Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tunnistat slaavin?

Vierailija
15.07.2016 |

Mistä te tunnistatte slaavilaistaustaisen, sillä hetkellä tosin suomea puhuvan ihmisen Suomessa? Millaiset vaatteet ja kasvonpiirteet slaavinaisilla? Entä slaavimiehillä? Miten he käyttäytyvät?

Olen itse usein liikkeessä kaupungilla ystäväni ja mieheni kanssa, ja aina meidät tunnistetaan slaaveiksi (ystävä vironvenäläinen, minä ja mies puolalaisia ja keskenämme puhumme natiivitasoista suomea).
Haluaisin siis tietää, mikä erikoisuus slaavilaisissa ihmisissä on että etninen tausta tunnistetaan heti?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni oli puolalainen (tai ainakin puoliksi) ja kyllä minulle ja sisaruksillekin asti on periytynyt hieman sitä slaavilaista ulkonäköä, vaikka äidin puolelta ollaan ihan pottunokkia. Meillä, jotka olemme perineet enemmän isän piirteitä, on minusta selvästi slaavilaiset silmät. 

Vierailija
22/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun ulkomailla. Puolalaiset miehet ovat täällä lyhyenläntiä jämäkkiä verkkarivillejä, joilla tosi hassusti leikatut tukat. Sellaisia tosi juntin näköisiä raksamiehiä, niitä riittää. Olen tosin tavannut muualla muutamia uskomattoman komeita puolalaisia miehiä, jotka ovat aivan kuin vastakohta niille enemmistölle joita näkee. Ylväät piirteet, pitkiä ja treenattu kroppa. 

Ennen kuvittelin, että puolalaiset naiset ovat erityisen naisellisia, mutta nyt kun työpaikallani on kolme puolalaista nuorehkoa naista, niin he esim. eivät meikkaa lainkaan eivätkä myöskään välitä pukeutumisesta. Yleensä pitkät housut ja joku paita jota itse pitäisi melkeinpä vain kotona. 

Mäkin tunnistan kyllä slaavit jo kaukaa. Korkeat poskipäät monilla tai jotain muita tiettyjä piirteitä kasvoissa ja hiuksissa. Hoikkuus ja sirous, vaikka olisivat pitkiäkin naisia.  Tunnistan kyllä esim. italialaiset ja ranskalaisetkin, ihan yhtä lailla jos näkee ruotsalaisia tai suomalaisia maailmalla. 

Verkkariville :D Miehestäni en osaa sanoa, sopiiko hän tuohon kuvaukseesi, mutta pukeutumistyyli on yleinen esim. veljilläni. Hiuksista en tiedä, millainen on hassusti leikattu tukka?

Itse kyllä olen melko naisellinen, meikkaan (tosin hillitysti) ja tykkään pukeutua muodikkaasti. Olen itseasiassa 1/8 venäläinen, tiedä sitten onko sillä vaikutusta asiaan :D

Siroja minä ja ystäväni kyllä olemme, ja korkeat poskipäätkin löytyy. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne usein tunnistaa, mutta en kyllä osaa oikein erotella osiin, että mistä.

Kasvojen muodot on vaan jotenkin kovin erilaisia kuin suomalaisilla. Juurikin pidempi nenä, korkeammat poskipäät, ja jotekin kaikkiaan "terävämmät" piirteet. 

Miehillä monilla tuntuu olevan myös aika jykevä niska.

Vierailija
24/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ja ystäväsi pukeudutte h*orahtavasti (ja kompensoitte vähää vaatetustanne laittamalla kilon pakkelia naamaan) ja miehesi näyttää puolestaan vaimonhakkaajalta?

Vierailija
25/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni pää suhteessa vartaloon.

Vierailija
26/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on kalpea iho. Kalpeus ei ole sellaista kuulasta maidonvalkeutta, vaan jotenkin harmaata tai vihertävää. Suomalaisethan taas ovat monesti punakoita. Slaaveilla on myös usein todella haalean vaaleat jotenkin värittömät silmät, mikä tosin ei suomalaisissakaan ei ole harvinaista.

Vierailija
27/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantavat itseään arvokkaammin. Näyttävät itsevarmemmilta. Suomalainen kulkee epävarmuuksineen selkä kyyryssä. Mielestäni se ei juuri kasvonpiirteissä näy, mutta slaavilaiset monesti pukeutuvat myös hieman näyttävämmin. Naisilla saattaa olla isokokoista kaulakorua, siistiä kauluspaitaa, korkosaapasta, vahvempaa silmämeikkiä, ylipäänsä enemmän väriä ja näköä vaatteissa. Miehillä samaa suuntaa. Sormuksia, rannekoruja, paksumpaa kaulaketjua, vaatteissa väriä ja juhlavuutta. Kaipa se on kulttuurisidonnaista lähestulkoon.

Vierailija
28/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein slaaveilla on voimakkaammat kasvonpiirteet kuin suomalaisilla. Silmät eivät välttämättä ole isommat, mutta heillä on usein avaramman oloinen katse ja kulmakarvat korkeammalla. Nenä on usein suht kookas ja poskipäät korkeat. Leuka saattaa olla joillakin pieni tai heikko. Hiukset ovat usein paksummat kuin suomalaisella. Muutenkin piirteet usein tummemmat. Toistaiseksi ainakin naiset ovat usein hoikempia kuin suomalaiset naiset ja hartiat ja yleensä lantiokin kapeampi, mutta nykyään on alkanut ylipaino etenkin vanhemmilla naisilla yleistymään.

Piti oikein katsoa peilistä pitääkö tuo kulmakarvajuttu minulla paikkansa :D No, ehkä jonkinverran.

Nenä meillä kaikilla on suhteellisen iso muihin kasvoihin verrattuna (emme kuitenkaan ole ihan pelkkää nenää :D), ja korkeat poskipäätkin löytyy. Nuo ainakin pitävät paikkansa.

Samoin tummemmat piirteet, sillä ainakin minulla ja miehellä on molemmilla tummat hiukset (minulla myös ruskeat silmät, hänellä vihreät), mustat ripset ja kulmakarvat, ja vaikka ystäväni on blondi, niin hänelläkin on luonnostaan tummanruskeat kulmat ja ripset.

Hoikkia olemme kummatkin ystäväni kanssa. Ap

Vierailija
29/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä pysty tarkkaan määrittelemään mitenkään. Minua pidetään usein venäläisenä, mutta sitten toisaalta menen myös ranskalaisesta tai italialaisesta helposti. Olen tummahiuksinen, sinisilmäinen ja minulla on "kreikkalais-roomalainen" nenä ja aika selvästi erottuvat poskipäät (tuovat kasvoille sydämen muotoa).

(Ja perimässä ei tiedetä olevan mitään "ulkomaalaista" ainakaan moneen polveen.)

Luulen, että se on kovin monen tekijän summa, kun slaaveissakin on niin monennäköisiä. Mutta ehkä yksi juttu on pukeutumisessa ja meikkaustavassa? Yksi stereotypiahan on sellainen, että esim. venäläiset tykkäävät pukeutua vähän kuin Hollywoodin bimbot. Leopardikuviota ja korkkareita, paljon meikkiä. Länsi-Euroopassa ei meikata kovin paljon. Niin ja kulmakarvoja ei pidä nyppiä liian ohueksi.

Vierailija
30/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä ja ystäväsi pukeudutte h*orahtavasti (ja kompensoitte vähää vaatetustanne laittamalla kilon pakkelia naamaan) ja miehesi näyttää puolestaan vaimonhakkaajalta?

Emme pukeudu kovin paljastavasti ja käytämme hillitysti meikkiä (itselläni esim. ainoastaan kulmakynä täydentämään kulmat, ripsiväri, eyeliner, peitepuikko ja huulipuna, eli ei edes meikkivoidetta), joten tuskinpa siitä johtuu.

Ja miltä vaimonhakkaja edes näyttää? :D Ap

Vierailija
31/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni pää suhteessa vartaloon.

Tätä en ole huomannut, minusta näytämme ihan sopusuhtaisilta. Tai mistäpä sitä koskaan tietäisi? :D Ap

Vierailija
32/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla on kalpea iho. Kalpeus ei ole sellaista kuulasta maidonvalkeutta, vaan jotenkin harmaata tai vihertävää. Suomalaisethan taas ovat monesti punakoita. Slaaveilla on myös usein todella haalean vaaleat jotenkin värittömät silmät, mikä tosin ei suomalaisissakaan ei ole harvinaista.

Ihosta en osaa sanoa onko se ainakaan meillä erityisen kalpea, no, ehkä jonkin verran. Punakoita emme ainakaan ole.

Tuo silmien haaleus pitää todennäköisesti usein paikkansa, sillä miehelläni on haaleanvihreät ja ystävälläni taas haaleansiniset silmät. Itselläni on ihan ruskeat. Ap

Vierailija
33/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koukkuselkäinen Suomalainen kirjoitti:

Kantavat itseään arvokkaammin. Näyttävät itsevarmemmilta. Suomalainen kulkee epävarmuuksineen selkä kyyryssä. Mielestäni se ei juuri kasvonpiirteissä näy, mutta slaavilaiset monesti pukeutuvat myös hieman näyttävämmin. Naisilla saattaa olla isokokoista kaulakorua, siistiä kauluspaitaa, korkosaapasta, vahvempaa silmämeikkiä, ylipäänsä enemmän väriä ja näköä vaatteissa. Miehillä samaa suuntaa. Sormuksia, rannekoruja, paksumpaa kaulaketjua, vaatteissa väriä ja juhlavuutta. Kaipa se on kulttuurisidonnaista lähestulkoon.

"Juhlavampi" (vaikkei tosin paljastava, niinkuin joku vihjaili) pukeutuminen kyllä sopii meihin. Minä tai ystäväni emme voisi edes kuvitella menevämme ulos "huolittelemattomina", vaikkemme noin muuten kovin pinnallisia ole. Ap

Vierailija
34/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko uteliaalle, miksi kaksi puolalaista puhuu KESKENÄÄN natiivitasoista suomea? Ja miten kielitaitonne on niin hyvä jos kuitenkin määrittelet itsesi puolalaiseksi?

Vierailija
35/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolisen turistin tunnistaa siitä laukusta ehkä 90% tapauksista. Pienehkö miesten laukku olkahihnalla mukana. Suomessa keski- ikäisillä miehillä niitä ei paljon näy, täällä tungetaan povariin ja taskuihin tavarat pullottamaan:D Kyllä tunnistan slaavilaiset useimmiten, piirteet erilaisia, korkeampia otsia, voimakkaampia nenän linjoja, suuremmat silmät, hiukset paksut yleensä. Naisilla ja miehillä normipainoisina hyvät kropat ja miehillä raamikkaat hartiat.

Vierailija
36/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain siinä yleisilmeessä on, en osaa selittää.

Vierailija
37/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös venäläisillä ole enemmänkin tummat kuin vaaleat silmät? Virolaisista löytyy taas sinisilmäisiä.

Vierailija
38/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselen todella typeriä, mutta mistä slaavigeenit alunperin, ellei ihan Afrikan aikoihin asti mennä

Vierailija
39/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko uteliaalle, miksi kaksi puolalaista puhuu KESKENÄÄN natiivitasoista suomea? Ja miten kielitaitonne on niin hyvä jos kuitenkin määrittelet itsesi puolalaiseksi?

Voi ei, alkoi naurattaa kun tajusin miten olin tuon aloituksessa ilmaissut :D Tarkoitin siis sitä, että meidän kolmen ollessa keskenämme liikkeellä puhumme suomea (ja natiivintasoisesti, sillä olen itse asunut täällä esiteinistä lähtien, mies taas on muuttanut tänne myöhemmin mutta oppinut suomen erinomaisesti), koska muutenhan vironvenäläinen (puhuu suomen lisäksi vain venäjää ja jonkin verran viroa) ystävä ei tajuaisi mitään :D Keskenämme miehen kanssa puhumme tietenkin puolaa.

Ymmärrän kyllä väärinkäsityksen, sillä olihan tuo lauseeni melko hassu. Ap

Vierailija
40/121 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Puolassa ja mielestani miehet olivat tummempia kuin muiden maiden miehet ja naisilla oli - anteeksi vain - liki kaikilla isot kotkannenat. Varsinkin nuoremmat naiset olivat pitkia ja hoikkia. Vanhemmat naiset olivat enemman maatuska-mallia.

Yhteinen tekija slaaveille on usein vedenvariset/varittomat silmat.