Miten järjestäisitte vauvan tapaamiset?
Ero ollut raskausaikana. Lapsi 7kk, mies nähnyt lasta n. 5 kertaa. Ei aio tulla luokseni katsomaan lasta. En myöskään mene ihan periaatteesta hänen luokseen, koska heittäytyy hankalaksi ja miehen kodin tavarat dyykata roskiksesta. Kahvilaan emme myöskään voi mennä tai mihinkään muuallekin, koska välit niin tulehtuneet. Mies ehdottaa joka toinen vkl lapsen oloa hänen luonaan. En uskalla päästää "isälle", koska a) isä ja lapsi eivät tunne ja b) miehen kaikki tavarat on dyykata roskiksesta eli epähygieeninen ympäristö.
Mies on minua kohtaan riitainen ja ei suostu kompromisseihin. Mikä neuvoksi?
Ann
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne käräjät ole sitten aiheelliset kun kumpikaan ei jousta tuumaakaan. Aika naurettavaa ettei edes vaunuja voi tunnin kahden reissulle antaa.
Olen joustanut aivan tarpeeksi ja joudun siitä vielä käräjäoikeuteen. Jokaisessa säkissä on pohja ja tämän käräjäjupakan myötä minun säkkini pohja tuli vastaan. Ei kukaan jaksa määräänsä enempää. Jos haluaa olla niin kovasti isä niin miksi ei sitten ole osallistunut tähän päiväänkään mennessä?
Ap
Ilmeisen hankala osallistua jos ette kykene olemaan edes samassa tilassa.
En järjestäisi tapaamisia ollenkaan
Keräät nyt dokumentteja juomisesta
Jos homma ei toimi lastenvalvojan kautta niin ainoa keino on mennä oikeuteen. Oikeudessa voit vaatia miehelle olosuhdeselvitystä ja kertoa että olet huolestunut isän kotioloista ja hygieniasta. Olosuhdeselvityksellä sossu selvittää onko isän koti sellainen että siellä voi pieni lapsi käydä. Eli onko puhdasta ja sellaista että pienen lapsen voi sinne tuosa ja onko isä kykenevä lasta hoitamaan. Noin pieni lapsi kun on kyseessä niin en usko että yökylään tarvitsee lasta päästää, (esim. monet imettääkin vielä vuoden ikään saakka), mutta säännölliset tapaamiset kannattaa pitää niin että lapsi tuntee isänsä ja voi sitten myöhemmin turvallisin mielin jäädä yökylään kun sen aika on.
Olosuhde selvityksissä yleensä kestää joten voit ehdottaa oikeudelle että isä saisi siihen asti tavata lastaan vaikka MLL:n tai ensi- ja turvakotien tiloissa.
Lähtökohta näihin tilanteisiin on että on lapsen edun mukaista tavata isäänsä ja että lapsen isä on osa lapsen elämää. Eli sinuna en lähtisi hakemaan mitään yksinhuoltajuutta jos isä ei ole alkoholisti, mielenterveysongelmainen tai väkivaltaltainen. Koska lähtökohtaisesti lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa, eli myös isään vaikka et itse tulisikaan isän kanssa toimeen.
Oikeuteen meno ei välttämättä tarkoita suoraan käräjille menoa vaan oikeudessa on tarjolla myös sovitteluvaihtoehto jossa tuomarin avustuksella tehdään sopimus riita-asiaan. Ota yhteyttä oman kuntasi oikeusapuun ja hae itsellesi oikeusavustaja joka kyllä valaisee että mitä näissä tilanteissa laki sanoo ja kertoo millaisia vaihtoehtoja sinulla on edetä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan parasta, että annat asian mennä käräjille. Hanki oma asianajaja ja vaadi yksinhuoltoa ja valvottuja tapaamisia. Käräjäoikeus sitten aikanaan pyytää sosiaalitoimelta olosuhdeselvitystä molemmista vanhemmista, eli silloin tehdään kotikäyntiä ym. ja sossun antaa suosituksensa asiassa. Yleensä käräjäoikeus mukautuu sossun mielipiteeseen. Käsittely käräjillä voi viedä vuodenkin, eli voitat aikaakin siinä.
Okei. Annan asian mennä siis käräjille. Mies on kuitenkin sanonut, että haluaa lapsen asuvan minun luonani eli tuleeki silloin myös olosuhdeselvitys? Minkälainen se on? Niin ja kuinka kauan menee asian vireille laittamista siihen, että pääsemme itse käsittelyyn?
Ap
Tulee olosuhdeselvitys, mutta se koskee sitten vain tapaamisoikeutta,jos muusta pääsette sopimukseen. Laajassa selvityksessä kumpaakin vanhempaa tavataan useita kertoja ja molempien luo kotikäynti. Oikeudessa on ensin alkukäsittely,jossa oikeus luultavasti antaa tapaamisista väliaikaismääräyksen ja pyytää olosuhdeselvitystä. Näissä on pitkät jonot sossussa paikkakunnasta riippuen,puoli vuotta on varmaan aika tyypillinen aika. Sitten varsinainen käsittely ja oikeudesta päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että mies voi saada muutaman tunnin tapaamisoikeuden tai valvotut tapaamiset.
Miehen huonekalujen hankintapaikka ei ole mikään peruste sille, ettei hän voisi ottaa vauvaa kotiinsa. Anna lapsesi hankkia vastustuskykyä niin kuin se luonnollisesti pitää hankkia niin ei sairastu siitä, että koskee pöytää, joka on ollut ulkotiloissa. Viltti mukaan ja pihalle ja tenava ottamaan kosketusta luontoon.
Mietin onko minulla riittävät perusteet saada yksinhuoltajuus ja tuetut/valvotut tapaamiset? Olet tavallaan oikeassa, että huonekalujen alkuperä ei vaikuta mut en mä halua lastani ihmisen kotiin, jossa lapsi joutuu olemaan paskasilla sohvilla ym.
Oon ihan hajalla tästä ja en todellakaan tiedä miten mä noi tapaamiset voisin järjestää. Miten 7kk lapsi voi viettää isän kanssa aikaa ilman mua ku vierastaa ihmisiäkin, joita ei oo pariin päivään nähnyt? Itkettää, kun mietin.
Ap
Lastasi? Lapsi on myös miehen! Isällä on oikeus lapseensa ja lapsella isäänsä huonekalujen alkuperästä riippumatta. Isällä on oikeus viedä lapsi kotiinsa.
Ei ole. Lapsella on ne oikeudet, ei isällä tai äidillä. Oikeusaputoimistossa voidaan neuvoa sinua eteenpäin. Olosuhdeselvitys olisi hyvä suorittaa, jos asunnon kunto epäilyttää.
Eli lapsi ei ole myöskään Ap:n? Silloinhan juttu on selvä: lapsi menee isälleen hoitoon, koska kyse on lapsen oikeudesta isäänsä.
Eli lapsella ei ole oikeutta äitiinsä?
Vierailija kirjoitti:
No oikeushan varmaan määrää ne nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oikeushan varmaan määrää ne nyt.
Muhos määrää mutta isä huolehtikoot ihan itse
Ei vauvaa voi retuutella paikasta toiseen vaikka olis kunnollinenkin isä.
Hanki yksinhuoltajuus jos mies vaikka juoponsutki ja koti epäsiisti.
Oikeus arvioi lapsen edun. Ja lähtökohtaisesti on lapsen edun mukaista ha kehityksen kannalta keskeistä että hänellä on terve suhde molempiin vanhempiinsa.
Näissä tilanteissa kannattaisi olla aikuinen ja yrittää olla riitelemättä toisen vanhemman kanssa vaikka ei tulisikaan toimeen. Kyse on nyt lapsesta ja vanhempien riitely ei ole lapsen edun mukaista. Se on ihan sama onko isä äidille läheinen vai ei, mutta kun isyys on tunnustettu niin lapsella on ihan yhtäläinen oikeus isäänsä kuin äitiinsäkin. Älkää käyttäkö lasta pelinappulana riidoissanne.
Miettikää joskus niin päin asiaa, että entä jos lapsi olisikin isällä, eikä isä antaisi äidin tavata lastaan? Miltä tuntuisi? Ei kovin hyvältä. Täälläkin palstalla jauhetaan tasa-arvosta ja siitä että miesten pitäisi lapsiaan hoitaa että äiti saisi 'omaa aikaa', mutta perkule kun mennään huoltajuusasioihin niin miehistä tehdään hirviöitä, joille ei muka lapsia voi antaa edes pariksi tunniksi viikossa hoitoon.
Ap, miksi halusit isän tunnustavan lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että mies voi saada muutaman tunnin tapaamisoikeuden tai valvotut tapaamiset.
Miehen huonekalujen hankintapaikka ei ole mikään peruste sille, ettei hän voisi ottaa vauvaa kotiinsa. Anna lapsesi hankkia vastustuskykyä niin kuin se luonnollisesti pitää hankkia niin ei sairastu siitä, että koskee pöytää, joka on ollut ulkotiloissa. Viltti mukaan ja pihalle ja tenava ottamaan kosketusta luontoon.
