Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ala jonka palkalla pärjää yksinhuoltajana Helsingissä?

Vierailija
06.07.2016 |

Olen nyt 40 vuotias, ja alanvaihto lähihoitajaksi olisi mahdollinen. Olen aiemmin ollut töissä toimistotyössä mutta ilman alan koulutusta. Opiskelupaikka lähihoitajaksi on jo, ja opinnot alkaisivat syksyllä. Ovat rekrykoulutusta eli saa pienen korvauksen, n. 1600 e kk miinus verot ja kun valmistuu olisi varma työpaikka tiedossa.

Mutta. Aloin laskemaan että vaikka valmistuisin 1,5 v päästä lähihoitajaksi, saisin kätene n. 1600 e kk. Olen yhden 2 vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vuokra on 800 e kk, elareita saan 130 e kk ja lapsilisä sen 95 e kk. Eli kaikki tulot yhteensä olisivat 1830, josta vuokra sen 830 käteen jäisi 1000, josta pk maksu 150 e kk (en tiedä summaa tarkalleen). Sanotaan että jäisi n. 900 e kk laskuihin ja ruokaan. En saa mitään lapsen isältä kuin elarit, ei siis osallistu eikä tule osallistumaan esim. harrastusmenoihin tms. ja täällä Helsingissä lapsen harrastuksen maksavat.

Aloin tosiaan miettimään, mitä järkeä on sittenkään ottaa opiskelupaikkaa kun valmistuneenakin palkka on niin surkea? Sillä palkalla ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea. Ikälisä tulisi 5 v päästä ja palkka nousisi 50 e kk. Joutuisin siis käytännössä loppuelämän eläkeikään olemaan tuolla palkalla, vuorotyö ei minulle käy koska ei ole tukiverkkoja (eli turha sanoa että palkka lisineen on parempi jos on yövuoroa, minulle se ei käy sillä lapsen isä ei voi lapsesta huolehtia). Saisin käytännössä saman työstä käteen kuin työttömänä ja lapsi joutuisi olemaan pitkiä päivä pk:ssa sillä autoon ei ole varaa (työpaikka voi olla vaikka 1 tunnin bussimatkan päässä).

Mikä muu ala olisi sellainen, jossa olisi suht varma työllisyys ja lyhyt opiskeluaika? Kannattaisiko vaikka taloushallinnon merkonomin tutkinto, vaikka alkupalkka voisi olla sama voisi saada parempaa palkkaa kun ammattitaito kehittyisi, hoitoalalla palkka on aina se sama. Yliopistoon en pääse, en ole niin älykäs, ja matematiikassa olen todella surkea. Mitä tekisitte tilanteessani? Ei ole varaa hukata vuosia turhiin koulutuksiin tämän ikäisenä ja ajatella että jatkan opintoja lh tutkinnon jälkeen, kun pitäisi päästä töihin. Keikkailu tms ei onnistu kun on lapsi elätettävänä joten täytyisi olla suht samat tulot joka kk.

Tiedän että olisi kannattavmpaa opiskella ja tehdä jotain, kun nyt olen työtön, mutta tuo palkka- asia vain on sellainen, että tekisin tavallaan ilmaiseksi työtä. Tämä kai on se kannustinloukko, ja tuet "liian suuret" (en kyllä tiedä miten paljon vähemmän ne voisivat olla). Menistikö sinä tässä tilanteessa opiskelemaan lähihoitajaksi?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli sanoa, ettei minkään. Voisitko ajatella muuttavasi lukevasi vaikka lähihoitajaksi ja sitten muuttavasi jonnekin pikkupaikkakunnalle? Silloin yhden palkalla voisi pärjätä.

Vierailija
2/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ahdistaa itseä suunnattomasti, kun tuntuu että yksin ei pärjää, enkä halua olla riippuvainen kenestäkään. Mitä ihmettä sitä aikuinen ihminen tekisi, jotta elättäisi itsensä ja lapsensa? Masentaa todella, varsinkin kun tiedän että on minun varassani se saako lapsi harrastaa, voimmeko lomailla koskaan missään tyyliin koko lapsen lapsuusaikaina koska se lh palkka olisi aina se sama.Alkaa tuntumaan kun laskelmia tein, että tuolla palkalla on pakko olla suhteessa jotta palkalla pärjää!Ahdistavaa. 

Olisi kiva kuulla yli 40 vuotiaiden lähihoitajien kokemuksia jos on lapsia, miten pärjäätte jos ei tule vuorolisiä? Tai jollain muulla matalapalkka-alalla? Oletteko ajatelleet että kituutatte palkalla eläkeikään? Ei siitä jää mitään esim. säästöön.

Onko pikkupaikkakunnilla töitä? Helsingissä rekrykoulutetaan sen takia että töitä on paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä et pärjää sillä merkonomin palkallakaan eikä työpaikka ole todellakaan taattu. Pikkukaupungissa pärjäisit. Järvenpää? Hyvinää? Riihimäki?

Vierailija
4/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Em. mainituissa paikoissa vuokra melkein sama kuin Helsingissä tässä kaupungin vuokra- asunnossa.

Vierailija
5/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko minkään näköinen ? Voin ottaa sinut rakastajkseni. Sillä pärjää hyvin.

Vierailija
6/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko minkään näköinen ? Voin ottaa sinut rakastajkseni. Sillä pärjää hyvin.

Jos olisin kaunis tuskin olisin tässä tilanteessa. Totta puhuen olen harkinnut jopa erotiikkalinjan työtä.

Eikö täällä palstalla ole ketään 1600 e kk tienaavaa yksinhuoltajaa?

Vierailija
7/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupaikkakunnalla lapsella on paremmat harrastusmahdollisuudet ja eläminen halvempaa, voi olla että työmatkat hoidat pyörällä ja kävellen, ja lapsi ei tarvitse kyytiä harrastuksiin.

Meidän n. 20 000 asukkaan kaupungissa on sairaala, terveyskeskus, palveluasumista, kouluja, joissa hoitajille on töitä. Kaupungissa on myös musiikkiopisto, kuvataidekoulu, käsityökoulu, urheiluseuroja, uimahalli, jäähalli, ilmainen tenniskenttä, valaistut  ladut ja lenkkipolut jne. jne. joissa lapset voi harrastaa. Jos valitsee asunnon paikan viisaasti, kouluun, kauppaan ja töihin on max. 4 km joka hoituu pyörällä kesät ja kävellen talvet. Vuoropäiväkotikin on, että yh pystyy käymään vuorotöissä.

Vierailija
8/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupaikkakuntalainen lisää, että kaupungin vuokra-asuntojen vuokra 11 e/m2. Jos voit ajatella asuvasi kaksiossa lapsen kanssa, niin että oma sänkysi on olohuoneessa, 58 m2 kaksio maksaisi 638 e/kk.

Vierailija
9/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän mahtaa olla tämä mainitsemasi pikkupaikkakunta?

t. Ulla Utelias (ei ap)

Vierailija
10/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttamattomalle naiselle voisi olla töitä elintarviketeollisuudessa. Ei se tuon rahakkaampaa kyllä taida olla.

Vierailija
11/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla tämä mainitsemasi pikkupaikkakunta?

t. Ulla Utelias (ei ap)

Valkeakoski

Vierailija
12/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkupaikkakuntalainen lisää, että kaupungin vuokra-asuntojen vuokra 11 e/m2. Jos voit ajatella asuvasi kaksiossa lapsen kanssa, niin että oma sänkysi on olohuoneessa, 58 m2 kaksio maksaisi 638 e/kk.

Öö tota luokkaa on myös Helsingin kaupungin asunnot eli kyllä niitä halpoja on ihan Helsingissäkin

Vierailija
13/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia ahdistaa itseä suunnattomasti, kun tuntuu että yksin ei pärjää, enkä halua olla riippuvainen kenestäkään. Mitä ihmettä sitä aikuinen ihminen tekisi, jotta elättäisi itsensä ja lapsensa? Masentaa todella, varsinkin kun tiedän että on minun varassani se saako lapsi harrastaa, voimmeko lomailla koskaan missään tyyliin koko lapsen lapsuusaikaina koska se lh palkka olisi aina se sama.Alkaa tuntumaan kun laskelmia tein, että tuolla palkalla on pakko olla suhteessa jotta palkalla pärjää!Ahdistavaa. 

Olisi kiva kuulla yli 40 vuotiaiden lähihoitajien kokemuksia jos on lapsia, miten pärjäätte jos ei tule vuorolisiä? Tai jollain muulla matalapalkka-alalla? Oletteko ajatelleet että kituutatte palkalla eläkeikään? Ei siitä jää mitään esim. säästöön.

Onko pikkupaikkakunnilla töitä? Helsingissä rekrykoulutetaan sen takia että töitä on paljon.

No mä pärjään ihan hyvin. Kolmen lapsen yh ja tuloina palkka nettona n. 2000€. Muina tuloina minimielarit lapsilisät ja asumistukien. Vuokra kaupungin asunnossa 950€. Asun siis Helsingissä. En suosittele mitään pikkupaikkakuntaa. Vuokrat ei välttämättä paljon yhtään halvemmat. Julkiset huonot varsinkin vuorotyöläiselle. Päivähoitopaikat harvassa joten pitkät hoitomaksut. Kyllä Helsingissä pärjää ainakin kaupungin asunnoissa kun vuokra on kohtuullinen. Teen siis vuorotyötä lähihoitajana. Kyllä palkka riittää kun töitä painaa.

Vierailija
14/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupaikkakunta ei tietysti välttämättä kuulosta kivalta jos suku on kotoisin Helsingistä ja siellä on kaikki turvaverkostot. Muita samaa miettiviä varten korjaan sen verran, että pikkupaikkakunnalla paikallisbussit kulkee harvakseen, kun niitä ei keskustassa asuessa oikein tarvitse. Seutuliikenne sen sijaan kulkee yötä päivää Tampere-Helsinki väliä, jos haluaa käydä isommalla paikkakunnalla töissä.

Eihän päivähoitoon kuljetusmatkat ole pitkät, kun asunto, kaupat, päiväkodit ja työpaikka on 2-4 km säteellä kaikki. Ei muutamaa pysäkinväliä varten edes kannata ostaa bussilippua kun lapsi menee ilmaiseksi tarakalla.

Vierailija
15/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkupaikkakunnalla lapsella on paremmat harrastusmahdollisuudet ja eläminen halvempaa, voi olla että työmatkat hoidat pyörällä ja kävellen, ja lapsi ei tarvitse kyytiä harrastuksiin.

Meidän n. 20 000 asukkaan kaupungissa on sairaala, terveyskeskus, palveluasumista, kouluja, joissa hoitajille on töitä. Kaupungissa on myös musiikkiopisto, kuvataidekoulu, käsityökoulu, urheiluseuroja, uimahalli, jäähalli, ilmainen tenniskenttä, valaistut  ladut ja lenkkipolut jne. jne. joissa lapset voi harrastaa. Jos valitsee asunnon paikan viisaasti, kouluun, kauppaan ja töihin on max. 4 km joka hoituu pyörällä kesät ja kävellen talvet. Vuoropäiväkotikin on, että yh pystyy käymään vuorotöissä.

Ja kauankohan kestää se 4 km kävellen talvisin ajatellen lapsen hoitotiloja. Kyllä pääkaupunkiseutu on helpoin yh:lle ajatellen kulkemista ja päivähoitopaikkoja. Ja todellakin kaksiot on täällä n. 600€ (siis kaupungin ja tarkoitettu pienituloisille) ei kai siellä muuallakaan ilmaiseksi asuta?

Vierailija
16/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kauankohan kestää se 4 km kävellen talvisin ajatellen lapsen hoitotiloja. Kyllä pääkaupunkiseutu on helpoin yh:lle ajatellen kulkemista ja päivähoitopaikkoja. Ja todellakin kaksiot on täällä n. 600€ (siis kaupungin ja tarkoitettu pienituloisille) ei kai siellä muuallakaan ilmaiseksi asuta?

Siis tarkoitin lapsen hoitoaikoja...

