Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokoomuksen ehdotus: sunnuntain pakollinen tuplapalkka pois

Vierailija
14.07.2016 |

Aina vaan hullummiksi menee noiden riistäjien jutut.

"Kokoomuksen eduskuntaryhmä ehdottaa, että säädös sunnuntaityön kaksinkertaisesta palkasta poistetaan ja että sunnuntaityön korvauksesta sovittaisiin tämän jälkeen täysin vapaasti joko työehtosopimuksessa tai työpaikalla.

– Se ei tietenkään vaikuttaisi suoraan mihinkään olemassa olevaan työehtosopimukseen, ja niissä voitaisiin edelleen sopia 100 tai vaikka 200 prosentin sunnuntailisästä, jos niin sopijaosapuolet haluavat tehdä, kokoomuksen työ- ja yrittäjyyspakettia Porin SuomiAreenalla esitellyt kansanedustaja ja taloustieteilijä Juhana Vartiainen sanoi.

Vartiaisen mukaan sunnuntain pakollinen tuplapalkka on johtanut tilanteeseen, jossa moni ravintola ei pysty toimimaan.

– Suurissa kaupungeissa, esimerkiksi Helsingissä näkee usein sunnuntaisin sellaisen tilanteen, jossa ravintola on kiinni ja kadulla on nälkäisiä turisteja. Voi hyvin olla, että yksi syy tähän on se, että meillä on tämä pakollinen 100 prosentin sunnuntaikorvaus."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001220191.html

Kommentit (260)

Vierailija
181/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina vaan hullummiksi menee noiden riistäjien jutut.

"Kokoomuksen eduskuntaryhmä ehdottaa, että säädös sunnuntaityön kaksinkertaisesta palkasta poistetaan ja että sunnuntaityön korvauksesta sovittaisiin tämän jälkeen täysin vapaasti joko työehtosopimuksessa tai työpaikalla.

– Se ei tietenkään vaikuttaisi suoraan mihinkään olemassa olevaan työehtosopimukseen, ja niissä voitaisiin edelleen sopia 100 tai vaikka 200 prosentin sunnuntailisästä, jos niin sopijaosapuolet haluavat tehdä, kokoomuksen työ- ja yrittäjyyspakettia Porin SuomiAreenalla esitellyt kansanedustaja ja taloustieteilijä Juhana Vartiainen sanoi.

Vartiaisen mukaan sunnuntain pakollinen tuplapalkka on johtanut tilanteeseen, jossa moni ravintola ei pysty toimimaan.

– Suurissa kaupungeissa, esimerkiksi Helsingissä näkee usein sunnuntaisin sellaisen tilanteen, jossa ravintola on kiinni ja kadulla on nälkäisiä turisteja. Voi hyvin olla, että yksi syy tähän on se, että meillä on tämä pakollinen 100 prosentin sunnuntaikorvaus."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001220191.html

Tahdomme sunnuntaikorvauksista maksetut lisät tottakai meidän omiin lompakoihin! Me haluamme kaiken, ja tavoitteemme on että maassamme ei olisi kuin köyhiä, ja meitä rikkaita.

T.riistoporvari

Vierailija
182/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä av-palsta on taas niin duunarien, persujen ja vasurien kyllästämä.

Duunari näkee vain oman palkkapussinsa ja viikonloppukaljansa. Koulutettu ja paremmin toimeentuleva kansanosa taas hahmottaa isompia kokonaisuuksia.

Se oma tilipussi on tärkeä, kun se on muutenkin pieni.

Minä näen sen pienipalkkaisen tilipusdin ja sen merkityksen laajemmin. Olen koulutettu ja paremmin toimeentuleva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti näin! Jokseenkin peruspalkka vähän korkeammaksi ja terveys& turvallisuus alat saisivat pitää nykyisen palkkansa mutta ilman su lisää. mutta on se älytöntä kun suurinosa paikoista on kiinni vain koska se " ei kannata" - ei mitään järkeä.

Vierailija
184/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkös kommentoineet että kyllä joku tulee halvemmallakin töihin. Varmasti joo. Tämä on käsittämätöntä riistoa.

