Kokoomuksen ehdotus: sunnuntain pakollinen tuplapalkka pois
Aina vaan hullummiksi menee noiden riistäjien jutut.
"Kokoomuksen eduskuntaryhmä ehdottaa, että säädös sunnuntaityön kaksinkertaisesta palkasta poistetaan ja että sunnuntaityön korvauksesta sovittaisiin tämän jälkeen täysin vapaasti joko työehtosopimuksessa tai työpaikalla.
– Se ei tietenkään vaikuttaisi suoraan mihinkään olemassa olevaan työehtosopimukseen, ja niissä voitaisiin edelleen sopia 100 tai vaikka 200 prosentin sunnuntailisästä, jos niin sopijaosapuolet haluavat tehdä, kokoomuksen työ- ja yrittäjyyspakettia Porin SuomiAreenalla esitellyt kansanedustaja ja taloustieteilijä Juhana Vartiainen sanoi.
Vartiaisen mukaan sunnuntain pakollinen tuplapalkka on johtanut tilanteeseen, jossa moni ravintola ei pysty toimimaan.
– Suurissa kaupungeissa, esimerkiksi Helsingissä näkee usein sunnuntaisin sellaisen tilanteen, jossa ravintola on kiinni ja kadulla on nälkäisiä turisteja. Voi hyvin olla, että yksi syy tähän on se, että meillä on tämä pakollinen 100 prosentin sunnuntaikorvaus."
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisät pois ja virat pois jokaiselta.
Sitten on turpaan vedon aika. Loppuu työväen kyykyttäminen.
Tämä kermaperseväki tarvitsee vain turpaa.
Ihan oikeasti kannatan että työedut lähtee joka aloilta niin opitte mitä se työ oikeasti monella alalla on. Sitten mietitään ketä äänestetään.
Ei jestas, ihme että sulla edes on mies, hirvittävä törkyturpa olet.
Ei mielestäni. Minusta työstä pitää maksaa kuuluva korvaus.
Nyt tilanne on se että osa saa ansiosidonnaisina enemmän kuin duunarit kuukaudessa. Se on törkyturpaisuutta jos mikä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, millä muilla mailla on vastaava sunnuntaituplaus?
Norjalla on keltaiset päivät 100% normi sunnuntait ei. Toki pohja palkka on huomattavasti suurempi. Sopii minulle. Tonni pohjia lisää.
Kannatan kokoomuksen ehdotusta sillä olen matalapalkka duunari.
Tarpeeksi turpaan koko kansalle niin tajuavat ketä äänestää.
Moni äänestää työläisenä ihan vääriä puolueita ja kerjää nenästään vain verta.
Sittenpä opitte.
Ja jos ongelmana on nimenomaan ravintoloiden kiinniolo sunnuntaisin, niin se ei välttämättä johdu siitä ettei ole varaa pitää paikkaa auki. Ehkä ravintolan kokki tai omistaja haluavat viettää sunnuntain kotona, ja muuten tekevät töitä ma-la.
Vierailija kirjoitti:
Ostovoimaa laskisi ja rajusti, ellei hintoja muuten alennettaisi, koska monilla alempi palkkaisilla leikkaus olisi lähes 10%. Ja niitähän ei alennettaisi. Yritykset eivät varmaan palkkaisi edes lisää työvoimaa, vaik hieman halvemmal saisivat. Se, minkä yritykset säästäisivät palkkakuluissa, sen ne menettäisivät myös kassavirrasta. +- nolla tulos siis yrityksille. Taloutta taannuttava ehdotus Kokoomukselta.
Keksikää leikattavaa jostain muualta, tai kohdentakaa verovaroja erilailla. Esim. kaikesta ruotsin kieleen liittyvästä kun luovutaan, sekä -alue ja -maataloustukiaisten puolitus, niin ei tarvi verojakaan niin paljon kerätä. Näillä säästetään heti 2 miljardia. Ostovoimaa kaksi miljardia kansalle lisää.