Vierailija
17/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsi on nyt 2 v, Jos ap hakee nyt opiskelemaan, hän valmistuu aikaisintaan lapsen ollessa noin 5-6-vuotias. Joten ei niitä hoitoonkuljetuksia enää työssäkäydessä tarvitse kauaa miettiä.

Hankkisin nyt koulutuksen, jolla löytyy töitä myös pienemmiltä paikkakunnilta ja sitten hakisin laajasti "joka paikasta" ja muuttaisin sinne, mistä töitä löytyy ja on toivottavasti kohtuulliset asumiskulut. Ennen lapsen kouluikää on vielä aika helppo vaihtaa paikkakuntaa.

Vierailija
18/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä pärjään ihan hyvin. Kolmen lapsen yh ja tuloina palkka nettona n. 2000€. Muina tuloina minimielarit lapsilisät ja asumistukien. Vuokra kaupungin asunnossa 950€. Asun siis Helsingissä. En suosittele mitään pikkupaikkakuntaa. Vuokrat ei välttämättä paljon yhtään halvemmat. Julkiset huonot varsinkin vuorotyöläiselle. Päivähoitopaikat harvassa joten pitkät hoitomaksut. Kyllä Helsingissä pärjää ainakin kaupungin asunnoissa kun vuokra on kohtuullinen. Teen siis vuorotyötä lähihoitajana. Kyllä palkka riittää kun töitä painaa.

Mutta kun vuorotyö ei käy. Itsellä ei ole ketään, ei ainuttkaan ystävää tai sukulaista, olen lapsen totaali yh. En halua viedä noin pientä yöksi päiväkotiin ja olla juhlapyhiä töissä. Ainoa lapseni ja ainokaksi jää, joten päivätyö ainoa vaihtoehto ja netto on se 1600 e kk. Sinä saat elareita kolmesta ja asumistukea, minä en. Miksi aina vuorotyöläiset vastaavat? Jos ei vuorotyö käy!

Vierailija
19/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n lapsi on nyt 2 v, Jos ap hakee nyt opiskelemaan, hän valmistuu aikaisintaan lapsen ollessa noin 5-6-vuotias. Joten ei niitä hoitoonkuljetuksia enää työssäkäydessä tarvitse kauaa miettiä.

Hankkisin nyt koulutuksen, jolla löytyy töitä myös pienemmiltä paikkakunnilta ja sitten hakisin laajasti "joka paikasta" ja muuttaisin sinne, mistä töitä löytyy ja on toivottavasti kohtuulliset asumiskulut. Ennen lapsen kouluikää on vielä aika helppo vaihtaa paikkakuntaa.

Tuo koulutus kestää vain 1,5 vuotta. Olen ylioppilas ja takana keskeytyneitä sairaanhoitjan opintoja joka nopeuttaa valmistumista. Lapsi olisi silloin 3,5 vuotias.En halua mihinkään pikkupaikkakunnalle kun olen lapsen kanssa kaksin. En tunne muita paikkoja Suomesta kuin pk- seudun, täällä olen syntynyt. Miten jossain pikkupaikkakunnalla otettaisiin totaali yh joka muuttaa Helsingistä vastaan? En usko että kovin hyvin, olen lukenut että pikkupaikkakunnilla elämä on yhtä helvettiä muualta muuttaneille yksinhuoltajille.Tässä kaupun gin asunnissa neliövuokra 11 e neliö, saako muualta halvemmalla?

Vierailija
20/42 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun vuorotyö ei käy. Itsellä ei ole ketään, ei ainuttkaan ystävää tai sukulaista, olen lapsen totaali yh. En halua viedä noin pientä yöksi päiväkotiin ja olla juhlapyhiä töissä. Ainoa lapseni ja ainokaksi jää, joten päivätyö ainoa vaihtoehto ja netto on se 1600 e kk. Sinä saat elareita kolmesta ja asumistukea, minä en. Miksi aina vuorotyöläiset vastaavat? Jos ei vuorotyö käy!

Voi olla vaikea saada töitä hoitajana jos yrittää saada vain päivävuoroa. Olen ymmärtänyt, että vanhemmat kokeneet hoitajat tekevät niitä.

Erikoistuminen terveydenhoitajaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi