Atooppisen ihon hoito
Miten hoidatte? En tarkoita oireiden lievitystä voiteilla, vaan ihan sen syyn hoitamista.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4 lasta joista kahdella atooppinen iho, kahdella ei. Lapsilla todettiin atopiat jo vauvaiässä. Ruokavalio tuskin kyseessä meidän tapauksessa.
Miten näin voit sanoa?
Minulla on/oli atooppinen iho. Sain lisäksi aurinkoihottuman. Lääkäri käski lopettaa rasvojen kanssa lotraamisen kokonaan. Lopetin siis ihon rasvaamisen. Pesen nopeasti haalealla vedellä. Käytän harvoin saippuaa ja silloin Marseille saippuaa. Shampoota käytän kerran viikossa. Nyt vuoden jälkeen ihoni voi hyvin. Käytän Tummelia satunnaisesti kuivuviin ja halkeileviin jalkapohjiin. Lisäksi rasvaan kasvot ryppyjä vastaan ja tietysti auringossa käytän 50 suojakertoimen aurinkovoidetta.
Meillä lapsella tehtiin tosi iso määrä allergiatestejä ennen, kuin atopia todettiin. Kesällä iho on kunnossa ja talvella menee taas huonoksi. Lääkäri sanoi silloin että keväällä voi pahentua vaikkei allergioita olisikaan testeissä, koska siitepölykautena saattaa esim sitrushedelmät aiheuttaa ihottumaa.
Ihottuman parannuttua pitää rasvata vielä 3kk päivittäin, jotta kosteus menee syvälle, eikä iho heti kuivu. Suihkussa pesut rasvalla eikä saippualla. Jos pahana laitan rasvahauteet yöksi. Hauteiden avulla paranee tosi nopeasti.
Mies ei pese rasvalla lasta ja ihottuma palaa talvisin heti, kun mies hoitaa suihkukäyntejä. Eli tämä on erityisen tärkeätä. Oikealla hoidolla pärjäämme hyvin ilman kortisonia. Vaihtelen eri rasvoja ja rasvapitoisuuksia sen mukaan, kuinka kuivana iho on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsella tehtiin tosi iso määrä allergiatestejä ennen, kuin atopia todettiin. Kesällä iho on kunnossa ja talvella menee taas huonoksi. Lääkäri sanoi silloin että keväällä voi pahentua vaikkei allergioita olisikaan testeissä, koska siitepölykautena saattaa esim sitrushedelmät aiheuttaa ihottumaa.
Ihottuman parannuttua pitää rasvata vielä 3kk päivittäin, jotta kosteus menee syvälle, eikä iho heti kuivu. Suihkussa pesut rasvalla eikä saippualla. Jos pahana laitan rasvahauteet yöksi. Hauteiden avulla paranee tosi nopeasti.
Mies ei pese rasvalla lasta ja ihottuma palaa talvisin heti, kun mies hoitaa suihkukäyntejä. Eli tämä on erityisen tärkeätä. Oikealla hoidolla pärjäämme hyvin ilman kortisonia. Vaihtelen eri rasvoja ja rasvapitoisuuksia sen mukaan, kuinka kuivana iho on.
Hoidat voiteilla oiretta, et syytä.
Minä mistään mitään tiedä, muuta kuin oman kokemukseni...
Olen ollut vähähiilihydraattisella ruokavaliolla noin 6 vuotta (ja veriarvoni ovat kunnossa, kiitos vaan huolenpidosta), jättänyt teolliset moskat minimiin, rasvoina käytän voita, oliiviöljyä, kookosöljyä. Gluteeniviljoja en syö.
Noin 4-5 vuotta sitten huomasin, että ei muuten iho kutia eikä tule sitä vesikelloekseemaa käsiin. Ja siitepölyaikana en ole tarvinnut allergialääkkeitä.
Ruokavalioni sallii myös poikkeamat että kyllä on tänäkin kesänä maistunut juhlissa kakku ja pulla. Kohtuudella syötynä. Sen huomasin, että ruisleipää syötyäni vesikellot alkoi pikkuisen puskea esiin, mutta ne paranivat hyvinkin nopeasti ja ilman kortisoneja, kun vaan ei enää sitä ruisleipää syö.
