Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Itse valittu pienituloisuus ei ole köyhyyttä"

Vierailija
18.07.2016 |

"Pienituloisuudesta ja köyhyydestä puhuttaessa olennaista onkin Pursiaisen mielestä se, että köyhyys ei ole vapaaehtoisesti valittua.

– Pointti on, että köyhyyteen liittyy se, että valittavana on vain huonoja vaihtoehtoja. Köyhyys ei ole vapaaehtoista tulojen alentamista.

Siksi suuntaus, jossa elämänvaiheen tai omien valintojen takia pienehkötuloiset hyväosaiset kutsuvat itseään köyhiksi, on Pursiaisen mielestä valitettava.
"
http://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/414609-liberan-toiminnanjoht…

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, siinäpä meillä älynjättiläinen.

Et ole köyhä, vaikka palkkasi ei riitä elämiseen, sinun pitää elää kutsumuksella ja äänestää kokoomusta.

Vierailija
2/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Suomessa lähes kaikki pienituloisuus ole itse valittua? Ei viitsitä opiskella, valitaan tietoisesti pienituloisten ammatti, ei panosteta urakehitykseen, valitaan epäterveelliset elämäntavat jne.

Onko "oikeaa" köyhyyttä vain se että ei ole pystynyt opiskelemaan jonkun synnynnäisen sairauden takia tai ei pysty työskentelemään perinnöllisen sairauden takia.

Monet tapaturmatkin voi ajatella johtuvan omista valinnoista, esim. vaarallisista harrastuksista tai ammatista.

Mielestäni on tylyä väittää että itse valittu köyhyys ei olisi köyhyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tuossa on osa tottakin. Ammatinvalinnakin jokainen tekee ihan itse. Jos esim. taiteilijaksi lähtee niin on oikeasti turha valittaa köyhyyttä jos ei menestykään tai jos hakee lähihoitajaksi tietää kyllä palkkatason jo hakiessa. Myös lapsiluvun jokainen päättää ihan itse samoin miten ja missä asuu.

Moni asia on ihan itse päätettävissä ja valittavissa elämässä.

Vierailija
4/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä! Jos päätetään elää ilman työpaikkaa, koska halutaan kokea jotain enemmän, niin valinta on oma. Luomuleipiä leipomalla ja yrttisuolasekoituksia myymällä ei välttämättä elä kovin leveästi, vaikka pihassa olisi pari kanaa ja lammasta ja 7 lasta, joista osa käy kotikoulua, jotta luovuus ei tuhoudu.

Vierailija
5/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tuossa on osa tottakin. Ammatinvalinnakin jokainen tekee ihan itse. Jos esim. taiteilijaksi lähtee niin on oikeasti turha valittaa köyhyyttä jos ei menestykään tai jos hakee lähihoitajaksi tietää kyllä palkkatason jo hakiessa. Myös lapsiluvun jokainen päättää ihan itse samoin miten ja missä asuu.

Mutta jonkun on ne lähihoitajan työt tehtävä! Eli silloin on oltava hiljaa ja nöyrä? Ei, silloin on pidettävä huoli, että lähihoitajan palkka on sellainen että sillä elättää itsensä ja lapsensa.

Vierailija
6/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jonkun on ne lähihoitajan työt tehtävä! Eli silloin on oltava hiljaa ja nöyrä? Ei, silloin on pidettävä huoli, että lähihoitajan palkka on sellainen että sillä elättää itsensä ja lapsensa.

Tästä saa syyttää vain ammattikunnan etuja ajavia liittoja kuten superia. Lähihoitaja ei saa edes pankista lainaa, koska tulot ovat niin mitättömät.

Aloitukseen vielä sen verran, että on todella läpinäkyvää väittää, että köyhyys on oma valinta. Tuskinpa vaan. Mutta tällä tavoin voidaan tehokkaasti tietysti vaientaa suuri ihmisjoukko. Väitteen takana kuitenkin piilee outoa determinismiä: kun on olet tehnyt noin huonoja valintoja, ole hiljaa äläkä valita. Osasi on olla nyt köyhä. Kokkareet tarjoilevat tätä sopaa vuodesta toiseen vähän eri sanankääntein.

Vierailija
7/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mielenkiintoisia kommentteja varsinkin juuri nyt, kun halutaan pienipalkkaisilta ammateilta viedä vielä lisätkin pois.

Yksittäisen ihmisen kohdalla kyse voi olla alavalinnasta, mutta kun jonkin ne pienipalkkaisetkin työt pitää tehdä. Tietysti robotit tulevat vähitellen korvaamaan niistä ison osan, mutta ei ikinä kaikkia.

Toisaalta Liberan ajatusmaailmaan kuuluu myös idea, että on ihan ok, jos kokoaikatyön palkka ei riitä toimeentuloon.

Vierailija
8/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja moniko kommentoija luki tuon jutun?

Vierailija
9/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ITSE jättäytyy töistä pois halutakseen tehdä jotain muuta kuten esim. taidetta, enkelihoitoja tai vaikkapa myydä hopeavettä ja sitten valittaa köyhyyttä, niin kyllä, silloin köyhyys on ihan oma valinta!

Joos taasen tekee pienipalkkaista työtä niin silloin se ei ole oma valinta, kun jonkun pitää kuitenkin olla lähäri, kaupan kassa tai siivooja. Ei kaikki voi millään olla lääkäreitä, juristeja tai virkailijoita valtion suojatyöpaikoissa....

Vierailija
10/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ei usko omaan valintaan?

Vierailija
11/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys voi olla itse valittua, mutta rikkaus harvemmin. Siihen riittää syntyminen oikeanlaisiin olosuhteisiin. Eli näin ollen köyhyyskään ei ole itse valittua, sillä parempiin lähtökohtiin syntyneillä on aina omasta valinnasta riippumaton kilpailuetu, jota köyhällä ei ole. 