Samaa toteutetaan jo nyt 0 sopimuksilla.

Vierailija
185/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä jo kolmannessa polvessa ja pakko sanoa että tuo uutinen on enemmän kuin märkä päiväuni. Kumpa tuo todellakin menisi läpi! Nyt vaan PAM:in suu tukitaan jollain ihmeen kikka vitosella ja pelastetaan tämän maan talous. Ja ei en äänestä kokoomusta vaan olen KD:n jäsen. En ole mikään riistokapitalisti vaan yritän tässä itseni lisäksi työllistää kanssa ihmisiä siinä määrin kun se vain on mahdollista. Ymmärrän jokaista joka pelkää omien tulojensa puolesta mutta kun niiden tavaroiden/palveluiden hinta ei sunnuntaisin tuplaannu... Silloin kun tuplapalkoista sovittiin niin se oli kannustin saada ihmiset yleensäkkään tulemaan töihin. Nyt se kääntynyt päälaelleen ja estää ihmisiä pääsemästä töihin. Voin aivan rehellisesti sanoa että jos saisi viikonloput pitää normipalkoilla niin voisin vuoden aikana kertyneillä säästöillä palkata pari ihmistä lisää.

Vierailija
186/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkki on auki joka pvä j samaten pizzeriat. Ei turisti kuoleen nälkään su.

Vierailija
187/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vaikuttaa työllisyyteen. Yrittäjällä on mahdollisuus pitää liikettä auki myös sunnuntaisin.  Sunnuntaihin tarvitaan uusi työntekijöitä, koska heillä on vastaavasti vapaata viikolla. Kun yritys myy sunnuntaina, täytyy myös varastoja täydentää, joten kuljetukset lisääntyvät, jne. 

Jos yritetään maksimoida kustannukset yritykselle, niin tottakai yritys laskee onko kannattavaa pitää yritystä auki. 

Vierailija
188/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt sunnuntaitöitä vuosia yksinkertaisella palkalla, ja hengissä ollaan!

Parasta sunnuntaityössä minun kohdallani oli, että kun työkaverit ei olleet töissä, sain tehtyä tehokkaasti hommia. Ei tarvinnut jaaritella ja juoruilla pitkin päivää. Oli ihana aloittaa maanantaina uusi viikko, kun pöytä oli puhdas ja olin käynyt edellisenä päivänä valmistautumassa.

Vapaapäiviä sain pitää sitten tilanteen mukaan miten halusin. Tämä että päätin itse minä viitenä päivänä tulen töihin, kävi pomolleni. Hommat tuli tehtyä, ja vieläpä joustavammin kuin ma-pe -pakkorytmillä.

Vierailija
189/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei työnhakija/työntekijä voi itse valita, mikä viikonpäivä hänelle on tuplapalkkapäivä? Työnantaja sitten ottaa sellaisen kombon töihin, joilla saa homman pyörimään joka päivä.

Päivää voisi vaihtaa vuosittain elämäntilanteen muuttuessa. Vielä pitäisi keksiä, kenelle tuo viikonpäivä ilmoitettaisiin. Verottajalle, maistraattiin vai TE-keskukseen. Se pitäisi olla kuitenkin rekisteröity virallisesti.

Tulisi vähän kilpailuakin työmarkkinoille. Ne, jotka haluaisivat saada töitä, laittavat viikonpäiväksi muun kuin sunnuntai. Kaupan alalle ja mara-alalle pääsisi varmasti töihin.

Vierailija
190/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittäjä kirjoitti:

Olen yrittäjä jo kolmannessa polvessa ja pakko sanoa että tuo uutinen on enemmän kuin märkä päiväuni. Kumpa tuo todellakin menisi läpi! Nyt vaan PAM:in suu tukitaan jollain ihmeen kikka vitosella ja pelastetaan tämän maan talous. Ja ei en äänestä kokoomusta vaan olen KD:n jäsen. En ole mikään riistokapitalisti vaan yritän tässä itseni lisäksi työllistää kanssa ihmisiä siinä määrin kun se vain on mahdollista. Ymmärrän jokaista joka pelkää omien tulojensa puolesta mutta kun niiden tavaroiden/palveluiden hinta ei sunnuntaisin tuplaannu... Silloin kun tuplapalkoista sovittiin niin se oli kannustin saada ihmiset yleensäkkään tulemaan töihin. Nyt se kääntynyt päälaelleen ja estää ihmisiä pääsemästä töihin. Voin aivan rehellisesti sanoa että jos saisi viikonloput pitää normipalkoilla niin voisin vuoden aikana kertyneillä säästöillä palkata pari ihmistä lisää.

Lisät ovat monen ammatissa tuloista 20-25%. Vaikkapa sh, poliisit, palomiehet... Olisitko itse valmis leikkaamaan tuloista tuon määrän? niinpä. Pelkkä tulonsiirto suorittavalta portaalta omistajalle.

Vierailija
191/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos korvaus poistetaan, niin siinä vaiheessa tulisi sitten samalla luopua tästä totutusta viikkorakenteesta.

Jos sunnuntaista tulee normaali arkipäivä, niin silloin myös pankit ja virastot auki. 

TOimeentulotuen saajien määrä myös kivasti kasvaa, vuorotyöläisillä kun ne vuorolisät muodostavat suuremman osan palkasta. Ja jos sunnuntaikorvaus poistuu, niin luuletteko sen jäävän siihen? EHEI! Seuraavaksi lähtee lauantailisät, sitten ilta- ja lopulta yölisä.

Itse olen toiminut kaupan alalla, ja lisineen palkkani on ollut 2100-2200€. Ilman lisiä se olisi n. 1800€ (ja brutosta tietty puhutaan). Verot pois, niin siitä jää sellaiset 1400€. 

Ja sitten mietitään pariskuntia, jossa molemmat työskentelee vuorotyössä ja lapsiakin on pari siunaantunut. Kun heidän tulonsa tippuisi noin reippaasti lisien poistuessa, niin sitten kolkutellaan sossun ovea.

Ja ostovoima tietty heikkenee.

Joten: KENEN etua tämä lopulta ajaa?

Vierailija
192/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittäjä kirjoitti:

Tässä maassa moni tekee vuorotyötä ja niistä vuorolisistä luopumalla heikennetään myös ostovoimaa.

Joten lappu se on sitten pian sinunkin luukulla, onneksi. Pääset samaan sossujonoon sitten toimeentulotukea hakemaan, kuin missä vuorotyötä tekevätkin  sitten tulevaisuudessa jonottavat.

Vierailija
193/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus: Työttömien. Työttömät eivät saa sunnuntai tai mitään muutakaan korvausta. Jos sunnuntai kuten muutkin päivät tehtäisiin samalla kustannustasolla, niin ihmisiä palkattaisiin tekemään noita sunnuntai töitä. 

Vierailija
194/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ehdotus on Vartiaisen mätäkuun juttuja. Ei tule menemään koskaan läpi. 

Soini jo ehti torpata hallitusohjelman vastaisena. Tähän päälle työmarkkinajärjestöt.

Kannattaa todellakin katsoa se KIKY ensin mihin sillä päästään.

Kiky on sovittu ja pulinat pois kokoomuksen pölhöpopulisteilta. 

Aivan tarpeeksi on jo nytkin epäluulojen ja epäluottamuksen lietsontaa muutenkin.

Joku tuossa ehti mainita tuon hintatason yleisen laskun ( utopiaa sinänsä ). Eli vuokrat, elintarvikkeet, siis yleiset elinkustannukset alas myös tuon n. 10%, niin voisi harkita. Muuten ei!

Vierailija
195/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tässä kiky-jutussa olen hiljaa mielessäni ihmetellyt, miksi kaikki klpailukyvyn puute johtuu naisista, suurin osa toimenpiteistä kohdistuu kipeimmin naisiin.

Ja minä kun olen luullut että miehet pääasiassa tekevät päätökset, elämän kaikille osa-aluella, ja kun persiilleen on mennyt, syy on naisten.

