Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reissuun lähtö pe-aamuna ja selkä huonossa kunnossa

Vierailija
19.07.2016 |

Mietin, uskallanko lähteä matkoille vai pitääkö perua. Lentomatka vain 3 tuntia. Tänään olen käynyt vessassa seiniin tukeutuen. Sain lihasrelaksanttia ja särkylääkettä lääkäriltä. Jos olen pe näin heikossa kunnossa, en pysty nousemaan portaita tai laskeutumaan. Pelottaa, etten pysty istumaan koneessa tai etten pääse penkiltä ylös pitkän istumisen jälkeen. Toisaalta perhe odottaa lomaa, ja saattaahan kipu loppua muutamassa päivässä. Lomamatka varattiin jo talvella. Onko joku ollut matkoilla säryissä? Kannattiko vai tuliko katumus?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä selkäkipusi johtuu? Onko sitä ollut aiemmin ja onko odotettavissa, että se paranee/ei pahene perjantaihin mennessä? Onko matkavakuutus  ja sairasvakuutus kunnossa? Saat vakuutuksesta matkan hinnan omalta osaltasi takaisin  lääkärintodistuksella. Miksi muu perhe ei voisi mennä reissuuun ilman sinua? Voisitko harkita, että lähdet itse reissuun pari päivää myöhemmin. Reissu on siinä mielessä riski, että sairausvakuutus reissulla ei välttämättä auta sinua yhtään, jos kivun takia joudut lääkäriin ja hoitoon. Vakuutus korvaa yllättävän sairauden. Tuo selkäkipu, josta olet käynyt Suomessa jo lääkärissä ei ole yllättävä.

Vierailija
2/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä selkäkipusi johtuu? Onko sitä ollut aiemmin ja onko odotettavissa, että se paranee/ei pahene perjantaihin mennessä? Onko matkavakuutus  ja sairasvakuutus kunnossa? Saat vakuutuksesta matkan hinnan omalta osaltasi takaisin  lääkärintodistuksella. Miksi muu perhe ei voisi mennä reissuuun ilman sinua? Voisitko harkita, että lähdet itse reissuun pari päivää myöhemmin. Reissu on siinä mielessä riski, että sairausvakuutus reissulla ei välttämättä auta sinua yhtään, jos kivun takia joudut lääkäriin ja hoitoon. Vakuutus korvaa yllättävän sairauden. Tuo selkäkipu, josta olet käynyt Suomessa jo lääkärissä ei ole yllättävä.

Tiedän, että matkavakuutus ei korvaa, jos joutuu hoitoon ulkomailla. Toisaalta minulla on myös eurooppalainen sairausvakuutuskortti, jolla saa samalla hinnalla hoitoa kuin muutkin EU:n kansalaiset. En aio lähteä pari päivää myöhemmin reissuun, maksaa liikaa eikä lennoilla välttämättä ole edes tilaa. Meillä on kolme lasta, minkä takia äitiä varmasti tarvitaan reissussa. Selässä on ehkä noidannuoli. On silloin tällöin vaivannut, etenkin jos selkä saa vetoa. Siellä on myös kulumaa nikamissa, mutta lääkärin mukaan pahin kipu laantuu parissa päivässä. Toisaalta makasin vuonna 2008 sängyssä viikon, koska pääsin selkäkivulta liikkumaan vain kontaten. Nyt on pari vuotta ollut hyvin harvoin edes kipeä koko selkä. En tiedä, ottiko puutarhatöistä osumaa, ja sääkin ollut tuulinen (nihkeä iho ja tuuli on paha yhdistelmä). Mutta särky on kyllä paha tällä hetkellä.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen lomakohde on? Saako siellä levätä ja kuntoutua? Jos saa, pyytäisin kipupiikin lääkäriltä lenon ajaksi. Ja nyt ennen reissua totaalilepo. Reissupakkaaminen ja kotityät muille. Jotkut saavat helpotusta selkäkipuun nukkumalla yön todella kovalla alustalla esim. lattialla. 

Vierailija
4/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet kipupiikin nyt ja uudestaan tarvittaessa. Lämpö ja loma auttavat selkäkipuun, ainakin itsellä. Paitsi jos kohteessa huonot sängyt..

Vierailija
5/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi tulla aika, ettei ole yhtään kivutonta päivää. Siksi ehkä kannattaa tehdä asioita kivusta huolimatta?

Vierailija
6/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kipin kapin naprapaatille,kiropraktikolle tai vastaavalle manipulaatiohoitoa antavalle. Itse olen aina noidannuolen iskiessä  saanut nopean avun näiltä tahoilta jo kerta hoidolla, ei ehkä aivan  kivuttomaksi mutta liikuntakykyiseksi,

Vierailija
7/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää hyvät ihmiset selkänne kunnossa!

Vierailija
8/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita kävellä nyt niin paljon kuin mahdollista, siis vaikka vain laahustaen ympäri asuntoa. Minulla tulee tuonkaltaisia selkäongelmia myös vuoden parin välein ja pääsen siitä tuolla kävelytekniikalla, vaikka aluksi tuntuukin, ettei saa edes noustua ylös tai laskeuduttua vuoteeseen. Olen kerran ollut matkalla kun tuo on ollut tulossa. Olimme autoreissulla, mutta pysäytimme reissun pariksi vuorokaudeksi, "kävelin" itseni elävienkirjoihin. Lentoa en olisi oikein uskaltanut tuolloin ottaa ohjelmaan, olimme toisella mantereella, joten lento olisi ollut kymmentuntinen. 

Vierailija
9/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää hyvät ihmiset selkänne kunnossa!

No höpö höpö taas! Jeesustelua! Monella suomalaisella on selässä perinnöllinen, rakenteellinen vika, joka altistaa kulumille, nikamien siirtymille, välilevytyrille yms. Liikunta ei auta. Jos olet onnekas, sinulla ei ole rakenteellista vikaa selässäsi. Nimimerkillä 15-vuotiaasta alkaen skolioosista kärsinyt, kolmesta sisaruksesta ainoa, jonka selkää ei ole leikelty

Vierailija
10/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kipin kapin naprapaatille,kiropraktikolle tai vastaavalle manipulaatiohoitoa antavalle. Itse olen aina noidannuolen iskiessä  saanut nopean avun näiltä tahoilta jo kerta hoidolla, ei ehkä aivan  kivuttomaksi mutta liikuntakykyiseksi,

Tätä olin tulossa sanomaan! Kiireaika vaan, kun nyt käy (tai no, varmaan menee sentään huomiseen), ehtii vielä olla se rauhoittumispäiväkin välissä.

Vierailija
11/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikut nyt niin paljon kuin mahdollista kävele kävele ja relaxantteja

Vierailija
12/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, jos ja kun menet jollekin napralle tms, niin kysy suosituksia joltain tuttavapiiristäsi!

Siellä seassa on ikävä kyllä myös ihan täysin ammattitaidottomia urveloita!

Kokemuksen syvällä rintaäänellä 10

Vierailija
13/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna en lähtisi. Istuminen pahentaa selkäkipua ja jos on esim. välilevypullistuma,

saattaa pullistuma paheta entisestään kun istuu pitkään.

Vierailija
14/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna en lähtisi. Istuminen pahentaa selkäkipua ja jos on esim. välilevypullistuma,

saattaa pullistuma paheta entisestään kun istuu pitkään.

Mistä sä päättelit, että on välilevypullistuma.? Besserwisser. Tiedät siis etänä paremmin kuin lääkäri selän tutkimisen jälkeen.

Vierailija
15/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin asut? Mene kalevalaiselle jäsenkorjaajalle. Parempi apu kuin kiro tai napra.

Vierailija
16/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan tätä. Kiropraktikolle mars heti huomenna. Älä istu, älä makaa, vaan liiku mahd paljon. Mene makaamaan lattialle jalat tuolille 90 asteen kulmaan. Sido villahuivi/-paita vyötärölle (oletan alaselän olevan kipeä).

Koneessa istut nousun ja laskun. Nouset seisomaan/kävelemään mahd usein.

Reissuun mukaan kaikki tropit sekä villahuivi. Huomioi hotellihuoneen ilmastointi.

T. Selkävaivainen

Vierailija
17/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jää makaamaan, se ei auta mitään. Ota tarpeeksi lääkettä, että pahin kipu häviää. Ja sitten kävelylle. Hitaasti, pienin askelin, hyvä ryhti. Vaikka sattuiskin, niin kävelet silti. Kotona menet ajoittain kyykkyyn lattialle ja annat selän venyä ja pyöristyä. Älä kanna mitään painavaa tai tee mitään rasittavaa toispuolisesti, eli vaikka matkalaukun raahaaminen.

Vierailija
18/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin asut? Mene kalevalaiselle jäsenkorjaajalle. Parempi apu kuin kiro tai napra.

Etelä-Suomessa meren rannalla. Mikä on kalevalainen jäsenkorjaaja? Mitä tekee? Niksautteluja en anna tehdä.

-ap

Vierailija
19/21 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jää makaamaan, se ei auta mitään. Ota tarpeeksi lääkettä, että pahin kipu häviää. Ja sitten kävelylle. Hitaasti, pienin askelin, hyvä ryhti. Vaikka sattuiskin, niin kävelet silti. Kotona menet ajoittain kyykkyyn lattialle ja annat selän venyä ja pyöristyä. Älä kanna mitään painavaa tai tee mitään rasittavaa toispuolisesti, eli vaikka matkalaukun raahaaminen.

Nykyisin taitaa olla kaikilla matkalaukuissa pyörät. Milloin sä viimeks oot nähny jollain "raahattavan" matkalaukun? Ja tuo selän pyöristäminen on ihan viimeinen touhu, jos on kulumaa. Kohta nikamat paukkuu. Selkä pidetään levossa, jos se on kipeä ja kävellään, jos pystyy kävelemään.

Vierailija
20/21 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin taitaa olla kaikilla matkalaukuissa pyörät. Milloin sä viimeks oot nähny jollain "raahattavan" matkalaukun? Ja tuo selän pyöristäminen on ihan viimeinen touhu, jos on kulumaa. Kohta nikamat paukkuu. Selkä pidetään levossa, jos se on kipeä ja kävellään, jos pystyy kävelemään.

Meillä on matkalaukuissa kyllä 4 pyörää alla. Voi rullata kevyesti vierellä tai vetää kahvasta perässä. Vain autosta nostaminen ja hihnalle/hihnalta nostaminen ovat niitä raskaita vaiheita. Mies voi hoitaa ne. Kävellessä on nyt niin huono asento (toista lonkkaa vetää ylöspäin), että taitaa olla viisainta ihan hiljalleen vain sisällä kävellä. Harmittaa, kun kaunis kesäpäivä menee hukkaan. Yöllä ei nukkuminen onnistunut missään asennossa. Vähän aikaa sain nukuttua ja sitten taas heräsin. Jos huomenna on näin kipeä selkä, pakko varmaan yksityiseltä hakea kipupiikki.

-ap