Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Feissarit on todella syvältä (Helsinki)

Vierailija
05.07.2016 |

Olin äsken Ruoholahden kauppakeskuksessa, feissarit olivat valloittaneet tietysti koko keskuksen pääsisäänkäynnin SISÄPUOLELTA. Tein kävelyliikkeelläni hyvin selväksi etten ole kiinnostunut heidän jorinoistaan, mutta nämä tollot vain lähestyivät ja eivät tajunneet, olisko pitänyt näyttää keskisormea vai mitä?.Pitäsi varmaan tehdä valitus Planille ja Ruoholahden kauppakeskukselle noista. Helsingin keskustaahan nämä tyypit ovat terrorisoineet jo vuosikausia. Paljon pahempaa kuin puhelinmyynti, puhelinmyyjän soittama puheluhan on helppo vain katkaista. Talvella ei onneksi ole näitä tyyppejä niin paljon.

Kommentit (341)

Vierailija
161/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauheeta.Olit menossa shoppailemaan ja joku muistutti, että aika monella maailmassa menee aika huonosti.

No siirry kokonaan nettishoppailuun niin tarvitsee kohdata todellisuutta vähemmän

Kohta lävähtää varmaan naaman eteen jokin video nettiostoksissakin ja videota ei pääse ohittamaan mitenkään ennen kuin on katsonut sen loppuun.

Vierailija
162/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauheeta.Olit menossa shoppailemaan ja joku muistutti, että aika monella maailmassa menee aika huonosti.

No siirry kokonaan nettishoppailuun niin tarvitsee kohdata todellisuutta vähemmän

Ei monet feissarit itse edes ole noista järjestöistä kiinnostuneita, tekevät tuota puhtaasta rahan vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin työskentelin kampin keskuksessa, todella rasittavaa kun töihin mennessä, lounaallee lähtiessä, lounaalta palatessa ja töistä kotiin lähteissä kymmenen eri feissaria oli takertumassa hihaan.

Työpaikka muuttui niin että reitti kulki iso-roban kautta. Eräänä päivänä sinnekin sitten ilmaantui lauma nuoria feissarityttöjä ja arvelin että niistä tulee vielä kestävä riesa. Hymyilin ekalle leveästi ja tuli kysymään että haluanko keskustella ihmisoikeuksista tai mistä lie. Hetken hiljaisiuus ja sitten ihan naaman edessä sylki roiskuen  huusin että vittu haluatko keskustella jostain ihmisoikeuksista. Änkytti jotain niin huusin edelleen että vittu ala nyt sitten keskustelemaan niistä vitun ihmisoikeuksista. Yritti perääntyä niin tulin perässä ja huusin että älä nyt vittu änkytä siinä kun pitäisi keskustella niistä ihmisoikeuksista. Päätyi johonkin nurkkaan ja pissasi housuunsa. Otin sitten seuraavan feissarin kohteeksi ja lähdin kysymään että vittu haluatko sinäkin vittu keskustella jostain vitun ihmisoikeuksista. Jostain ilmaantui sitten jonkunlainen porukan vetäjä ja loputkin feissarit kerääntyivät tiiviiksi rykelmäksi tärisemään sen ympärille. Eka feissarikin oli sillävälin hipsinyt samaan ryhmään kengät litisten. Näkyvästi valokuvasin vielä koko porukan ja ilmoitin että julkaisen netissä kuvan jossa se yhdellä on märkä läntti haaroissa.  Ei näkynyt niitä tai muitakaan feissareita sitten enää toista kertaa, ja loppukesän sai kävellä rauhassa.

Fortumin myyjille pari kertaa sanoin että on jo kolme fortumin sähkösopimusta. Kun agressiivinen myynti jatkui ja jatkui, siirsin firman sähkösopimukset toiselle yhtiölle. Aika iso potti kun suurin oli 63 ampeerin liittymä.

Vierailija
164/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari vuotta Unicefin kuukausilahjoittaja, mutta kun halusin keskeyttää maksut, se osoittautui erittäin hankalaksi! Piti mennä pankkiin jonottamaan ja allekirjoittaa papereita, että sai maksuliikenteen keskeytetyksi. Jatkossa aion lahjoittaa vain kertasummia kenelle haluan.

Vierailija
165/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä muuallakin kuin Helsingissä. Poikkesin viime viikolla Joensuussa ja meinasi päreet palaa, kun kävelykadulla niitä oli epälukuinen määrä. Oli pakko vetää päälleen sokean ja kuuron rooli ja marssia sukkelasti kengänkärkiä tuijotellen. Mieli tekisi tulostaa kortti KERJÄÄMINEN JA KAUPUSTELU KIELLETTY, joka tyrkkäisin feissareille.

Vierailija
166/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten kun tulin nuorena tyttönä maaseudulta Helsinkiin yliopiston pääsykokeisiin, minut pysäytti muistaakseni UFF:in feissari yliopiston päärakennuksen kieppeillä. En ollut maaseudulla feissareista kuullutkaan, ja kai ne Helsingissäkin aika tuore ilmiö silloin olivat, vuosituhannen vaihteessa. No, hämmentyneenä siinä sitten kuuntelin kiltisti feissarin monologin, luulin että hän kerjää jotain kertalahjoitusta ja kai jo sellaista olin antamassa kun tuli esiin, että kuukausilahjoitus olisi pitänyt antaa. Summaa en muista millään,  mutta muistan sen hämmennyksen tunteen mikä minulle tuli kun jouduin kieltäytymään. Sanoin, että ei ole rahaa eikä varmuutta kesätöistä (oli aivan totta!) mutta feissari vaan jankkasi, syyllisti ja manipuloi. Sanoi mm. että "kuitenkin ostat jotain turhaa tulevan kesän aikana ja sen rahan sijasta voisit antaa niille jotka näkee nälkää" tms. Muistan, että mulla nousi kyyneleet ihan silmiin kun oli niin outo, ahdistava ja syyllistävä tilanne. Lopulta sitten vaan mutisin anteeksipyynnön ja lähdin pois. Vieläkin pistää vihaksi, että feissari (noin 30 vuotias mies), käytti nuoruuttani, naiiviuttani ja hämmennystäni häikäilemättömästi hyväksi!

Ehkä tuon kokemuksen innoittamana mulla ei nykyään ole enää sydäntä feissareille, vaikka erään järjestön kuukasilahjoittaja (toistaiseksi) olenkin. Jos joku puhuttelee, jätän vastaamatta, tai sanon ihan ystävällisesti "ei kiinnosta", "anna olla" tai "jätätkö mut rauhaan". Jos sen jälkeen vielä tulee jotain "mutta"-ininää, sanon tiukemmin. Kuten tässäkin ketjussa on mainittu, minustakin on todella huonoa pr:ää erinäisiltä kauppakeskuksilta ja mm. Helsinki-Vantaan lentoasemalta sallia feissarit tiloissaan. Asiakkaiden häirintäähän se on. Erityisesti pistää vihaksi silloin kun näen feissarin ottaneen uhrikseen jonkun samanlaisen hämmentyneen tapauksen kuin minä maalaistyttönä aikanaan!

Vierailija
167/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka käynkin Helsingin keskustassa aika usein, niin ehkä yhdellä kymmenestä kerrasta tulee joku feissari juttelemaan. Yleensä painelen ohi nappikuulokkeet korvissa (joskus vielä teatraalisesti kaivan soittimen taskusta "valitakseni biisiä"), enkä ota katsekontaktia, niin eivät lähesty. Ja sen kerran kun lähestyvät, sanon ei kiitos. Nämä nuoret tytöt on ihan mukavia kumminkin ja uskovat usein kerrasta, toivottavat vielä hyvät päivänjatkotkin.

Mutta jumankauta ne aikuiset sällit, jotka on valloittaneet Pasilan Aseman, ja ovat siellä JOKA AAMU JA ILTAPÄIVÄ jankkaamassa "mikä sähköliittymä sulla on?" "Onks sulla hetki aikaa?" "Meil ois hei tällanen arvonta...". Eivätkä edes siis kysy ohimennessä, vaan oikeasti KÄVELEVÄT ETEEN ja pysäyttävät. Uskovat sentään vakiolauseeni "en ehdi oon menossa töihin" (mikä on ihan totta), mutta kun se tapahtuu joka ikinen päivä, alkaa jo riepoa. Ainoastaan silloin pääsee ohi häiritsemättä, jos ne ovat juuri pysäyttäneet jonkun toisen poloisen ristikuulusteltavaksi.

