Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaatko neuloa villasukat? Minkä ikäinen olet?

Vierailija
11.07.2016 |

Itse olen 33v enkä osaa neuloa. Olisi ehkä aika opetella. Tähän asti oon tilannut villasukat äidiltä. 😊

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 v ja osaan. Ihmettelin jo 11-vuotiaana, miksi kantapäätä pidetään vaikeana. Minusta sen tekeminen oli jo silloin täysin loogista: Jaetaan silmukat kahteen osaan. Puolet jätetään lepäämään ja toisesta puolesta tulee kantapää. Neulotaan ensin kantapäätä edestakaisin niin kauan, että se on halutun korkea. Sen jälkeen nämä kantapääsilmukat jaetaan kolmeen osaan. Keskellä olevien silmukoiden määrä pysyy koko ajan samana, mutta vasemmalta tai oikealta vähennetään joka kierroksella yksi silmukka kutomalla se yhteen tai ylivetokavennuksella keskimmäisen osan reunimmaisen silmukan kanssa.

Vierailija
42/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38-vuotias. Kudon leikki-ikäiselle lapsellemme solkenaan sukkia ja lapasia, jäävät pieneksi melkein sitä mukaa, kun saan uusia valmiiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ja oon 47 v. Mun aikana kutosluokalla kudottiin sukat, en kyllä silloin oppinut ja muutenkin vihasin ja inhosin käsitöitä yli kaiken. Vannoin, etten tee ikinä mitään käsitöitä, kunhan koulun pakollinen käsityö on ohi. Nelikymppisenä tuli hirveä halua opetella tekemään kaikenlaista käsillä, ensin opettelin lapaset, sitten sukat. Nyt kudon jo villatakkeja, hameita jne. Ihana harrastus ja vielä hyödyllinenkin! Samoin mulle kävi myös hiihtämisen kanssa ;D.

Vierailija
44/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, -96 syntynyt.

Vierailija
45/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, joskus tulee tehtyä. T. 50v

Vierailija
46/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 32 ja osaan.

Vierailija
47/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan neuloa/virkata/ommella mitä vain. N23

Vierailija
48/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

27v ja osaan. Opettelin netin avulla n. 20-vuotiaana. Meillä ei sukkia neulottu koulussa. Kaikkea muuta tosin...

Vierailija
49/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan 26vee, ei vaan ikinä riitä kärsivällisyys yhtä sukkaa pidemmälle. Puolustuksena olen ammatiltani käsityöläinen, en tekstiilipuolen, mutta kuitenkin käsillä tehtävät jutut on aina olleet helppoja. Ompelukone taas on ihan saatanasta.

Vierailija
50/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20. En osaa. Haluaisin osata, mutta en niin paljon että viitsisin nähdä vaivaa. Inhoan villasukkia ja tennissukat on halpoja ja hyviä. Osaan kuitenkin ommella ja muita mielestäni hyödyllisempiä kädentaitoja.

Vierailija
51/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan, olen 32-vuotias.

Vierailija
52/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Olen 40 v. Koulussa ei käsityöt napannut lainkaan. Opettelin neulomaan ehkä n. 15 v. sitten. Syynä oli oikeastaan se, että kunnolliset villa-asusteet maksavat paljon. Toki hyvät langatkin maksaa, mutta halvemmaksi tulee tehdä itse. Neulominen on minulle hyvin meditatiivista - enpä olisi uskonut yläasteikäisenä.

Vierailija
53/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa kutoa. Puoli vuotta väkersin aikoinaan pannulappua opettajan tuhahtelun ja haukkumisten saattelemana kunnes vaihdoin puutöihin.

Sittemmin olen joskus yrittänyt opetella kutomaan jotain, mutta unohtanut jo kaiken. Ei osannut äitinikään tehdä kantapäitä ilmeisesti, eikä hyviä sukkia tehnyt moni niistäkään joilta olen niitä saanut.

En käytä villasukkia nykyisin, ja niitä on niin ärsyttävä pestäkin, joten en enää oikein kaipaile kyseistä taitoa.

46v

pannulappua virkataan. se onkin ihan eri asia tuo virkkaaminen. omituista väkertämistä. en osaa virkata kuin ketjua

Vierailija
54/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, 35 v.

Vierailija
55/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, olen osannut jo 15 vuotiaasta. Myöskin virkkaan ja ompelen.

N21

Vierailija
56/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa. En muista olenko koskaan tehnyt. Nuorempana neuloin puseroita itselleni. Nyt en ole vuosiin saanut mitään valmiiksi. Kerran yritin sukkia, mutta en osannut kantapäätä (tiedän kyllä, että netistä löytyy ohjeita, mutta ei onnistunut). Ikä50

Mullekin juuri tää kantapää on se kompastuskivi. En oo koskaan saanu sitä onnistumaan, vaikka joskus oon yrittänyt. Hirveän monimutkainen. 😧 Ap

Kantapää ei mielestäni ole niin monimutkainen kuin luulisi. Sukkalankavyötteen toisella puolella on aika selkeät ohjeet, niitä noudattaen mä opettelin sen tekemään. Mitään monimutkaisia kuvioita en osaa tehdä, mutta eriväriset raidatkin piristää kivasti. Ikää 28 v.

ne sukkalankavyötteen ohjeet ovat aivan kummallisia. pitää osata neulekieli ja ovat kummallisia vaikkei osaisikaan.

jos haluaa neuloa villasukat, niin sehän onnistuu. eri asia jos ei halua. mua nimittäin ärsyttää aina kun joku sanoo ettei neulo, koska ei osaa sitä kantapäätä. hohhoo.

marttojen videot u tubessa näytetään silmukka silmukalta ja selitetään samalla.

nyt kun sataa ja valitatte ja pyöritte täällä seuraamassa höpö höpö-keskusteluja, niin samalla voitte

1. iltana varsi

2. iltana kantapää ja kavennukset

3. iltana loput

ja kas, sukka on valmis

Vierailija
57/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, ja vaikka mitä muuta

Mies20v

Vierailija
58/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai! Sukkien kutominen on talven ykkösharrastus. Opettelin jo kansakoulun nelosella (olen 54 v.). Mummo neuvoi kotona. Jos olisi lapsenlapsia, haluaisin opettaa tämän taidon; siitä jäi lämmin muisto. 

Aloitin sukkien teon harrastuksena, kun lapset olivat kovia sukankuluttajia. Nyt teen aikuisille lapsille ja vanhemmilleni, joiden jalkoja aina palelee. 

Sukkalankojen vyötteessä on ohje, jonka avulla muistuttelin taidon uudestaan mieleen. En kyllä ole täysin tyytyväinen tuloksiin, kun jalkapöydän osa on mielestäni yleensä aina liian leveä. Niksejä?!

Vierailija
59/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

N39

Vierailija
60/62 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, olen 26