Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko vanhempasi olivat säästäneet sinulle rahaa kun lähdit opiskelemaan?

Vierailija
19.07.2016 |

Entä paljonko sinun lapsillasi on?
Itse en saanut kotoa mitään. Omilleni olen säästänyt rahastoon ja semmoiset 6-7000e lukion loppuun mennessä kasassa. Lisäksi 20 vuotiaana saavat sairauskuluvakuutuksen säästösumman 1700e. Esikoisella on lisäksi meidän vanha puhelinosake.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€. Opiskelin opintolainan, opintotuen ja kesätöiden turvin. Kotoa sain kyllä ruokakasseja ja omilleen muuttaessa vanhemmat osti tarpeelliset mausteet, säilykkeitä, jauhoja ym kuiva-ainekaapin täytteitä. Huonekalut oli omasta huoneesta tai sukulaisilta saatuja. Joulu/synttärilahjoiksi sain opiskeluaikoina rahaa ja/tai tarpeellisuuksia kuten leivänpaahdinta ym.

Vierailija
22/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostivat mulle halvalla pienen omakotitalon joltain sukulaiselta jonka äiti kuoli ja rempattiin se mun mieleiseksi. Samassa talossa asun vieläkin, nykyään vain miehen ja lapsen kanssa. Mulla ei oo varaa samaan apuun, mutta eiköhän tämä ja mahdolliset tulevatkin lapset jotain apua saa. Meillä on lasta/lapsia ja opintoja varten just avattu säästötili.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e. Lukiossa maksettiin kirjat ja ruoka.

Omille pojille ei säästetä rahaa tilille koska inflaatio, mutta olemme valmiit ostamaan opiskelukämpät heille jossa saa elää maksamalla yhtiövastikkeen (vanhempien nimiin siis). Tämä sillä ehdolla, että kouluttautuu. Jos töissä käy niin asunnon voi maksaa palkasta. Emme aio asiaa mitenkään mainostaa, tekevät valintansa ja toimitaan sen mukaan.

Vierailija
24/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni olivat säästäneet noin 400€ säästötililleni, jonka sain käyttööni kun muutin opiskelemaan.itse olin säästänyt muistaakseni noin 3500€.

Vierailija
25/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista. Ehkä parikymmentä tuhatta mk. Omilla lapsilla on ajatuksena olla vain n. 4000 e kun lähtee opiskelemaan + osakkeita n. 1500 e arvosta. Jos lapsila on yhtään järkeä päässä on tarkoitus siirtää heille vähitellen omaisuutta. Emme uskalla antaa nuorille lapsille isoja rahoja koska suvussa on tuhlattu omaisuutta huumeisiin tms.

Isoja rahoja? Mun 16v:lla on vähän yli 20 000 euroa itsetienattua rahaa enkä keksi, miksi lapsille pitäisi opettaa, että raha on vaarallista ja pahaa.

Vierailija
26/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 euroa, vuosituhannen vaihde, keskituloiset akateemiset vanhemmat maaseudulla. Sain kuulla myös tarinoita siitä, kuinka vanhemmillenikaan ei mitään kotoa annettu ja miten heidän opiskeluaika oli aikanaan kodella kurjaa ja köyhää, nälkää nähtiin. Plus muistuttelut siitä, että silloin ei ollut opintotukiakaan kuten nyt. Tuli sellainen tunne, että koska vanhemmilla on ollut tosi köyhää, pitää mullakin olla köyhää. Helsinkiin muutettuani ihmettelin, miten joillekin kurssikavereille oli ostettu asuntoja jne.

Vierailija
27/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 e. Omille oon pystyny säästään vasta pari vuotta kun olin kotona 10 v lasten kanssa ja sitten opiskelin. Palkka valitettavan huono, joten en hirveästi pysty sivuun laittaan. Harmittaa.

Vierailija
28/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei vanhemmat säästäneet mitään. Maksoivat asumiskulut 3 vuoden ajan. Omille lapsille on ostettu asunnot, kun ovat lähteneet opiskelemaan. Nyt on hakusessa kaksio Kampista tai Etu-Töölöstä. Ja kaikille maksetaan 500 e/kk kunnes ovat kandeja ja menevät töihin."

Voin vain kuvitella, mitä tapahtuisi, jos lapsenne ilmoittaisikin, että hän lähtee opiskelemaan porotaloutta, tai jotain muuta kuin yliopistollista alaa... 

Vierailija
29/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme asunnot lapsille Helsingistä. Poika tuli armeijaan ja tytär opiskelemaan. Toivottavasti löytävät kivat kumppanit jakamaan tilaa. Isovanhemmat täyttävät jääkaappia ja vievät ostoksille.

T: ulkosuomalainen/ch

Vierailija
30/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdit opiskelemaan? Olettaako ap. tässä, että nuori on lähtenyt kauaksikin opiskelemaan omalta paikkakunnaltaan tms? No me asutaan Tampereella ja asuin kotona lukioajan ja sen jälkeen rahoitin töillä opiskeluni. En oikein ymmärrä kysymystä. Amerikassahan on varmaan eri asia, kun itse opiskelu maksaa, mutta eihän se Suomessa mitään maksa periaatteessa....

Vierailija
31/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä maksoi yhden vuokran, kun oli tiukka tilanne. Samoin viisaudenhampaiden poistot. Ruokaa sain aina kotoa kassillisen mukaan ja joskus jonkun setelin. Se oli mielestäni täysin riittävää ja myös ihan tavallista kaveripiirissä. Omillaan toimeen tuleminen tuntui hyvältä ja siitä oltiin ylpeitä. Vanhempani olivat aivan hyväpalkkaisia mutta minusta näin on ollut hyvä. Omille lapsillemme emme ole mitään säästäneet. Autamme tarvittaessa.

Vierailija
32/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa en saanut, mutta joitakin astioita ja lakanoita sekä omasta huoneestani huonekalut (työpöytä, sänky, kirjahylly). Lapsilisän sain itselleni (olin 16 muuttaessani). Opintotuella ja kesätöillä mentiin. Tapahtui 90-luvun alkupuolella.

Vierailija
33/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät mitään. Mutta lukion jälkein olin vuoden töissä (sain vakkaripaikan) ja kotiin ei tarvinnut maksaa mitään; noin 20 000 markkaa oli sitten omia säästöjä. Jotka talletin korkeakorkoiselle määräaikaistilille ja elin opintotuella ja pienikorkoisella opintolainalla.

Vierailija
34/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ottaa lapsuudenkodistani mukaan muutamat astiat ja vuodevaatteet, ja vanhempani maksoivat soluhuoneeni takuuvuokran, olisikohan ollut 250 markkaa.

Vierailija
35/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat maksoivat muuton ja auttoivat kantamisessa. Sain mukaani omassa huoneessani olleet kalusteet. Kylään tullessaan toivat kahvipullat.

Omia lapsiani olen ajatellut tukea enemmän, mutta tapaa en ole vielä päättänyt. Ehkä ensiasunnon hankinnassa opiskeluaikana, jos tuloni pysyvät nykyisellä tasolla ja pystyn auttamaan myös lyhennyksissä.

Vierailija
36/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi eivät olleet säästäneet minulle mitään. Kurkusta olisi menneet alas kaikki ja muutenkin johonkin turhuuteen. Itse säästän kyllä nyt lapsilleni, mutta mitään könttäsummia eivät tule hekään 18-kesäisenä todellakaan saamaan.

Vierailija
37/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdhit opiskelemaan? Olettaako ap. tässä, että nuori on lähtenyt kauaksikin opiskelemaan omalta paikkakunnaltaan tms? No me asutaan Tampereella ja asuin kotona lukioajan ja sen jälkeen rahoitin töillä opiskeluni. En oikein ymmärrä kysymystä. Amerikassahan on varmaan eri asia, kun itse opiskelu maksaa, mutta eihän se Suomessa mitään maksa periaatteessa....

Vaikka itse opiskelu onkin lähes ilmaista, niin pitää sitä syödäkin ja jossain asua. Jotkut jopa harrastaa ja ostaa vaatteita. Vai mitä varten on opintolaina?

Vierailija
38/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e. Oma nyt 6kk, ei vielä mitään sääatössä, mutta avasin juuri tilin johon alan laittaa lapsilisistä ainakin 50e/kk.

Vierailija
39/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 €, astioita sain sen verran ottaa että pärjään. 

Vierailija
40/50 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin jo lukion kirjat itse, ja 17 v muutin vuokralle, maksoin myös vuokran koulun lisäksi itse.minulla oli 2 työpaikkaa koulun ohella, kirjoitin kylläkin sitten vain c: n paperit. Ja menin vuosia myöhemmin ammattikorkeakouluun.

Omille lapsilleni en säästänyt, mutta kotona saa asua ja rahaa saa jos ei ole mitään tuloja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme