Miten järjestäisitte vauvan tapaamiset?
Ero ollut raskausaikana. Lapsi 7kk, mies nähnyt lasta n. 5 kertaa. Ei aio tulla luokseni katsomaan lasta. En myöskään mene ihan periaatteesta hänen luokseen, koska heittäytyy hankalaksi ja miehen kodin tavarat dyykata roskiksesta. Kahvilaan emme myöskään voi mennä tai mihinkään muuallekin, koska välit niin tulehtuneet. Mies ehdottaa joka toinen vkl lapsen oloa hänen luonaan. En uskalla päästää "isälle", koska a) isä ja lapsi eivät tunne ja b) miehen kaikki tavarat on dyykata roskiksesta eli epähygieeninen ympäristö.
Mies on minua kohtaan riitainen ja ei suostu kompromisseihin. Mikä neuvoksi?
Ann
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi. Ei kauheesti näinä päivinä kannata dyykata roskalavoja ellei sitten tieten tahtoen halua asuntoonsa/koko kerrostaloon seinäluteita.
Miehellä ollut myös kuulemma satiaisia, hänen siskonsa kertonut. :(
Ap
Kerro nämä asiat oikeusaputoimiston avustajallesi ennen oikeudenkäyntiä. Vaadi yksinhuoltajuus ehdottomasti. Silloin mies ei voi viedä lasta ulkomaille tietämättäsi. Voi sinua kun otit yhteyttä häneen. Olisi vain pitänyt lapsen ja monelta olisit säästynyt. Saattaa olla kysymys siitä, että hän kokee esim. oleskelulupansa olevan vahvempi kun hänellä on tapaamisoikeus lapseen. Eli pelaamista oman edun takia. Muutoin olisi halukas tapaamaan lasta sinun luonasi tai jossain sukulaisellasi jos lapsesta olisi kysymys.
Nyt pyydä omilta sukulaisiltasi apua ja tilaa se aika sinne oikeusaputoimistoon, Siitä homma alkaa. Ja ehdottomasti vaadi yksinhuoltajuus. Lakimies osaa laittaa syyt hakemukseen: miehen välinpitämättömyys lapseen, juopottelu, likaisuus kodissa (satiaiset!!) ym.
Oletko se sama, joka on kirjoittanut samantyylisiä aloituksia jo useamman? Lapsen isä on virolainen ja tapaa lasta vain, kun äitinsä on Suomessa käymässä, lapsen isä haluaa käräjille jne?
En lukenut kuin aloituksen, mutta tämä on ainakin kolmas samantyylinen lyhyen ajan sisään, jonka luen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehestä huolimatta sinun kannattaa ottaa yhteyttä lastenvalvojaan. Soita jo huomenna. Saat sieltä ammattineuvot miten asia etenee. Ajan annat miehelle tiedoksi, hänen oma asia tuleeko vai ei. Mutta tärkeintä on että sinä toimit kokoajan oikein.
Ja unohda nämä kommentit että pitäisi katkaista lapsen kaikkiyhteydet isäänsä.
Huonokin isä on tärkeä, kuin ei isää ollenkaan.
T. Juopon tytärMutta lastenvalvoja itse soitti minulle ja sanoi, että isä ei aio tulla enää sinne ja jatkaa asian käsittelyä oikeudessa. Olen yrittänyt kysyä lastenvalvojan suosituksia esim. tapaamisiin niin ei osaa kommentoida?
Ap
Jos näin on, niin sitten lopetat tapaamiset ja annat lapsen kasvaa ilman biologista isäänsä.
Ja tuohon lainaamaasi viestiin, peukutin ensin ylös, mutta olisi tehnyt mieli vaihtaa alapeukkuun, koska todellakin on parempi olla ilman isää, kuin surkean isän kanssa, varsinkin, jos isäsuhdetta ei ole ehditty edes muodostaa.
Tapaamisia ei ole ollut toukokuun jälkeen. Isä estänyt kaikkialla minut. Sain kesäkuun lopulla hänen asianajajansa sovintoehdotuksen ja mikäli en siihen vastaa määräaikaan mennessä niin isä vie asian käräjäoikeuden käsittelyyn. Mua itkettää ja masentaa.
Voiko isä tosiaan saada yhteishuoltajuuden ja luonapidon joka toinen viikonloppu, kun ei edes ole ollut mukana lapsen elämässä? :(Ap
Tilaa kiireinen aika oikeusaputoimistoon ja sano että olisi tällainen asia että olisiko joku lakimies joka on perehtynyt näihin asioihin. Hänelle sitten tilaat ajan. Tarvitset ehdottomasti topakan avustajan mukaasi tähän prosessiin. Älä huoli maksuista koska valtio maksaa, jos sinulla ei ole riittävästi tuloja. Joka kunnassa on oikeusaputoimisto. Jos siellä ei ole aikoja antavat he osoituksen yksityiselle asianajajalle jolloin voit mennä osoituksen kanssa kenelle vain asianajajalle haluat ja valtio maksaa samalla tavalla sinun avustamisesi.
Nyt älä anna periksi. Lapsi on aivan liian pieni ollakseen tunetemattoman ihmisen kanssa joka ei osaa lapsia edes hoitaa. Sinulle tai lapselle ei ole mitään hyötyä että lapsi on yhteydessä tällaiseen isään. Eli jos oikeus antaa tapaamisoikeuden niin tapaamiset on tehtävä valvotusti joissa tiloissa on siis kunnnan sosiaalitoimiston edustaja ja kenties myös sinä. Ainakin siinä lähellä.
Käsitinkö oikein että kysymys on ulkomaalaisesta. Uskallatko todella antaa lasta tällaiselle melkein ventovieraalle, hehän ovat karanneet lasten kanssa ulkomaille, tapauksia on.
Oikeudessa ei ole merkitystä sillä mikä on isän ja äidin suhde vaan sillä mikä on lapsen edun mukaista. Lähtökohtana tähän on että lapsi on yhteydessä molempiin biologisiin vanhempiinsa jos tämä on mahdollista. Sillä ei ole mitään merkitystä oikeuden silmissä onko toinen vanhempi jotenkin 'tuntematon'.
Kyse ei ole siitä mitä äiti haluaa vaan edelleenkin lapsen oikeudesta. Viimeisimpien tietojeni mukaan jotka sosiaalitoimen psykologi on kertonut niin lapsen kehityksen kannalta on erittäin tärkeää olla yhteydessä molempiin vanhempiinsa. Eli se siitä hyöty näkökulmasta.
Mistä tiedät ettei isä osaa lasta hoitaa, jos hän kerran on 'tuntematon'. Lasten kaapauksista ym. voidaan oikeudessa esittää epäily ja näin olle toinen vanhempi voi estää passin myöntämisen lapselle tai viranomainen voi ottaa lapsen passin haltuunsa. En ymmärrä miten isän tapaamishalukkuus saadaan automaattisesti käännettyä siihen että hän kaappaisi lapsen. Mahdollista, mutta aika epätodennäköistä näin vauvapalstan keskustelun perusteella kuullusta.
Sen siitä saa kun mokkamunan kans lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne käräjät ole sitten aiheelliset kun kumpikaan ei jousta tuumaakaan. Aika naurettavaa ettei edes vaunuja voi tunnin kahden reissulle antaa.
Olen joustanut aivan tarpeeksi ja joudun siitä vielä käräjäoikeuteen. Jokaisessa säkissä on pohja ja tämän käräjäjupakan myötä minun säkkini pohja tuli vastaan. Ei kukaan jaksa määräänsä enempää. Jos haluaa olla niin kovasti isä niin miksi ei sitten ole osallistunut tähän päiväänkään mennessä?
Ap
Ei hän haluakaan, vaan haluaa olla vaikea sinulle. Tai joku sukulainen on käskenyt olla yhteydessä lapseen, vaikkei miehellä itsellään ole sellaisia intressejä (esim. miehen äiti). Parasta, jos mies nyt lähtisi teidän elämästänne kokonaan. Hanki todisteita siivottomasta kodista ja juomisesta, niin tulet saamaan täyden huoltajuuden. Valitettavasti teit sen virheen, että vaadit miestä tunnustamaan isyyden.
Ei tuon ikäistä voi viedä viikonlopuksi isälle vaikka olisi kunnon isä. Monet vielä imettää mikä on lapsen parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että mies voi saada muutaman tunnin tapaamisoikeuden tai valvotut tapaamiset.
Miehen huonekalujen hankintapaikka ei ole mikään peruste sille, ettei hän voisi ottaa vauvaa kotiinsa. Anna lapsesi hankkia vastustuskykyä niin kuin se luonnollisesti pitää hankkia niin ei sairastu siitä, että koskee pöytää, joka on ollut ulkotiloissa. Viltti mukaan ja pihalle ja tenava ottamaan kosketusta luontoon.
Mietin onko minulla riittävät perusteet saada yksinhuoltajuus ja tuetut/valvotut tapaamiset? Olet tavallaan oikeassa, että huonekalujen alkuperä ei vaikuta mut en mä halua lastani ihmisen kotiin, jossa lapsi joutuu olemaan paskasilla sohvilla ym.
Oon ihan hajalla tästä ja en todellakaan tiedä miten mä noi tapaamiset voisin järjestää. Miten 7kk lapsi voi viettää isän kanssa aikaa ilman mua ku vierastaa ihmisiäkin, joita ei oo pariin päivään nähnyt? Itkettää, kun mietin.
Ap
öö ootko sä käynyt siel kämpässä? ku tiedät sohvan paskaseksi?! ei se sitä oo välttämättä vaikkakin olisi dyykattu... nyk ihmiset heittää ihan kelpo kamaa pois...
missä isä on tähän asti nähnyt lastaan?
Ei kun muuten vaan huutelen olettamuksia täällä vauva.fi:ssä totena. Tottakai olen käynyt, tyhmä kysymys.
Ap
onko sanonut että on dyykannut roskiksesta sen?
ettei ole saanut lahjoituksena joltain tutuntulta?
Ei kun itse kertonut dyykanneensa ja osan vaatteista myös..
Ap
Käräjäoikeudesta luultavasti tulee isälle tapaamiset joka toinen viikonloppu, mutta sitä edeltää siirtymäaika, jossa tapaamisten kestoa lisätään pikku hiljaa, ja mahdollisesti alkuun lyhyemmät tapaamiset tiheämmin. Ja se varmaan olisi sinustakin järkevää, ap? Jos isä ei sinällään ole sinusta kykenemätön huolehtimaan lapsesta, vaan kyse on siitä, että eivät ole viettäneet aikaa yhdessä?
Oletteko muuten sopineet lapsen elatuksesta jo? Maksaako isä elatusapua?
Vierailija kirjoitti:
Käräjäoikeudesta luultavasti tulee isälle tapaamiset joka toinen viikonloppu, mutta sitä edeltää siirtymäaika, jossa tapaamisten kestoa lisätään pikku hiljaa, ja mahdollisesti alkuun lyhyemmät tapaamiset tiheämmin. Ja se varmaan olisi sinustakin järkevää, ap? Jos isä ei sinällään ole sinusta kykenemätön huolehtimaan lapsesta, vaan kyse on siitä, että eivät ole viettäneet aikaa yhdessä?
Vaadi valvotut tapaamiset esim. juuri jossakin turva- tai ensikodin tiloissa. Jos asut varsinkin isossa kaupungissa, siellä on varmasti tilat sitä varten ja todellakin useampia lastenvalvojia jos yksi on lomalla. Aina on näissä asioissa tuuraaja paikalla. Tässä vaiheessa jos alistut niin kärsit koko elämän. Ajatele lapsen parasta. Onko kysymyksessä virolainen vai joku muunmaalainen? Jos sillä nyt on väliä. Virolaiset eivät varmaan kaappaa niin helposti lapsia, en ole kuullut ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadi valvotut tapaamiset esim. juuri jossakin turva- tai ensikodin tiloissa. Jos asut varsinkin isossa kaupungissa, siellä on varmasti tilat sitä varten ja todellakin useampia lastenvalvojia jos yksi on lomalla. Aina on näissä asioissa tuuraaja paikalla. Tässä vaiheessa jos alistut niin kärsit koko elämän. Ajatele lapsen parasta. Onko kysymyksessä virolainen vai joku muunmaalainen? Jos sillä nyt on väliä. Virolaiset eivät varmaan kaappaa niin helposti lapsia, en ole kuullut ainakaan.
Selittäkääs nyt tyhmälle se konkreettinen paha mitä voi tapahtua jos isä alkaa tapaamaan lastaan vaikka joka viikonloppu parin tunnin ajan ja sitten isompana vauva ajan jälkeen vaikka joka toinen viikonloppu niin että lapsi on viikonlopun yli yökylässä? Eikä sitten mitään oletuksia sieppauksista tai muusta jos ei ole mustaa valkoisella todisteita. Miten äiti tässä alistuu tai antaa periksi? Miksi tapaamisen täytyy olla valvottu jos isä ei ole hullu, juoppo tai väkivaltainen? Tapaamisia voi järjestää ensi- ja turvakodeissa ilman valvontaakin jos äiti haluaa ensin olosuhdeselvityksen isän asuinoloista. Olettamusten perusteella ei oikeus juttuja voiteta vaan täytyy olla mustaa valkoisella todisteita asioista.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tekevät olosuhdeselvityksen ennen sitä. Sovimme elatuksesta, mutta miehen mielestä se on liian iso vaikka allekirjoittikin sen. Tähän mennessä ei ole elatusta lapselle tullut.
Ap
En mä antaisi periksi vaan lähtisin myös taistelemaan lapseni puolesta.
Mikä helv. .. näitä turhake isiä vaivaa että raskausaikana ei kiinnosta eikä lapsen syntymä kiinnosta mutta yhtäkkiä pitää saada huoltajuus ja olla mahdollisimman ilkeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että mies voi saada muutaman tunnin tapaamisoikeuden tai valvotut tapaamiset.
Miehen huonekalujen hankintapaikka ei ole mikään peruste sille, ettei hän voisi ottaa vauvaa kotiinsa. Anna lapsesi hankkia vastustuskykyä niin kuin se luonnollisesti pitää hankkia niin ei sairastu siitä, että koskee pöytää, joka on ollut ulkotiloissa. Viltti mukaan ja pihalle ja tenava ottamaan kosketusta luontoon.
Mietin onko minulla riittävät perusteet saada yksinhuoltajuus ja tuetut/valvotut tapaamiset? Olet tavallaan oikeassa, että huonekalujen alkuperä ei vaikuta mut en mä halua lastani ihmisen kotiin, jossa lapsi joutuu olemaan paskasilla sohvilla ym.
Oon ihan hajalla tästä ja en todellakaan tiedä miten mä noi tapaamiset voisin järjestää. Miten 7kk lapsi voi viettää isän kanssa aikaa ilman mua ku vierastaa ihmisiäkin, joita ei oo pariin päivään nähnyt? Itkettää, kun mietin.
Ap
öö ootko sä käynyt siel kämpässä? ku tiedät sohvan paskaseksi?! ei se sitä oo välttämättä vaikkakin olisi dyykattu... nyk ihmiset heittää ihan kelpo kamaa pois...
Jos "kelpo kamaa" on heitetty pois niin kannattaa kysyä MIKSI SE ON HEITETTY POIS?! Ludeasunto? Jos haluaa tukea kierrätystä ja second handia niin kannattaa ostaa kierrätyskeskuksesta. Helsingissä kierrätyskeskuksissa kiertää ludekoirat tarkistamassa myyntiin tulevat tavarat. Nykyään on typerää roskalavoilta ja roskiksista dyykaaminen kun seinälude ongelma on räjähtänyt käsiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos "kelpo kamaa" on heitetty pois niin kannattaa kysyä MIKSI SE ON HEITETTY POIS?! Ludeasunto? Jos haluaa tukea kierrätystä ja second handia niin kannattaa ostaa kierrätyskeskuksesta. Helsingissä kierrätyskeskuksissa kiertää ludekoirat tarkistamassa myyntiin tulevat tavarat. Nykyään on typerää roskalavoilta ja roskiksista dyykaaminen kun seinälude ongelma on räjähtänyt käsiin!
Samoilla linjoilla ollaan. Kyllähän sekin kertoo jotain, jos miehellä on ollut joskus satiaisia. Tälläisiin asioihin vetoaminen oikeudessa ei kai vain oikeastaan toimi. On ihan sama mitä hänellä on ollut menneisyydessä, jos nyt ei ole niitä elukoita.
Ap
Eikös satiaiset ole lähinnä sukupuolitautia vastaava juttu. Ei liity huonekaluihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös satiaiset ole lähinnä sukupuolitautia vastaava juttu. Ei liity huonekaluihin.
Kyllä, mutta kertoo varmaan jotain isän hygieniasta ;)
Ap
Miksi kerroit kenellekään kuka lapsen isä on? Olisit sanonut ettet tiedä, kun olit niin monen kanssa. Niin mä olisin tehnyt. Enkä puhuisi kellekään mitään kuka edes saattaisi olla lapsen isä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerroit kenellekään kuka lapsen isä on? Olisit sanonut ettet tiedä, kun olit niin monen kanssa. Niin mä olisin tehnyt. Enkä puhuisi kellekään mitään kuka edes saattaisi olla lapsen isä.
Neuvolassa tiedettiin jo alkuraskaudesta alkaen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa tiedettiin jo alkuraskaudesta alkaen.
Ap
No miksi kerroit neuvolassa? Jos et itsekään kunnolla edes tuntenut koko ihmistä. Neuvolassakin saa valehdella, mä olisin todennut että yhtään en tiedä kuka isä on eikä mun olisi mikään pakko sitä heille selvittää.
Tilaa kiireinen aika oikeusaputoimistoon ja sano että olisi tällainen asia että olisiko joku lakimies joka on perehtynyt näihin asioihin. Hänelle sitten tilaat ajan. Tarvitset ehdottomasti topakan avustajan mukaasi tähän prosessiin. Älä huoli maksuista koska valtio maksaa, jos sinulla ei ole riittävästi tuloja. Joka kunnassa on oikeusaputoimisto. Jos siellä ei ole aikoja antavat he osoituksen yksityiselle asianajajalle jolloin voit mennä osoituksen kanssa kenelle vain asianajajalle haluat ja valtio maksaa samalla tavalla sinun avustamisesi.
Nyt älä anna periksi. Lapsi on aivan liian pieni ollakseen tunetemattoman ihmisen kanssa joka ei osaa lapsia edes hoitaa. Sinulle tai lapselle ei ole mitään hyötyä että lapsi on yhteydessä tällaiseen isään. Eli jos oikeus antaa tapaamisoikeuden niin tapaamiset on tehtävä valvotusti joissa tiloissa on siis kunnnan sosiaalitoimiston edustaja ja kenties myös sinä. Ainakin siinä lähellä.
Käsitinkö oikein että kysymys on ulkomaalaisesta. Uskallatko todella antaa lasta tällaiselle melkein ventovieraalle, hehän ovat karanneet lasten kanssa ulkomaille, tapauksia on.