Millaiset tulot muilla 2- ja 3-lapsisillä perheillä on?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Netto tulot 1900-3000e, kuusta riippuen, yleensä lähempänä 1900e. Toinen tosin vasta tulossa. (Sen jälkeen +n.100e, mitä se 2. lapsen lapsilisä nyt on...) Esikoinen on 5. Just just pärjätään eli ollaan saatu puskuria säästöön yllättävien menojen varalle ja lapselle(lapsille) on mahdollisuus tarjota kaikki tarpeellinen. Ei tosin omisteta autoa, matkailla, syödä juurikaan lihaa eikä muutenkaan harrasteta kulutusta niin kuin moni tuntuu nykyään tekevän. Enempi raha toisi lähinnä enemmän yhteistä aikaa, joka toki on ehkä tämän hetken päätavoite elämässä.
Tulevaisuudessa tulot vähintään tuplautuu eli ollaan tällä hetkoellä molemmat opiskelijoita eikä siis huoleta teinienkään kasvatus. Töitä on aina saanut ilman koulutustakin, kun suostuu tekemään huonompiakin hommia. Lisäksi kouluttaudumme molemmat ns. varmoille aloille.
Ärsyttävää ettei viestejä voi muokata jälkikäteen. No, sisältö ehkä suunnilleen aukeaa :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla on brutto noin 2100 e/kk ja miehellä noin 3000 e/kk. Kaksi lasta, velallinen omakotitalo (talvella isot sähkölaskut), kaksi autoa jne. Hyvin menee nykyään ja voimme joko säästää, remontoida tai matkustella esim. kerran vuodessa ulkomaille "ylimääräisillä" rahoilla. Ehkä yhden kuukauden palkka per nenä jää vuodessa säästöön ilman erityistä säästämistä tai kituuttamista, normaalilla elintavalla.
Mutta on kyllä ollut tiukkoja ja vaikeita aikoja aiemmin, kun yhteen aikaan mies opiskeli lisää ja kävi vain osapäivätöissä lisäksi. Lisäksi esikoisen syntyessä olin itsekin vielä opiskelija, tosin silloin asuttiin vuokralla ja oli vain yksi auto.
Meillä lapset esikoinen yläasteella ja kuopus ala-asteella. Mainittakoon, että omakotitalo sijaitsee aika syrjässä ja on vanha, meidän remontoima. 2 autoa pitää olla jotta päästään liikkeelle täältä.
2 lasta. Rahaa tulee tileille kaikkineen noin 4300€/kk.
Mies tienaa 4200 e bruttona, minä 2800 e. Yhteensä siis 7000 e bruttona + lapsilisä 200 e. Ihan ok pärjätään, velkainen omakotitalo on. Säästöjä ei varsinaisesti ole, kaikki ylimääräinen menee matkailuun tai remontointiin. Olen aika pihi luonne, tänä vuonna olen saanut säästöön n. 6000 euroa mutta syksyllä varmaan lähetään johonkin reissuun tai uusitaan kylppäriä. 2 lasta meillä, toisesta menee päivähoitomaksut vielä.
8000€ netto.
Asutaan kaupungin pienessä vuokra-asunnossa ja tiukkaa tekee. Lapsilla pari normaali hintaista harrastusta, vanhemmilla ei harrastuksia eikä kuluteta alkoholia/tupakkaa.
Syödään kyllä "terveellisesti", ei eineksiä eikä makaroonia ja lapsilla on tarpeeksi vaatteita. Joten riittävästi on mutta ei tämä ole elämän tarkoitus.
Ei tässä ole mitään järkeä käydä töissä matkoineen klo 6-16, lapset päiväkodista ja sitten väsyneenä yrittää hoitaa taloutta lapsia. Tehdään 4 päivän viikkoa, harkitaan työnteon lopettamista siksi aikaa kunnes lapset on koulussa tai opiskelemassa. (säästössä on rahaa että voitaisiin hankinnat hoitaa säästöillä)
Kaks lasta, miehen brutto n. 2700€ ja mä olen kotona vielä hoitamassa, joten kotihoidontuki ~700€ (?) mä en ees muista itse noita summia :D lapsilisät ja ~300€ asumistuki. Asutaan Helsingissä, vuokraan menee vähän turhan paljon, mutta jossain on kuitenkin asuttava. Hyvin pyyhkii talous noin muuten, ei velkaa, paitsi mun luottokortti. Lapset vuoden ikäerolla, joten vaatteet ja muut jutut kulkee nyt kivasti lapselta toiselle, joten nuorempi lapsi ei aiheuta paljoakaan rahanmenoa, vielä :D
Noin 6500€ netto, sis. lapsilisät. Kaikki menee mitä tuleekin, mutta eipä haittaa. Mukavia ruuhkavuosia eletään. :) Omakotitaloa ollaan rempattu, vähän matkusteltu ja harrastetaan kaikenlaista. Lapset alakoulusta yläkouluun, ja tosiaan, niiden menot kyllä kasvaa, kun ikää tulee lisää.
Meillä on kaksi lasta, 10v ja 7v ja nettotulot 4500 euroa.
Lainan lyhennys 1500 euroa
Asumiskulut 600 euroa
Kaksi autoa (asutaan maalla ja käydään eri suunnissa töissä) 600 euroa
Lasten harrastukset ja harrastusvälineet 300 euroa
Iltapäiväkerho pienemmälle 100 euroa
Lasten leirit ja harrastukseen liittyvät turnaukset yms. tänä vuonna tähän mennessä 70 euroa (isompi kesällä kahdelle leirille, jotka yhteensä yli 700 euroa)
Ruokaan ja hygieniaan noin 1000 euroa
Vaatteisiin ja kenkiin 100 euroa
Säästöön tai yllättäviin menoihin 200 euroa (kesälomaan,, huvipuistoihin tms)
Tullaan toimeen mutta matkustellaan lähinnä kotimaassa. Viime vuonna tehtiin tosin ulkomaanreissukin mutta siihen oli säästetty pari vuotta. Monestakin asiasta voitaisiin säästää mutta ollaan valittu tällainen elämäntapa.
Käteen jää noin 5000 eur. Velaton asunto eli laina maksettu loppuun, samoin autot. Mökistä on pieni laina. Hyvin pärjätään, keskiluokkaista elämää eletään. Kaksi lasta: 3- ja 8-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Kaks lasta, miehen brutto n. 2700€ ja mä olen kotona vielä hoitamassa, joten kotihoidontuki ~700€ (?) mä en ees muista itse noita summia :D lapsilisät ja ~300€ asumistuki. Asutaan Helsingissä, vuokraan menee vähän turhan paljon, mutta jossain on kuitenkin asuttava. Hyvin pyyhkii talous noin muuten, ei velkaa, paitsi mun luottokortti. Lapset vuoden ikäerolla, joten vaatteet ja muut jutut kulkee nyt kivasti lapselta toiselle, joten nuorempi lapsi ei aiheuta paljoakaan rahanmenoa, vielä :D
Miten noilla tuloilla saa asumistukea???
Verojen jälkeen jää noin 3000e/kk. Kolme lasta. Pärjätään, mutta harkintaa saa käyttää ja ylimääräistä ei kyllä ikinä ole.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lasta, vanhempien nettotulot 8000 e/kk. Pärjätään ihan hyvin.
Mutta kyllä noihin lapsiin rahaa menee niin, että summat tuntuu meidän perheessä, uskokaa vaan. Lapset 19 v ja 17 v. Molemmille kustannetaan lukiokirjat, tietokoneet jne. Toinen kirjoitti ja kävi preppauskurssin, ei ilmaista. Aloittaa yliopisto-opiskelut, vanhempien tulot vaikuttavat tukiin, eli auttaa tarvitsee. Toinen sai ajokortin vuosi sitten, toinen menossa autokouluun. Lukiossa kursseja joissa osana ulkomaanmatka, ei ilmaista. Nuo neljän lapsen perheet kahden tonnin nettotuloilla voivat alkaa varautua realiteetteihin mitä tulossa. Vähemmällä pääsee ja pärjää, mutta eikö kaikki halua hyvää lapsilleen? Se paras mitä lapselleen voi antaa on mahdollisuuden hyvään koulutukseen, silloin lapsi pystyy pitämään elämässään huolta itsestään ja omasta perheestään.
Jestas mitä tuloja. Oon länsi-suomessa pankissa töissä ja mututuntumalla sanoisin että yleisimmät lapsiperheen tulot (jos molemmat töissä) on jotain 3400-3800 e + lapsilisät. Meille toinen lapsi tulossa ja palkkatulot on 4000e...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noilla tuloilla saa asumistukea???
Meillä on kallis kämppä jopa sen tuenkin jälkeen :/ oli "pakko" ottaa se minkä sai silloin kun toinen lapsi oli syntymässä. Asuttiin yhden lapsen kanssa 50 neliön kaksiossa, jonka makkariin ei olisi mahtunut edes toista lasten sänkyä. Ja säilytystilaa tuossa asunnossa oli yksi vaatehuone, jonne oli ängetty kaikkien vaatteet ulkovaatteita myöten + muuta tavaraa. Ei siis mitään kaappitilaa. Todella huono ratkaisu, paitsi yhdelle ja yksin mä siinä asuinkin kunnes tapasin mieheni. Meidän asumistuki on 265€, oli pakko tarkistaa :D eikä ole edes maksimi!
Netto tulot 1900-3000e, kuusta riippuen, yleensä lähempänä 1900e. Toinen tosin vasta tulossa. (Sen jälkeen +n.100e, mitä se 2. lapsen lapsilisä nyt on...) Esikoinen on 5. Just just pärjätään eli ollaan saatu puskuria säästöön yllättävien menojen varalle ja lapselle(lapsille) on mahdollisuus tarjota kaikki tarpeellinen. Ei tosin omisteta autoa, matkailla, syödä juurikaan lihaa eikä muutenkaan harrasteta kulutusta niin kuin moni tuntuu nykyään tekevän. Enempi raha toisi lähinnä enemmän yhteistä aikaa, joka toki on ehkä tämän hetken päätavoite elämässä.
Tulevaisuudessa tulot vähintään tuplautuu eli ollaan tällä hetkellä molemmat opiskelijoita eikä siis huoleta teinienkään kasvatus. Töitä on aina saanut ilman koulutustakin, kun suostuu tekemään huonompiakin hommia. Lisäksi kouluttaudumme molemmat ns. varmoille aloille.