Parturi-kampaajat, kiusaannutteko jos asiakas ei jutustele?
Kävin parturissa ja tuli mieleeni, että kiusaantuuko parturi jos asiakas ei juttele?
Itse olen kohtalaisen huono smalltalkissa, en osaa jauhaa sellaista tyhjänpäiväistä paskaa kuin ehkä minuutin verran voin säästä jutella. Muutenkin mieluummin annan parturin tehdä työnsä ja tuijottelen vaikka seinää sillä aikaa. Vastailen kyllä kysymyksiin tottakai normaalisti enkä ole mielestäni mitenkään tyly. Itse vain suosin hiljaisuutta enkä oma-aloitteisesti aloita keskustelua, koska en halua häiritä.
Tänään parturissa viereisessä penkissä oleva asiakas jutteli melkein koko sen ajan mitä istui tuolissa ja mietin, että jaksaako parturit oikeasti jutella tauotta koko sen ajan kun tekevät töitä, onko hiljaisuus kiusallista?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että kaikkia ei ole siunattu sosiaalisilla taidoilla. Ei minua häiritse vaikka asiakas olisikin introvertti tuppisuu.
N21
Sosiaalisiin taitoihin luetaan jatkuvan pälättämisen sijasta esim. kyky kunnioittaa toista ihmistä/asiakasta. Kommenttisi perusteella ei ole siunattu sinuakaan niillä taidoilla. Ja introvertillä voi olla hyvät taidot.
Miltä teistä kampaajista muuten tuntuu tehdä töitä jatkuvasti peilien edessä monta tuntia päivässä jos ette ole täysin sinut ulkonäkönne kanssa? Kaikki parturikampaajat ovat aina olleet tosi ystävällisiä ja mukavia ja asiakaspalvelutaitoisia, mutta tuleeko teilläkin niitä, että "v*ttu näytän lihavalta", "ei helvetti mitkä rypyt ja silmäpussit" tai "yhyy kun en oo hyvännäköinen" fiiliksiä koskaan? :D
Itse puhun (ja kuuntelen) ammatikseni paljon. Kampaajalla toivon, että saan sen hetken itselleni. Tahdon lukea hömppälehteni rauhassa. Jonkun kerran on käynyt niin, että olen vahingossa paljastanut ammattini kampaajalle ja sit oonkin kuunnellut hänen tai hänen sukunsa ongelmia. Olis tehnyt mieli laskuttaa omasta puolestani lähtiessä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää jos parturi ei ymmärrä olla hiljaa, jos asiakas ei vaikuta halukkaalta juttelemaan, tai jos se alkaa tenttaamaan liian henkilökohtaisia asioita. Ei siinä mitään jos puhutaan hetki säästä tai jostain ajankohtaisesta urheilutapahtumasta tai tv-ohjelmasta ym, mutta jos aletaan tenttaamaan juhannussuunitelmista ym, tai kyselemään opinnoista ja kuinka kauan ne ovat kestäneet tai onko kesätöitä ja onko omalta alalta, vai hanttihommia, niin menee mielestäni liian pitkälle. Niihin on varmasti kiva vastata, jos on salonkikelpoiset vastaukset valmiina, mutta jos ei ole saanut kesätöitä tai opinnot ovat syystä tai toisesta venyneet, eikä juhannukseksikaan ole mitään suunnitteilla, niin se parturikäynti voi äkkiä muuttua hyvin kiusalliseksi sen asiakkaan kannalta. Se asiakas on kuitenkin se joka siitä työstä maksaa ja hänellä tulee olla oikeus saada hiuksensa leikattua vaikka sitten täydellisessä hiljaisuudessa, jos hän niin haluaa. Jos parturi siitä hiljaisuudesta kiusaantuu, hän on väärässä ammatissa. Ihmiset ovat erilaisia ja parturi on palveluammatissa, jolloin asiakas on etusijalla, ei parturin tarve tyydyttää uteliaisuuttaan.
Samaa mieltä. Löysin itseni kampaajalla tilanteesta, jossa puolustelen miksei minulla ole työpaikkaa odottamassa kotiäitiyden päättyessä. Tunsin itseni typeräksi päätyessäni avaamaan elämääni ventovieraalle, kun utelu lähti kysymyksestä "onko kesälomasuunnitelmia?"
