Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos asun vanhempani omistamassa asunnossa niin miten ilmaisen asian ystävilleni?

Vierailija
11.07.2016 |

Jos ne kysyy että "onkse yksityiseltä vuokrattu (koska oletus on että menen vuokralle)" niin voinko vastata että on omistuskämppä? vai tuleeko tuosta mielikuva että minä omistaisin sen, vaikka se on vanhempani nimissä? ja millä äänensävyllä sanoisin tuon etten vaikuta ylimieliseltä :O

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano, että on vanhempien sijoitusasunto, jossa sinä nyt tällä hetkellä asut.

surkea sijoitus, jos ei saa vuokratuottoja. Tappiolle menee ja rankasti, koska vastikkeet on kuitenkin maksettava eikä mahdollinen arvonnousu kuittaa vastikkeisiin mennyttä rahaa.

He ovat ehkä saaneet omansa takaisin jo 15 vuotta, ja lapsen opintojen jälkeen saavat taas vuosikaudet tuottoa. Ilmaiseksi asuttaminen on yksi tapa tukea lasta opintojen aikana. Lapsi voisi asua toiselta vuokratussa ja vanhemmat maksavat vuokran (lähes kaikilla kavereillani oli näin) - parempihan on se, että asunto on oma ja siitä saa myöhemmin taas tuloja ja vaikka myyntitulot.

Vierailija
62/69 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osa ystävistäsi asuu vuokralla, niin kyllä se voi aiheuttaa kateutta ja juoruilua, kun sinulla ei tule vuokrakuluja. Tämän mahdollisen skenaarion jos haluat välttää, niin kerrot valkoisen valheen. Esim. tämä on vanhempieni omistuksessa, mutta minä maksan yhtiövastikkeen, joka on tämän verran.

Tuohan on hyvä ystävätesti. Jos on niin pikkumaisia ystäviä, että oma asunto aiheuttaa kateutta, niin heistä on hyvä hankkiutua eroon. Kateuden ilmapiirissä ei ole hyvä elää. Kateelliset kaverit voivat aiheuttaa monenlaisia ongelmia. 

Voihan sitä köyhänä opiskelijana huokailla kateellisena, että olisipa itsellä sama tilanne, jäisi enemmän rahaa ruokaan. Ei se silti sitä tarkoita, että ei voisi olla ystävä sen ihmisen kanssa, joka asuu ilmaiseksi vanhempiensa asunnossa.

Sivuhuomiona tähän, että opintotuesta jää itselläni itse asiassa vähemmän rahaa käteen vanhempien asunnossa asuessa kuin mitä jäi aiemmin normivuokraa yksityiselle maksaessa. En tosin asu täysin ilmaiseksi, vaan maksan vuokraa vastikkeen verran, eikä vanhempien omistamassa asunnossa asuva saa asumislisää kuin korkeintaan 80% vuokrasta tms. Vaikka vastike on pienempi kuin edellisestä asunnosta maksamani vuokra, käteen jää silti vähemmän. Kesäisin sitten tietysti voittaa, kun palkka ei riipu siitä kuka asuttamani asunnon omistaa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano, että on vanhempien sijoitusasunto, jossa sinä nyt tällä hetkellä asut.

surkea sijoitus, jos ei saa vuokratuottoja. Tappiolle menee ja rankasti, koska vastikkeet on kuitenkin maksettava eikä mahdollinen arvonnousu kuittaa vastikkeisiin mennyttä rahaa.

Vanhemmat eivät saa vuokratuottoja, mutta ap säästää helposti sen 400€ kuussa vähintään. Joten tilanne plus miinus nolla, perhe hyötyy eikä varat valu perheestä ulos mikä olisi tilanne jos ap asuisi jossain muualla vuokralla.

Vierailija
64/69 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä nähnyt, että vanhempien omistama asunto herättää kateutta ja pahaa verta. Riippuu hirveästi siitä, millaisia kavereita on. Tosin minä asunnon-omistajavanhempana ottaisin lapseltani yhtiövastikkeen verran "vuokraa", jotta hän ei opi olemaan aivan ilmaiseksi, mutta tämä on tietenkin ap:n vanhempien asia.

Vierailija
65/69 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon asuvani yksityisellä vuokralla. Vanhempani omistaa asunnon mutta maksan vuokraa. En ala sen enpää selittelemään.

Vierailija
66/69 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että vanhempani haluavat tukea opiskeluani maksamalla asumiseni.

Vierailija
67/69 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Me asutaan mun miehen äidin omistamassa asunnossa, eikä ole mitään ongelmia sanoa asiaa. Me pidetään tästä kodista hyvää huolta, ollaan tehty remonttia ja arvo senkus vaan nousee. Kaikki osapuolet on tyytyväisiä. Mikäli joku asiaa vaivautuu kysymään niin siinäs kysyy, eipä ole kukaan meitä alkanut karsastamaan ja syrjimään tämän takia. Ehkäpä ollaan sitten kermaperseitä mutta mitäpäs se muille kuuluu. 

Vierailija
68/69 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla AP ole itsekunnioitusta ollenkaan? Jos sä et halua vaikuttaa kermaperseeltä niin sä sanot vanhemmillesi että sä alat maksaa vuokraa tai sä muutat muualle (jossa joudut sitten oikeesti maksamaan vuokraa). Jos tämä ei sinulle käy niin ala totutella "kermaperse" nimitykseen sillä sehän sinä olet. Nyt sä vaan keksit tekosyitä millä välttyä maksamasta vuokraa.

Näin opiskelevien lasten äitinä tämä pisti silmään. Jos meillä olisi lasten opiskelupaikkakunnilla sijoitusasunnot, niin todellakaan lapset eivät vuokraa maksaisi. Mitä järkeä lapsen on velkaanutua opiskeluaikana, jos vanhemmat eivät sitä rahaa tarvitse? Parempi tukea lasta silloin, kun hän apua tarvitsee eikä säästää perintöä vuosikymmenten päähän.

Lapset aloittivat soluasunnoissa ja sitten saivat yksiöt, joiden vuokra on kohtuullinen. Heillä on kavereita, jotka asuvat vanhempien omistamissa asunnoissa. Lapset ei kadehdi heitä, ainoastaan ovat maininneet asiasta. Itse kommentoin, että he ovat osanneet valita vanhempansa paremmin.

Vierailija
69/69 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvitse kommentoida asiaa.

Asuin koko nuoruuteni vanhempieni omistamassa kämpässä.

Kun muutin toiseen kaupunkiin, sain heiltä rahat omistusasunnon ostoon.

Myöhemmin möin tuon kyseisen asunnon ja ostin paremmalta alueelta vähän isomman.

En ole koskaan selitellyt yhtään mitään.

Joskus joku junteista juntein työkaveri voi huokailla, että " voi, miten sulla on ollut varaa ostaa XXX, teit varmaan tosi hyvän löydön...autokin vielä..."

Erittäin harvoin kukaan loppujen lopuksi kyselee, koska en itsekkään leveile rahoilla vaan pidän turpani kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi