Paljonko vanhempasi olivat säästäneet sinulle rahaa kun lähdit opiskelemaan?
Entä paljonko sinun lapsillasi on?
Itse en saanut kotoa mitään. Omilleni olen säästänyt rahastoon ja semmoiset 6-7000e lukion loppuun mennessä kasassa. Lisäksi 20 vuotiaana saavat sairauskuluvakuutuksen säästösumman 1700e. Esikoisella on lisäksi meidän vanha puhelinosake.
Kommentit (50)
Minä sain jotain vähän yli 10 000 mk + kuukausirahan. Omille on nyt yli 10 000 reilusti jokaiselle, eikä kukaan ole vielä ylioppilas.
Sain oman asunnon, uuden auton ja vanhemmat maksoi auton ja kämpän kulut.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain jotain vähän yli 10 000 mk + kuukausirahan. Omille on nyt yli 10 000 reilusti jokaiselle, eikä kukaan ole vielä ylioppilas.
Niin ja asuin ilmaiseksi vanhempien omistamassa asunnossa. Asunto järjestyy omillekin lapsille.
Sain säästöhenkivakuutuksen joka oli markoissa n. 6000 eli euroissa 1000 euroa. Ostin sillä rahalla tietokoneen.
Omille lapsilleni ei ole juurikaan säästöjä, rahastoon olen kyllä kummallekin säästänyt 10 euroa kuukaudessa. Oliskohan rahastossa nyt joku 400-500 euroa per lapsi. Pojat nyt 5 ja 8 vuotiaat, aloitin säästämisen kummallekin samaan aikaan.
Ei yhtään. Opiskelen yliopistossa. Toimeen tulen opintotuella ja työtuloilla.
Ei mitään, eikä tarvinnutkaan. Olen iloinen siitä, että sain hyvän kasvatuksen, ja osaan arvostaa työtä.
Ei vanhemmillani olisi ollutkaan, mistä säästää. Isä duunarina yksin elätti vaimon ja 4 lasta kouluikään saakka, sen jälkeen myös äiti meni töihin. Me lapset mentiin kesätöihin heti, kun kynnelle kyettiin. Omat rahamme saatiin sitten käyttää vapaasti, miten haluttiin, kotiin ei tarvinnut niistä maksaa mitään. Monen kaverini piti.
Ei vanhemmat säästäneet mitään. Maksoivat asumiskulut 3 vuoden ajan.
Omille lapsille on ostettu asunnot, kun ovat lähteneet opiskelemaan. Nyt on hakusessa kaksio Kampista tai Etu-Töölöstä. Ja kaikille maksetaan 500 e/kk kunnes ovat kandeja ja menevät töihin.
Tasan nolla, mutta äiti auttoi aina vähän väliä. Esim maksoi jotain kirjoja joskus, osti ruokaa jääkaappiin, maksoi bussimatkat.. Hänellä oli tulo 1400 kuussa..
En saanut mitään könttäsummaa, mutta vanhemmat avustivat taloudellisesti ja muutenkin opintojen ajan. Omille ei olla säästetty erikseen mitään, mutta yhdessä lasten isä kanssa on säästöjä ja osakkeitakin vähän jemmassa ja niistä sitten aikanaan lapsiakin avustetaan.
En saanut mitään, vanhempani tekivät mahtavalla 90-luvulla liikaa lapsia ja hyvä kun saivat kaikki ruokittua.
Itselläni on lapsia vain yksi, ja tähän mennessä (lapsi nyt 6v) olen kaikki lapsilisät laittanut säästöön.
Eivät mitään. Tosin sain heiltä sohvan ja tv:n. Ja astioita, pyyhkeitä ja lakanoita :)
En muista. Ehkä parikymmentä tuhatta mk. Omilla lapsilla on ajatuksena olla vain n. 4000 e kun lähtee opiskelemaan + osakkeita n. 1500 e arvosta. Jos lapsila on yhtään järkeä päässä on tarkoitus siirtää heille vähitellen omaisuutta. Emme uskalla antaa nuorille lapsille isoja rahoja koska suvussa on tuhlattu omaisuutta huumeisiin tms.
15 tuhatta euroa. Tulen keskituloisesta perheestä, myös muut sisarukseni sai saman summan
Ei mitään enkä myöskään saanut taloudellista tukea opiskeluni aikana. Minusta tämä ei ollut mikään ongelma. Onneksi Suomessa on mahdollisuus opiskella vanhempien tuesta riippumatta opintotuen ja -lainan avulla. Olin pelkästään iloinen siitä, että olin vanhemmistani taloudellisesti riippumaton.
Omille lapsilleni en ole antanut mitään suurempaa summaa, mutta olen auttanut heitä esim. silmälasien hankinnassa ja vastaavissa isommissa jutuissa.
Ei ollut maailmalle lähtiessä kun tuulen huuhtoma perse, omille lapsille ei ole ainakaan tähän mennessä säästetty mitään. Opetettu kyllä kokkausta, pyykinpesua ja muita taitoja ja toki jeesataan takuuvuokrien ja huonekalujen ja tuommoisten hankinnassa. Rakkautta ja apua saavat aina.
Vanhempani ottivat 10% palkasta sen ajan kun asuin kotona ja kävin töissä. Kun muutin pois, sain käyttööni tilin, jonne rahat oli talletettu. Minä en tiennyt tästä ja se oli oikein mukava yllätys. Sain ostettua rahoilla huonekalut ja pesukoneen.
Minä olen säästänyt jokaiselle lapselle tonnin rahastoon. Lisäksi maksan jokaiselle kuukausittain puolet siitä summasta, jonka he saisivat opintolainana. Tällä hetkellä summa on reilut 150 €/kk. Lisäksi maksan puhelinlaskut niin kauan kun he opiskelevat.
Eivät yhtään, elettiin kädestä suuhun.
0€