Ravintolan asiakkaat: sen nyt vaan on niin, että jos siihen siivoamattomaan edellisten asiakkaiden jälkiä täynnä olevaan pöytään marssii, niin tiedossaa EI ole hyvää palvelua.
Ihan totta. Se vaan on niin. Se kuuluu normaalin käytökseen että odotetaan, kunnes henkilökunta osoittaa vaikka vain nyökkäämällä tai muuten ohjeistamalla,että "tervetuloa ja olkaapa hyvät, tässä on teille hyvä paikka"
Kesällä kun on tuota sesonkia ja isompia ryhmiä usein tulossa, niin tosiaan semmoisten suurperheiden ja serkkulaumojen kanssa leiriytyvät voisivat myöskin ihan rauhassa odottaa että saadaan teille järjestettyä se pöytä.
Kyllä varmasti jaksaa lapset odottaa että pöytä siivotaan ja tuolit noudetaan paikalle. Ei nimittäin kestä kuin muutama minuutin.
Jos minun asemalleni kaiken kiireen keskellä,kun plokkaan puolijuoksussa pöytiä ja juoksutan annoksia asiakkaille, marssii joku porukka sanan puhumatta taikka päivää sanomatta likaiseen pöytään tönöttämään, niin sitten mä oletan kyllä, että kysessä on ne edelliset asiakaat jotka jostain syystä jääneet imeskelemään hampaitaan pitkästi ruokailun jälkeen.
Joko niin, että minä itse, tai ravipäällikkö tai omistaja tms. käy siivoamassa pöydän ja ohjaa asiakkaat paikalle.
Jos siellä sitten aletaan pönöttään likaisten servettien takana ja kuikuilemaan jonnekin että mitäs nyt, niin antaapa sitten kuikuilla.
Ja kesän vakituiset alennuskuponkien muistelijat: en usko, en tänäkään kesänä, enkä aiemminkaan, että "teidän ammattiliiton lehdessä" (??) olisi ollut joku 50 % alennuskuponki meidän ravintolan mihin tahansa annokseeen kesäkaudeksi. En vaan usko. Ottakaa jooko se lehti mukaan kun lähdette ruokailemaan ja laskun jo tultua - alennusta pyytämään...
Kommentit (243)
Me mennään kyllä siivoamattomaankin pöytään istumaan, jos vaihtoehtoja ei ole ja jos ravintolassa ei ole pöytiinohjausta. Odotetaan mahdollisesti pöydän vieressä seisoskellen, että pöytä tullaan siivoamaan jos se on kovin siivoton ja aletaan sitten vasta miettiä tilausta. Jos ravintolassa halutaan siivota pöytä ennen seuraavien asiakkaiden paikallaoloa, niin sitten pitää olla ovella ilmoitus, että odottakaa pöytiinohjausta kiitos.
Tietenkin ne punakat ja pönäkät istuu siihen koko ravintolan ainoaan likaiseen pöytään kun on ruuhka-aika. Ja kun tarjoilijareppana kiirehtii paikalle niin yhtä leveä kuin pitkä äiti valittaa likaisesta pöydästä. Sitten valitetaan ruuasta, vaikka ensin on nuoltu lautanen puhtaaksi ja isämies siinä hörähtelee perversseä vitsejä, kaivelee hampaita ja röyhtäisee kuuluvasti. Pisteet nousee jos pieraisee.
Jos ravintolassa on pöytiinohjaus, niin tottakai odottelen rauhassa sitä varten varatulla alueella. Mutta jollei pöytiinohjausta ole, niin missä mun pitää odotella, jollen voi mennä vapaaseen pöytään istumaan? Ette kai te tarjoilijat oikeasti halua odottelevia ihmisiä sinne ravintolan käytäväosioille kaikkien tielle makeksimaan?
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta. Se vaan on niin. Se kuuluu normaalin käytökseen että odotetaan, kunnes henkilökunta osoittaa vaikka vain nyökkäämällä tai muuten ohjeistamalla,että "tervetuloa ja olkaapa hyvät, tässä on teille hyvä paikka"
Kesällä kun on tuota sesonkia ja isompia ryhmiä usein tulossa, niin tosiaan semmoisten suurperheiden ja serkkulaumojen kanssa leiriytyvät voisivat myöskin ihan rauhassa odottaa että saadaan teille järjestettyä se pöytä.
Kyllä varmasti jaksaa lapset odottaa että pöytä siivotaan ja tuolit noudetaan paikalle. Ei nimittäin kestä kuin muutama minuutin.Jos minun asemalleni kaiken kiireen keskellä,kun plokkaan puolijuoksussa pöytiä ja juoksutan annoksia asiakkaille, marssii joku porukka sanan puhumatta taikka päivää sanomatta likaiseen pöytään tönöttämään, niin sitten mä oletan kyllä, että kysessä on ne edelliset asiakaat jotka jostain syystä jääneet imeskelemään hampaitaan pitkästi ruokailun jälkeen.
Joko niin, että minä itse, tai ravipäällikkö tai omistaja tms. käy siivoamassa pöydän ja ohjaa asiakkaat paikalle.Jos siellä sitten aletaan pönöttään likaisten servettien takana ja kuikuilemaan jonnekin että mitäs nyt, niin antaapa sitten kuikuilla.
Ja kesän vakituiset alennuskuponkien muistelijat: en usko, en tänäkään kesänä, enkä aiemminkaan, että "teidän ammattiliiton lehdessä" (??) olisi ollut joku 50 % alennuskuponki meidän ravintolan mihin tahansa annokseeen kesäkaudeksi. En vaan usko. Ottakaa jooko se lehti mukaan kun lähdette ruokailemaan ja laskun jo tultua - alennusta pyytämään...
Olethan kertonut aatoksesi rsvinyolasi omistajalle.
Koitas uskoa, tarjoilija, että kyllä siihen sun työhön nyt vaan kuuluu pöytien siivoaminen ja asiakkaiden tilausten vastaanottaminen. Muutenkaan ei ole kiva jättää niitä likaisia astioita ja rypistyneitä servettejä pitkäksi aikaa pöytää, näyttää rumalta, joten jos näin käy niin kyllä se on sun ihan oma moka ja ammattitaidottomuutta. Toki voi olla myös lisäksi resurssien puutetta. Se on tietenkin eri asia, jos tarvintolassa on pöytiinohjaus, silloin ei asiakkaidenkaan pitäisi rynnätä omin päin istumaan. Mutta kuvauksesi perustella teidän ravintolassa pöytiin ohjausta ei ole.
Joskus harvoin tapaan kaltaisiasi tarjoilijoita, ja mulla on kyllä pokkaa ottaa ihan siinä tilanteessa esiin asiakaspalvelun laatu ja vaikka pyytää esimiehesi paikalle. Olen itsekin asiakaspalvelutöissä (tavallaan, olen siis terveydenhuoltoalalla) ja vaikka välillä asiakkaat (tai potilaat) ärsyttäisivät, niin työt on hoidettava ja oltava näyttämättä omaa ärtymystään. Turha luulla, että tarjoilija on jotenkin jumalasta seuraava, jolla on oikeus kiukkuilla jos asiakkaiden toiminta ei menisi omien toiveiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan on toverit. Kun suurin ongelma tässä on juuri se, että kun kiireisessä ravintolassa jotkut pikku ketut hiipii likaseen pöytään nököttämään, niin ei teitä huomata, kas kun me emme muista kasvoilta teitä kaikkia asiakkaita :) Ja sitten kun te olette puoli tuntia tönöttäneet ja tulette vaatimaan palvelua, niin muistakaa kuitenkin miten kyseisen huomiotta jättämisen kohteeksi jouduitte 👏🏼
Siis sulla menee puolituntia etkä ole edes ehtinyt aloittaa pöydän siivoamista. Ymmärrätkö että ihmiset odottavat mielummin sen puoli tuntia sen pöydän siivouksen aloitusta istuallaan kuin oven raossa seisten.
Vierailija kirjoitti:
Just viimeksi kun kävin tuollaisessa paikassa, jossa ei ole pöytiin ohjausta, niin kaikki pöydät pursuivat astioita, asiakkaat olivat ilmeisesti jo aikaisemmin siirrelleet niitä muihin tyhjiin pöytiin. Eikä henkilökunta tehnyt elettäkään siivotakseen niitä sotkuja, vaikka suuri kiire ei näyttänyt olevan, aika loivaliikkeistä toimintaa.
Miksi et ap korjaa lautasia ja muita pois jos silloin, kun asiakkaat vielä istuvat siinä ja ovat syöneet? Näin suurimmassa osassa paikkoja tehdään. Juomat ehkä jäävät ja siinä sulla on lisämyynnin paikka myös, kun kysyt, että maistuiko? Saisko olla lisää juotavaa? On sitten helpompi siivota se loppu, kun siinä on enää juomalasit jäljellä.
Vaikutat vähän ammattitaidottomalta. Tai sitten olet vaan kovin hidas.
Samaa mietin, että miten laskun jälkeen pöytä voi olla täynnä astioita! Ne paikat missä itse käyn: jälkeeni pöytään jää ehkä lasi, lautaset ja kulhot yms on kyllä jo siinä istuessani pois haettu. Enkä käy edes missään kalliissa / hienoissa paikoissa....
Vierailija kirjoitti:
En ikinä oikein ymmärtänyt niitä naisasiakkaita, jotka ei voineet tilata juomiaan ennenkuin ne on kysyneet mieheltään. Siis pariskunta tullut ravintolaan syömään seisovaan pöytään. Juomatilaukset yritetään ottaa niin nopeesti kuin mahdollista että saadaan väki pöytiin ja siihen ateriaansa kiinni.
Joten ne, joiden piti odotella että saavat kysyttyä miehiltään että mitä saavat tilata, saivat sitten mun puolesta odotella aika tovin aikaa.
Kyllä he napsauttavat sormiaan, jos et muuten huomaa 😂
No tuskin on sitten kohta enää niin kiire ja tarjoilijoillekaan enää niin kovasti tarvetta, jos ravintolassa on p*ska palvelu. Vaihtoehtoja riittää, itse en ainakaan toiste mene maksamaan huonosta palvelusta ja varoitan myös muita sellaisesta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Just viimeksi kun kävin tuollaisessa paikassa, jossa ei ole pöytiin ohjausta, niin kaikki pöydät pursuivat astioita, asiakkaat olivat ilmeisesti jo aikaisemmin siirrelleet niitä muihin tyhjiin pöytiin. Eikä henkilökunta tehnyt elettäkään siivotakseen niitä sotkuja, vaikka suuri kiire ei näyttänyt olevan, aika loivaliikkeistä toimintaa.
Miksi et ap korjaa lautasia ja muita pois jos silloin, kun asiakkaat vielä istuvat siinä ja ovat syöneet? Näin suurimmassa osassa paikkoja tehdään. Juomat ehkä jäävät ja siinä sulla on lisämyynnin paikka myös, kun kysyt, että maistuiko? Saisko olla lisää juotavaa? On sitten helpompi siivota se loppu, kun siinä on enää juomalasit jäljellä.
Vaikutat vähän ammattitaidottomalta. Tai sitten olet vaan kovin hidas.
En ole ap, mutta joskus se siivoaminen on muutakin kuin astioiden pois viemistä. Varsinkin lapsiperheiden jäljiltä saa usein siivota pöydän aluset rikkalapiolla/-imurilla. Pöytä on niin tahmainen, että painepesurilla olisi käyttöä. Tuolien paikalla on syöttötuolit. Joissain ravintolassa vaihdetaan pöytäliinat tai tabletit ja katetaan uusi setti tuokailuvälineitä ja laseja pöytään. Taitellaan servetit. Ei se nyt ihan käden käänteessä käy, mutta nopeammin kuitenkin jos siinä pöydässä ei istu kukaan tympeä ilme naamallaan huokailemassa.
Ap, tuo on ammatin- ja työpaikanvalintakysymys. Rupupaikassa on rupukäytöksisiä asiakkaita. Ja ruputarjoilijoita, jotka eivät muista, ovatko asiakkaat uusia vai vanhoja.
Eiköhän teidän paikan tasoon sovi hyvin se, että se siivoamaton pöytä jää siivoamatta, siis lautasten poiskuskaamista lukuunottamatta, joten luulisi sinun ilahtuvan siitä, että voit jättää siivoamisen vähemmälle...
Kunnon ravintoloissa on ilman muuta tapana, että uudet asiakkaat odottavat pöytiinohjausta.
T. Kollega tasokkaasta ravintolasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti jaksaa lapset odottaa että pöytä siivotaan ja tuolit noudetaan paikalle. Ei nimittäin kestä kuin muutama minuutin.Jos minun asemalleni kaiken kiireen keskellä,kun plokkaan puolijuoksussa pöytiä ja juoksutan annoksia asiakkaille, marssii joku porukka sanan puhumatta taikka päivää sanomatta likaiseen pöytään tönöttämään, niin sitten mä oletan kyllä, että kysessä on ne edelliset asiakaat jotka jostain syystä jääneet imeskelemään hampaitaan pitkästi ruokailun jälkeen.
Joko niin, että minä itse, tai ravipäällikkö tai omistaja tms. käy siivoamassa pöydän ja ohjaa asiakkaat paikalle.Jos siellä sitten aletaan pönöttään likaisten servettien takana ja kuikuilemaan jonnekin että mitäs nyt, niin antaapa sitten kuikuilla.
