Talous ei kestä-pakko hylätä haaveiden opiskelupaikka =(
Kyllä harmittaa! Sain opiskelupaikan (olisin alanvaihtaja) juuri minkä halusinkin, mutta nyt tullut niin paljon yhtäkkisiä menoja mille en voi mitään ja näyttää siltä että en voikaan heittäytyä opiskelemaan ja jättää vakituista työpaikkaani. Aikuisopintorahaa saisin kyllä, mutta koska säästöt on huvenneet (ei mihkään hurvitteluun!) minimiin ja vuokrat on niin törkeitä (joutuisin muuttamaan toiseen kaupunkiin) ja asumislisää ei saakaan aikuisopintorahan saaja, niin kun menoja vielä tulee niin pakko jättää haave ja kitua työssä joka ei kiinnosta enää yhtään. Tuskin pääsen kouluun jatkossa kun sai paikan ja ei ota =( Muita kohtalotovereita?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet työtön, mutta et voi jättää työpaikkaasi??? Nyt ei jokin täsmää.
Miksi täällä lynkataan valehtelijaksi? En ole sanonut olevani työtön, vaan vakituisessa työsuhteessa oleva aikuinen, joka haluaisi vaihtaa alaa!!
Se olin minä, joka kirjoitin, että olen työtön. Se, joka ekalla sivulla kysyi ap:lta koulutuksen kestoa ja kertoi, että itsellä vuoden koulutus pitäisi edesauttaa työvoimapula-alalle työllistymistä. Ap:n koulutus taitaa kestää kolme vuotta..
Ilmeisesti haaveiden opiskelupaikka ei takaa työtä valmistumisen jälkeen, jos nyt suunnittelet taloudellisten syiden vuoksi paikan lemppaamista ja hakevasi uudelleen ensi vuonna.
Ihmettelen suuresti miten vaikeaa olisi toteuttaa niitä haaveita nyt, kun se on mahdollista. Eikö muuttaminen ole helppoa haaveen totettamiseksi? Ei ole sitten kummoinen haave. Vakiduunista opintovapaata, aikuisopintorahaa vuokrien maksuun ja pakollisiin menoihin ja sitten hammasta purren opiskelet. Niin me muutkin tehtiin. Tai sitten luovutat sen paikan jollekin toiselle haaveilijalle ja lopetat ininän. Takaan, ettei se vuoden päästä ole yhtään helpompaa taloudellisesti tai henkisesti ja samat ininät toistuu.
En tiedä mitä ja miten oot lainasta Kelasta kysynyt, mutta tosiasia on et aikuiskoulutustuesta lisäksi saa opintolainaa. Itse olen ollut nyt viime syksystä aikuiskoulutustuella ja Juri nostin opintolainaa. Eka hain Kelasta netissä valtiontakauksen ja sit marssin pankkiin. Oli yksinkertaista.
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=31&t=17642
Kysymys ja vastaus päivätty viikko sitten, joten ei ainakaan voi väittää vanhentuneeksi tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet työtön, mutta et voi jättää työpaikkaasi??? Nyt ei jokin täsmää.
Miksi täällä lynkataan valehtelijaksi? En ole sanonut olevani työtön, vaan vakituisessa työsuhteessa oleva aikuinen, joka haluaisi vaihtaa alaa!!
Koska olet valehtelija. Eka sanot olevas vakkarityössä, kohta sanot olevas työtön pätkätyöläinen
Tuossa oli kaksi eri kirjoittajaa, tuolla alussa mukaan tuli toinen aikuisopiskelija, jolla ei vakiduunia. Ap voisi kyllä merkata omat viestinsä, samoin se toinen.
Voit saada tavallistakin lainaa opintoihin. Korot ovat nyt alhaalla. Pitää vain laskea tarkaan, kuinka paljon menee.