Atopiani alkoi lähes synnytyslaitoksella. Silti olen todennut sen ruokapohjaiseksi. Allergeenien syöminen näkyy heti.
Meillä lapsella atooppinen iho. Menee aina pahaksi syksyllä kun patterit lämpiävät ja huoneilma muuttuu kuivaksi. Meillä on ilmankostutin.
Leipää syödään vähän, pähkinöitä ja siemeniä päivittäin. Jano juomaksi vettä. Tekstiilit pestään erisanilla ja käytetään puuvillaisia,bambuisia ja pellavaisia vaatteita.
Lapsi hikoilee helposti ja alkaa raapimaan itseään jolloin iho menee äkkiä huonoksi. Eli ei liikaa vaatetta ja suihkussa käy joka ilta.
Lapsella on atooppinen iho. Nyt kesäaikaan iho todella hyvässä kunnossa ja ruokavalio samanlainen kesät talvet. Itse olen psoriaatikko ja ihan samaa ruokaa syön kun lapsikin ja iho ollut viimeiset 5 vuotta tosi hyvässä kunnossa. Ruokavalioon ei ole tehty mitään muutoksia enkä usko että ruokavaliolla parannetaan mitään ihosairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntymällä uudelleen ilman autoimmuunisairauteen altistavaa perinnöllistä geeniä.
Tiedätkö, että atooppiseen ihoon vaikuttaa kaikkein eniten se, mitä suuhunsa laittaa. Geeniä ei voi syyttää, koska geeneihinkin voi vaikuttaa sillä, mitä syö.
Jaa. No mun isällä oli psoriasis, joka periytyi myös mulle. Lapsen isällä atooppinen iho ja mulla psoriasis ja lapsella myös sitten atooppinen iho. Mutta ilmeisesti meidät kaikki syötetty väärin jo synnytysosastolta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on atooppinen iho. Nyt kesäaikaan iho todella hyvässä kunnossa ja ruokavalio samanlainen kesät talvet. Itse olen psoriaatikko ja ihan samaa ruokaa syön kun lapsikin ja iho ollut viimeiset 5 vuotta tosi hyvässä kunnossa. Ruokavalioon ei ole tehty mitään muutoksia enkä usko että ruokavaliolla parannetaan mitään ihosairauksia.
Totta kai ihoon vaikuttaa kaikki syöminen. Luuletko ihon saavan ravintonsa ulkoa päin?
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos nuo atooppi läiskät ovat tulleet yhtäkkiä. Miten yhtäkkiä joku ruoka vaikuttaa, tai mistä tietää mistä alkaa karsimaan?
Oletko käynyt allergiatesteissä? Tosin Prick-testit ovat vain suuntaa antavia allergianaiheuttajan suhteen, mutta veritestit ovat tarkempia. Lähetteen saaminen voi olla yleiseltä puolelta vaativaa, jollei ole mitään käsitystä mistä allergia johtuu.
Oman kokemuksen mukaan kuivat allergialäikät kasvoissa saattavat liittyä eläinallergiaan, tyttärellä tuli kyllä kasvoihin läikkiä myös ruoka-aineista. Alkuun pääset karsimalla muutamaksi viikoksi kaikki yleisimmät allergiaa aiheuttavat aineet, sitrushedelmät, kaakao, suklaa, marjoista mansikka, ruoka-aineet, joissa paljon säilytysaineita ja väriäineita eli karkit, tuoremehut, limsat, hillot, shipsit,jäätelö....Jatka ihon rasvaamista tämän tiukan dietin ajan. Näyttääkö iho paremmalta? Jos kyllä, aloita ruoka-aineiden lisääminen ruokavalioon YKSI ruoka-aine kerrallaan. Ihoteaktio tulee muutaman päivän viiveellä, joten saadaksesi selville aiheuttajan tarvitaan kärsivällisyyttä. Ja allergian aiheuttaja voi olla yllättävä: itse olen allerginen suomalaisille omenille, en ulkomaalaisille, tyttäreni on allerginen tomaattipyreelle, ei tomaatille tai ketshupille. Tyttäreni on allerginen irtokarkeille, ei karkkipussissa oleville. Käytetäänkö niissä erilaista säilöntäainetta, en tiedä.... tyttäreni saa reaktion hedelmistä, joita ei yleensä kuorita, viinirypäle, nektariini. Ilm.jokin aine kuoressa aiheuttaa allergisen reaktion. Kuorittu viinirypäle ei aiheuta reaktiota. Kerran tyttäreni sai reaktion myös jääkaapissa yön yli olleista siivutetuista vesimelonipaloista. ilm. kuoresta tarttui hedelmälihaan jotain, kun ne olivat säilytysastiassa lomittain. Kerron nämä esimerkit siksi, että allergia yllättää aina. Paluu siihen alkuperäseen ruokavalioon saattaa viedä kuukausia.
Ja ne , jotka mainitsee sanan siedättäminen ts. Voi syödä allergisoivaa ruoka-ainetta vähän kerrallaaan , eivät tiedä ihottuman invalidisoivasta vaikutuksesta;Iho kirvelee, ihon kutina estää keskittymisen....Lääkäritkin usein puhuu siedättämisestä, argh.. Onnea allergian aiheuttajan metsästykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos nuo atooppi läiskät ovat tulleet yhtäkkiä. Miten yhtäkkiä joku ruoka vaikuttaa, tai mistä tietää mistä alkaa karsimaan?
Itselleni auttoi se, että karsin kaiken kunnes parantui ja sen jälkeen otti pikkuhiljaa yhden ainesosan lisää. Kun syö perus terveellisesti, keho kestää "huonoja" ruoka-aineita paljon paremmin :)
Ei niitä "huonoja" kannata syödä.
Ei tietenkään kannata, mutta joskus haluaa. Kyllä iho kestää välillä teollisen ruoan nauttimisen, mutta jos kolme päivää syö jotain moskaa tulee heti pientä ihottumaa joka sitten taas leviäisi jos ei lopettaisi.
Ohos teollinen ruoka ei ole ongelma, koska se on teollinen vaan koska siinä on jokin allergiaa aiheuttava ainesosa. Se voi olla mauste, yrtti, säilytysaine.... Itse saan ihottumaa kaupan valmiista pastakastikkeesta, mutta en itsetehdystä. Allergian aiheuttajan etsiminen on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta. Mutta joo se pitää paikkansa omalla kohdallakin, että voin syödä allergiaa aihettavaa ainetta yhtellä aterialla, kun vältän sellaisia seuraavina päivinä. Ihottuma ei ehdi ainakaan itselläni tulla liian pahaksi yhdestä poikkeuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ihoon vaikuttaa kaikki syöminen. Luuletko ihon saavan ravintonsa ulkoa päin?
Ruokavalio sama kesät talvet....Esim. Sitrushedelmät, jotka on ylsi yleisimmistä allergian aiheuttajista ei ole kesällä monellakaan ruokavaliossa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni auttoi se, että karsin kaiken kunnes parantui ja sen jälkeen otti pikkuhiljaa yhden ainesosan lisää. Kun syö perus terveellisesti, keho kestää "huonoja" ruoka-aineita paljon paremmin :)
Ei niitä "huonoja" kannata syödä.
Ei tietenkään kannata, mutta joskus haluaa. Kyllä iho kestää välillä teollisen ruoan nauttimisen, mutta jos kolme päivää syö jotain moskaa tulee heti pientä ihottumaa joka sitten taas leviäisi jos ei lopettaisi.
Ohos teollinen ruoka ei ole ongelma, koska se on teollinen vaan koska siinä on jokin allergiaa aiheuttava ainesosa. Se voi olla mauste, yrtti, säilytysaine.... Itse saan ihottumaa kaupan valmiista pastakastikkeesta, mutta en itsetehdystä. Allergian aiheuttajan etsiminen on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta. Mutta joo se pitää paikkansa omalla kohdallakin, että voin syödä allergiaa aihettavaa ainetta yhtellä aterialla, kun vältän sellaisia seuraavina päivinä. Ihottuma ei ehdi ainakaan itselläni tulla liian pahaksi yhdestä poikkeuksesta.
Oletkos koskaan vilkaissut teollisen ruokapaketin ainesosa luetteloa? Se on täynnä ravinnoksi sopimattomia aineita.
Hiki tuo ainakin minulla allergeenit nopeasti iholle ja ihottuma pahenee. Esimerkiksi mansikoiden syömisen jälkeen ei saisi hikoilla. Jos on hellekeli nousee sietämättömästi kutiseva nokkosrokko nopeasti. Ilman mansikoiden (tai muiden allergeenien) syömistä, ei ihottumaa tule.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4 lasta joista kahdella atooppinen iho, kahdella ei. Lapsilla todettiin atopiat jo vauvaiässä. Ruokavalio tuskin kyseessä meidän tapauksessa.
Minulla on kaksi lasta, joilla toisella on atooppinen iho, ja liuta ruoka-allergioita. Kun vältämme näitä ruoka-aineita iho on kunnossa. Toisella lapsella ei ole atooppista ihoa ja ei allergioita. Eli 50/50 täälläkin. Atooppinen iho perityy 90% todennäköisyydellä, jos molemmilla vanhemmilla allergioita. Meidän toinen lapsi on ollut onnekas, kun ei ole saanut atopiaa, eikä allergioita.
Siis tietenkin atooppinen iho on geneettinen sairaus eikä sitä voida parantaa, mutta sitä voidaan hoitaa. Lääkäreiden kanssa on ihan turha keskustella ruokavaliohoidosta, he eivät sitä usko. Mutta itse omalla kohdallani huomasin, että ns. autoimmuunipaleo-ruokavalio auttaa. Jätin pois viljat, maitotuotteet, palkokasvit, pähkinät ja siemenet. Ja kun kokeilin ottaa noita takaisin ruokavalioon yksi kerrallaan, niin huomasin että iho alkaa mennä heti rikki. Nykyään en siis syö noita ollenkaan ja iho pysyy paljon paremmassa kunnossa. Myös sokeria ja alkoholia kannattaisi välttää mutta niissä vaikutus ei ole yhtä selvä, joten välillä sorrun...
Vittumainenhan tämä rajoittunut ruokavalio on noudattaa, suoraan sanottuna, mutta kun iho on kunnossa niin on se sen arvoista. Joissain juhlissa on tullut "no jos nyt tämän kerran" -tilanteita joissa olen painostuksen alla päätynyt syömään kermakakkua, ja seuraavana päivänä on sitten iho rikki ja muistan, miksi ruokavaliota pitäisi vaan jaksaa noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsella atooppinen iho. Menee aina pahaksi syksyllä kun patterit lämpiävät ja huoneilma muuttuu kuivaksi. Meillä on ilmankostutin.
Leipää syödään vähän, pähkinöitä ja siemeniä päivittäin. Jano juomaksi vettä. Tekstiilit pestään erisanilla ja käytetään puuvillaisia,bambuisia ja pellavaisia vaatteita.
Lapsi hikoilee helposti ja alkaa raapimaan itseään jolloin iho menee äkkiä huonoksi. Eli ei liikaa vaatetta ja suihkussa käy joka ilta.
Suosittelen selvittämään onko taustalla jokin ruoka-aineallergia. Onko mahdollista, että syksyllä alatte käyttämään jotain ruokaainetta, joka ei ole käytössä kesällä. Tyttärelläni tulee allergiaoireita jopa tietyn merkkisestä vitamiinipilleristä. Nämä lasten värikkaat vitamiinipillerit. Tuo hikoilu ja raapiminen saattaa viitata myös pesuainejäämäallergiaan. Meillä on käytössä LV.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntymällä uudelleen ilman autoimmuunisairauteen altistavaa perinnöllistä geeniä.
Tiedätkö, että atooppiseen ihoon vaikuttaa kaikkein eniten se, mitä suuhunsa laittaa. Geeniä ei voi syyttää, koska geeneihinkin voi vaikuttaa sillä, mitä syö.
Jaa. No mun isällä oli psoriasis, joka periytyi myös mulle. Lapsen isällä atooppinen iho ja mulla psoriasis ja lapsella myös sitten atooppinen iho. Mutta ilmeisesti meidät kaikki syötetty väärin jo synnytysosastolta lähtien.
Psorias onkin vaativampi sairaus kuin atopia ja ruoka-aineallergiat.