Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokoomuksen ehdotus: sunnuntain pakollinen tuplapalkka pois

Vierailija
14.07.2016 |

Aina vaan hullummiksi menee noiden riistäjien jutut.

"Kokoomuksen eduskuntaryhmä ehdottaa, että säädös sunnuntaityön kaksinkertaisesta palkasta poistetaan ja että sunnuntaityön korvauksesta sovittaisiin tämän jälkeen täysin vapaasti joko työehtosopimuksessa tai työpaikalla.

– Se ei tietenkään vaikuttaisi suoraan mihinkään olemassa olevaan työehtosopimukseen, ja niissä voitaisiin edelleen sopia 100 tai vaikka 200 prosentin sunnuntailisästä, jos niin sopijaosapuolet haluavat tehdä, kokoomuksen työ- ja yrittäjyyspakettia Porin SuomiAreenalla esitellyt kansanedustaja ja taloustieteilijä Juhana Vartiainen sanoi.

Vartiaisen mukaan sunnuntain pakollinen tuplapalkka on johtanut tilanteeseen, jossa moni ravintola ei pysty toimimaan.

– Suurissa kaupungeissa, esimerkiksi Helsingissä näkee usein sunnuntaisin sellaisen tilanteen, jossa ravintola on kiinni ja kadulla on nälkäisiä turisteja. Voi hyvin olla, että yksi syy tähän on se, että meillä on tämä pakollinen 100 prosentin sunnuntaikorvaus."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001220191.html

Kommentit (260)

Vierailija
241/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin ravintolat ovat sunnuntaina joko kiinni tai täyteen varattuja, eikä kahviloissa ole lainkaan pöytiin tarjoilua. Käyttäisin mielelläni suuremman osan tuloistani tällaisiin kotimaisiin palveluihin, jos niitä vain olisi tarjolla. En edes vaadi palvelua kotimaisella kielellä. Jotenkin sen pitäisi olla mahdollista.

Älä huoli, on sullakin kohta muuta tekemistä sunnuntaisin kuin raflojen aukioloajoista murehtiminen. Nimittäin töitä. Jos sunnuntain tuplapalkka poistetaan päivän arkisuuteen ja maailman muuttuneeseen 24/7 elämäntyyliin vedoten, tullaan ennenpitkää myös kaikki muut alat vapauttamaan siihen 24/7 elämäntavan piiriin. Päivä siinä missä muutkin, eikös vaan. Silloin sitä ollaan töissä myös sunnuntaisin, ammatinvalintaan katsomatta. Ja se onkin sitten ainoa oikeudenmukainen tie, jos tälle linjalle lähdetään.

Vierailija
242/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en kannata kokoomuksen ehdotuksia mutta tämä on kyllä asiaa.

Ihan sairasta että sunnuntailta pitäisi maksaa jotain erilaista palkkaa kun muilta päiviltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen karjaa kasvattava maajussi ja seitsemän päiväinen työviikko on ollut itsestään selvää aina eikä mitään sunnuntaikorvauksia tule.

Hyvä jos tämä mätäpaise poistetaan.

Vierailija
244/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin ravintolat ovat sunnuntaina joko kiinni tai täyteen varattuja, eikä kahviloissa ole lainkaan pöytiin tarjoilua. Käyttäisin mielelläni suuremman osan tuloistani tällaisiin kotimaisiin palveluihin, jos niitä vain olisi tarjolla. En edes vaadi palvelua kotimaisella kielellä. Jotenkin sen pitäisi olla mahdollista.

Älä huoli, on sullakin kohta muuta tekemistä sunnuntaisin kuin raflojen aukioloajoista murehtiminen. Nimittäin töitä. Jos sunnuntain tuplapalkka poistetaan päivän arkisuuteen ja maailman muuttuneeseen 24/7 elämäntyyliin vedoten, tullaan ennenpitkää myös kaikki muut alat vapauttamaan siihen 24/7 elämäntavan piiriin. Päivä siinä missä muutkin, eikös vaan. Silloin sitä ollaan töissä myös sunnuntaisin, ammatinvalintaan katsomatta. Ja se onkin sitten ainoa oikeudenmukainen tie, jos tälle linjalle lähdetään.

Millä alalla on mielestäsi kiellettyä harjoittaa toimintaa 24/7?

Vierailija
245/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lisät otetaan pois, niin aika monella on edessä alanvaihto. Ei todellakaan kiinnosta olla vkonloppuja töissä ilman lisiä, kun muut viettää vapaata. Miten muka täällä pk-seudulls pärjää ilman lisiä?? Muutenkin on jo pieni palkka niin kyllä ne su lisät tulee oikeesti tarpeeseen. Itselläni 3 lasta.

Vierailija
246/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten saa kyllä peruspalkka nousta, jos sunnuntailisät otetaan pois. Hyvähän se on muiden sanoa, että onhan viikossa silti 2 vapaapäivää. Ne kun harvoin on edes peräkanaa esim. hoitoalalla..

Vierailija
247/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen epäsäännöllistä 2-vuorotyötä ja sunnuntailisä on todellakin ainoa motivaattori viettämään viikonloput pois perheen luota. Lisäksi ajattelen että se on samalla korvaus epäsäännöllisestä työrytmistä, josta ei muuten makseta mitään. Esimerkiksi vuorot näin; ma aamu, ti aamu, ke ilta, to vp, pe aamu, la+su illat, ma aamu, ti+ke vp, to ilta, pe ilta, la+su aamut, ma vp, ti aamu, ke aamu, to ilta, pe aamu, la vp, su aamu. Ja siinä odottelet sitten parin viikon päästä tapahtuvaa seitsemättä ihmettä, kun on yksi vkl-vapaa. Parhaimmillaan olen tehnyt 4,5 viikkoa putkeen ainoastaan yhden päivän vapailla, eli suomeksi tuona aikana ei yhtään kertaa kahta vapaapäivää putkeen. Ja kun on epäpätevä listantekijä, voi olla paljonkin illasta seuraavaan aamuun vuoroja. Toisinaan on kuuppa niin sekaisin vuoroista ettei mitääm rajaa. Ja viikon talvilomalle lähdetään maanantaina, kun lomaviikkoa edeltävä vkl on usein töitä. Kesällä saa pitää max kolme viikkoa lomaa yhteen putkeen, ainoat kesän viikonloppuvapaat on silloin kun olet lomalla, toukokuussa. Että viekää nyt se pienikin korvaus tästä skeidasta, tekijöitä varmaan on sen jälkeen jonoksi asti. Itse tulen sitten hakemaan sairaseläkettä unettomuuteen ja masennukseen, joita jatkuva epäsäännöllinen rytmi aiheuttaa. Ei ole vaikea feikata lekurille olevansa uneton.

Vierailija
248/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen epäsäännöllistä 2-vuorotyötä ja sunnuntailisä on todellakin ainoa motivaattori viettämään viikonloput pois perheen luota. Lisäksi ajattelen että se on samalla korvaus epäsäännöllisestä työrytmistä, josta ei muuten makseta mitään. Esimerkiksi vuorot näin; ma aamu, ti aamu, ke ilta, to vp, pe aamu, la+su illat, ma aamu, ti+ke vp, to ilta, pe ilta, la+su aamut, ma vp, ti aamu, ke aamu, to ilta, pe aamu, la vp, su aamu. Ja siinä odottelet sitten parin viikon päästä tapahtuvaa seitsemättä ihmettä, kun on yksi vkl-vapaa. Parhaimmillaan olen tehnyt 4,5 viikkoa putkeen ainoastaan yhden päivän vapailla, eli suomeksi tuona aikana ei yhtään kertaa kahta vapaapäivää putkeen. Ja kun on epäpätevä listantekijä, voi olla paljonkin illasta seuraavaan aamuun vuoroja. Toisinaan on kuuppa niin sekaisin vuoroista ettei mitääm rajaa. Ja viikon talvilomalle lähdetään maanantaina, kun lomaviikkoa edeltävä vkl on usein töitä. Kesällä saa pitää max kolme viikkoa lomaa yhteen putkeen, ainoat kesän viikonloppuvapaat on silloin kun olet lomalla, toukokuussa. Että viekää nyt se pienikin korvaus tästä skeidasta, tekijöitä varmaan on sen jälkeen jonoksi asti. Itse tulen sitten hakemaan sairaseläkettä unettomuuteen ja masennukseen, joita jatkuva epäsäännöllinen rytmi aiheuttaa. Ei ole vaikea feikata lekurille olevansa uneton.

Lisään vielä listaan pitkät työputket, kuusi päivää töitä, yksi vapaa, viisi töitä ja kaksi vapaata, sitten seitsemän töitä ja kolme vapaata ja taas mennään.

Vierailija
249/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moneen paikkaan palkattaisiin enemmän työntekijöitä, jos sunnuntaipalkka olisi sama kuin muina päivinä? Ehkä korkeintaan niihin, joissa tällä hetkellä yrittäjä itse on töissä sunnuntaisin.

Eli työllisyys parantuu.

Vierailija
250/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten myös päivärahat pois sun muut kulukorvaukset.

Vierailija
251/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bautismo de Fuego kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moneen paikkaan palkattaisiin enemmän työntekijöitä, jos sunnuntaipalkka olisi sama kuin muina päivinä? Ehkä korkeintaan niihin, joissa tällä hetkellä yrittäjä itse on töissä sunnuntaisin.

Eli työllisyys parantuu.

Kai sinäkin olet valmis n.15% palkanalennukseen jotta pari muutakin saa töitä?

Vierailija
252/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työllisyys parantuu.

Olen alentanut palkkaani viimeisen kolmen vuoden aikana noin 30%. En tiedä työllisyysvaikutuksista. Meille kyllä rekrytään jatkuvalla syötöllä, ja ongelma ei ole maksaa palkkaa vaan löytää osaajia.

Vierailija
253/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei työnhakija/työntekijä voi itse valita, mikä viikonpäivä hänelle on tuplapalkkapäivä? Työnantaja sitten ottaa sellaisen kombon töihin, joilla saa homman pyörimään joka päivä.

Päivää voisi vaihtaa vuosittain elämäntilanteen muuttuessa. Vielä pitäisi keksiä, kenelle tuo viikonpäivä ilmoitettaisiin. Verottajalle, maistraattiin vai TE-keskukseen. Se pitäisi olla kuitenkin rekisteröity virallisesti.

Tulisi vähän kilpailuakin työmarkkinoille. Ne, jotka haluaisivat saada töitä, laittavat viikonpäiväksi muun kuin sunnuntai. Kaupan alalle ja mara-alalle pääsisi varmasti töihin.

Tätä ehdotusta on alapeukutettu, mutta ei kommentoitu. Miksi on alapeukutettu - ehdotushan lisäisi omaehtoista joustoa? Miksi ihmiset eivät saisi itse päättää, miltä päivältä haluavat tuplapalkan?

Vierailija
254/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei työnhakija/työntekijä voi itse valita, mikä viikonpäivä hänelle on tuplapalkkapäivä? Työnantaja sitten ottaa sellaisen kombon töihin, joilla saa homman pyörimään joka päivä.

Päivää voisi vaihtaa vuosittain elämäntilanteen muuttuessa. Vielä pitäisi keksiä, kenelle tuo viikonpäivä ilmoitettaisiin. Verottajalle, maistraattiin vai TE-keskukseen. Se pitäisi olla kuitenkin rekisteröity virallisesti.

Tulisi vähän kilpailuakin työmarkkinoille. Ne, jotka haluaisivat saada töitä, laittavat viikonpäiväksi muun kuin sunnuntai. Kaupan alalle ja mara-alalle pääsisi varmasti töihin.

Tätä ehdotusta on alapeukutettu, mutta ei kommentoitu. Miksi on alapeukutettu - ehdotushan lisäisi omaehtoista joustoa? Miksi ihmiset eivät saisi itse päättää, miltä päivältä haluavat tuplapalkan?

Eli idioottimaisen järjestelmän korvataksesi loisit vieläkin idioottimaisemman järjestelmän, joka ei millään tasolla korjaa sitä nykyisen ongelmaa. Jumala sentään tätä järjenjuoksua tällä foorumilla. Olette aikuisia ihmisiä sentään ja aivotoiminta on tälläistä?

Vierailija
255/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiiohoisonnyjim kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä surullisinta kuitenkin on se, että joku oikeasti kuvittelee tälläisten toimien lisäävän työllisyyttä.

Kuinka voi olla niin hömelö?

Niin noh, empiirisestihän (ks. sanakirjasta tai aapisesta) on jo varsin tehokkaasti osoitettu, että nykykäytäntö lisää työttömyyttä. Kuinka monia kymmeniä yrityksiä löytyy, jotka valitsevat yksinkertaiseti ovien kiinni pitämisen, koska se ei yksinkertaisesti ole kannattavaa nykyisellä käytännöllä. Ai niin, vauvapalstan älynjättiläisten mukaanhan tämä lisää työllisyyttä.

Mutta mistä johtuu, että työttömyys on vain kasvanut, vaikka yrittämistä on helpotettu? Yritysverotusta on kevennetty ja puolestaan yritystukia kasvatettu, mutta silti viikosta toiseen uutisoidaan suurista yt-neuvotteluista ja satojen henkilötyövuosien vähentämisestä niissäkin firmoissa, jotka yritystukia nauttivat.

Vierailija
256/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työllisyys parantuu.

Olen alentanut palkkaani viimeisen kolmen vuoden aikana noin 30%. En tiedä työllisyysvaikutuksista. Meille kyllä rekrytään jatkuvalla syötöllä, ja ongelma ei ole maksaa palkkaa vaan löytää osaajia.

Kerrotko vähän lisää alasta ja onko kerran vuodessa vain ilmoitettu että nyt vähennetään 10% palkasta? Mikä on peruspalkkasi ja teetkö epäsäännöllistä vuorotyötä vai päivätyötä?

Vierailija
257/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työllisyys parantuu.

Kerrotko vähän lisää alasta ja onko kerran vuodessa vain ilmoitettu että nyt vähennetään 10% palkasta? Mikä on peruspalkkasi ja teetkö epäsäännöllistä vuorotyötä vai päivätyötä?

Vierailija
258/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ehdotuksessa oli ideana, että sunnuntailisä lisätään muuhun palkkaan. Eli palkka nousisi muilta päiviltä samalla kun sunnuntailta se laskisi. Sunnuntailisän poisto voisi lopulta merkitä myös sitä, että esim. terveyspalvelut olisivat saatavilla myös iltaisin ja viikonloppuna kun sinne ehtisi työssäkäyväkin ihminen.

Vierailija
259/260 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ehdotuksessa oli ideana, että sunnuntailisä lisätään muuhun palkkaan. Eli palkka nousisi muilta päiviltä samalla kun sunnuntailta se laskisi. Sunnuntailisän poisto voisi lopulta merkitä myös sitä, että esim. terveyspalvelut olisivat saatavilla myös iltaisin ja viikonloppuna kun sinne ehtisi työssäkäyväkin ihminen.

Ai ne ketkä ottaa vastaan terveyspaluissa ei ole työssäkäyviä?

Miksi toisten pitää tehdä yhä huonompia vuoroja (huonommalla palkalla) jotta ma-pe 8-16 töitä tekevät saavat palvelua milloin tahansa?

Vierailija
260/260 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työllisyys parantuu.

Olisi kivaa saada vastausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi