Paljonko köyhä äiti saa laittaa rahaa itseensä?
Ostaa siis uusia vaatteita, meikkejä, käydä kampaamossa yms? vai pitääkö kaikki rahat säästää lasten huvituksiin?
Kommentit (38)
Itse olen köyhä äiti, minulla on laitettu tukka, akryylikynnet ja meikkejä ja vaatteita. Tukan laitan itse ja kynnet teen itse, rahoitan tämän tekemällä niitä kotona myös muille. Vaatteet ostan itselleni käytettyinä.
Vierailija kirjoitti:
No laita sitten kun lapset muuttaneet kotoa.
Siihen menee vielä vähintään 10v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako äiti yleensäkään laittaa rahaa itseensä? Ainakin 5v poikani järkyttyi kun kerroin että lähden ostamaan takkia, sä oot äiti et sä tartte.
Mistähän lapsi tuollaista on oppinut... mutta totta kai saa heti kun lasten ja perheen tarpeet on hoidettu.
Luultavasti ajatteli että vaatteen osto loppuu kun kasvu loppuu, oli puhuttu kasvamisesta ja aikuisuudessa. Ei rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen köyhä äiti, minulla on laitettu tukka, akryylikynnet ja meikkejä ja vaatteita. Tukan laitan itse ja kynnet teen itse, rahoitan tämän tekemällä niitä kotona myös muille. Vaatteet ostan itselleni käytettyinä.
Eli varastat verovaroista
Sen verran, että oma pää pysyy kasassa, eli saa itselleen vähän mielihyvää ja itsetunto pysyy kohdillaan. Silloin voi lähteä hakemaan töitä tai opiskelupaikkaakin. Euromäärää en osaa sanoa, se on suhteellista, niinkuin köyhyyskin.
Shoppailu ja kauppakeskuksissa norkoilu nyt on typerää aina, oli sitten köyhä tai rikas. Siinä ei mene haaskuun vain rahaa, vaan myös aikaa ja energiaa, jotka ovat rahaa arvokkaampia asioita.
Suomessa on tabu laittaa rahaa itseensä jos on perhettä ja lapsia, vaikka olisi siihen varaakin.
Mä asun ulkomailla, olen 10 vuotta ollut äiti Suomessa ja sen jälkeen 10 vuotta ulkomailla, pikkulapsiaikaa kummassakin. Suomalaiset naiset panostaa paljon enemmän itseensä kuin muut. Ilmeisesti kuvitellaan että ulkomailla kaikki ovat Kim Kardashianeja. Sen minkä huomaa niin Suomen ulkopuolella naiset ovat paljon säästäväisempiä ja perhe on todellakin kaikki kaikessa. Jos on rikkaampi perhe niin sitten voikin jo ostaa. Suomalaiset äidit tekee samat ostokset kelarahoilla. Suomalaisilla äideillä (kelatuet, sossutuet, huonopalkkaiset) on hiuspidennyksiä, ripsipidennyksiä, värjättyä fledaa, merkkivaatteita ja laukkuja, ei ulkomailla äideillä todellakaan ole jos rahaa on vähän. Ei käydä manikyyrissä eikä pedikyyrissä eikä tyttöjen illoissa. Naiset pitää huolen itsestään muuten, kun rahaa ei ole paljon niin keinot on monet miten pysyy kuosissa. suomalainen nainen osaa vaan ostaa ja pistää rahaa haisemaan. Lapsetkin pitää Suomessa jatkuvasti saada hoitoon jotta äidillä on omaa aikaa.
Olen varmaan sitten ihan liian köyhä äiti, kun ei ole tullut mieleenkään laittaa ripsienpidennyksiä ja akryylikynsiä. Ne on kyllä silikonien ohella viimeiset tarvelistassa. Listalta jää paljon tähdellisiäkin asioita pois, saati sitten tuollaiset huuhaat.
Lapselle pitää ostaa kaikki välttämätön. Sitten vielä hiukan rahaa huvituksiin. Jos jotain jää jäljelle, sen voi käyttää itseensä. Me ollaan melko köyhiä, mutta kyllä mulla on rahaa ostella itselleni tarvittaessa vaatteita, meikkejä, kampaaja, hieroja... Tosin käyn kampaajalla vain pari kertaa vuodessa leikkauttamassa latvat, ja suurimman osan aikaa olen meikittä, joten meikkejäkään ei paljoa kulu. Vaatteita mulla on maltillisesti enkä haluakaan mitään pursuavaa vaatekaappia. Hierojalla käyn nykyään säännöllisesti, että selkä pysyy kunnossa ja jaksaa lasten kanssa ahertaa.
Alle 30v. äidit tosiaan enenevässä määrin satsaa ulkonäköönsä; on ripsienpidennykset, tekokynnet ja kampaaja-/kosmetologikäyntejä. Ovat tähän varmasti niin tottuneita, että eivät osaa ajatella, että ne edes ovat mitään ylellisyyttä. Jos on rikas, niin mikäs siinä, mukavaahan tuollainen laittautuminen on. Mutta jos nämä "ylellisyydet" muuttuu itsestäänselvyyksiksi ja ne pitää ensisijaisesti saada lapsiin satsaamisen kustannuksella, niin metsään menee.
Tunnen äidin, joka aina valittaa, että rahat on loppu ja lastenvaatteetkin pitää ostaa kirpparilta... samaan aikaan hän käy kuukausittain huippukampaamossa värjäämässä ja laitattamassa pitkiä hiuksiaan. No, itse en toimisi näin, vaan lapset ensin, oma tukka vaikka luomuna ponnarille mieluummin.
Ketä ne täälläkin puhutut ulkomaalaiset äidit on jotka laittautuu enemmän mitä suomalaiset. Yhtäkkiä suomalaiset äidit onkin laittautuneempia.
Vierailija kirjoitti:
Alle 30v. äidit tosiaan enenevässä määrin satsaa ulkonäköönsä; on ripsienpidennykset, tekokynnet ja kampaaja-/kosmetologikäyntejä. Ovat tähän varmasti niin tottuneita, että eivät osaa ajatella, että ne edes ovat mitään ylellisyyttä. Jos on rikas, niin mikäs siinä, mukavaahan tuollainen laittautuminen on. Mutta jos nämä "ylellisyydet" muuttuu itsestäänselvyyksiksi ja ne pitää ensisijaisesti saada lapsiin satsaamisen kustannuksella, niin metsään menee.
Tunnen äidin, joka aina valittaa, että rahat on loppu ja lastenvaatteetkin pitää ostaa kirpparilta... samaan aikaan hän käy kuukausittain huippukampaamossa värjäämässä ja laitattamassa pitkiä hiuksiaan. No, itse en toimisi näin, vaan lapset ensin, oma tukka vaikka luomuna ponnarille mieluummin.
Kyllä minä vaikka köyhä olenkin käyn kampaamossa värjäyttämässä hiukseni koska pienten lasten äitinä ei ole kivaa kun on harmaat hiukset.
Itse olen ns panostanut itseeni mieluisan urheiluharrastuksen muodossa. Vaikka rahat ovat yhden vanhemman perheessä (ei vielä työelämässä) jatkuvasti tiukilla ja kaikki menee mitä tulee muuten pihistä elämästä huolimatta.
Tämä kyseinen urheiluharrastukseni ei ole kaikkein kalleimmasta päästä, mutta köyhälle se tuntuu silti tyyriiltä, koska siihen kuuluu kaikkien varusteiden hankkiminen itse. Kuitenkin se tuo minulle niin paljon hyvinvointia ja hyvää mieltä, että olen ehdottomasti halunnut siihen panostaa, pakollisten menojen jälkeen.
Lapsi on vielä niin pieni, ettei hänen harrastuksiinsa kulu suuria summia. Toivon että taloustilanteeni olisi tulevaisuuden parempi, jotta voisin panostaa kummankin harrastuksiin sitten, kun hän joskus niitä alkaa toivomaan. Jos tilanteemme on edelleen tiukka, panostaisin senkin rahan todennäköisesti lapsen harrastusmahdollisuuksiin ja valitsisin itse halvemmat urheilut (harmittelisin toki ihanan lajin lopettamista itseni osalta :D).
Vierailija kirjoitti:
Hmm... no miksiköhän olet köyhä äiti?!
Vierailija kirjoitti:
Lapselle pitää ostaa kaikki välttämätön. Sitten vielä hiukan rahaa huvituksiin. Jos jotain jää jäljelle, sen voi käyttää itseensä. Me ollaan melko köyhiä, mutta kyllä mulla on rahaa ostella itselleni tarvittaessa vaatteita, meikkejä, kampaaja, hieroja... Tosin käyn kampaajalla vain pari kertaa vuodessa leikkauttamassa latvat, ja suurimman osan aikaa olen meikittä, joten meikkejäkään ei paljoa kulu. Vaatteita mulla on maltillisesti enkä haluakaan mitään pursuavaa vaatekaappia. Hierojalla käyn nykyään säännöllisesti, että selkä pysyy kunnossa ja jaksaa lasten kanssa ahertaa.
Ei olisi kannattanut tehdä lapsia, jos pesämunan säästämisen sijaan pitää törsätä ulkonäköön..
Ainakin lapsen synttärit on aina tärkeät.
Köyhä äiti voi ja saa laittaa omiin huvituksiinsa niin paljon rahaa kuin sitä jää yli. Toki ensin pitää huomioida normaalin arjen kulut ja kohtuulliset lapsen menot. Ei lapsen arki normaalisitkaan ole yhtä sirkushuvia. Köyhä nyt vaan joutuu tinkimään säännöllisistä tekoräpyttimien ja -kynsien huolloista.