Voiko kolme poikaa jakaa yhteisen huoneen? (14, 13 ja 10v)
Huoneeseen mahtuu yksi kerrossänky ja yksi parvisänky (parvisängyn alle siis kirjoituspöytä ja tuoli, jotka eivät muuten mahtuisi hyvin minnekään). Tilaa jää vielä vaatekaappiin, jotta voisi liikkuakin kyseisessä huoneessa. Huone ei siis ole kovin iso, muttei ihan mikään kopperokaan.
Onko huono ajatus? Voivatko 10-14-vuotiaat pojat jakaa huoneen keskenään? Meillä ei nyt ole kauheasti varaa muuhun, vaikka töissäkäyviä olemme kummatkin miehen kanssa. Toinen vaihtoehto on se, että yksi nukkuu olohuoneessa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs se huoneen ilmanvaihto? Onko tuloilmaa niin paljon, että kolme kollia on hyvässä hapessa, vaikka nukkuisivat 10 tunnin unet ovi kiinni?
Ajattelin, että ikkunaa voisi pitää auki tms.
Ap
Te ette sitten asu Suomessa? Täällä Suomessa tuppaa olemaan talvisin aika kylmä, jopa niin että ikkunat on oltava öisin kiinni. Mutta teillä siellä ulkomailla on toki asiat paremmin.
Olen itse pienenä nukkunut talvellakin välillä ikkuna auki, mutta jos pojat eivät siitä tykkää niin kyllähän sinne esim. tuulettimen voi laittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha sanoa, että millainen asunto teillä on, mutta omasta nuoruudestani n. 10 vuoden takaa muistan, kuinka meitä oli myös kolmilapsinen perhe kolmiossa. Minulla oli oma makuuhuone, pikkusiskoni nukkui olohuoneessa, kun tykkäsi siellä olla enemmän ja isoveljeni nukkui keittiössä sellaisella levitettävällä sohvalla, kun oli kaikkein sikeäunisin, eikä häntä haitannut vaikka aamulla sinne tultiin mesoamaan. Asuttiin onneksi sellaisessa 70-luvun kerrostalossa, missä huoneet oli käytävän varrella ja myös keittiössä ja olkkarissa oli ovi, jotka sai kiinni. Nykypäivän hallimaisissa asunnoissa, joissa ei ole ovia, tuollainen tuskin onnistuisi, mutta itse en kokenut tuota edes ahtaaksi.
Meilläkin on siis kolmio, kaksi makuuhuonetta, olohuone, keittiö ja kylpyhuone. Minulla ja miehelläni on toinen (pienempi) makuuhuone, ja ajattelimme siis että lapset saisivat sen hieman suuremman. Mutta tulin nyt siihen tulokseen, että lapset saavat valita olohuoneen ja makkarin väliltä.
Ap
Ne ei. Vanhemmat olohuoneeseen, vanhimmalle pojalle se pieni huone ja nuoremmat isompaan.
Jos olisin tuo 14v niin asuisin mieluummin vaikka olohuoneessa.
terv. 15-vuotias
Ovatko täyssisaruksia vai jonkin uusperhekuvion uhreja?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat olkkariin.
Minusta tuntuu, että tuokin voisi olla esim. yöllä aika vaivaannuttavaa, sillä jos haluaa mennä vaikkapa vessaan joutuu kulkemaan olohuoneen läpi.
Mutta en tiedä, jos olisi ihan pakko, niin tietenkin silloin voisimme niin tehdä, mutta nyt tuonne yhteenkin huoneeseen mahtuu (ja jos ei halua sinne, niin olohuoneeseen voi laittaa vaikka sermin).
Ap
Vanhemmat olkkariin, isompi makuuhuone nuoremmille pojille ja pienempi vanhimmalle. Kumma ettette aikuiset voi joustaa, tuon ikäinen teini tarvitsee yksityisyyttä ja jos sitä ei ole, henkinen hyvinvointi kärsii. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs se huoneen ilmanvaihto? Onko tuloilmaa niin paljon, että kolme kollia on hyvässä hapessa, vaikka nukkuisivat 10 tunnin unet ovi kiinni?
Ap
Te ette sitten asu Suomessa? Täällä Suomessa tuppaa olemaan talvisin aika kylmä, jopa niin että ikkunat on oltava öisin kiinni. Mutta teillä siellä ulkomailla on toki asiat paremmin.
Olen itse pienenä nukkunut talvellakin välillä ikkuna auki, mutta jos pojat eivät siitä tykkää niin kyllähän sinne esim. tuulettimen voi laittaa.
Ap
Ei sulla ainakaan ole mitään käsitystä energian tuhlaamisesta. Voipyhäsylyvi.
Mistä se tuuletinkaan uutta happea taikoo, mieti nyt vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko täyssisaruksia vai jonkin uusperhekuvion uhreja?
Kaikki ovat meidän yhteisiä lapsia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat olkkariin, isompi makuuhuone nuoremmille pojille ja pienempi vanhimmalle. Kumma ettette aikuiset voi joustaa, tuon ikäinen teini tarvitsee yksityisyyttä ja jos sitä ei ole, henkinen hyvinvointi kärsii. Kokemusta on.
