Ala jonka palkalla pärjää yksinhuoltajana Helsingissä?
Olen nyt 40 vuotias, ja alanvaihto lähihoitajaksi olisi mahdollinen. Olen aiemmin ollut töissä toimistotyössä mutta ilman alan koulutusta. Opiskelupaikka lähihoitajaksi on jo, ja opinnot alkaisivat syksyllä. Ovat rekrykoulutusta eli saa pienen korvauksen, n. 1600 e kk miinus verot ja kun valmistuu olisi varma työpaikka tiedossa.
Mutta. Aloin laskemaan että vaikka valmistuisin 1,5 v päästä lähihoitajaksi, saisin kätene n. 1600 e kk. Olen yhden 2 vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vuokra on 800 e kk, elareita saan 130 e kk ja lapsilisä sen 95 e kk. Eli kaikki tulot yhteensä olisivat 1830, josta vuokra sen 830 käteen jäisi 1000, josta pk maksu 150 e kk (en tiedä summaa tarkalleen). Sanotaan että jäisi n. 900 e kk laskuihin ja ruokaan. En saa mitään lapsen isältä kuin elarit, ei siis osallistu eikä tule osallistumaan esim. harrastusmenoihin tms. ja täällä Helsingissä lapsen harrastuksen maksavat.
Aloin tosiaan miettimään, mitä järkeä on sittenkään ottaa opiskelupaikkaa kun valmistuneenakin palkka on niin surkea? Sillä palkalla ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea. Ikälisä tulisi 5 v päästä ja palkka nousisi 50 e kk. Joutuisin siis käytännössä loppuelämän eläkeikään olemaan tuolla palkalla, vuorotyö ei minulle käy koska ei ole tukiverkkoja (eli turha sanoa että palkka lisineen on parempi jos on yövuoroa, minulle se ei käy sillä lapsen isä ei voi lapsesta huolehtia). Saisin käytännössä saman työstä käteen kuin työttömänä ja lapsi joutuisi olemaan pitkiä päivä pk:ssa sillä autoon ei ole varaa (työpaikka voi olla vaikka 1 tunnin bussimatkan päässä).
Mikä muu ala olisi sellainen, jossa olisi suht varma työllisyys ja lyhyt opiskeluaika? Kannattaisiko vaikka taloushallinnon merkonomin tutkinto, vaikka alkupalkka voisi olla sama voisi saada parempaa palkkaa kun ammattitaito kehittyisi, hoitoalalla palkka on aina se sama. Yliopistoon en pääse, en ole niin älykäs, ja matematiikassa olen todella surkea. Mitä tekisitte tilanteessani? Ei ole varaa hukata vuosia turhiin koulutuksiin tämän ikäisenä ja ajatella että jatkan opintoja lh tutkinnon jälkeen, kun pitäisi päästä töihin. Keikkailu tms ei onnistu kun on lapsi elätettävänä joten täytyisi olla suht samat tulot joka kk.
Tiedän että olisi kannattavmpaa opiskella ja tehdä jotain, kun nyt olen työtön, mutta tuo palkka- asia vain on sellainen, että tekisin tavallaan ilmaiseksi työtä. Tämä kai on se kannustinloukko, ja tuet "liian suuret" (en kyllä tiedä miten paljon vähemmän ne voisivat olla). Menistikö sinä tässä tilanteessa opiskelemaan lähihoitajaksi?
Kommentit (42)
Miesten alat...raksa, sähkäri, putkari...päivätyöstä sama palkka kuin vuorotyöstä.
Täällä "maalla", 60 000 asukkaan kaupunki, jossa kaupunki alueella 35 000. Paljon on vanhustenyksiöitä + sairaala ja muita lähihoitajien työpaikkoja mm. vammaisten päiväyksiköitä. Julkinen liikenne tosiaan on ongelma, jos ei satu työpaikka olemaan lähellä. Täällä ne kyllä pääsääntöisesti on pyörämatkan säteellä. Vuokra mulla alle 500 e sisältäen veden ja taloyhtiössä pyykkitupa, joka maksuton.