Voiko kolme poikaa jakaa yhteisen huoneen? (14, 13 ja 10v)
Huoneeseen mahtuu yksi kerrossänky ja yksi parvisänky (parvisängyn alle siis kirjoituspöytä ja tuoli, jotka eivät muuten mahtuisi hyvin minnekään). Tilaa jää vielä vaatekaappiin, jotta voisi liikkuakin kyseisessä huoneessa. Huone ei siis ole kovin iso, muttei ihan mikään kopperokaan.
Onko huono ajatus? Voivatko 10-14-vuotiaat pojat jakaa huoneen keskenään? Meillä ei nyt ole kauheasti varaa muuhun, vaikka töissäkäyviä olemme kummatkin miehen kanssa. Toinen vaihtoehto on se, että yksi nukkuu olohuoneessa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Miksi ei?
Ap
Ei voi. Varsinkin 13- ja 14-vuotiaat tarvitsevat jo enemmän yksityisyyttä. Mitäs sitten kun jollakin pojista on kumppani, jonka kanssa haluaisi viettää aikaa kotonakin? Ja esim. nukkumaanmenoaikataulut on mahdotonta sovittaa kaikille sopiviksi.
Jos itsellä olisi tuollainen tilanne, tuskin kauheasti kotona viihtyisin.
-15v poika
Jos tuo on pakkotilanne, niin tehkää niin, että annatte pojille mahdollisuuden siihen, että saavat valita omat nukkumapaikkansa sen makuuhuoneen tai olohuoneen välillä. Eli saavat olla kolmestaan makuuhuoneessa halutessaan, mutta jos joku/jotkut haluavat olohuoneeseen, niin se mahdollisuus sitten heille.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Varsinkin 13- ja 14-vuotiaat tarvitsevat jo enemmän yksityisyyttä. Mitäs sitten kun jollakin pojista on kumppani, jonka kanssa haluaisi viettää aikaa kotonakin? Ja esim. nukkumaanmenoaikataulut on mahdotonta sovittaa kaikille sopiviksi.
-15v poika
Kaikki ovat koululaisia, joten kaikki viimeistään 21.30 petiin.
Mitä työtä sinä ja miehesi teette?
Mitenkäs se huoneen ilmanvaihto? Onko tuloilmaa niin paljon, että kolme kollia on hyvässä hapessa, vaikka nukkuisivat 10 tunnin unet ovi kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-15v poikaKaikki ovat koululaisia, joten kaikki viimeistään 21.30 petiin.
Jaa että 15-vuotias viimeistään 21.30 petiin? Salli mun nauraa. Ei tule tapahtumaan.
Kyllä voi. Itse kun olin lapsi jaoin huoneen kahden veljen kanssa mutta ei se kivaa ollut aina
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä sinä ja miehesi teette?
Mies tekee raksahommia ja itse olen siivooja (vaikka omaan yliopistokoulutuksen).
Kiitos tässä välissä kaikille vastauksista. Ehkä on paras, että he saavat itse valita olohuoneen ja makuuhuoneen väliltä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs se huoneen ilmanvaihto? Onko tuloilmaa niin paljon, että kolme kollia on hyvässä hapessa, vaikka nukkuisivat 10 tunnin unet ovi kiinni?
Ajattelin, että ikkunaa voisi pitää auki tms.
Ap
No kyllä 14-vuotiaasta voi tuntua aika kurjalta jakaa huone 10-vuotiaan kanssa. Sen ikäisellä on kuitenkin jo omat kuviot ja teini-iässä yksityisyyden tarve kasvaa.
Paha sanoa, että millainen asunto teillä on, mutta omasta nuoruudestani n. 10 vuoden takaa muistan, kuinka meitä oli myös kolmilapsinen perhe kolmiossa. Minulla oli oma makuuhuone, pikkusiskoni nukkui olohuoneessa, kun tykkäsi siellä olla enemmän ja isoveljeni nukkui keittiössä sellaisella levitettävällä sohvalla, kun oli kaikkein sikeäunisin, eikä häntä haitannut vaikka aamulla sinne tultiin mesoamaan. Asuttiin onneksi sellaisessa 70-luvun kerrostalossa, missä huoneet oli käytävän varrella ja myös keittiössä ja olkkarissa oli ovi, jotka sai kiinni. Nykypäivän hallimaisissa asunnoissa, joissa ei ole ovia, tuollainen tuskin onnistuisi, mutta itse en kokenut tuota edes ahtaaksi.
Henkilökohtaisesti musta olisi todella ikävää jakaa huone 10-vuotiaan kanssa, kun ei oikein enää mitään yhteistä sen ikäisen kanssa ole ja muutenkin ikäero aika suuri. Mutta jos ei kerran vaihtoehtoja ole, niin minkäs sille mahtaa.
t. 14v tyttö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin, että ikkunaa voisi pitää auki tms.
Ap
Te ette sitten asu Suomessa? Täällä Suomessa tuppaa olemaan talvisin aika kylmä, jopa niin että ikkunat on oltava öisin kiinni. Mutta teillä siellä ulkomailla on toki asiat paremmin.
10- ja 13-vuotiaan voisin hätätilanteessa laittaa samaan, mutta kyllä tuo 14 tuntuu jo liian vanhalta kymmenvuotiaan kanssa asumaan samassa.
Jos ap:lla ei ole vaihtoehtoja, niin eipä tuossa paljoa kannata huonoja puolia luetella.
Jos pojille pitää sängyt saada, niin silloin ne on samaan huoneeseen laitettava.
Ei.