Hyvä nimi slaavilaiselle ravintolalle. Terve tuloa Rsvinyolasiin!
Vierailija kirjoitti:
En ikinä oikein ymmärtänyt niitä naisasiakkaita, jotka ei voineet tilata juomiaan ennenkuin ne on kysyneet mieheltään. Siis pariskunta tullut ravintolaan syömään seisovaan pöytään. Juomatilaukset yritetään ottaa niin nopeesti kuin mahdollista että saadaan väki pöytiin ja siihen ateriaansa kiinni.
Joten ne, joiden piti odotella että saavat kysyttyä miehiltään että mitä saavat tilata, saivat sitten mun puolesta odotella aika tovin aikaa.
Ne rouvat on toiselta aikakaudelta. Silloin miehet avasivat ovet, tekivät tilaukset, maksoivat laskun, nousivat seisomaan kun nainen saapui pöytään yms. Ymmärrän että se on nykynaisille vaikeaa ymmärtää, mutta joillekin ne on sisäänjuurtuneita käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nimi slaavilaiselle ravintolalle. Terve tuloa Rsvinyolasiin!
Ap voisi sopia hyvin slaavialaiseen ei niin palveluhenkiseen ravintolaan töihin 😄 olen vain töissä täällä tyyliin.
Mites sellainen tilanne, että jos minä jään odottelemaan johonkin ovensuuhun kiireaikana, kun näen yhden ainoan pöydän tyhjänä, mutta astiat keräämättä ja joku toinen kiilaa sieltä ovesta mun ohi siihen tyhjentämättömään pöytään? Onko tarjoilijan kiva sitten mennä häätämään tätä tyyppiä pois siitä pöydästä? Vai seisonko mä koko päivän siinä ovensuussa?
Vierailija kirjoitti:
Mites sellainen tilanne, että jos minä jään odottelemaan johonkin ovensuuhun kiireaikana, kun näen yhden ainoan pöydän tyhjänä, mutta astiat keräämättä ja joku toinen kiilaa sieltä ovesta mun ohi siihen tyhjentämättömään pöytään? Onko tarjoilijan kiva sitten mennä häätämään tätä tyyppiä pois siitä pöydästä? Vai seisonko mä koko päivän siinä ovensuussa?
Onko tapahtunut useinkin?
Sullakin on esimies. Pääset lärveinesi faceen jos huonosti palvelet. Olet meinaan palvelualalla. Sulla on asenne ongelma, biatchhhhhhhhhhhhh u r!
1) Jos on pöytiinohjaus, niin kyllä me odotetaan että ohjataan pöytään. Joskus etenkin ison seurueen kanssa on joutunut odottamaan sopivan kokoisen pöydän siivoamisen ajan.
2) Jos ei ole pöytiinohjausta, niin pyritään kyllä ottamaan joku puhdas, vapaa pöytä. Jos on isompi seurue ja mahdumme vain yhteen tiettyyn pöytään, niin voin ihan suoraan sanoa etten tiedä mikä etiketti on: pitääkö tukkia käytävä ja seistä pönöttää, kuikuilla tarjoilijoita ja pyytää siivoamaan pöytä, vai otetaanko pöytä haltuun ja pyydetään siivoamaan tulleelta anteeksi että piti ottaa juuri se pöytä.
Kyllä sun pitäis olla ravintolan työntekijänä tietoinen siitä, istuuko sotkuisessa pöydässä vanhat vai uudet asiakkaat. Sitäpaitsi sen näkee jo olemuksestakin. Ehkä tarvitsisitte lisää henkilökuntaa, jos ei kerran töitä saada hoidettua tuolla kokoonpanolla.
Suomessa on useimmissa ravintoloissa tapana valita oma paikkansa itse. Tämän vuoksi on turha jäädä ovelle pönöttämään ja odottamaan mahd. puolen tunnin päästä paikalle saapuvaa kiireistä tarjoilijaa, ja varmistaa samalla se, että muut sisälle tulleet ovat valkanneet viimeisetkin vapaat pöydät käyttöönsä. Jos haluatte, että kaikki asiakkaat ohjataan pöytiin, ilmoittakaa siitä kyltillä ovensuussa.
Millähän ap kuvittelee olevansa oikeutettu saamaan työstään palkkaa, kun ei hoida hommiaan. Tarjoilija yleensä palkataan, jotta asiakkaat saavat ruokansa syötyä ja maksettua, ei asiakkaita kyykyttämään. Vai onko teillä keskusteltu muunlaisesta toimenkuvasta?