 18v käyttöön. Riippuu tosin haluuko välttämättä jotain mopokorttia, mopoa/skodea/mautoa aiemmin, sit se menee siinä..
Noin 40 000€. Omille lapsille aion säästää ainakin puolet tuosta.
En saanut rahaa. Vanhemmat ostivat huonekalut, astiat ja kaiken muun tarpeellisen. Sain myös auton, jonka kulut he maksoivat. Lisäksi auttoivat ruokakasseilla, maksamalla kaikki vakuutukset, reseptilääkkeet ja suuremmat vaatehankinnat. Eli aika iso summa minuunkin on uponnut.. ikinä en kuitenkaan ole heiltä mitään pyytänyt. Olen myös töitä tehnyt nuoresta lähtien ja ymmärrän kyllä rahan arvon. Onnekas olen ollut :)
Tililleni oli kertynyt noin tuhat euroa, kun sain tilin käyttööni 18-vuotiaana. Ny tililläni on reilut 7000€. N21