Aiheen sivusta, mikä on hyvä tapa vinkata kampaajalle etten halua jutustella? Muita kuin kirjan tai lehtien lukeminen.
Vierailija kirjoitti:
Väkisin pitävät juttua yllä, vaikkei minua kiinnosta sanoa sanaakaan. Mutta en uskalla olla epäkohtelis, kun toinen on teräaseineen muun pään kimpussa.
Päivän paras kommentti!! :D Noinhan se menee. T. Samaa kuin ap lukemattomia kertoja pohdiskellut
Mikähän mussa on, oonko jotenkin tylyn tai ujon näköinen, kun koskaan kampaajat, kynnentekijöt, hierojat, jalkahoitajat ei puhu mulle niitä muutamaa peruskysymystä enempää? Välillä ois ihan kiva lähinnä kampaajalla tai jalkahoidossa jutellakin, kuin istua tuntitolkulla hiljaa
Jollain kiinalaisella venähti naama helakan punaiseksi pienen hiljaisuuden keskellä, mutta tosiasiassa se punastus johtui rakastuneesta naikkosesta josta tulikin sitten perässä häiriköivä ja huuteleva häirikkö.
"mä jätän sut", muut olivat mm. Kampissa yhdyntöjen huuteluita miesasiakkaan nimellä (epätoivoista kostamista), "kusipääksi " huuteluita, jne. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Miltä teistä kampaajista muuten tuntuu tehdä töitä jatkuvasti peilien edessä monta tuntia päivässä jos ette ole täysin sinut ulkonäkönne kanssa? Kaikki parturikampaajat ovat aina olleet tosi ystävällisiä ja mukavia ja asiakaspalvelutaitoisia, mutta tuleeko teilläkin niitä, että "v*ttu näytän lihavalta", "ei helvetti mitkä rypyt ja silmäpussit" tai "yhyy kun en oo hyvännäköinen" fiiliksiä koskaan? :D
Siihen tottuu, ja omaan ulkonäköönkin tottuu kokoajan tuijotellessa niin hyvin että itse nuorena kampaajaopiskelijana aloin hyväksymään ulkonäköni ja pitämään siitä kun jatkuvasti tuijotteli. Monet kampaajat myös laittavat itsensä töihin sen verran nätiksi, että kestää katsella, nimittäin kauneudenhoitoalalla huoliteltu/tyylikäs ulkomuoto antaa tiettyä ammattitaitoista kuvaa jo itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että kaikkia ei ole siunattu sosiaalisilla taidoilla. Ei minua häiritse vaikka asiakas olisikin introvertti tuppisuu.
N21
Ymmärsitkö ap.:n viestin oikein?
Vierailija kirjoitti:
Aiheen sivusta, mikä on hyvä tapa vinkata kampaajalle etten halua jutustella? Muita kuin kirjan tai lehtien lukeminen.
Lukeminen on paras. Toiseksi paras on kun vastaat todella vähäsanaisesti ja eleilläsi/äänensävyllä viestit että et halua puhua, tämä ei silti ole töykeää. Sitten näillä pälättäjä-kampaajille voi suoraan sanoa, että olisi mukava rentoutua ihan hiljaa, jospa he siitä viimeistään ymmärtäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukeminen on paras. Toiseksi paras on kun vastaat todella vähäsanaisesti ja eleilläsi/äänensävyllä viestit että et halua puhua, tämä ei silti ole töykeää. Sitten näillä pälättäjä-kampaajille voi suoraan sanoa, että olisi mukava rentoutua ihan hiljaa, jospa he siitä viimeistään ymmärtäisivät.
Kavin joskus kampaajalla, joka palatti taukoamatta. Kyllastyin ja otin lehden ja aloin lukea. Eikos kampaajan sormi tullut olkani yli jonkun julkkiksen naamakuvaan ja alkoi senpaivainen palatys viimeisimmista juoruista! Viimeinen pisara oli, kun sanoin naiselle, etta haluan samanlaisen leikkauksen kuin on XX:llä (sen hetken julkkis paasikampauksessa); nainen leikkasi ja palatti ja puoli paata leikattuaan sanoi: Oho, tulikin malli NN! NN:lla oli lyhyt poikatukka.
