Miksi ateistit poimivat rusinat pullasta?
Ateistit uskovat että on olemassa hyvä ja paha, vaikka nuo käsitteet kuuluvat uskontoon. Ilman jumalaa ei ole hyvää eikä pahaa ja siten esim kehitysvammaisen lapsen kiduttaminen ei ole paha teko. Ainoastaan paatuneet rikolliset toteuttavat ateismia rehellisesti, ja ymmärtävät että ihmisten keksimät moraalisäännöt ovat pelkkä illuusio.
Kommentit (111)
Mä en tarvitse Jumalaa järkevään ajatteluun :P Tosin maailmassani on muitakin värejä kuin musta ja valkoinen.
Reps. Hyvä ja paha on olleet käsitteitä kauan ennen kuin ihmiset uskoivat yhtään mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateistit uskovat että on olemassa hyvä ja paha, vaikka nuo käsitteet kuuluvat uskontoon. Ilman jumalaa ei ole hyvää eikä pahaa ja siten esim kehitysvammaisen lapsen kiduttaminen ei ole paha teko. Ainoastaan paatuneet rikolliset toteuttavat ateismia rehellisesti, ja ymmärtävät että ihmisten keksimät moraalisäännöt ovat pelkkä illuusio.
En olekkaan pitkään aikaan lukenut mitään näin idioottimaista :D
Suosittelen lukemaan hieman enemmän. Onko sinulla sitten päteviä rationaalisia vasta-argumentteja?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Reps. Hyvä ja paha on olleet käsitteitä kauan ennen kuin ihmiset uskoivat yhtään mihinkään
Kaikki maailman filosofit tuskin ovat kanssasi samaa mieltä.
Niin kuin ateistit tai mikään muukaan ryhmä olisi täysin homogeeninen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lukemaan hieman enemmän. Onko sinulla sitten päteviä rationaalisia vasta-argumentteja?
Ap
Jumala on rationaalinen vasta-argumentti?
Satuinpa sopivasti paikalle, ateisti eli uskonnoton kun olen ollut syntymästäni saakka, siis 52 vuotta.
Kielillä kikkailun ammattilaisena en viitsi lähteä kinastelemaan ilmiselvän provoilijan kanssa - semmoinen olisi ajan ja vaivan tärväämistä. Se minun on kyllä myönnettävä, että harvalle minun tuntemalleni ihmiselle tulisi edes mieleen monelta kannalta tarkasteltuna niin ala-arvoisia ajatuksia kuin sinulle tuota aloitusta laatiessasi. Tapu tapu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jumala on rationaalinen vasta-argumentti?
Ei jumalan tarvitse olla rationaalinen, mutta se on ainoa joka voi tarjota meille hyvän ja pahan käsitteet. Ilman jumalaa joudumme vain kuvittelemaan moraaliarvot - mikä ei ole kovinkaan rationaalista.
Ap
Tutkimusten mukaan uskonnottomilla on korkeampi etiikka kuin uskovaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi, ku vähä seurata uutisia, niin huomaa tämän :D Ihan arkielämässäkin täytyy todeta sama juttu.
Eli mielestäsi Midnight in the garden of good and evil olisi ateisteille Midnight in the garden of something and something else?
Onneksi olet provo, muuten pelottaisi että noin tyhmä ihminen saattaa asua vaikka kuinka lähellä minua. Ties mitä vaarallista noin ajatteleva tyyppi vielä keksii.
Vierailija kirjoitti:
Satuinpa sopivasti paikalle, ateisti eli uskonnoton kun olen ollut syntymästäni saakka, siis 52 vuotta.
Kielillä kikkailun ammattilaisena en viitsi lähteä kinastelemaan ilmiselvän provoilijan kanssa - semmoinen olisi ajan ja vaivan tärväämistä. Se minun on kyllä myönnettävä, että harvalle minun tuntemalleni ihmiselle tulisi edes mieleen monelta kannalta tarkasteltuna niin ala-arvoisia ajatuksia kuin sinulle tuota aloitusta laatiessasi. Tapu tapu.
Dostojevski ja Nietzsche käytivät koko elämänsä näiden kysymysten pohtimiseen ja kumpikin oli sitä mieltä, että ilman jumalaa ei ole hyvää ja pahaa (Nietzsche: jumala on kuollut, me tapoimme hänet, eikä meillä ole tarpeeksi vettä pestäksemme veret pois).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ateistin käsitys etiikasta on yhtä vedenpitävä kuin Titanic.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateistin käsitys etiikasta on yhtä vedenpitävä kuin Titanic.
Ap
Lopeta jo ja mene nukkumaan.
Hyvä: tuottaa minulle ja yhteisölleni etua. Esimerkiksi ottamasi kehitysvammaisen lapsen kiduttaminen tuottaa minulle haittaa (joudun vankilaan).
Paha: voidaan ajatella hyvän vastakohtana.
Mihin tässä tarvitaan jumalia?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olet provo, muuten pelottaisi että noin tyhmä ihminen saattaa asua vaikka kuinka lähellä minua. Ties mitä vaarallista noin ajatteleva tyyppi vielä keksii.
Heh, tollasia ihmisiä on oikeasti olemassa... Tosi pimeitä tyyppejä.