Kuinka paljon maksaisitte itsetehdyistä villasukista yms.?
Harrastan neulomista ja olen harkinnut alkavani myymään neulomiani sukkia, pipoja yms. Nyt tahtoisinkin tietää, mitä te pidätte sopivana hintana käsin tehdyistä vaatteista, esimerkiksi juuri niistä sukista. Kuinka paljon maksaisitte lasten, naisten ja miesten sukista?
Kommentit (66)
Olen neulonut useita sukkapareja tilauksesta ja halunnut niistä 25e. Aina on mukisematta maksettu. Ne tehkööt itse joille tuo hinta on liian korkea. Se on hinta mun käyttämästäni ajasta joka taas on pois kaikesta muusta. Koen että siitä pitää saada edes kohtuullinen korvaus.
Isoin työtuntien määrään vaikuttava tekijä eivät ole palmikot tai pitsit, vaan langan paksuus. Mitä ohuempi lanka, sitä miellyttävämmät sukat. Lämpö tulee materiaalivalinnasta.
7veljestä ei ole sukkalanka ollenkaan, vaan pikemminkin töppöslanka. Kotitossuihin vielä menettelee, muttei kengän sisään.
T. Neuloja minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka dissaavat 7 Veljestä, mikä teidän mielestänne on sitten parempi. Minusta 7 Veljestä on hyvä siksi, että siitä tehdyt sukat kestävät vuosikausia, mutta ovat kuitenkin miellyttävän villaisia. Puhtaasta villasta tehtyihin sukkiin tulee reikä kuukaudessa.
Minusta taas 7veljestä tuntuu todella muoviselta ollakseen suurimmalta osalta villaa. Siihen tulee myös tosi raivostuttavia kovia tekokuitunyppyjä. Tykkään Gjestalin ja Araucanian sukkalangoista. Malabrigollakin on ihania sukkalankoja, mutta niistä on kokemusta vain vähemmälle kulutukselle joutuvissa asusteissa.
Mutta nämä näppituntumajutut ovat tietysti makuasioita.
12 euroa pari jos tehty Seitsemästä veljeksestä tai Nallesta. 15 tuntuu jo liialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hassu toivoa, että joku maksaisi 50 sukista, kun on vaikea löytää suomalaista, joka olisi valmis maksamaan niin paljoa edes kengistä.
Minä maksaisin 50 eur kuten tuossa jo aiemmin totesinkin, mutta toki ymmärrän, että 99.5% suomalaisista kitupiikeistä ei maksaisi. He maksavat kyllä mukisematta saman summan jostain surkealaatuisesta lapsityövoimalla teetetystä kehitysmaapaidasta joka ei edes kestä ainuttakaan pesua, mutta laadukkaasta kotimaisesta käsityöstä ei olla valmiit maksamaan käytännössä mitään. Eli tosiaan, sukkia neulomalla ei kyllä kukaan voi elantoaan tienata.
Eihän tässä kellään elanto tai edes pieni tulo ollut mielessä? Käsittääkseni ne kuuluisat "ihan vain harrastus" -sanat mainittu. Tarvitseeko silloin ottaa edes tekopalkkaa? Muistetaankohan sitä verottajalle ilmoitella?
Käsitöitä jonkin verran harrastaneena en usko villasukkien, lapasien, myssyjen neulomisesta jäävän verotettavaa tuloa, kun tuotoista vähennetään materiaali-, myyntipaikka-, matkakulut yms. Ja verotuksessa on mahdollisuus tehdä vielä työhuone- ja tulonhannkimisvähennys.
Ja arvonlisävero maksetaan yli 8500 €,tuotoista.
Eli verotuskortin voi sukanneulomis-keskustelussa unohtaa.
aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 veljestä on niin huonolaatuista lankaa, etten ottaisi edes ilmaiseksi siitä tehtyjä sukkia.
Mistä langasta itse teet?
Sehän riippuu ihan siitä minkälaiset sukat tekee ja mistä langasta. Perus 7 veikka sukat n.10€. Mutta jotkut kirjoneulotut sukat +20€. Riippuu pitkälti myös siitä kuinka vaativa työ on. Jostakin ohuesta langasta neulotut palmikko/kuvio/pitsi villasukat ovat todella työläät tehdä. Yhteen sukkaan voi mennä pari viikkoakin! Kun seiska veikasta tekee sukat päivässä.
Neulon sukkia ilmaiseksi sisaruksilleni ja vanhemmilleni. Mutta jos jollekin "ulkopuoliselle" tekisin, niin monista sukista olisi pyytänyt 30€.
Vierailija kirjoitti:
aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 veljestä on niin huonolaatuista lankaa, etten ottaisi edes ilmaiseksi siitä tehtyjä sukkia.
Mistä langasta itse teet?
En ole tuo mutta itse olen tykästynyt Drops lankoihin. Hinta-laatu suhde on hyvä.
Alpakasta tehdyistä sukista voisin maksaa aika paljon, koska se on niin ikävää neuloa mielestäni että hermoni eivät meinaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Olen neulonut useita sukkapareja tilauksesta ja halunnut niistä 25e. Aina on mukisematta maksettu. Ne tehkööt itse joille tuo hinta on liian korkea. Se on hinta mun käyttämästäni ajasta joka taas on pois kaikesta muusta. Koen että siitä pitää saada edes kohtuullinen korvaus.
Joo, sama kokemus. Olen tehnyt naisten pitsisukkia tilauksesta, yleensä hintaan 25€ + langat. Enemmänkin kuulemma voisi pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hassu toivoa, että joku maksaisi 50 sukista, kun on vaikea löytää suomalaista, joka olisi valmis maksamaan niin paljoa edes kengistä.
Minä maksaisin 50 eur kuten tuossa jo aiemmin totesinkin, mutta toki ymmärrän, että 99.5% suomalaisista kitupiikeistä ei maksaisi. He maksavat kyllä mukisematta saman summan jostain surkealaatuisesta lapsityövoimalla teetetystä kehitysmaapaidasta joka ei edes kestä ainuttakaan pesua, mutta laadukkaasta kotimaisesta käsityöstä ei olla valmiit maksamaan käytännössä mitään. Eli tosiaan, sukkia neulomalla ei kyllä kukaan voi elantoaan tienata.
Eihän tässä kellään elanto tai edes pieni tulo ollut mielessä? Käsittääkseni ne kuuluisat "ihan vain harrastus" -sanat mainittu. Tarvitseeko silloin ottaa edes tekopalkkaa? Muistetaankohan sitä verottajalle ilmoitella?
Käsitöitä jonkin verran harrastaneena en usko villasukkien, lapasien, myssyjen neulomisesta jäävän verotettavaa tuloa, kun tuotoista vähennetään materiaali-, myyntipaikka-, matkakulut yms. Ja verotuksessa on mahdollisuus tehdä vielä työhuone- ja tulonhannkimisvähennys.
Ja arvonlisävero maksetaan yli 8500 €,tuotoista.Eli verotuskortin voi sukanneulomis-keskustelussa unohtaa.
Alv-raja on 10 000 mutta tulovero on ihan eri asia. Kaikki käsitöiden myynti on veronalaista tuloa ilman mitään taianomaisia alarajoja. Hmmmm... ja miksi sitten kukaan tekee sukkia myyntiin, jos ei siitä muka jotain itselle jää? Niin tai näin, jos neuloo useammat sukat tai mitä ikinä, niin yhdenkertainen kirjanpito on suotavaa.
Ja tässä tämmönen hauska linkki, kun tuntuu olevan niin täynnä uskonaskoita nämä käsitöiden myyntihommat: http://yle.fi/uutiset/neuloitko_villasukat_myyntiin_verottaja_voi_puutt…
Vierailija kirjoitti:
Minä maksaisin 50 eur kuten tuossa jo aiemmin totesinkin, mutta toki ymmärrän, että 99.5% suomalaisista kitupiikeistä ei maksaisi.
Kyse ei ole nuukuudesta vaan siitä, että villasukkien tekeminen on perustaito. Sama kuin pyytäisi 50 euroa siitä, että joku ompelee irronneen napin takaisin vaatteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tutut ovat neuloneet niin paljon villasukkia lapsilleni, että osan olen myynyt käyttämättöminä kirpparilla. Tai olisin myynyt, jos kolmen euron hinta uusista, hyvistä sukista ei olisi ollut liian korkea! Ilmeisesti ylitarjontaa on todella paljon.
Minulla ei ole menneet käyttämättömät lasten villasukat edes ilmaiskorista. Olen sitten lahjoittanut päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikeaa on. Suurin osa ei maksaisi paljon mitään, jotkut maksaisi ihan kohtuullisesti, mutta miten löytää nämä asiakkaat, kun toiminta on varsin pienimuotoista?
Ihan mielenkiinnosta (ja vttuilematta tms): mikä olisi sinun, tekijän, mielestä käypä hinta tekemillesi sukille?
Itse olin ajatellut myös samaa mitä joku tässä keskustelussa aiemmin ehdotti, eli että hinta olisi 2xmateriaalikustannukset. Näin voisi määräytyä ainakin perussukkien hinta. Sitten sellaisista sukista, joissa on enemmän kuviota tms. isotöisempää pyytäisin vähän enemmän.
Okei. Tyhmä jatkokysymys: mitä hyvälaatuiset langat maksaa sellaisiin perussukkiin? Vaikkapa 38-40 kokoisiin joissa ei ole mitään erikoisneuletta vaan ihan suoraa mennään.
Hyvät langat maksaa. Parilla kympillä saa laatulankaa (siis yhteen sukkapariin) Löytyy sukkalankoja, jotka maksavat vähän yli kolme kymppiä :-) Nekö pitäisi myydä kympillä.
Riippuu toki kädenjäljestä. Vaikka materiaalit ois maksanut kuinka paljon, niin lopputuloksessa ne voi näyttää huonolta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Veropetoksia jonkin verran tehtailleena..."
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisen median kautta sana leviää aika tehokkaasti. Pienimuotoisesta toiminnasta olisi joka tapauksessa kyse, koska ihan harrastuspohjalta neulon. En ole pistämässä varsinaista yritystä pystyyn tai alkamassa tekemään tätä päätoimisesti.
Jos myyt vähänkin niin toiminimi on suositeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on nykyään 10000 se raja ja alv-velvollisia ollaan kun liikevaihto (ei väittämäsi tuotot) ylittää summan. Ja tuloista pitää ilmoittaa verottajalle heti ensimmäisestä eurosta.
TykkÄänvain ohuista, eli vaikka Nallesta tehdyistä. Pitkistämaksaisin 30.