Mietin onko minulla riittävät perusteet saada yksinhuoltajuus ja tuetut/valvotut tapaamiset? Olet tavallaan oikeassa, että huonekalujen alkuperä ei vaikuta mut en mä halua lastani ihmisen kotiin, jossa lapsi joutuu olemaan paskasilla sohvilla ym.
Oon ihan hajalla tästä ja en todellakaan tiedä miten mä noi tapaamiset voisin järjestää. Miten 7kk lapsi voi viettää isän kanssa aikaa ilman mua ku vierastaa ihmisiäkin, joita ei oo pariin päivään nähnyt? Itkettää, kun mietin.
Ap
öö ootko sä käynyt siel kämpässä? ku tiedät sohvan paskaseksi?! ei se sitä oo välttämättä vaikkakin olisi dyykattu... nyk ihmiset heittää ihan kelpo kamaa pois...
missä isä on tähän asti nähnyt lastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lastasi? Lapsi on myös miehen! Isällä on oikeus lapseensa ja lapsella isäänsä huonekalujen alkuperästä riippumatta. Isällä on oikeus viedä lapsi kotiinsa.
Ei ole. Lapsella on ne oikeudet, ei isällä tai äidillä. Oikeusaputoimistossa voidaan neuvoa sinua eteenpäin. Olosuhdeselvitys olisi hyvä suorittaa, jos asunnon kunto epäilyttää.
Eli lapsi ei ole myöskään Ap:n? Silloinhan juttu on selvä: lapsi menee isälleen hoitoon, koska kyse on lapsen oikeudesta isäänsä.
Eli lapsella ei ole oikeutta äitiinsä?
Lapsihan asuu äitinsä kanssa v*tun daiju. Lapsella on oikeus myös isäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne käräjät ole sitten aiheelliset kun kumpikaan ei jousta tuumaakaan. Aika naurettavaa ettei edes vaunuja voi tunnin kahden reissulle antaa.
Olen joustanut aivan tarpeeksi ja joudun siitä vielä käräjäoikeuteen. Jokaisessa säkissä on pohja ja tämän käräjäjupakan myötä minun säkkini pohja tuli vastaan. Ei kukaan jaksa määräänsä enempää. Jos haluaa olla niin kovasti isä niin miksi ei sitten ole osallistunut tähän päiväänkään mennessä?
Ap
Jos on tajunnut toimineensa väärin ja haluaa korjata suhteensa lapseen? Eikö tälle pidä suoda siihen mahdollisuus lapsen vuoksi?
Kamalaa puhetta lapsen isästä ketjussa kaiken kaikkiaan. Mieheen viitataan mm. pelkkänä siittäjänä. Ei ihmekään, että meitä naispuolisia palstalaisia syytetään joka käänteessä miesvihaajiksi, kun joidenkin asenne on tuollainen. Sentään muutama fiksukin kommentti mukana, joissa on ihan aidosti ajateltu lapsen parasta, eli oikeutta molempiin vanhempiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
öö ootko sä käynyt siel kämpässä? ku tiedät sohvan paskaseksi?! ei se sitä oo välttämättä vaikkakin olisi dyykattu... nyk ihmiset heittää ihan kelpo kamaa pois...
Ei kun muuten vaan huutelen olettamuksia täällä vauva.fi:ssä totena. Tottakai olen käynyt, tyhmä kysymys.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kun muuten vaan huutelen olettamuksia täällä vauva.fi:ssä totena. Tottakai olen käynyt, tyhmä kysymys.
Ap
onko sanonut että on dyykannut roskiksesta sen?
ettei ole saanut lahjoituksena joltain tutuntulta?
Yllättävän paljon niitä tavaroita vauvalle tarvitsee, samoin pyyhkeitä, saippuoita, rasvoja, pulloja jne. Jos siellä kaikki on dyykattua, ties mitä luteita vauva tuo vaatteissaan kotiisi. Ja jos "miehellä" ei muutenkaan ole hygieenisyydestä tajua, niin mieti esim. millaisilla sormilla vauvan pyllyn pesee. Entä se, kuinka ahkerasti pesee tai steriloi pulloja? Ja millaisessa sonnassa vauva ryömii ja konttaa siellä? En tosiaan päästäisi omaa lastani. Ja jos puhuit ryyppäämisestä, niin siinä jo riittävä syy ettei lasta sinne ikinä