Peruisitko osallistumisen häihin tärkeämmän menon takia?
Olen stressannut jo pari päivää että mitä teen. Puolisoni sukulainen on menossa naimisiin tämän kesän aikana ja kutsut tulivat jo toukokuussa. Vastasin silloin kyllä, koska en vielä tiennyt että tulossa olisi minulle todella tärkeä juttu. Sisarukseni ensimmäinen lapsi kastetaan samana päivänä, ja olen vieläpä lapsen kummi.
Puoliso ei itse - saati minä - ole läheinen tuon sukulaisen kanssa joten muuten olisi helppoa sanoa että valitettavasti en pääse häihin, mutta nolottaa soitella perään ja perua kun olen jo vastannut myöntävästi.
Loukkaantuisitko sinä sulhasena tai morsiamena jos joku vieraista peruisi perhetapahtuman takia? Kehtaisitko perua jo sovitun osallistumisen, kun vaakakupissa on ainutkertainen tapahtuma omassa lähisuvussasi?
Kommentit (22)
Perua voi, totta kai kohteliaasti, mutta perusteluita ei tarvitse kertoa. Riittää, että olet(te) estynyt.
Tuossa kohtaa ainakin pitäisi ymmärtää peruminen eli ilmoitatte miehen sukulaiselle, että susta tulee kummi samana päivänä, joten sä menet sinne. Ja mies menee sitten häihin yksin.
Ei tuossa ole mitään miettimistä, ilmoitat että valitettavasti kummilpasen ristiäiset ovat samana päivänä etkä pääse tulemaan.
Todellakin kehtaisin perua, enkä morsiamena olisi loukkaantunut jos joku vieras olisi perunut mistä tahansa syystä kunhan peruu ajoissa. Jokaisesta vieraasta on hääparille kuluja.
No minusta on moukkamaista luvata ja sit perua.
Tietysti perun. En mä ole missään valavelvollisuudessa vaikka olisinkin vastannut ensimmäiseen kutsuun myöntävästi. Jokaiselle tulee joskus tilanteita, että pitää peruuttaa meno jostain syystä. Ihmisillä on oikeus priorisoida omat menonsa, ja jos siitä joku suuttuu, niin aivan vapaasti.
Jos jokin on hyvä syy perua tulonsa, niin tuo. Etenkin kun hääpari ei sinulle itsellesi oli todella läheinen, toisin kuin sisaruksesi. Morsiamena en loukkaantuisi, etenkin jos peruminen tehtäisiin puhelimitse, ja tilanne selitettäisiin kohteliaasti. Olisin iloinen kummin puolesta.
Kuinka moukkamaista olisi perua kummina olo? Menköön mies häihin ja sinä ristiäisiin.
6-, vähän enemmän mielikuvitusta ap.
Peruisin silmää räpäyttämättä koska ristiäistilaisuus jossa on itse kummina on omassa mittapuussani tärkämmällä sijalla kuin puolituntemattoman sukulaisen häät. Aina voi mennä sit sen seuraaviin häihin.
Minusta on tyylikkäämpää perua kuin "vain" jättää saapumatta paikalle. - Te varmaankaan ette voineet, mitenkään vaikuttaa siihen, milloin sisarukseistasi ensimmäinen lapsi kastetaan...
Vierailija kirjoitti:
Perua voi, totta kai kohteliaasti, mutta perusteluita ei tarvitse kertoa. Riittää, että olet(te) estynyt.
Voisivatko alapeukuttajat selittää?
Selitykset OVAT aivan tarpeettomia. Riittää kun pahoittelee, että tuli este.
"No minusta on moukkamaista luvata ja sit perua." - Ja minä olen ihaillut aina näitä ihmisiä, joille ei koskaan tapahdu mitään ennalta arvaamatonta, vaan jotka osaavat varautua ennakolta kaikkeen. Varmaan tiedät tulevat lotto numerotkin viiemsitään kuukautta etukäteen, mutta et tietenkään lottoa, koun olsiihan se nyt tylsää, jos voitto tulisi aina sinulle.
Tietysti perutte. Mutta tee se heti, niin uusi vierasmäärä ehtii pitopalvelun tilaukseen (ja laskutukseen), plaseeraukseen yms.
No onhan tuo tietysti vähän kurjaa hääparin kannalta että ensin vastataan että tullaan paikalle ja sitten tuleekin "parempaa tekemistä". Ymmärrettävää kylläkin, ei siinä mitään. Mene sinä ristiäisiin, mutta mielestäni miehesi pitäisi osallistua kuitenkin häihin.
Totta kai perut. Pahoittelet kovasti, että et pääsytkään. Mutta tottakai kummilapsesi kastajaiset ovat tärkeämmät kuin jotku puolitutun häät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivatko alapeukuttajat selittää?
Selitykset OVAT aivan tarpeettomia. Riittää kun pahoittelee, että tuli este.
No eihän sitä selitystä ole pakko antaa, mutta miksi syytä ei voisi kertoa? Se on kuitenkin kohteliasta. Hääpari ymmärtää ettei ole turhan takia peruttu.
Tuskinpa hääpari närkästyy, vaikkei todnäk velvollisuudentunteesta kutsutut puolitutut sukulaiset tulekaan häihin. Mutta kohtelias peruutusilmoitus mahdollisimman pian.
Tottakai peruisin, mikä kysymys tuo on. Aiemmin tullut jo hyviä kommentteja. En jaksa toistaa niitä.
Itselle kävi tänä kesänä juuri sama tilanne, olen ystävien häissä kaasona ja läheisen sukulaisen lapsen ristiäiset samana päivänä. Häät on sovittu vuosi sitten ennen kuin lapsesta oli tietoakaan. Päätin mennä häihin. Tässä tosin painaa myös se että kyseessä todella hyvät ystävät ja läheisen sukulaisen kanssa ollaan väleissä lähinnä koska ollaan sukua, eikä mitenkään hengen heimolaisia. En myöskään osaa suhtautua ristiäisiin "lapsen juhlana" sillä minusta on väärin liittää ihminen väkisin uskontokuntaan.. joten sinänsä varmaan sekin vähän vaikuttaa miten itse ristiäiset kokee. Tee ap niin kuin susta tuntuu parhaalle! Kumpi tapahtuma on sulle ikimuistoisempi ja juhlakalu läheisempi ja merkittävämpi, niin mene sinne. Velvollisuudesta ei kannata mennä kumpaankaan. Tosin kummiksi jos on ryhtymässä niin on se vähän karua jos ei ole paikalla, luulen että hääpari ymmärtäisi. Omassa tapauksessa ihmettelisivät taas todella jos kummiuden takia peruisin menon, kun olen ateisti..
Kehtaisin perua. Vaakakupissa oman sisaruksen lapsen - vieläpä kummilapsen - kastetilaisuus on tärkeämpi tilaisuus kuin etäisen sukulaisen häät.
Lähettäisin hääparille kohteliaat pahoittelut, että teiltä häihin pääseekin vain mies, koska vaimolle (siis sinulle) tuli harmillisesti tämä kummivastuu juuri samalle päivälle. Ymmärtävät varmasti.