Kuinka usein Kliiviaa tulee kastella?
Sain lahjaksi Kliivian. Googlasin hoito-ohjeita, mutta ne olivat epämääräisiä: "Anna kasvin kunnolla kuivahtaa, kastele sitten kunnolla" tai "kesäaikaan voi vettä antaa hieman useammin". Siis häh. Tarvitsen konkreettisia ohjeita, kuinka monta kertaa suunnilleen viikossa tulee kastella kukka, vaiko kerran kahdessa viikossa?
Kommentit (11)
Mä kastelen kerran viikossa tai kahdessa. Pysynyt hyvänä ja kukkii mukavasti.
Viihtyy ainakin minulla parhaiten, kun annan mullan tulla kuivaksi ennen seuraavaa kastelua,enkä silloinkaan anna kovin paljoa vettä. Kastelukerroista on vaikea sanoa, se riippuu tietenkin siitä, kuinka paljon kulloinkin kastelet, mutta tärkeää, että multa ehtii kuivua välillä.
Se riippuu kotisi ilmankosteudesta. Sijoituspaikasta, ruukun koosta ja materiaalista. Mullan koostumuksesta.
Suosittelen reiällistä saviruukkua.
Aloita kastelu vaikka kerta viikkoon. Laita paljon kerralla. Esim 4 dl. Jos lehdet kasvaa, ovat napakoita ja tumman vihreitä ryhdikkäitä niin hyvin sujuu.
Jos lehdet alkaa löystyä ja lopsottaa, se kärsii kuivuudesta.
Tosin tämä ulkonäkö tulee myös liikakastelusta.
Multa saa siis kuivahtaa kasteluiden välissä...
mkkk kirjoitti:
Viherkasvin kukkiminen usein tarkoittaa sitä että kasvi on kuolemassa. Kukkii jatkaakseen sukua...
Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Mulla on just reiällisessä saviruukussa. Auringonpaistetta ei juurikaan tule huoneeseen kuin aivan aamusta mutta muuten keskivaloisaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
mkkk kirjoitti:
Viherkasvin kukkiminen usein tarkoittaa sitä että kasvi on kuolemassa. Kukkii jatkaakseen sukua...
Meillä kliivia kukkii aina kevättalvella (viimeiset 25 vuotta tehnyt näin), koska on talvet viileässä salissa, lämpöä ehkä 15 astetta ja kastelen vain joka toinen viikko jos silloinkaan. HUhtikuussa kun aurinko alkaa täysillä paistaa, alkaa kukinta.
Kliivian voi myös viedä kesäksi ulos, "unohtaa" pensaan suojiin. Ja yleensä yllättää kukkimalla..
Säästähän, paikasta, sisäilmasta jne. se riippuu, ei tuommoisista voi laittaa konkreettisia ohjeita.
Koitat milloin se on kuiva ja sitten kastelet läpi märäksi. Puolen tunnin päästä kastelusta mahdollinen ylimääräinen vesi pois. ja sitten odotat, että taas kuivuu.
Vierailija kirjoitti:
Kliivian voi myös viedä kesäksi ulos, "unohtaa" pensaan suojiin. Ja yleensä yllättää kukkimalla..
Kukkiminen on seurausta talven kylmäkäsittelystä. Se on kiitos siitä.
nosto