Vierailija
196/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaan mieltä, MUTTA:

Olen "entisessä elämässäni" ollut töissä ravintolassa. Vain yhdessä ravintolassa tiesi sunnuntailisät ansainneensa (oli viikon kiireisin päivä) mutta muualla sunnuntait on olleet lorvimista ja työkavereiden kanssa juttelua. Sen sijaan pe- ja la-iltoina joutui juoksemaan kuin rotta tynnyrissä ja vessaankaan ei meinannut päästä. Ajattelin jo silloin, että sunnuntailisä joutaisi poistaa ja muuttaa pe- ja la-lisäksi siten, että pe ja la klo 18-sulkemisaika saisi 50% lisän.

Näinhän se onkin? Iltalisä alkaa klo 18.

Vierailija
197/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä minäkin olin...ilman muuta ne poistaa pyhälisät aikanaan. Kokoomuslaiset tarvitsevat itse olla harvoin pyhänä töissä...no tietysti, jos on yrittäjä ja haluaa olla. Ei kai heistä köyhien vuorotyöläisten tarvitse saada minkäänlaisia ylimääräisiä korvauksia. Paremmin pysyy väki ruodussa ja kastijako voimissaan, kun köyhät käyvät pienellä palkalla töissä ja pysyttelevät töiden jälkeen kotonaan.

Vierailija
198/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

daa, voi vaikka jätskiä tehdä mieli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ay-jäänne!! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi yhdeltä viikonpäivältä maksetaan enemmän kuin muilta päiviltä. Jokaisellahan on kuitenkin ne laskennalliset kaksi vapaapäivää viikossa. Ylityökorvaus on asia erikseen.En ole yrittäjä enkä Kokoomuksen kannattaja. Tätä aloitetta kyllä kannatan.

Ja kerrohan monta sunnuntaita olet elämässäsi tehnyt töitä?

Kannatan aloitetta. Olisi jo aikaa sitten pitänyt poistaa sunnuntailisät asiakaspalvelun alalta. Tämä on käytössä vain Suomessa, mistään maailman maista. Tästä syystä ravintolat ovat kiinni sunnuntaisin.
Sunnuntaiduunia ei ole nytkään vakkareiden pakko tehdä ja työntekijät on extraajia, rekryfirmoista ja usein opiskelija. He tekevät mielellään ne duunivuorot.
Onko teistä kiva käydä sunnuntaina Prismassa (minä käyn Cittarissa, te av-mammat Prismassa) kun siellä on sikapitkät jonot ja kaksi kassaa?? Mistä se teistä johtuu?? Vastaan, koska täällä ei yleensä ole älyn jättiläisiä. Se johtuu noista tuplapalkoista.

Ihanko totta? :D Mikähän sinut pakottaa käymään siellä Prismassa tai Cittarissa juuri sunnuntaina?

Yleensä ruokaa käydään ostamassa kaupasta.  :D Olipa tyhmä kysymys. Päivällä ei ole mitään väliä. Kaupat sais olla aina auki. Onneksi lopulta, Suomessa vasta v.2016 vapautui kaupan aukioloajat. 

Niin, yleensä ruokaa käydään ostamassa kaupasta, mutta kysyinkin, miksi se pitää tehdä juuri sunnuntaina. Ymmärsin, että ne sunnuntain pitkät jonot ovat sinulle ongelma. Sen ongelmanhan voit helposti välttää, kun teet ostoksesi jonain muuna päivänä, jos päivällä ei sinulle ole mitään väliä.

Vierailija
199/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus: Työttömien. Työttömät eivät saa sunnuntai tai mitään muutakaan korvausta. Jos sunnuntai kuten muutkin päivät tehtäisiin samalla kustannustasolla, niin ihmisiä palkattaisiin tekemään noita sunnuntai töitä. 

Minusta työttömät saa ihan hyvin korvausta siitä että ovat koko ajan kotona. Pitäisikö maksaa lisää siitä että on viikonloppuna kotona?

Vierailija
200/260 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus on paholaisesta.