"Itse valittu pienituloisuus ei ole köyhyyttä"
"Pienituloisuudesta ja köyhyydestä puhuttaessa olennaista onkin Pursiaisen mielestä se, että köyhyys ei ole vapaaehtoisesti valittua.
– Pointti on, että köyhyyteen liittyy se, että valittavana on vain huonoja vaihtoehtoja. Köyhyys ei ole vapaaehtoista tulojen alentamista.
Siksi suuntaus, jossa elämänvaiheen tai omien valintojen takia pienehkötuloiset hyväosaiset kutsuvat itseään köyhiksi, on Pursiaisen mielestä valitettava.
"
http://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/414609-liberan-toiminnanjoht…
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Olen aika pitkälle samaa mieltä. Itse valittu pienituloisuus ei minunkaan mielestäni ole köyhyyttä, mutta läheskään kaikki pienituloisuus ei ole itse valittua. Ihan kuten joku jo totesikin, niin nykyisessä työllisyystilanteessa Alepan kassalla voi istua akateemisen loppututkinnon suorittanutkin.
Tietysti on. Vaikka vihaisit kaikkea mikä liittyy edes etäisesti rikkauteen ja haluat tieten tahtoen olla köyhä, niin sinä olet silloin köyhä. Ei se sanan merkitys siitä miksikään muutu olit sitten köyhä omasta tahdostasi vaiko tahtomatta.
Ihan samalla tavalla rikas on rikas, oli sitten syntynyt kultalusikka ahterissa vai paiskinut töitä vuosikymmenten ajan rikastuakseen.
No silloin kun minä opiskelin lähihoitajaksi niin sillä palkalla pärjäsi oikein hyvin. Ei rikastunut, mutta pystyi elämään hyvää elämää ja jopa pistämään vähän säästöön. Nyt kaikki elämiseen liittyvä on paljon kalliimpaa (ruoka, asuminen, päivähoitomaksut nousee taas syksystä jne) eikä palkalla enää pärjää.