No juttelemme pojille, katsotaan miten tässä käy. Kyllä minä ja mies voimme pakon edessä joustaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat olkkariin.
Minusta tuntuu, että tuokin voisi olla esim. yöllä aika vaivaannuttavaa, sillä jos haluaa mennä vaikkapa vessaan joutuu kulkemaan olohuoneen läpi.
Mutta en tiedä, jos olisi ihan pakko, niin tietenkin silloin voisimme niin tehdä, mutta nyt tuonne yhteenkin huoneeseen mahtuu (ja jos ei halua sinne, niin olohuoneeseen voi laittaa vaikka sermin).
Ap
Siis teillä kuljetaan vessaan tuon olohuoneen kautta? Johan on markkinat sitten. Se on taatusti ihan yhtä vaivaannuttavaa noiden poikienne kannalta, kuin teidänkin. Joten nyt tässä tapauksessa ehdotan sitä, että kaksi poikaa yhteen, yksi poika toiseen makkariin ja vanhemmat sinne olkkariin. Jos olisi ollut ns. perinteinen kolmio, jossa eteisestä kuljetaan joka paikkaan, niin tuo olisi ollut ihan sama, mutta tuossa kohtaa vanhemmat kärsikööt eikä lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat olkkariin.
Ap
Vanhemmat sitten käyttäytyy niin että lapset voi vaivaantunatta käydä yöllä vessassa. Vanhemmat joustaa, koska vanhemmat ovat tuon tilanteenkin luoneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Varsinkin 13- ja 14-vuotiaat tarvitsevat jo enemmän yksityisyyttä. Mitäs sitten kun jollakin pojista on kumppani, jonka kanssa haluaisi viettää aikaa kotonakin? Ja esim. nukkumaanmenoaikataulut on mahdotonta sovittaa kaikille sopiviksi.
Jos itsellä olisi tuollainen tilanne, tuskin kauheasti kotona viihtyisin.
-15v poika
Vanhempien ei asumisjärjestelyissä tarvitse huolehtia ala-ikäisten seksikumppaneista, valitan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Asun Lapissa ja minulla on ikkuna makkarissa öisin talvellakin auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat olkkariin.
Ap
Vanhemmat sitten käyttäytyy niin että lapset voi vaivaantunatta käydä yöllä vessassa. Vanhemmat joustaa, koska vanhemmat ovat tuon tilanteenkin luoneet.
Sanoin, että jos tämä nyt on kaikille pojille ehdoton ei, niin kyllä, me vanhemmat voimme joustaa.
Tilanteen taustoista et tiedä mitään, joten siitä ei tarvitse kuittailla.
Ap
Jos olisi sauna, sen isoimman voisi laittaa sinne.Toki saunan ovi sitten peitettävä jos näkee vessan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Asun Lapissa ja minulla on ikkuna makkarissa öisin talvellakin auki.
Idiootti. Paitsi jos et käytä lämmitystä asunnossasi lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Paha sanoa, että millainen asunto teillä on, mutta omasta nuoruudestani n. 10 vuoden takaa muistan, kuinka meitä oli myös kolmilapsinen perhe kolmiossa. Minulla oli oma makuuhuone, pikkusiskoni nukkui olohuoneessa, kun tykkäsi siellä olla enemmän ja isoveljeni nukkui keittiössä sellaisella levitettävällä sohvalla, kun oli kaikkein sikeäunisin, eikä häntä haitannut vaikka aamulla sinne tultiin mesoamaan. Asuttiin onneksi sellaisessa 70-luvun kerrostalossa, missä huoneet oli käytävän varrella ja myös keittiössä ja olkkarissa oli ovi, jotka sai kiinni. Nykypäivän hallimaisissa asunnoissa, joissa ei ole ovia, tuollainen tuskin onnistuisi, mutta itse en kokenut tuota edes ahtaaksi.
Onko nimesi Tiina?
Ensiksikin, kysykää pojiltanne, mitä he itse ovat mieltä. Heidän mielipiteensä on ratkaisevampi kuin av-raadin. Toki pitää selittää, miksi tätä ehdotetaan, taloudelliset seikat jne.
Kuinka pitkäaikainen ratkaisu olisi kyseessä? Esim. kolmen vuoden kuluttua pojat ovat isoja miehen kokoisia 17, 16 ja 13 v. Minkä kokoinen kerrossängyn vuodetila on? Aikuinen tarvitsee jo 90 x 200 cm kokoisen sängyn, ellei ole pienikokoinen. Omaa tilaa kaivataan silloin muutenkin vielä enemmän kuin nyt. Entä tila läksyjen lukemiselle? Keittiön pöydän ääressä ei keskitytä lukemaan kokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat olkkariin.
Ap
Hei, AP:lla on yliopistokoulutus, joten ehkäpä hän ja miehensä eivät ole voineet tähän kauheasti vaikuttaa.
Meilläkin on siis kolmio, kaksi makuuhuonetta, olohuone, keittiö ja kylpyhuone. Minulla ja miehelläni on toinen (pienempi) makuuhuone, ja ajattelimme siis että lapset saisivat sen hieman suuremman. Mutta tulin nyt siihen tulokseen, että lapset saavat valita olohuoneen ja makkarin väliltä.
Ap