Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaa autoa hankkimassa. Mitä pakollisia kuluja vuodessa?

Vierailija
13.07.2016 |

Yritän laskea millaisesta lainasta selviytyisin kaikkien muiden kulujen ohella.
Henkilöauto, noin 10 000 e.

Lainan lyhennys + korko
Ajoneuvovero
Liikennevakuutus
Kasko
Katsastus

Mitä muuta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensat, korjaukset ja huollot tuli ekana mieleen...

Vierailija
2/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Renkaiden vaihto, jos et itse tee. Mutta eipä se montaa kymppiä tuo. Välillä voi joutua lisäämään öljyä, jäähdytysnestettä, pesunestettä yms, että niitä sais olla varastossa. Auton pesu, halvempaa toki itse, mutta aina ei siihen mahdollisuutta.

+ yllättävät menot, jos jotain hajoaa. Auton korjaaminen voi olla kallista puuhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huollot ja korjaukset voi olla merkittävä kustannus per vuosi, vaihtelee merkin mukaan myös paljon. Tämä siis jos huoltaa tai korjaa merkkiliiikkeen huollossa. Muissa huoltoliikkeissä ei merkki vaikuta niin paljon. Kalleimmat merkit huoltaa merkkihuollossa on bemari ja mersu, volkswagen ja audi ovat jo edullisempia ja japanilaiset autot kaikkein edullisimpia. Uusiin tai joihinkin vähän käytettyihin liikkeet antaa huolenpitosopimuksen (kk-maksu), jolloin riski ylisuurista huoltokuluista siirtyy liikkeelle. Huolenpitosopimus ei kata mitään kolarivaurioita, ne pitää kattaa vakuutuksella. Ilmeisesti huolenpitosopimus ei 10000e:n budjetin autoon onnistu. 

Kaskoissa myös aika isoja hintaeroja sen mukaan mitä kaikkea se kasko ihan oikeasti korvaa. Samakin vakuutusyhtiö myy useaa eri vakuutustyyppiä, jokin premiumkasko korvaa  lähes kaikein mahdollisen (kotimaassa) ja hintakin on helposti 1000e/vuosi.

Lisäksi renkaiden uusimiset (ei sekään halpaa) ja myös renkaiden vaihdot jos ei halua itse vaihtaa renkaita.

Kaiken kaikkiaan kuluja on paljon ja auton hankinta on todellakin vain murto-osa siitä kaikesta rahasta mikä autoon menee.

Jos ajat paljon ja vielä paljon kaupungissa, niin kannattaa katsoa sitä auton kulutuspuolta aika tarkkaan autoa hankkiessa.

Vierailija
4/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä IF:ltä lista, jossa eri vakuutusten hinnat. Eli hinnat halvimmasta, pakollisesta liikennevakuutuksesta aina hulppeimpaan kaskoon. Et maksa ainakaan turhia vakuutusmaksuja.

Pakokaasutestin saat fixukselta kympillä.

Tarkista ilmanpaineet ainakin kerran kuussa. Näet samalla että huoltoasemien mittarit ei ole luotettavia.

Vierailija
5/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltoon voi varata ehkä n. 300€ per vuosi. Riippuu toki, osaako tehdä itse vai pitääkö kaikki lampun vaihdosta lähtien teettää liikkeessä. Meillä hyvänä vuonna riittää öljynvaihto ja vuosihuolto 150€, sitten kun pitää jotain korjatakin niin 500 on pikkuraha. Mutta toi 300 on meillä keskiarvo.

Vierailija
6/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat lakisääteiset ovat ajoneuvovero ja liikennevakuutus. Esim. Bensaa kuluu vain, jos ajaa, eikä se ole pakollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoltoon voi varata ehkä n. 300€ per vuosi. Riippuu toki, osaako tehdä itse vai pitääkö kaikki lampun vaihdosta lähtien teettää liikkeessä. Meillä hyvänä vuonna riittää öljynvaihto ja vuosihuolto 150€, sitten kun pitää jotain korjatakin niin 500 on pikkuraha. Mutta toi 300 on meillä keskiarvo.

Esim. VW Golfin vuosihuolto Volkkarin merkihuollossa on n. 500e, tällöin ei vielä korjata mitään. Jossakin muussa huoltoliikkeessä saa tosiaan saman alle 200e:n. 

Vierailija
8/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat lakisääteiset ovat ajoneuvovero ja liikennevakuutus. Esim. Bensaa kuluu vain, jos ajaa, eikä se ole pakollista.

Katsastus on lakisääteinen, jos ei ole uusi auto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoltoon voi varata ehkä n. 300€ per vuosi. Riippuu toki, osaako tehdä itse vai pitääkö kaikki lampun vaihdosta lähtien teettää liikkeessä. Meillä hyvänä vuonna riittää öljynvaihto ja vuosihuolto 150€, sitten kun pitää jotain korjatakin niin 500 on pikkuraha. Mutta toi 300 on meillä keskiarvo.

Merkkihuolto ei kannata hinta-laatusuhteessaan,öljynvaihdot öljyhuoltopaikassa ja tarkkaile öljytikkua.Kasko vapaaehtoinen.Jäähdytysneste ei häviä mihinkään,se on suljettu kierto.

Vierailija
10/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoltoon voi varata ehkä n. 300€ per vuosi. Riippuu toki, osaako tehdä itse vai pitääkö kaikki lampun vaihdosta lähtien teettää liikkeessä. Meillä hyvänä vuonna riittää öljynvaihto ja vuosihuolto 150€, sitten kun pitää jotain korjatakin niin 500 on pikkuraha. Mutta toi 300 on meillä keskiarvo.

Merkkihuolto ei kannata hinta-laatusuhteessaan,öljynvaihdot öljyhuoltopaikassa ja tarkkaile öljytikkua.Kasko vapaaehtoinen.Jäähdytysneste ei häviä mihinkään,se on suljettu kierto.

Joitakin uusia autoja kun ei vain oikein uskalla edes viedä mihinkään muualle kuin merkkihuoltoon, esim. plug-in hybridit, itselläni on autossa ainakin sellaisia kohtia, joihin en antaisi muun kuin merkkihuollon koskea, merkkihuollonkin suhteen epäilyttää osaaminen.... :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat lakisääteiset ovat ajoneuvovero ja liikennevakuutus. Esim. Bensaa kuluu vain, jos ajaa, eikä se ole pakollista.

Ei liikennevakuutuskaan ole pakollinen, jos ei aja. Tuosta verosta en ole varma.

Vierailija
12/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hmm... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoltoon voi varata ehkä n. 300€ per vuosi. Riippuu toki, osaako tehdä itse vai pitääkö kaikki lampun vaihdosta lähtien teettää liikkeessä. Meillä hyvänä vuonna riittää öljynvaihto ja vuosihuolto 150€, sitten kun pitää jotain korjatakin niin 500 on pikkuraha. Mutta toi 300 on meillä keskiarvo.

Merkkihuolto ei kannata hinta-laatusuhteessaan,öljynvaihdot öljyhuoltopaikassa ja tarkkaile öljytikkua.Kasko vapaaehtoinen.Jäähdytysneste ei häviä mihinkään,se on suljettu kierto.

Joitakin uusia autoja kun ei vain oikein uskalla edes viedä mihinkään muualle kuin merkkihuoltoon, esim. plug-in hybridit, itselläni on autossa ainakin sellaisia kohtia, joihin en antaisi muun kuin merkkihuollon koskea, merkkihuollonkin suhteen epäilyttää osaaminen.... :)

Käytännössä öljynvaihto riittää pitkälle.Esim. ilmansuodatin voi riittää 60-90 tuhannen ajoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoltoon voi varata ehkä n. 300€ per vuosi. Riippuu toki, osaako tehdä itse vai pitääkö kaikki lampun vaihdosta lähtien teettää liikkeessä. Meillä hyvänä vuonna riittää öljynvaihto ja vuosihuolto 150€, sitten kun pitää jotain korjatakin niin 500 on pikkuraha. Mutta toi 300 on meillä keskiarvo.

Meillä 2006 vuoden autoon vuosihuolto oli 530e merkkiliikkeessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme