Paino ei tipu - mitä teen värin
Olen syönyt näin tammikuusta asti joka päivä, muutama lipsahdus tullut, mutta suunnilleen näin päivän syömiset menee, mitä teen väärin kun paino ei tipu (minulla on 20 kg ylipainoa);
Aamupala
2 kuppia kahvia kulutusmaidolla
1 banaani
Lounas
kaupan salaattibaarista kasattu salaatti; rucolaa, avocadoa, kanaa tai lohta, kananmuna, tomattisalsaa, oliiviöljy
välipala
1 banaani
1 kiivi
kahvi maidolla
päivällinen
sama salaatti
kahvi maidolla
iltapala
kahvi maidolla
mansikoita ja lidlin kreikkajogurttia
tämän lisäksi juon vettä n. 2 l päivässä
Käyn n. 45 min kävelylenkillä 2-3 krt viikossa.
Verensokerit koholla ja ylipainoa tosiaan 20 kg, Olo tukala ja paino ei tipu. Kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan! Olen omasta mielestäni muuttanut ruokarytmin säännölliseksi ja terveelliseksi, ei sokereita, ei valkoista viljaa..
Kommentit (116)
Hiilihydraatit puuttuu täysin apn listalta. Aamulla esim puuroa niin johan putoaa painokin.
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraatit puuttuu täysin apn listalta. Aamulla esim puuroa niin johan putoaa painokin.
Kyllä siellä hiilareita on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut, en laittanut niitä määriä.
Eli salaateissa lounaalla ja päivällisellä kauhallinen avocadoa, kauhallinen kanaa tai lohta, 1 kananmuna, puolet purkista vihersalaattia, kastikkeeksi pelkkä oliiviöljy.
Ja noita mansikoita ja turkinjogurttia 1 murokulhollinen.
Liikuntaa täytyy nyt lisätä, jospa se paino lähtisi laskuun sitten.
Kiitos kaikille vastanneille ja saa laittaa lisää kokemuksia/vinkkejä.
Oletteko saaneet jostain lisäravinteista apua?
ap
Jos on salaatissa avokado, lohi ja oliiviöljy (kuinka paljon) lisäksi kananmuna, niin kaloreita ja rasvaa on runsaasti. Myös turkkilaisessa jugurtissa 10 g rasvaa/100g. Sitten vedät vielä banaaneja ja käytät kulutusmaitoa jne. Kyllä sun kannattaisi oikeasti tarkistaa ruokavalio. Liity vaikka sulamoon ja kokeile punnita eri ruoka-aineet ja kirjata ne sulamon ruokapäiväkirjaan. Huomaat kuinka paljon sulla tulee oikeasti kaloreita ja kovaa rasvaa ja kuinka vähän protskuja ja kuituja päivittäin.
Älä jauha sontaa! Et näköjään ymmärrä, että ihminen tarvitsee rasvaa ja nimenomaan eläinrasvaa. Ei laihduttajan pidä olla vähillä kaloreilla.
Kun laskee laihtumiseen tarvitun energiamäärän ja sitten syödyt kalorit sekä yrittää noin suurin piirtein pitää rasvan, hiilarien ja proteenien määrät vaadituissa niin laihtuu. Edes liikuntaa ei tarvita välttämättä. Toki liikkumalla voi lisätä syömistä.
Liikuntaakin voi suorittaa monella tasolla. Kävelyssä pitää oikeasti kävellä reippaasti joten suosittelen sykemittaria ja sykkeen seurantaa jotta liikunta on tehokasta.
Etkö syö lainkaan perunoita, juureksia, leipää, puuroa, punaista lihaa, juustoa?
Menettäisin elämänhaluni tuolla ruokavaliollasi, vaikka se jonain päivinä voisi ollakin ihan kiva.
Oletko punninnut sen salaattiannoksen painon? Laitatko öljyä teelusikallisen vai ruokalusikallisen vai enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan putoa puurolla :)
En ole ap, mut myös painon kanssa kamppaileva. Ei ihme et ylipainoisia on. Tästäkin keskustelusta näkee et syöminen on niin helevetin hankalaa. Ei sitä oikein pysty tämmöinen tavallinen tallaaja seuraamaan mitä linjaa syömisessä täytyisi pitää. Täysviljoja pitää syödä, mut ne on myrkkyä. Kevyttuotteita pitää suosia, vaikka pitäis olla aitoa voita vaan. Protskuja pitää olla paljon, vaikka nekin sairastuttaa. Helpompi vaan pysyä pyöreenä, vähemmän stressiä tästä säätämisestä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mut myös painon kanssa kamppaileva. Ei ihme et ylipainoisia on. Tästäkin keskustelusta näkee et syöminen on niin helevetin hankalaa. Ei sitä oikein pysty tämmöinen tavallinen tallaaja seuraamaan mitä linjaa syömisessä täytyisi pitää. Täysviljoja pitää syödä, mut ne on myrkkyä. Kevyttuotteita pitää suosia, vaikka pitäis olla aitoa voita vaan. Protskuja pitää olla paljon, vaikka nekin sairastuttaa. Helpompi vaan pysyä pyöreenä, vähemmän stressiä tästä säätämisestä.
Mitäpä jos kokeilisit suosia luonnollista ruokaa, jossa siis mahdollisimman vähän lisäaineita. Tämä siis kyllä tarkottaa mm. niiden kevyttuotteiden kauppaan jääntiä. Minä muutin ruokailutottumukseni juurikin noin ja jätin pois myös ns. höttöhiilarit ja lisäsin jonkin verran rasvaa. Painoni on laskenut 10kg (normaalipainon sisällä) ja pysynyt nyt tässä vuoden verran. Minun tavoitteeni ei tosin ollut laihtua vaan päästä eroon selittämättömästä turvotuksesta ja ummetuksesta ja niistäkin pääsin eroon.
Kyselehän joltain, jos olisi vanhoja painonvartijoiden ohjeita jäänyt talteen. Mä olen niiden avulla laihduttanut kahden ensimmäisen raskauden jälkeen 8g ja sitten tässä muutama vuosi sitten 20kg (mikä oli tullut kolmannesta raskaudesta). Kaikkea saa syödä tiettyyn pistemäärään asti.
Suosittelen!
N45 kirjoitti:
Kyselehän joltain, jos olisi vanhoja painonvartijoiden ohjeita jäänyt talteen. Mä olen niiden avulla laihduttanut kahden ensimmäisen raskauden jälkeen 8g ja sitten tässä muutama vuosi sitten 20kg (mikä oli tullut kolmannesta raskaudesta). Kaikkea saa syödä tiettyyn pistemäärään asti.
Suosittelen!
:D:D:D:D
Syöt liian vähän, aamupalalle jotain kunnolla täyttävää. Vaihda vaikka tuo aamun banaani kaurapuuroon tai Real -leipään. Liikuntaa voisit harrastaa enemmän ja käydä pidempiä lenkkejä.
Ap, onko sinulla edelleen mielialalääkitys? Esim. Mirtatsapiini voi nostaa painoa 20kg/2kk ihan biokemiallisen vaikutuksensa vuoksi. Samoin kysyn, onko sinulla alkava DM2? Hakeudu lääkäriin. Täällä palstalla on nyt tullut niin paljon väärää tietoa koskien esim. insuliiniresistenssä, että hyödyt ammattilaisen arviosta.
T, terveydenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko sinulla edelleen mielialalääkitys? Esim. Mirtatsapiini voi nostaa painoa 20kg/2kk ihan biokemiallisen vaikutuksensa vuoksi. Samoin kysyn, onko sinulla alkava DM2? Hakeudu lääkäriin. Täällä palstalla on nyt tullut niin paljon väärää tietoa koskien esim. insuliiniresistenssä, että hyödyt ammattilaisen arviosta.
T, terveydenhoitaja
Jospa sinä osaisit kertoa sitä oikeaa tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Siis pari kertaa viikossa aerobista (lenkki) ja pari kertaa lihastreeniä (kuntosali). Ei tartte alkuun joka päivä maksimitreeniä, jos on ylipainoa eikä kunto huipussa.
Laihduttajan pitää liikkua joka päivä, ei pari kertaa viikossa aerobista riitä mihinkään.
Ap: ajattele muuttavasi elintapasi oikeiksi, sellaisiksi että ne tukevat terveyttä. Ilmeisesti stressaat aika paljon ja runsas kahvinjuonti siihen päälle, kortisolin eritys voi olla tapissa. Hanki itsellesi jokin rauhoittumistapa joka päivä (jooga, luonnossa kävely) ja ehdottomasti lisää ruuan määrää. Välillä voit tikistää päivän ja syödä seuraavana päivänä runsaammin. Kitukuureihin elimistö tottuu nopeasti. Ja huolehdi omegoiden saannista.
Jos et ole tunnesyöjä, 5:2 -paasto voisi sopia sinulle hyvin, kunhan sitten tavallisena ruokailupäivänä syöt asiallisesti etkä silloinkin painele pelkillä salaateilla. Pätkäpaasto tutkitusti tehostaa insuliinin toimintaa ja lisää kasvuhormonin tuotantoa, siksi se on myös lihaksia säästävä tapa laihtua.
Paaston hyödyt saa myös niin, että syö päivän kalorit 8-10 tunnin aikana ja on syömättä 14-16 tuntia. Tällöinkin täytyy pitää huoli siitä, että syö riittävästi eikä yritä elää kahvilla ja salaateilla.
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää päättää, miten syö ja jos sillä tyylillä onnistuu laihtumaan, voi varmaan itsekin päätella, oliko linja oikea vai väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T, terveydenhoitajaJospa sinä osaisit kertoa sitä oikeaa tietoa?
Mielelläni, mutta en ole tänään töissä. Ap voi varata ajan, niin keskustellaan.
T, th
Valitettavasti se ei riitä, koska pitäisi samalla seurata miten ruokavalio vaikuttaa esim. kolesteroliin. Lisäksi ahdistaa meneillään oleva rasvakeskustelu. Keneen uskoa - virallisiin, tutkimustuloksiin perustuviin, suosituksiin vai "mulla on niin huippu oli" -valmentajiin. Telkusta tuli pari viikkoa sitten suomalaisen pt:n ihmiskoe-dokumentti (en nyt nimeä muista), ja se vaan lisäsi tätä ahdistusta. Omat päätökset kun ei vaikuta vain omaan suonistoon, vaan samalla tulee tehtyä päätökset lastenkin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se ei riitä, koska pitäisi samalla seurata miten ruokavalio vaikuttaa esim. kolesteroliin. Lisäksi ahdistaa meneillään oleva rasvakeskustelu. Keneen uskoa - virallisiin, tutkimustuloksiin perustuviin, suosituksiin vai "mulla on niin huippu oli" -valmentajiin. Telkusta tuli pari viikkoa sitten suomalaisen pt:n ihmiskoe-dokumentti (en nyt nimeä muista), ja se vaan lisäsi tätä ahdistusta. Omat päätökset kun ei vaikuta vain omaan suonistoon, vaan samalla tulee tehtyä päätökset lastenkin puolesta.
Sun ei tarvitse uskoa kehenkään ulkopuoliseen, kun hankit itse tietoa ja teet ratkaisusi sen tiedon ja oman harkintakykysi perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun ei tarvitse uskoa kehenkään ulkopuoliseen, kun hankit itse tietoa ja teet ratkaisusi sen tiedon ja oman harkintakykysi perusteella.
Kuulostaapa helpolta. Onko vinkkejä mistä löytyy puolueetonta tutkimustulosta eri rasvojen vaikutuksesta elimistöön ja siitä miten kuormittavat vuosikymmenten saatossa? Olen vuosia ollut kiinnostunut ravitsemusasioista, lukenut lukuisia kirjoja, enkä vieläkään osaa tehdä ratkaisua tämän suhteen.
Olenko oikeasti ainoa jota tämä asia mietityttää? Alapeukuista päätellen olen.
Ei se laihdutus noin vaikeeta ole.ihme säätöä