Eika siina viela kaikki, kampaaja sanoi iloisesti kikattaen, etta hiuksethan ovat uusiutuva luonnonvara!! Eli ei mitenkaan pahoitellut toppaystaan. Aanestin jaloillani, enka ikina enaa palannut siihen kampaamoon.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tykkää joutavia jutustella ja esim. kasvohoito yms. olisi kivempaa jos ei tarvisi väkisin keksiä jotain puhuttavaa...
Olenkin ratkaissut ongelman niin että nykyään käyn kampaajalla ja kauneushoidoissa muualla kuin Suomessa niin kielitaidottomana ei tarvi jutella 😊
tallinnasta löytyy vaikka miten paljon kampaajia jotka ei osaa kun viroa tai venäjää
Aiheen sivusta myös kuinka vinkata taka-aasialaiselle ns. Kampaajalle ettei "pannaan sitten vaan" tarpeesi ja poikalapsihäirintäsi ei kiinnosta vaan mennäänkö suoraan tekemään rikosilmoituksia jatkuvasta häirinnästäsi?
Roikut miesasiakkaan perässä jonkin malesialaisen tms. ravintolan kulmilla ja huutelet vieressä "vittu, eksä haluakkaan nussia mua". Tuollainen muuten passitetttiin helsingin annakadulla pois häiriköimästä! On vaaraksi omalle tulevaisuudelleen.
Ja näitähän caseja löytyy.
Ja taas aiheen vierestä :D Paikalla näyttää olevan näitä kampaajia ja kosmetologeja.
Kuinka suhteudutte erinäköisiin asiakkaisiin? Itselleni jäi kammo, kun kerran baari-iltaa vietettäessä kaverin-kaveri-kosmetologi tilitti kaiken iltaa kuinka hänen vastaanotolleen oli tullut häämeikkiin "akka ruma kuin perse ja kuvitteli näyttävänsä joltain Heidi Blumilta käsittelyn jälkeen".
Huh, eipä tuo naama itsellänikään kummoinen ole, mutta tuntuu hirveältä että sitä sitten ruodittaisiin porukalla kaiken iltaa jos haluaisi vain jotain hemmottelua välillä :P En ikinä tuon jälkeen ole mennyt kampaajalle/kosmetologille :D
mä meen aina ihan hiljaseks kun tisseistä tulee niskatyynyjä. Mitä siinä nyt ees sanois?
Vierailija kirjoitti:
Ja taas aiheen vierestä :D Paikalla näyttää olevan näitä kampaajia ja kosmetologeja.
Kuinka suhteudutte erinäköisiin asiakkaisiin? Itselleni jäi kammo, kun kerran baari-iltaa vietettäessä kaverin-kaveri-kosmetologi tilitti kaiken iltaa kuinka hänen vastaanotolleen oli tullut häämeikkiin "akka ruma kuin perse ja kuvitteli näyttävänsä joltain Heidi Blumilta käsittelyn jälkeen".
Huh, eipä tuo naama itsellänikään kummoinen ole, mutta tuntuu hirveältä että sitä sitten ruodittaisiin porukalla kaiken iltaa jos haluaisi vain jotain hemmottelua välillä :P En ikinä tuon jälkeen ole mennyt kampaajalle/kosmetologille :D
Näitä idiootteja löytyy jokaisesta ammattiryhmästä. Tuskin kampaajissa mitenkään erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
mä meen aina ihan hiljaseks kun tisseistä tulee niskatyynyjä. Mitä siinä nyt ees sanois?
Voisi sanoa vaikkapa että:
"jopas on parturilla tissit"
"sullahan on paidan sisällä tissit"
"voihan tissi"
"tunnen niskassani jotain pehmeää"
"mihin sitä muualle päätään kallistaisi kuin parturin tisseihin"
Vierailija kirjoitti:
Pervoille on omat paidattomat parturit
Maailma ei kuule ole niin mustavalkoinen, kulta pieni. Ei tarvitse olla introvertti tuppisuu, jos haluaa olla parturissa hiljaa. Se voi riippua ihan päivästäkin, joskus voi olla huono päivä, väsy, läheinen kuollut, juuri saadut potkut, parisuhde poikki, muuten vain vaikea jakso elämässä tms. Sinua on ehkä siunattu pälättämisen lahjoilla, mutta sosiaalisiin taitoihin kuuluu myös se hienotunteisuus ja empaattisuus huomata koska olla hiljaa. Sekä ymmärrys siitä että me kaikki ei olla samanlaisia, eikä siinä ole mitään väärää.