Miten ottaa esille henkinen lyttäys miehen kanssa?
Meillä alkoi ilmetä pikkuhiljaa henkistä väkivaltaa naimisiin menon jälkeen, nyt n vuoden vasta ilmennyt. Toivon että suunnan voisi muuttaa vielä, kun se ei ole hirveän pahaksi päässyt ja on vasta alkuvaiheessa ilmeisesti. Olisi parempi reagoida nyt heti eikä jättää myöhemmäksi.
Olen nyt lukenut todella hyvän kirjan aiheesta ja siinä kuvataan mielestäni sellaisia juttuja, joita mies tekee. Ajattelin antaa sen hänelle luettavaksi, jotta hän voisi tunnistaa paremmin itsekin käytöstään ja motiiveitaan. Nyt tuntuu, ettei hän ymmärrä eikä huomaa niitä.
Mutta epäröin... olen lukenut kirjan salaa ja mietin miten käy, jos annan hänelle. Varmasti ainakin pilaa ilmapiiriä tehokkaasti, tuskin hän ottaa vastaan ilolla.
Oletteko ikinä puuttuneet vastaavalla tavalla parisuhteeseenne? Miten se kannattaisi tehdä käytännössä? Kaikenlaisia vinkkejä otetaan vastaan.
Kommentit (57)
En antaisi kirjaa. Pidä kirja omana salaisena tukenasi. Sen sijaan yrittäisin puuttua jokaisen ilkeän piikin jälkeen mahdollisimman pian sanomisiinsa. Kysy esim. "mitä tarkoitit tuolla kun sanoit että......." jne. Ilmaise mielesi pahoittuminen heti tölväisyn jälkeen, lähde pois ja näytä loukkaantuneena jne. Muakin on kohdeltu välillä huonosti. Kannattaa puuttua siihen ja ilmaista ettet salli moista. Muuten se jatkuu ja saattaa pahentua. Itseäni on henkisen väkivallan uhriksi joutuessa lohduttanut usko Jeesuksen täydelliseen rakkauteen. Tsempit!
Keskustelin tästä mieheni kanssa eikä hän oikein ymmärtänyt, mistä puhuin. Siksi vaati esimerkkejä. Hyvä olisi sanoa asiasta itse tilanteessa, mutta joskus se on hankalaa esim. kun ei olla kahden kesken.
Miksi et antaisi kirjaa? Siksikö että mies voisikin jollain keinoin kääntää sen toisinpäin omaksi edukseen ja käyttää oppimaansa manipulointiin?
Siinä on selitetty tuollaisen miehen logiikka ja toiminta niin hyvin, että tuntuu, että pitäisi antaa luettavaksi. Mutta en tiedä... mies ei tunnusta tekevänsä mitään väärää, kun olen suuölisedti yrittänyt avata tilanteita ja mulla on kai ajatuksena, että kirja voisi auttaa häntä tajuamaan itseään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Keskustelin tästä mieheni kanssa eikä hän oikein ymmärtänyt, mistä puhuin. Siksi vaati esimerkkejä. Hyvä olisi sanoa asiasta itse tilanteessa, mutta joskus se on hankalaa esim. kun ei olla kahden kesken.
Niin mäkin olen yrittänyt keskustella, kun ollaan kaksin, mutta ei ole auttanut. Joko mies tidtää mitä tekee eikä myönnä, jolloin kirjakaan ei auttaisi, tai sitten aidosti ei ymmärrä eikä tunnista, jolloin pitäisi yrittää avata silmät niin asia voisi korjaantua.
Ap
En tiedä omasta miehestäsi, mutta omaan (ex) mieheen ei kyllä kirja auttanut, kun ei hänellä ollut mitään kykyä reflektoida omaa toimintaansa, huomata tekevänsä virheitä tai havaita samankaltaisia asioita omassa elämässään mitä esimerkiksi nyt kirjassa on mainittu. Mutta ei sillä, eksälläni oli todennäköisesti joku persoonallisuushäiriö että selittää sen.
Parempi keino voi olla ehkä pistää ylös tilanteita aika tarkalleen, miten kumpikin on toiminut siinä ja mikä siinä on häirinnyt tai loukannut ja käydä niiden avulla läpi myöhemmin. Varsinkin jos mies nyt ei yhtään ymmärrä mistä puhut.
Ap, miehesi ei mitään kirjoja tule lukemaan, koska katsoo, ettei toimi väärin, eikä halua aiheeseen sen syvemmin paneutua. Voithan sinä tietysti yrittää, mutta ei tule onnistumaan.
Minusta sinun ei nyt pidä arastella. Jos sinä et pidä puoliasi ja vedä rajoja miehen käytökselle, kukaan muukaan sitä ei tule tekemään. Tilanne tulee vain pahenemaan. ÄLÄ VAAN hommaa lapsia tuollaiseen liittoon, jos tilanne ei kohene!!!
Kokeile välitäntä reagointia ja suoraa puhetta. "Miksi sinä sanoit noin ja mitätöit minua ja mielipidettäni? Etkö ymmärrä, miten loukkaavaa tuo on?"
Voisitte kokeilla parisuhdeterapiaakin. Sitä saa kuntien perheneuvoloista ilmaiseksi, jono kestää kuukausia, joten kannattaa soittaa heti ja pyytää aikaa. Jos mies ei tule mukaan heti alussa, mene yksin. Kyllä se mieskin sinne sitten tulee, kun käy uteliaaksi ja haluaa tulla kertomaan oman versionsa asioista.
Ja missään tapauksessa et anna hänen pelotella tai uhkailla sinua olemaan hakematta apua. Jos tuota tapahtuu, lopeta suhteenne siihen. Väkivalta ja uhkailu ei kuulu parisuhteeseen!
Vierailija kirjoitti:
En antaisi kirjaa. Pidä kirja omana salaisena tukenasi. Sen sijaan yrittäisin puuttua jokaisen ilkeän piikin jälkeen mahdollisimman pian sanomisiinsa. Kysy esim. "mitä tarkoitit tuolla kun sanoit että......." jne. Ilmaise mielesi pahoittuminen heti tölväisyn jälkeen, lähde pois ja näytä loukkaantuneena jne. Muakin on kohdeltu välillä huonosti. Kannattaa puuttua siihen ja ilmaista ettet salli moista. Muuten se jatkuu ja saattaa pahentua. Itseäni on henkisen väkivallan uhriksi joutuessa lohduttanut usko Jeesuksen täydelliseen rakkauteen. Tsempit!
Tämä kuvio mitä tapahtuu on niin paljon monimutkaisempaa kuin vain joku ilkeä piikki. Ja olen tietenkin puuttunut niihin ja ilmaissut tuon, mutta ei johda mihinkään. Hän ei tunnusta mitään ja keskustelut on vaikeita. siihen liittyy häneltä myös kylmäkohtelua jne ja ylipäätään manipuloivaa käytöstä. Hiljattain vaadin, että hänen pitäisi myöntää ilmiselvät asiat eikä kiistää niitä, tein sen jotenkin jo lähtökohtaisesti altavastaajana ja mies näytti huvittuneelta, mutta myöntyi lopuksi. Tosin sitten seuraavassa keskustelussa toimi ihan kuin ennenkin eli ei kantanut vastuuta tai myöntänyt toimintaansa. Kai ajattelen, että jos antaisin kirjan luettavaksi, voisin siten ilmaista, että "katso, näen ja ymmärrän täysin selvästi mitä teet".
Ap
Jos nolaa sua vieraiden kuullen niin koita saada vieraat puolellesi. Sano esim. jollekin kaveriksesi kokemallesi vieraalle että "huh huh tota mun miehen käytöstä... huomasitko kun se.... xxxx xxxx xxx... Siinä on ilmennyt aika sikamaisia puolia naimisiin menon jälleen. Hävettää sen käytös tosi paljon. Teilläkin on varmaan hämmentynyt olo ..." yms. Yritä saada ulkopuoliset puolellesi. Nimittäin miehesi saattaa yrittää päinvastaista eli kääntää kavereita sinua vastaan ja sun täytyy pitää puolesi. Pidä muutenkin itsestäsi huolta, tee asioita joista pidät, tapaa ihmisiä jotka arvostavat sinua. Rukoile apua Jeesukselta... Tiedän miten kamala tilanne tuo on!
Millaisesta käytöksestä on tarkalleen ottaen kyse, voisitko antaa esimerkin. Kuulostaa siltä, että miehesi ei tule koskaan muuttumaan, ja ainoa järkevä ratkaisu on ero. Siis sanon näin, koska kerrot selvästi miehesi tiedostavan, miten hän toimii väärin ja silti ei muuta käytöstään. Ei siinä mikään ihmissuhdeopus auta asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Jos nolaa sua vieraiden kuullen niin koita saada vieraat puolellesi. Sano esim. jollekin kaveriksesi kokemallesi vieraalle että "huh huh tota mun miehen käytöstä... huomasitko kun se.... xxxx xxxx xxx... Siinä on ilmennyt aika sikamaisia puolia naimisiin menon jälleen. Hävettää sen käytös tosi paljon. Teilläkin on varmaan hämmentynyt olo ..." yms. Yritä saada ulkopuoliset puolellesi. Nimittäin miehesi saattaa yrittää päinvastaista eli kääntää kavereita sinua vastaan ja sun täytyy pitää puolesi. Pidä muutenkin itsestäsi huolta, tee asioita joista pidät, tapaa ihmisiä jotka arvostavat sinua. Rukoile apua Jeesukselta... Tiedän miten kamala tilanne tuo on!
Kyse ei ole mistään strategiapelistä, vaan avioliitosta. Tuollaiseen liittolaisten etsintään ei pidä kenenkään alistua, vaan erota mieluummin.
7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuvio mitä tapahtuu on niin paljon monimutkaisempaa kuin vain joku ilkeä piikki. Ja olen tietenkin puuttunut niihin ja ilmaissut tuon, mutta ei johda mihinkään. Hän ei tunnusta mitään ja keskustelut on vaikeita. siihen liittyy häneltä myös kylmäkohtelua jne ja ylipäätään manipuloivaa käytöstä. Hiljattain vaadin, että hänen pitäisi myöntää ilmiselvät asiat eikä kiistää niitä, tein sen jotenkin jo lähtökohtaisesti altavastaajana ja mies näytti huvittuneelta, mutta myöntyi lopuksi. Tosin sitten seuraavassa keskustelussa toimi ihan kuin ennenkin eli ei kantanut vastuuta tai myöntänyt toimintaansa. Kai ajattelen, että jos antaisin kirjan luettavaksi, voisin siten ilmaista, että "katso, näen ja ymmärrän täysin selvästi mitä teet".
Ap
Ok. Anna vain kirja luettavaksi jos koet sen hyväksi ajatukseksi. ☺ Itse tunnet miehesi ja teidän tilanteenne. Oma ensiajatukseni oli etten antaisi kirjaa, koska mies saattaisi lytätä sen ja myöhemmin käyttää sitä sua vastaan esim. "huutelemalla" muille että luit jonkun "humpuukikirjan" ja nyt yrität diagnosoida häntä sen perusteella ym. Mutta hän saattaa käyttää mitä vaan sinua vastaan jos oikeasti on julma, mutta toivotaan tuon olevan vain vaihe ja hänen vielä huomaavan käytöksensä ja haluavan muuttua. Yksi vaihtoehtojen on että tiedostaa kyllä käytöksensä, muttei koskaan tunnusta itsessään olevan vikaa. Se on eräänlaista julmaa valtapeliä mielestäni. Osa nauttii sellaisesta. Mutta nämä vain mun ajatuksia. Teet ilman muita kuten parhaaksi koet!
Jotenkin vaikuttaa siltä, että koko homma on pääsi sisällä, koska et kykene kirjoittamaan meille siitä esimerkkiä.
Eikä missään ihmissuhteessa toimi se, että sanoo toiselle, että tässä kirjassa kerrotaan, että sinä olet kamala, koska toimit kuten esimerkeissä on sanottu. Paljon parempi vaihtoehto on sanoa heti suoraa, että tuo sanomasi loukkasi minua, tarkenna, mitä sillä tarkoitat. Älä kysy, että miksi noin sanoit, koska miksi-kysymykset ovat aina vähän riitaahaastavia vaan pyydä tarkentamaan, täsmentämään jne. Voit myös pyytää, että mies kirjoittaa sinulle sen, mitä sanoi, jotta voit miettiä asiaa eri puolilta.
Vierailija kirjoitti:
Millaisesta käytöksestä on tarkalleen ottaen kyse, voisitko antaa esimerkin. Kuulostaa siltä, että miehesi ei tule koskaan muuttumaan, ja ainoa järkevä ratkaisu on ero. Siis sanon näin, koska kerrot selvästi miehesi tiedostavan, miten hän toimii väärin ja silti ei muuta käytöstään. Ei siinä mikään ihmissuhdeopus auta asiaa!
En tiedä tiedostaako tai millä tasolla. En tiedä onko alitajuisen vaistomaista häneltä vai tietoista.
Erittäin vaikea antaa esimerkkiä, josta saisi oikean kuvan. Esim kerran haukkui kaikki ominaisuudet mussa ja ulkonäön jne ja sitten kun loukkaannuin, niin väitti että tulkitsin väärin, ettei sanonut niin. Oli niin kuin ei mitään olisi tapahtunut ja kun yritin ottaa puheeksi ja selvittää, niin suuttui.
On saanut mut tuntemaan itseni lihavaksi ja että pitäisi laihduttaa ja vähintään ilmeillä esim näyttää paheksuvansa jos syön lihottavaa herkkua. Sitten kyläpaikassa esim tyrkytti mulle lihottavasta ruuasta santsiannosta. Ihmettelin kotona, että miksi teki niin jos haluaa mun laihtuvan, (ehkä halusi vain esittää julkisesti toisenlaista kuten tekee usein), niin kiisti koskaan painostaneensa mua laihtumaan. Tämä oli niin paksua että tein ison keskustelun ja painotin miten tärkeää mulle on, ettei hän kiistä ilmiselviä juttuja, jolloin lopulta myönsi, että on joskus "kannustanut" laihduttamaan eikä "painostanut" jne.
Tämäntyyppistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole mistään strategiapelistä, vaan avioliitosta. Tuollaiseen liittolaisten etsintään ei pidä kenenkään alistua, vaan erota mieluummin.
7
Ok. Itse olen kokenut tärkeäksi puolustaa itseäni ko. tilanteissa noin. Itse olen jäänyt alakynteen aikoinaan ja pahemmin kiusatuksi juuri koska en hankkinut "liittolaisia" mutta kiusaajani hankki niitä itselleen PALJON. Kantapään kautta opittua siis omalla kohdallani tuo.
Ei kannata tuhlata yhtään sekuntia elämästään paska ukkoihin.
Jälkeen päin kaduttaa ja sitten sitä on vihainen itselleen.
On vain yksi elämä.
Sinä et voi aivokapasiteetiksi hänelle muuttua.
Voit vaikka seistä päälläsi ja tehdä itsestäsi kynnysmaton.
Paska on paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7
Ok. Itse olen kokenut tärkeäksi puolustaa itseäni ko. tilanteissa noin. Itse olen jäänyt alakynteen aikoinaan ja pahemmin kiusatuksi juuri koska en hankkinut "liittolaisia" mutta kiusaajani hankki niitä itselleen PALJON. Kantapään kautta opittua siis omalla kohdallani tuo.
On kaksi eri asiaa esim. työpaikkakiusaaminen ja avioliitto. Jälkimmäisen pitää perustua rakkauteen ja toisen tukemiseen, eikä siihen kuulu liittolaisten metsästäminen ja puolison haukkuminen ulkopuolisille. Jos mies toimii noin, vaimon ei pidä vajota samalle tasolle, vaan pyrkiä a)saamaan mies lopettamaan ja b)jos se ei onnistu, eroamaan.
Toistan: parisuhteesta voi aina lähteä, eikä rakkauteen kuulu juonittelu. Jos sitä liittoon tunkee, se on merkki rakkauden loppumisesta.
7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7
On kaksi eri asiaa esim. työpaikkakiusaaminen ja avioliitto. Jälkimmäisen pitää perustua rakkauteen ja toisen tukemiseen, eikä siihen kuulu liittolaisten metsästäminen ja puolison haukkuminen ulkopuolisille. Jos mies toimii noin, vaimon ei pidä vajota samalle tasolle, vaan pyrkiä a)saamaan mies lopettamaan ja b)jos se ei onnistu, eroamaan.
Toistan: parisuhteesta voi aina lähteä, eikä rakkauteen kuulu juonittelu. Jos sitä liittoon tunkee, se on merkki rakkauden loppumisesta.
7
Sitä mä ainakin juuri yritän, saada miehen lopettamaan, jotta suhde paranisi eikä tarvitsisi erota. Voitko sä neuvoa tarkempia keinoja siihen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7
7
Ok. Olen itse kokenut henkistä väkivaltaa sekä opinahjossa että avioliitossa. Itse edelleen koen itse itseni puolustamisen ja tukijoiden etsimisen tärkeäksi myös avioliitossa jos on henk. väkivaltaa. Olen siis kristitty mutta tähän se ei liity kuin että rukouksista ja uskosta saan voimia jaksaa vaikeissa tilanteissa. Moni muu kristitty varmaan ajattelee ihan toisin henk. väkivallasta mutta itse siis kantapään kautta näin oppinut ja koen asian noin. Mulla kävi hyvin enkä mieheni kynnysmatoksi lopulta joutunut ja henk. väkivaltakin on hyvin harvinaista meillä enää mutta mieheni on voimakasluonteinen ja vähemmän empaattinen ihminen niin yleensäkin ja olisi varmaan alistanut mua enemmänkin jos en olisi laittanut rajoja. On yrittänyt nolata mua sukulaisteni ja ystäviäni edessä ja se loppui onneksi kun mainitsemallani tavalla hain läheisistäni tukea miehen käyttäytyessä heidän nähden huonosti. Olisin eronnut varmaan jos mies olisi jatkanut ilkeilyään mutta onneksi meillä on ihan hyvä olla ja mies ei alista kun en anna alistaa... Tsempit ap:lle!
Tuo kun sanot, että tilanne on paljon monimutkaisempi kuin pelkkä piikittely, sai heti niskavillat pystyyn. Kääntääkö mies tilanteet sinun syyksesi? Oletko tällaisen tilanteen jälkeen aina ihan hämilläsi? Mietit että mitä hittoa oikein tapahtui? Mietit sitä pitkän aikaa etkä siltikään tajua, mutta miehellä on täysin selvä kuva tapahtuneesta ja siitä miten Sinä aiheutit sen?
Jos on, niin lähde viivana karkuun. Omassa liitossani narsisti-ex. aloitti juuri noin. Mikään riita ei koskenutkaan sitä mitä minä luulin. Minä olin syyllinen kaikkeen, hän oli uhri. Pikkuhiljaa se syyllistäminen, haukkuminen, alistaminen ja kaikki muut, jota on tosi vaikea selittää, kasvoi ja syveni ja fyysinen väkivalta alkoi. Pikkuhiljaa. Pieni tönäisy. Vähän hiuksista kiinni. Läpsäisy, kuristaminen, sitten olikin jo naama mustana ja veitsi kurkulla.
Minusta sinun kannattaa antaa se kirja miehelle ihan sen takia että näet, miten hän reagoi. Jos se ei kiinnosta yhtään tai hän nolaa sinut asian takia, vastaus on selvä. Hän ei piittaa sinun tunteistasi pätkääkään. Hän tietää kyllä mitä tekee, paljon kirkkaammin kuin uskotkaan. Jos et vieläkään halua jättää häntä, pakota hänet pariterapiaan ja kerro siellä oikeasti kaikki mitä mies tekee. Älä anna hänen ohjata keskustelua. Ehkä silmäsi siellä aukeavat. Hänen silmänsä ovat jo apposen auki, mutta ei hän sinua näe. Vain itsensä.
Up