Vierailija
168/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on jykylässäkin, on fortumia, loistetta, amnestya, telefinlandia, kirkon ulkomaanapua... Jos haluan kilpailuttaa sähköythiötä niin sahkonhinta.fi, voin tukea amnestya 5€ mutta en joka kuukausi, telefinlandia datakatto ei käy minulle ja kyllä täällä Suomessakin on ongelmia mitkä pitäs ensin ratkoo kun laittaa rahaa jonnekkin maahan x.

Vierailija
169/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feissarithan on ihan loistava tilaisuus nössöille harjoitella assertiivisuutta ja aggression näyttämistä! Jos tiedät olevasi nynny, eikun harjoittelet tilanteen päässäsi etukäteen, lietsot itsesi raivoon ja sitten vain feissarien apajille odottelemaan, että pääset kyykyttämään! :)

Vierailija
170/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan vielä ajan, kun Suomessa saattoi kävellä kaupungilla ja kauppakeskuksissa rauhassa ympärilleen katsellen ja jopa ottaa katsekontaktin ihmisiin ja hymyillä. Jos joku puhutteli, tuli vastattua ystävälliseti. Nyt tulee tehtyä samaa kuin moni täällä, eli välteltyä katsekontaktia, katsottua ihmisistä ohi ja oltua tyly. Ihan kuin ennen jossain turkkilaisessa basaarissa. Viekää nuo feissarit pois, ne tuhoaa kaupunkikulttuurin, jossa ihmiset vielä uskalsivat katsoa kohti ja vastata, jos niille puhui.

Vierailija
171/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole näköjään mitään käsitystä, paljonko rahaa järjestöt saavat kiitos feissareiden hankkimien kuukausilahjoittajien.

Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto. Oma tyttäreni oli viime kesänä, tosin ei Helsingissä.

Ja sitten järjestö ottaa omansa pois ja lähettää rahat milloin mihinkin kohteeseen, jos lähetettävää yleensäkään jää.

Vierailija
172/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kriminalisoida koko feissaus-toiminta samoin kuin ammattimainen kerjääminen. Jotain romaneja taatusti voidaan auttaa muullakin tapaa. Samoin pitäisi kieltää puhelinmyynti yksityisille ihmisille ellei henkilö ole erikseen antanut lupaa yritykselle olla yhteydessä. Ei mulla muuta.

Vierailija
173/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran sanoin Helsingin keskustassa päivystävälle Greenpeacen feissarille "ei kiitos Greenpeacelle" ja jatkoin matkaa pitkin Aleksia. No tämä nuori mies lähti mun perääni jankkaamaan, juoksi oikein kiinni vierelle, käveli pitkän matkan Aleksilla mun vierellä ja tivasi miksi ei ja tiedänkö edes mitä Greenpeace tekee ja tiedänkö sitä ja tätä. Oli niin harvinaisen vastenmielinen että edelleenkin kun näen Greenpeacen tyyppejä tulee kylmät väreet. Harmi kun olen niin korrekti ihminen, ei ollut pokkaa sanoa ilkeästi tuolle feissarille. Olisi kyllä ansainnut sen. En sanonut hänelle mitään, katsoin vaan että mikä pelle ja menin Stokkalle.

Vierailija
174/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten kun tulin nuorena tyttönä maaseudulta Helsinkiin yliopiston pääsykokeisiin, minut pysäytti muistaakseni UFF:in feissari yliopiston päärakennuksen kieppeillä. En ollut maaseudulla feissareista kuullutkaan, ja kai ne Helsingissäkin aika tuore ilmiö silloin olivat, vuosituhannen vaihteessa. No, hämmentyneenä siinä sitten kuuntelin kiltisti feissarin monologin, luulin että hän kerjää jotain kertalahjoitusta ja kai jo sellaista olin antamassa kun tuli esiin, että kuukausilahjoitus olisi pitänyt antaa. Summaa en muista millään,  mutta muistan sen hämmennyksen tunteen mikä minulle tuli kun jouduin kieltäytymään. Sanoin, että ei ole rahaa eikä varmuutta kesätöistä (oli aivan totta!) mutta feissari vaan jankkasi, syyllisti ja manipuloi. Sanoi mm. että "kuitenkin ostat jotain turhaa tulevan kesän aikana ja sen rahan sijasta voisit antaa niille jotka näkee nälkää" tms. Muistan, että mulla nousi kyyneleet ihan silmiin kun oli niin outo, ahdistava ja syyllistävä tilanne. Lopulta sitten vaan mutisin anteeksipyynnön ja lähdin pois. Vieläkin pistää vihaksi, että feissari (noin 30 vuotias mies), käytti nuoruuttani, naiiviuttani ja hämmennystäni häikäilemättömästi hyväksi!

Ehkä tuon kokemuksen innoittamana mulla ei nykyään ole enää sydäntä feissareille, vaikka erään järjestön kuukasilahjoittaja (toistaiseksi) olenkin. Jos joku puhuttelee, jätän vastaamatta, tai sanon ihan ystävällisesti "ei kiinnosta", "anna olla" tai "jätätkö mut rauhaan". Jos sen jälkeen vielä tulee jotain "mutta"-ininää, sanon tiukemmin. Kuten tässäkin ketjussa on mainittu, minustakin on todella huonoa pr:ää erinäisiltä kauppakeskuksilta ja mm. Helsinki-Vantaan lentoasemalta sallia feissarit tiloissaan. Asiakkaiden häirintäähän se on. Erityisesti pistää vihaksi silloin kun näen feissarin ottaneen uhrikseen jonkun samanlaisen hämmentyneen tapauksen kuin minä maalaistyttönä aikanaan!

Tuossa alkaa täyttyä kyllä jo rikollisen toiminnan tunnusmerkit, ei muuta kuin äänitys päälle vain ja poliisille, jos tuollaisia feissareita tulee kohdalle.

Vierailija
175/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaan feissareille aina "Kiitos ei", hymyilen ja kävelen eteenpäin. Aina on toiminut, mua ei jäädä stalkkaamaan koskaan.

Joskus olen kyllä jutellut muuten Greenpeaceläisen kanssa maailmantilasta ja sellaisesta, mutta tein jo keskustelun alussa selväksi, etten tule ostamaan mitään. Se oli ihan mukavaa.

Feissarit eivät aidosti koskaan ole häirinneet mua. Heidän lähestymisiinsä voi reagoida ihan ystävällisesti mutta määrätietoisen kieltävästi, jolloin lähestymistilanne loppuu automaattisesti.

Omasta asenteesta on paljon kiinni ja maailma on mukava paikka mukaville.

Vierailija
176/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla menin pitkästä aikaa kävelemään Tampereella Hämeenkadulle Stockan ja rautatieaseman päätyyn ja voi järkytys sitä hihasta repijöiden ja häiritsiöiden määrää! Oli juuri näitä Unicefin feissareita, SPR:n ja kaiken kukkuraksi HS:n tyrkkymyyjiä 5m:n välein. Joo uskon kyllä että Sanomallakin menee nykyisin huonosti että pakko on myydä lehteä vaikka millä keinoin, mutta kun he eivät luovuta vaikka sanonkin kohteliaasti "Ei kiitos". Enää sen 20 kerran jälkeen 10 minuutin aikana ei vaan jaksa olla kohtelias!!

Vierailija
177/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa alkaa täyttyä kyllä jo rikollisen toiminnan tunnusmerkit, ei muuta kuin äänitys päälle vain ja poliisille, jos tuollaisia feissareita tulee kohdalle.

Olen samaa mieltä. Nykyään jos näin kävisin, ottaisin yhteyttä sekä ko. järjestöön, poliisiin ja mahdollisesti myös mediaan (vaikka varmaan jonkun mielensäpahoittajaleiman ehkä saisinkin) :D  Mutta silloin kun tuo minulle tapahtui, olin niin tietämätön ja naiivi, ettei tullut mieleenkään. Ja pahoin pelkään, että edelleen ne feissarit, jotka lähtevät manipulointi-syyllistämislinjalle, tekevät sitä etenkin niille, ketkä ovat jo valmiiksi vähän nössöjä eivätkä osaa/uskalla pitää puoliaan.

terv. se entinen maalaistyttö

Vierailija
178/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että feissarit ovat liikkeellä hyvien asioiden puolesta (Greenpeace, Amnesty jne), mutta opiskelijana minulla ei ole varaa antaa noille järjestöille rahoituksia. Mistä sitä paitsi tiedän, menevätkö rahat oikeaan kohteeseen? Ainakin Unicefista ja Punaisesta rististä kuulee jatkuvasti, että niille annetut rahat menevät jonnekin aivan muualle kuin apua tarvitseville.

Feissaajien välttely kaupungilla on todella rasittavaa. Suurin osa heistä kyllä ymmärtää heti, kun sanon että minulla on kiire tai ei ole juuri nyt varaa. Mutta kerran joku suunnilleen ikäiseni feissarityttö (olen 23) huuteli haukut perääni kun kävelin ohitse huomiota kiinnittämättä. Ihan hirveää hommaahan tuo on, minulla on kokemusta myös heidän näkökulmastaan. Myin kolme kesää sitten Hesaria samalla periaatteella; ei todellakaan ollut minun juttuni, ja lopetinkin kuukauden jälkeen.

Vierailija
179/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feissarit eivät saa lähteä seuraamaan ilman lupaa, ainakaan niillä järjestöillä, millä feissaan. Tosin en ole ollut Amnestylla tai Greenpeacella, mitkä ilmeisesti sitkeimpiä.

Joku sanoi, että Unicefin lahjoituksen lopettamiseksi piti mennä pankkiin jonottamaan. Käyhän se niinkin, mutta onnistuu kyllä myös sähköpostilla (näin itse lopetin) tai puhelimella. Jos ei osaa kumpaakaan käyttää, ei kannata lahjoittaakaan.

Näitä järjestöjä on niin monia, että ihan mahdotonta vertailla. En tiedä mihin Greenpeace varansa käyttää, mutta esimerkiksi Pelastakaa Lapset ryn lahjoitusvaroilla ostetaan esimerkiksi lukiokirjoja vähävaraisten perheiden lapsille.

Punainen Risti taas pystyttelee kenttäsairaaloita katastrofialueille esimerkiksi. Kiinteän henkilöstön palkkoja ei muuten makseta lahjoitusvaroista.

Pyysin aiemmin kertomaan esimerkin isopalkkaisesta järjestöpomosta Suomessa. Ei näy?

Vierailija
180/341 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että feissarit ovat liikkeellä hyvien asioiden puolesta (Greenpeace, Amnesty jne), mutta opiskelijana minulla ei ole varaa antaa noille järjestöille rahoituksia. Mistä sitä paitsi tiedän, menevätkö rahat oikeaan kohteeseen? Ainakin Unicefista ja Punaisesta rististä kuulee jatkuvasti, että niille annetut rahat menevät jonnekin aivan muualle kuin apua tarvitseville.

Feissaajien välttely kaupungilla on todella rasittavaa. Suurin osa heistä kyllä ymmärtää heti, kun sanon että minulla on kiire tai ei ole juuri nyt varaa. Mutta kerran joku suunnilleen ikäiseni feissarityttö (olen 23) huuteli haukut perääni kun kävelin ohitse huomiota kiinnittämättä. Ihan hirveää hommaahan tuo on, minulla on kokemusta myös heidän näkökulmastaan. Myin kolme kesää sitten Hesaria samalla periaatteella; ei todellakaan ollut minun juttuni, ja lopetinkin kuukauden jälkeen.

Ilmoittakaa nyt hyvänen aika noista haukkujista. Silti vaikea uskoa että sellaisia paljonkaan on, sen verran hommaa nähneenä.

Ja mieti mitä kaikkea Unicef ja SPR ovat jo saaneet aikaan. Naurettavaa väittää, että rahat menisivät johonkin muualle kuin kohteisiin. Nämä ovat muuten julkista tietoa, mihin rahat laitetaan. Löytyy järjestöjen nettisivuilta. Hommaa valvoo mm.ulkoministeriö, siinä ei paljoa kuseteta.

Kyllähän näitä "faktoja" johtajien jättipalkoista aina kuulee elämäm koululaisilta.