10% onhan se paljon enemmän. Tienaisin päivävuorossa normi tunneilla noin 48 000€ ja nyt vuorossa +65 000€ reilusti 20% tekee lisät. Ja lähes joka alalla on suhde tuota luokkaa.
Työkaverin puolestas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on hyvä kommentoida niiden, joiden työviikko on ma-pe klo 8-16. Ehkä ymmärrätte noita ilta-, yö- ja pyhälisäkorvauksia paremmin siinä vaiheessa kun itsekin olette jouluaattona ja äitienpäiväsunnuntaina töissä.
Moni mamu työskentelee aloilla joissa tehdään duunia 7-19 ihan tuntipalkalla.
He ja minä eivät ymmärrä mitään lisiä, koska lisiä ei tule mistään mitään vain kurja tuntipalkka.
Niin kauan kun minä ja mamut ei saa lisiä niin en toivo niitä muillekaan. Ehkä teitä kiinnostaa sitten muukin kuin oma napa ja saadaan työmaailma noudattamaan TESSIÄ.
Tai sitten ei, kunhan eriarvoisuus työmaailmassa katoaa.
Amen.
Hoitoala on julkista ja heillä on helvetin hyvin pedattu kermaperseiden edut. Turha valittaa.
Ihmettelen miksi työmaailma on täynnä eriarvoisuutta ja ketään ei kiinnosta kuin vain oma napa?
Helvetin hyvin, juupajuu. Tuu vaan tekemään kun sunnuntaiaamuna 4 ihmistä tekee kuuden ihmisen työt. Hyvää jos kerkee lounastaukoa pitämään, luksusta jos pääsee lounaan lisäksi kerran vessaan. Mitä kermaperse-etuja oikein luulet että meillä on? Ja mikä oli oma ala ja kk-palkka?
Raksa ja kaveri on puolalainen. 7e tuntitaksa ja äijä tekee 12h päivässä. Ei lisiä ei viikonloppulisiä. Laske siitä tienaako tarpeeksi siihen nähden että itse saan vähän paremmin vaikka kaveri on näppärämpi, muttei osaa suomea. Olen kertonut hänen eduistaan mutta ei hetkauta myös muitakaan. Nämä jannut kuulemma tekisivät töitä alle 6 e:n tunti jos pitää tinkiä. Alimmillaan kuulemma neljä euroa tunti.
Puolalaiset vois pysyä Puolassa. Tottakai polkevat palkat alas kun se täällä tienattu elättää oikein hyvin kun palaavat kotiinsa ja te annatte sen tapahtua...pitäiskö teidänkin raksalla lopettaa ulina ja ajaa asiaanne. Katsotte vierestä kun äijät vääntää duunia ilman työsoppareita, osa pimeenä duunina ja itkette kun palkka on pieni. Totta helvetissä se on pieni kun te itse mahdollistatte tuon keplottelun! Ilmiantakaa kuspää firmat jotka teettävät laitonta työtä. Tarpeeksi moni firma kun kärähtää, saattaa suomalainen ammattimies taas kelvata normaalilla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjalla on keltaiset päivät 100% normi sunnuntait ei. Toki pohja palkka on huomattavasti suurempi. Sopii minulle. Tonni pohjia lisää.
Mikä on "keltainen päivä", ja miten se liittyy sunnuntailisiin? Onko "keltainen päivä" myös kerran viikossa, joka viikko?
Vierailija kirjoitti:
Oliko alkuperäinen väite että sunnuntailisien vuoksi ravintolat ei ole auki sunnuntaina? Ainakin Turussa on iso osa. Jotkut ei ole. Luultavasti ei ole ollut tarpeeksi asiakkaita
Tai joissain ollaan kiinni, koska avainhenkilö esim kokki on aina sama.Lisien poisto ei näitä ongelmia poista. Sen tietää jokainen
kuka oikeasti käy sunnuntaina ravintolassa syömässä? Launataina tulee käytyä mutta ettäö sunnuntaina.
Kyllä tämä av-palsta on taas niin duunarien, persujen ja vasurien kyllästämä.
Duunari näkee vain oman palkkapussinsa ja viikonloppukaljansa. Koulutettu ja paremmin toimeentuleva kansanosa taas hahmottaa isompia kokonaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "keltainen päivä", ja miten se liittyy sunnuntailisiin? Onko "keltainen päivä" myös kerran viikossa, joka viikko?
keltainen on suomessa 200% päivä ja katso ajankohdat kalenterista. Norjassa vain näiltä keltaisilta suurpyhiltä maksetaan ja silloinkin vain 100#
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä av-palsta on taas niin duunarien, persujen ja vasurien kyllästämä.
Duunari näkee vain oman palkkapussinsa ja viikonloppukaljansa. Koulutettu ja paremmin toimeentuleva kansanosa taas hahmottaa isompia kokonaisuuksia.
Kuten oman palkkapussinsa
Mistä Kokoomus kuvittelee, että ostovoimaa riitttää, jos ihmisten palkkoja leikataan lähes 10%?
Olen pitkään ollut sitä mieltä, että Suomea johtaa rikollisjärjestöön verrattavissa olevat hallitukset, koska Suomessa talouden päätökset perustuvat käsittämättömiin tutkitun tiedon vastaisiin päätelmiin, ja koska Suomessa ei tunnu olevan minkäänlainen ongelma esim. pienyritysten vaikeudet ja talouspolitiikka on selkeästi vain isoja suosivaa ja haööitukset laiminlyövät velvollisuutensa. Tätä suurten suosimista ei voi selittää kuin lobbaus, eli lahjonta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi, joka ei ymmärrä miksi sunnuntailta maksetaan tuplapalkka. Mikä hassuinta la ja su -lisät ovat erisuuruisia. Miksi ihmeessä?? :D
Eletään jossain vanhassa ajassa, jolloin pyhät merkitsi ihmisille jotain. Hei nyt on vuosi 2016 ja sunnuntai on ihan normipäivä.
Ei kai sunnuntaista mitään tarvikaan ekstraa maksaa, mikäli samanaikaisesti lasketaan elämiskustannuksia samassa suhteessa, kuin palkat laskee. Mistä yritykset saavat tulonsa, jos ihmisiltä otetaan rahaa pois, ja ellei samanaikaisesti työllisyys kasva, eli työllisyyden kasvu lisäisi yritysten tuloja.
Asioita, jotka 6.luokkalaisenkin pitäisi kyetä ymmärtämään. Silti Kokoomus yrittää läpi näin yksinkertaisia huijauksia mitenkään perustelematta, mihin palkanalennusten taloutta parantava vaikutus perustuisi . Asiastahan on esitetävä perustelut, aivan kuten yrityksetkin tekevät laskelmat esim. kannattaako jokin investointi vai ei! Mutta päätösten taloudellisten vaikutusten kunnollinen arviotta jättäminen on nimenomaan tyypillistä suomalaiselle politiikalle.
http://yle.fi/uutiset/ensin_tehdaan_sitten_mietitaan__lakien_saataminen…
(Kuinka ollakaan, taas yksi asia, jossa Suomi on takapajula! Muualla Euroopassa hutiloinnista ja selkeistä laiminlyönneistä, sekä talousdellisten arvioiden jättämättä tekemisestä talousasioissa erotetaan ja haastetaan oikeuteen. Suomessa siitä ei ole minkäänlaisia seuraamuksia, vaan korkeintaa ylennys. )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
keltainen on suomessa 200% päivä ja katso ajankohdat kalenterista. Norjassa vain näiltä keltaisilta suurpyhiltä maksetaan ja silloinkin vain 100#
Minun kalenterini sivut ovat kaikki valkoisia. Eikä tässä käsittääkseni juhlapyhien tuplapalkoista oltu mitään puhuttu, vaan sunnuntailisien poistosta.
herätys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi, joka ei ymmärrä miksi sunnuntailta maksetaan tuplapalkka. Mikä hassuinta la ja su -lisät ovat erisuuruisia. Miksi ihmeessä?? :D
Eletään jossain vanhassa ajassa, jolloin pyhät merkitsi ihmisille jotain. Hei nyt on vuosi 2016 ja sunnuntai on ihan normipäivä.
Sunnuntai ei ole normipäivä perheelliselle, jonka lapset ovat vapaalla koulusta. Perheen yhteinen aika ei ilmeisesti merkitse mitään näille 24/7/7-yhteiskunnan kannattajille?
ja te perusperheelliset ette tajua, että kyllä ne tekijät saa rekryfirmasta joka pyhälle ja sunnuntaille. opiskelijat ja muut tekee mielellään. ei ihmisiä pakoteta sunnuntaina töihin.
olkaa nyt rohkeita ja käykää kerran siellä Prismalla sunnuntaina! te näätte ettei perus-Pirkot siellä istu vaan misut ja kundit rekryfirmoista.
Mitä sinä minun puolestani lupailet yhtään mitään?? Minä olen opiskelija, ja olen tehnyt viisi vuotta samassa yrityksessä opintojen ohella töitä. Työaikani ovat sellaiset, että käytännössä joka vuorosta saan jotain työaikaan perustuvaa lisää: siis ilta-, lauantai- tai sunnuntailisää. Tajuatko, että juuri ne lisät ovat iso osa palkastani ja korvaus siitä, että teen työtä epänormaaliin aikaan? Jos ne otetaan pois, niin voin aivan hyvin siirtyä toimistotyöläiseksi ja nauttia jatkossa viikonloppu- ja iltavapaista. Palkka kun ei enää siinä vaiheessa ole ratkaiseva tekijä.
Jos tuplapalkka sunnuntailta poistuisi, niin olisiko sunnuntaisin jatkossa tuplamäärä työntekijöitä entiseen verrattuna? Ei tietenkään, ei siitä mitään säästöjä tulisi. Samalla miehityksellä mentäisiin, ja loogisessa päättelykyvyssäsi on häikkää, jos luulet, että juuri sinä päivänä, kun on tosi tiukka miehitys, niin kannattaisi vakihenkilökunnan tilalle ottaa kaiken maailman kulkureita, joiden koko työaika menisi työhön perehtymiseen.
T: tuleva maisteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta viikonlopputyöstä pitää maksaa enemmän kuin normaalisti. En minä ainakaan normipalkalla menisi viikonloppuna töihin. En minä kaipaa vapaata viikolla, kun lapset ovat koulussa. Viikonlopputyö on pois perheen kanssa viettämästä ajasta ja kyllä siint kuuluu maksaakin sitten parempaa palkkaa.
Ammatinvalintakysymys.
Kuule neropatti, kun minä valitsin ammattiani, niin kaupat eivät olleet auki sunnuntaisin.
Hyvä ehdotus, että sunnuntai ja muista lisistä voisi sopia paikallisesti. Kun aktiivisuus lisäntyisi, niin samalla myös työpaikat lisääntyvät ja työllisyys paranee. Suomi ei nouse tästä lamasta muuten kuin siten, että työllisyys lisääntyy ja kaikki keinot työllisyyden parantamiseksi ovat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ehdotus, että sunnuntai ja muista lisistä voisi sopia paikallisesti. Kun aktiivisuus lisäntyisi, niin samalla myös työpaikat lisääntyvät ja työllisyys paranee. Suomi ei nouse tästä lamasta muuten kuin siten, että työllisyys lisääntyy ja kaikki keinot työllisyyden parantamiseksi ovat tervetulleita.
Ei vaikuta työllisyyteen mitenkään, pelkkä tulosiirto työntekijältä omistajalle.
Eivätkös kommentoineet että kyllä joku tulee halvemmallakin töihin. Varmasti joo. Tämä on käsittämätöntä riistoa.
VP! Niin tehtaissakin tehtäisiin jos lisiä ei maksettaisi. Ei tahdo nytkään edes isojen lisien kanssa nuoriso raahautua viikonlopuksi töihin.