Vierailija
12/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei siis ole köyhä. Jokainen voi lähteä toiselle puolelle palloa töihin ja kun on tämmöinen vaihtoehto, ei ole köyhä. Lapset ja sairaat vanhemmat vaan oman onnensa nojaan sinne savimajaan ja sivistysmaihin, mars.

Vierailija
13/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ITSE jättäytyy töistä pois halutakseen tehdä jotain muuta kuten esim. taidetta, enkelihoitoja tai vaikkapa myydä hopeavettä ja sitten valittaa köyhyyttä, niin kyllä, silloin köyhyys on ihan oma valinta!

Joos taasen tekee pienipalkkaista työtä niin silloin se ei ole oma valinta, kun jonkun pitää kuitenkin olla lähäri, kaupan kassa tai siivooja. Ei kaikki voi millään olla lääkäreitä, juristeja tai virkailijoita valtion suojatyöpaikoissa....

Lähäriksi opiskelu valitaan, Kassaksi tai siivoojaksi ehkä ennemin ajaudutaan (jos ei sitten itse valitse vapaaehtoisesti alalle kouluttautumista) ja osa ihan omasta valinnasta jääkin. Suomessa ei voi syyttää koulutustarjonnan puutteesta että jättäytyy kaupan kassaksi vaan kyllä se on ihan oma valinta.

Vierailija
14/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kannattaa kaikkien lukea (aiheesta köyhyys)

https://www.hs.fi/tiede/a1379382081489

Vierailija
15/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähäriksi opiskelu valitaan, Kassaksi tai siivoojaksi ehkä ennemin ajaudutaan (jos ei sitten itse valitse vapaaehtoisesti alalle kouluttautumista) ja osa ihan omasta valinnasta jääkin. Suomessa ei voi syyttää koulutustarjonnan puutteesta että jättäytyy kaupan kassaksi vaan kyllä se on ihan oma valinta.

....paitsi että tänä päivänä sekä kassalla että siivoojina työskentelee myös niitä korkeakoulutettuja, joille ei ole löytynyt (riittävästi) töitä.

Vierailija
16/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim ammattisairauksitakin on turha valittaa nehän on tällaisen ajattelumallin mukaan omilla valinnoilla valittuja. Ongelma on se että jonkun on tehtävä ne työt jotka tältä läpänheittäjältä jää tekemättä. Tällaista täysin itsekeskeistä, kokonaisuuksista ymmärtämättöntä ajattelua nyky oikeisto ajaa omassa kuplassaan. 

Vierailija
17/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten totta mutta miehet eivät saa lapsilukuaan päättää. Mutta ei ne miehet ihmisiä olekaan, mammojen mielestä.

Onneksi miesten ei siis tarvitse välittää naisten rahahuolista.

Vierailija
18/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lisäksi luulee, että jos henkilö on keskituloinen, hänen puolisonsa on automaattisesti myös keskituloinen. Uskon, että useimmissa liitoissa on tulopuoli eriparinen. On pienituloinen ja keskituloinen yhdessä. Se ei tee perheestä vakavaraista. Kun toinen on keskituloinen, kaikki tulorajat ylittyvät ja joutuu maksamaan kaikesta maksimimaksut eikä saa mitään tulonsiirtoja. Pari, jossa on kaksi pienituloista yhdessä, voivat hyvinkin olla paremmin toimeentulevia kuin keskituloisen + pienituloisen perhe.

Vierailija
19/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa lähes kaikki pienituloisuus ole itse valittua? Ei viitsitä opiskella, valitaan tietoisesti pienituloisten ammatti, ei panosteta urakehitykseen, valitaan epäterveelliset elämäntavat jne.

Onko "oikeaa" köyhyyttä vain se että ei ole pystynyt opiskelemaan jonkun synnynnäisen sairauden takia tai ei pysty työskentelemään perinnöllisen sairauden takia.

Monet tapaturmatkin voi ajatella johtuvan omista valinnoista, esim. vaarallisista harrastuksista tai ammatista.

Mielestäni on tylyä väittää että itse valittu köyhyys ei olisi köyhyyttä.

Missä kuplassa sinä elät? Ehkä sinä itse olet niin onnellisessa asemassa, että olet saanut valita, mutta me kaikki muut emme. Olemme syntyneen köyhään perheeseen, emme ole päässeet opiskelemaan tai olemme joutuneet lähtemään niin kauas, että kustannukset ovat korkeammat kuin kotikylän lukiossa - jamuita opiskelumahdollisuuksia siellä ei olekaan.

Tai olemme valmistuneet ammattiin mutta ura on tyssännyt siihen, että yhteiskunta ympärillä on muuttunut eikä omalla alalla olekaan enää töitä. Voi olla sairauksia ja muita sellaisia tekijöitä, jotka eivät ole omia valintoja. Paha liikenneonnettomuus, kodin tulipalo tai joku tapaturma voi suistaa köyhyyteen, vaikka olisi vakuutuksiakin.

Tässä nyt muutama syy, joka ei ole itse aiheuttu. Mutta totta on kyllä tämä " köyhä ei ole se, jolla vähän on vaan se, jolta paljon puuttuu". Hyvinkin varakas voi siinä merkityksessä olla "köyhä", mutta yeisemmin käytetään käsitettää "ahne".

Vierailija
20/22 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika pitkälle samaa mieltä. Itse valittu pienituloisuus ei minunkaan mielestäni ole köyhyyttä, mutta läheskään kaikki pienituloisuus ei ole itse valittua. Ihan kuten joku jo totesikin, niin nykyisessä työllisyystilanteessa Alepan kassalla voi istua akateemisen loppututkinnon suorittanutkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan