Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiista pyöräilykypärästä

Bumtsibumbum
13.07.2016 |

Minkä ikäiselle lapselle/nuorelle olette antaneet "luvan" pyöräillä ilman kypärää? Meillä on viidesluokkalainen tyttö, joka ei suostu pyöräilemään jos emme anna hänen mennä ilman kypärää. Periaatteeni on aina ollut, että kypärää on käytettävä aina pyörällä ajaessa. Toisaalta taas tuntuu hölmöltä kieltää pyöräily kokonaan kypärän takia. Alan kallistua antamaan tytölle periksi...

Kommentit (221)

Vierailija
41/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

häh? mikä ihmeen kiista pyöräilykypärästä? Tyttö ei halua käyttää kypärää ja ap on samaa mieltä että ihan turha kapine, ei tarvitse käyttää. Eli mistä te tytön kanssa oikein kiistelette?

Tämä on keskustelu eikä kiistely. Ap. haluaa varmistusta näkemykselleen ja vaihtelevasti saakin sitä. Tosin saa myös näkemyksiä lasten kasvatuksesta yleensäkin ja aivan ohi aiheen. Mutta näin yleensä keskustellaan ilman riitasointuja. Sun kannattaa hakeutua muiden ketjujen pariin jos kiistaa haet.

Vierailija
42/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat pakottivat käyttämään mutta roikotin sitä aina tangolla tai sitten lähdin kotoa kypärä päässä ja piilotin matkalla johonkin ja kotiin tullessa hain piilosta :D mutta 13 vuotiaana pakotuskin loppui sillä turhaahan se oli. Mopokypärää kyllä olen aina pitänyt, voisin väittää että kyllä kaikki sitä pitävät

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni kaatui pyörällä (ihan rauhallisella vauhdilla), kun lasten heittämä frisbee meni pinnojen väliin. 

Pää kolahti pahasti, muisti meni, mutta henki säilyi. 

Tästä asiasta en tingi. Itsellä on aina kypärä ja aina on ollut, samoin lapsilla.  

Liikenteessä on muitakin kulkijoita MYÖS siellä pyörätiellä, vaikka itse menisit miten varovasti, se vaara voi tulla ulkopuolella.

Vierailija
44/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävisin lapsen kanssa etsimässä uutta mieleistä kypärää. Ilman kypärää ei pyöräillä. Nykyään onneksi on alkanut muuttumaan käsitys niinpäin, että kypärättömyys on noloa. Minulla (26v), miehelläni (30v) ja lapsillamme on aina kypärät pyöräillessä. Mulla ja toisella lapsella just ne pottamalliset, mitkä on in. :)

Vierailija
45/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ajaa hiljaa tai varovasti tai on jonkun ikäinen, ei ole mikään tae turvallisuudesta. Vaikka ite olisit maailman fiksuin tyyppi, aina voi sattua jonkun muun toimesta jotain. Ite ajoin lasinsiruun koulumatkalla, rengas puhki ja lensin suoraan pää edellä katuun. Kypärä halkesi kuin munankuori. Oon todennutkin meillä, että fillarilla ei ajeta jos kypärä ei oo päässä. Jos tulee lapsille henkinen trauma niin mieluummin niin kuin kallo halki mullan alla.

Vierailija
46/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että ajaa hiljaa tai varovasti tai on jonkun ikäinen, ei ole mikään tae turvallisuudesta. Vaikka ite olisit maailman fiksuin tyyppi, aina voi sattua jonkun muun toimesta jotain. Ite ajoin lasinsiruun koulumatkalla, rengas puhki ja lensin suoraan pää edellä katuun. Kypärä halkesi kuin munankuori. Oon todennutkin meillä, että fillarilla ei ajeta jos kypärä ei oo päässä. Jos tulee lapsille henkinen trauma niin mieluummin niin kuin kallo halki mullan alla.

Siis mut tottakai joku 15v mimmi osaa ajaa turvallisemmin pyörällä ku esim 8 vuotias poika joka keulii ympäri kerran viikos

Vierailija
47/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bumtsibumbum kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bumtsibumbum kirjoitti:

Tuota mieltä minäkin olen. Tytön ystävistä lähes kaikki ovat saaneet jo jättää kypärän pois, joten tuntuisi vähän hölmöltä vaatia sitä omaltanikaan. Toisaalta kyllä kypärä suojaa mahdollisissa onnettomuuksissa päätä...

Oletpa ihme lammas...jos tytön kaverit alkaa käyttää huumeita niin tuntuuko silloinkin hölmöltä kieltää ne omalta tytöltä?

Eli rinnastat huumeiden käytön siihen, että tyttö pyöräilee golfharjoituksiin 2km jopolla ilman kypärää? Millainen pyöräilijä olet...?!😂

Tuleeko sinulle mieleen, että kyse ei ole pyöräilijän taidoista tai osaamattomuudesta, vaan siitä muusta liikenteestä. Kaikkea voi sattua vaikka itse tpimisi pikein.

Vierailija
48/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko tuon ikäistä enää pakottaa pyöräilykypärän käyttöön. Poljin itsekin teininä ja vuosia senkin jälkeen ilman kypärää. Reilu parikymppisenä sitä alkoi miettiä, että kypärän käyttö voisi olla hyvä idea. Eräänä päivänä rysähti ja sen jälkeen kypärä on ollut päässä. Omani on sitä paitsi hieno!

Vierailija
49/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat pakottivat käyttämään mutta roikotin sitä aina tangolla tai sitten lähdin kotoa kypärä päässä ja piilotin matkalla johonkin ja kotiin tullessa hain piilosta :D mutta 13 vuotiaana pakotuskin loppui sillä turhaahan se oli. Mopokypärää kyllä olen aina pitänyt, voisin väittää että kyllä kaikki sitä pitävät

Laitatko mopokypärän leukaremmin kiinni? Iso osa mopoilijoista viilettää ne remmit iloisesti tuulessa heiluen, kypärä ei pysy päässä törmäyksessä ilman niitä remmejä.

Vierailija
50/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa asuu kaveri, jonka hengen pelasti pyöräilykypärä, miehelläni on kaveri joka käy vähän hitaalla, ajoi kuoppaan kadussa ja lensi tangon yli pää edellä katuun, ilman kypärää, siinä meni lupasva ura.

Näitä juttuja on vaikka kuinka paljon, mutta tietenkin parempi että tukka on hyvin.

Vierailija
51/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

häh? mikä ihmeen kiista pyöräilykypärästä? Tyttö ei halua käyttää kypärää ja ap on samaa mieltä että ihan turha kapine, ei tarvitse käyttää. Eli mistä te tytön kanssa oikein kiistelette?

Ap kiistelee muiden keskustelijoiden kanssa kypärän tarpeellisuudesta ja siitä, saako 10-vuotias mopata selkärangattomalla äidillään lattioita.

Vierailija
52/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bumtsibumbum kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bumtsibumbum kirjoitti:

Tuota mieltä minäkin olen. Tytön ystävistä lähes kaikki ovat saaneet jo jättää kypärän pois, joten tuntuisi vähän hölmöltä vaatia sitä omaltanikaan. Toisaalta kyllä kypärä suojaa mahdollisissa onnettomuuksissa päätä...

Oletpa ihme lammas...jos tytön kaverit alkaa käyttää huumeita niin tuntuuko silloinkin hölmöltä kieltää ne omalta tytöltä?

Eli rinnastat huumeiden käytön siihen, että tyttö pyöräilee golfharjoituksiin 2km jopolla ilman kypärää? Millainen pyöräilijä olet...?!😂

Tuleeko sinulle mieleen, että kyse ei ole pyöräilijän taidoista tai osaamattomuudesta, vaan siitä muusta liikenteestä. Kaikkea voi sattua vaikka itse tpimisi pikein.

Tulee mieleen todellakin, mutta vertaus huumeisiin on jo itsessään niin naurettava, että se vie uskottavuuden kaikelta mitä sanot. Valitettavasti.

Vierailija
53/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bumtsibumbum kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bumtsibumbum kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bumtsibumbum kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bumtsibumbum kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta tyttö on teini ja sitä mieltä, että mopokypärä on nolo, turvavyöt on noloja ja äiti joka ei osta viinaa teineille on nolo. Aiotko silloinkin antaa periksi?

Jos on parempi niin, että 16v tyttö juo ensimmäisen viinilasin tai siiderin kotona, voisin sen hänelle ostaa. Mieluummin kotona kun jossain puistossa pakkasessa..

Jep, sehän sen pakkasessa juomisen estää. Ei sillä ettenkö itsekin voisi 16-vuotiaalle saunaoluen antaa, mutta tuo perustelu nyt on ihan helvetin väsynyt.

Siinä määrin estää, että tunnen erittäin hyvin oikeastaan koko tytön kaveripiirin ja vanhemmat myös. Ympäristössä, jossa jokaisen 7-10 tytön vanhemmat ovat kaikin puolin kunnollista väkeä, eivätkä salli pussikaljoittelua, on tyttöjen vaikea alkaa sellaista harrastamaan.

Honey... ei kukaan teini mene kysymään vanhemmiltaan, että "hei, voitko ostaa meille muutamat sidukat kun haluttais mennä vähän pussikaljoittelemaan." Kyllä ne juomat järjetetään ihan muualta. 

Ei varmaan menekään, mutta koska kaikkien vanhemmat ovat jyrkästi sitä vastaan, tulee mahdollisesta juomisesta tai sen yrittämisestä vaikeaa tai mahdotonta. Pidämme säännöllisesti yhteyttä toisiimme ja olen tuntenut suuren osan kavereiden vanhemmista 10v ennen lasten syntymää.

Ööö...kerrotko vielä, että miten tuo tekee siitä jotenkin vaikeaa? Kutn edellä todettua, niin ei niitä juomia todellakaan vanhemmilta pyydetä eikä noista myöskään vanhemmille kerrota.

Päivänselvää. Se tekee juomisesta vaikeaa sen takia, että tytöt liikkuvat yleensä isossa porukassa, ja jos noin isolla ryhmällä hankitaan juomat ja mennään puistoon vetämään kännit, niin joku tytöistä jää varmasti kotiin mennessään kiinni, jolloin muutkin saavat tietää ja asiaan puututaan. Tottakai on hyödyllistä tuntea a)lapsen kaverit ja b) kavereiden vanhemmat.

Alan epäillä, että ap ei ole itse ollut koskaan teini. Tuntuu myös, että ap on kotoisin jostain rinnakkaistodellisuudesta tai sitten on vain todella taitava trolli.

54/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta tyttö on teini ja sitä mieltä, että mopokypärä on nolo, turvavyöt on noloja ja äiti joka ei osta viinaa teineille on nolo. Aiotko silloinkin antaa periksi?

Jos ajaa rauhallista vauhtia liikennesääntöjen mukaan niin kypärä on kyllä turha. Tietysti jos tykkää paahtaa tuhatta ja sataa vastaan tulevien kaistalla ja muutenkin poukkoillen niin silloin kypärä olisi ihan hyvä olla päässä. Mopot ja autot kulkevat paljon kovempaa kuin pyörät, joten turvavarusteet on perusteltuja.

Ahaa. Mitäs siinä vaiheessa, kun mopo tai auto törmää pyöräilijään? Koulukaverini henki säilyi kypärän vuoksi tuollaisessa tilanteessa.

Mutta äitini sanoin; ne suojaa jolla on suojattavaa. 

Vierailija
55/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kiistelee muiden keskustelijoiden kanssa kypärän tarpeellisuudesta ja siitä, saako 10-vuotias mopata selkärangattomalla äidillään lattioita.

En kiistele, enkä missään nimessä kiistä kypärän hyödyllisyyttä. Ja millainen ihminen tulee keskustelupalstalle haukkumaan muita selkärangattomiksi? Säälittävä, yksinäinen ja epävarma?

Vierailija
56/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bumtsibumbum kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bumtsibumbum kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bumtsibumbum kirjoitti:

Tulee mieleen todellakin, mutta vertaus huumeisiin on jo itsessään niin naurettava, että se vie uskottavuuden kaikelta mitä sanot. Valitettavasti.

En ole toi edellinen.. mutta olisko parempi kysyy näin : jos tytön kaverit saa olla autossa ilman turvavyötä niin annatko silloin tyttäresikin olla ilman turvavyötä?

Vierailija
57/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ajanut ilman kypärää. (Olen 45v) Käytän tosi paljon pyörää. Mies osti mulle kypärän, mutta en vaan tottunu sitä käyttämän. Vaikea sitten vaatia lapsiltakaan. Pienempänä käyttivät. Nyt 11v ja 15v ajavat ilman kypärää. Tolla vanhemmalla ei kyllä nykyään ole pyörääkään, kun kuulemma sporalla pääsee helpommin. Liikennesääntöjä olen opettanut heille pienestä ja muiden tielläliikkujien huomioimista.

Vierailija
58/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt miksi monet vanhemmat eivät osta kunnon pyöräilykypäriä lapsilleen. Lapsen pää kasvaa ja silti pitäisi ajella ekan luokan styrox potta päässä. Yllättäen nämä lapset eivät sitä pientä pottaa enää pidä ja ivaavat sitten muita, joilla on ok kypärä päässä.

Nykyään olisi hienoja kypärämalleja, joista voi valita teinille mieluisan.

Naapurin vuotta vanhempi tyttö on kovin huolissaan siitä, kun lapseni vielä käyttää kypärää. Kysyy tyyliin koska sä lopetat ton... käskin kysyä koska tämä tyttö käyttää aivojaan.

Oikeasti noloa on aivomassa asfaltille vuotaneena, eikä veriset kampauksen sotkeneet hiuksetkaan ole enää cool.

Vierailija
59/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Ei pyöräilykypärä ole mikään kurahousut, joita lapsen ei tietyn iän jälkeen tarvitse enää käyttää. Kyllä alaikäinen käyttää kypärää aina. Aikuisena päättääköön itse, mitä tekee.

Vierailija
60/221 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua mutta näytäppä netistä parit kuvat hakusanalla "head injuries" ja alkaa maistua se kypärän käyttö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän