Poika ei päässyt lukioon - äiti kimpaantui
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/409666-pojan-liki-8n-keskiarvo-ei-ri…
Mielestäni pojan olisi pitänyt hakea sellaiseen lukioon, johon hänen keskiarvonsa olisi riittänyt. Turha syyttää kaupunkia. Naurattaa tuo "verorahoille vastinetta".
Kommentit (291)
Tervetuloa Haukilahdesta Ouluun lukioon. Täällä ko. keskiarvolla olisi päässyt kaupunkialueella peräti kahteen suomenkieliseen lukioon tai siihen ainoaan ruotsinkieliseen, jos se kuulostaa fiinimmältä.
Löytyy täältä Oulun kaupungin alueelta kyllä HaukiPUTAAN lukio, jonka ka. raja oli vain 7,08. Kelpaisiko se? On kyllä 25 km Oulun keskustasta matkaa, mutta hyvä lukio, jossa on uudehkot tilat ja hyvät opettajat😀. Ja varmasti löytyy halpa vuokrakämppä tai vaikka omakotitalo, jos se siitä on kiinni.
Yhteishaussa muuten kannattaa oikeasti käyttää ne kaikki viisi hakutoivetta - ihan vinkkinä sinne HaukiLAHTEEN!
Ymmärtäisin itkun jos tilanne olisi että vaikka 8,5 keskiarvolla jäätäisiin kokonaan ilman lukiopaikkaa ulkopaikkakuntalaisten viedessä paikat. Lukiohan toki voi valita oppilaansa, mutta ei siinä tosiaan olisi järkeä ettei Suomen toiseksi suurimmasta kunnasta löytyisi yhtään lukiopaikkaa hyvin menestyneelle oman kunnan oppilaalle.
Mutta tilannehan nyt ei ole ollenkaan tämä. Myös Espoossa on jopa useampi lukio tuollaisille heikommin menestyneille oppilaille. Täysin oma vika jos itsetunto ei anna myöden hakea niihin (vai mistä sitten onkaan ollut kyse).
Miksi ihmeessä tuo äiti julistaa ettei kymppiluokka ole vaihtoehto? Sehän on tarkoitettu juuri tuollaisille vähän myöhään heränneille oppilaille, jotka kuitenkin haluavat jatkokoulutukseen.
Vähän huvittaa nämä huippukoulujen mollaukset: ilottomat kaverittomat väsyneet tytöt (!) raahustaa väsyneinä pysäkeille ja nääntyy paineen alla. Joopa. Oma esikoiseni on huippuälykäs ja rakastaa kouluaan! Rakastaa sitä kun saa rauhassa opiskella, saa paneutua, saa sparrausta ja saa olla hyvä! Kaveripiiri löytyi ekalla viikolla .
Vierailija kirjoitti:
Siinä on melkein 50 lukiota inhimillisen bussimatkan päässä, ainoat lukiot kun ei ole Turussa ja Espoossa. Mikä estää yrittämästä vaikka Hyvinkäälle, Keravalle, mitä näitä paikkoja nyt onkaan.
Se, että mamma maksaa veroja! Se on katsos pääsylippu kaikkialle yhteiskunnassa, jos joku ei mene putkeen tai poliisi laittaa putkaan, niin se on se viimeinen kortti, minkä voi heittää ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on melkein 50 lukiota inhimillisen bussimatkan päässä, ainoat lukiot kun ei ole Turussa ja Espoossa. Mikä estää yrittämästä vaikka Hyvinkäälle, Keravalle, mitä näitä paikkoja nyt onkaan.
Se, että mamma maksaa veroja! Se on katsos pääsylippu kaikkialle yhteiskunnassa, jos joku ei mene putkeen tai poliisi laittaa putkaan, niin se on se viimeinen kortti, minkä voi heittää ilmoille.
Ehkä noin on ajateltu mut silti. Aika lailla maksetaan veroa mekin, mutta minulla ei ole mitään harhaluuloja siitä, että lapsi pääsisi sen takia haluamaansa kouluun aikanaan. Hän pääsee sinne minne rahkeet riittää ja töitä pitää tehdä pääsyn eteen. Maksan veroja mielelläni vaikka enemmänkin, jos sillä taataan tasa-arvoinen opiskelumahdollisuus kaikille. Jokaisen oma suoritus olkoon syy päästä opiskelemaan jatkossakin, eikä vanhempien veroprosentti. Tällaista jonon ohi oppilaitokseen -yhteiskuntaa en haluaisi koskaan, vaikka lapsi saattaisi siitä hyötyäkin. Enkä halua häntäkään opettaa ajattelemaan niin.
Onneksi etelä-espoolainen tiikeriäiti pitää poikansa puolta - kyllä hänen poikansa sentään olisi pitänyt päästä kunnon lukioon, ettei joudu rupusakin kanssa jonnekin Masalaan tai Kannelmäkeen.
Voi kyllä todeta, että jos tosissaan jotain haluaa ja 110%.sti yrittää niin kyllä pääsee minne haluaa.
Seuraava pettymys kait on kun poika ei pääse lääkikseen tai oikikseen vaikka käy valmennuskurssit ja isällä sekä äidillä on oma BMW.
Espoolainen itsekin kirjoitti:
Onneksi etelä-espoolainen tiikeriäiti pitää poikansa puolta - kyllä hänen poikansa sentään olisi pitänyt päästä kunnon lukioon, ettei joudu rupusakin kanssa jonnekin Masalaan tai Kannelmäkeen.
Voi kyllä todeta, että jos tosissaan jotain haluaa ja 110%.sti yrittää niin kyllä pääsee minne haluaa.
Seuraava pettymys kait on kun poika ei pääse lääkikseen tai oikikseen vaikka käy valmennuskurssit ja isällä sekä äidillä on oma BMW.
Näinpä. Mun mies pääs aikanaan pikkupaikkakunnan kasvattina ekalla yrittämällä oikikseen, vaikka vanhemmilla ei ollut hienoa taloa ja BMW:tä vaan perusrivari ja Opel. Ja nii sen kuuluu mennäkin. Kukin pääsee sinne, minne yrittämisellä ja lahjakkuudella pääsee. Jos lukioon pääsemättömyys on noi suuren kimpaantumisen aihe, olis tolla samalla intensiteetillä ehkä ollut syytä sitten vaatia poikaa opiskelemaan enemmän sen sijaan että nyt vaatii avaamaan pojalleen ovia, joita poika ei itse saanut auki, asuinpaikkaan ja veronmaksuun vedoten.
Olis todellakin erittäin hyvä lapsen kasvatuksen kannalta, että tuollaista asennetta ei veis eteenpäin, vaan sitä asennetta, että omasta yrityksestä palkitaan ja itse pitää ovensa aukaista. Tai tyytyä valitsemaan toinen ovi.
Ihanaa, että BMW saatiin liitettyä tähänkin aiheeseen. Huippujuttu!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että. Ihan Kannelmäkeen olisi pitänyt lähteä ja tää espoolainen poikahan olisi joutunut aivan gettoon, yhyy. Sinne poika kuuluu, minne arvosanat riittää. Lukiopaikkoja kun ei onneksi vielä jaella asuinpaikan ja varallisuuden mukaan.
Kaikki parhaat lukiopaikat menevät mamuille ja ruotsinkielisille, eikä kantasuomalaista valkoista huolita edes oman alueen lukioon!
Nii! Se yks somalitaustainen tyttökin on ensimmäinen suomalainen nainen Harvardissa! Kyllä meidät Aino-Catharina olisi sinne ennemmin kuulunut seiskan keskiarvollaan! Hyysäystä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala mutsi.
Äiti taitaa nyt sijoittaa omia turhaantumisen tunteitaan ja toiveitaan poikaansa tavalla, joka ei kehitä juuri niitä ominaisuuksia ja kykyjä, jotka ovat pitemmän päälle elämässä sittenkin ratkaisevia: kyky kestää epäonnistumisia, kyky nähdä toivoa elämässä, kykyä uskoa itseensä, kyky kehittää luovia ratkaisuja tiukoissa tilanteissa, kyky nähdä pitkälle tulevaisuuteen ja kyky itsenäisiin ratkaisuihin.
Kyky tunnista tosiasiat ja tehdä niihin perustuvia valintoja auttaisi myös.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis sinällään pk-seudulla on törkeet rajat lukioissa. 7,8 on keskiarvo jolla ei esim Helsingissä taida päästä kuin nippa nappa kahteen lukioon. Mutta tilanne on kyllä tiedetty ainakin 10 vuotta. Meillä nyt kasille menevä tyttö ja olen jo useamman vuoden seurannut noita rajoja ja tyttö todellakin paahtaa tosissaan. Tuo että herää ysillä maaliskuussa on täysin oma moka.
Itsellä oli aikanaan 7,8 eikä sillä päässyt Kuopiossa mihinkään lukioon. Alin raja taisi tuolloin olla 7,9. Suosittelen tuolle pojalle kymppiluokkaa.
Mitenköhän tuo rassu pärjää sitten kun muuttaa kodista pois.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyseinen äiti nosti ihan oikean asian esille. Minä asuin nuorena (viime vuosituhannella) alueella jossa viidestä lähimmästä lukiosta neljä oli erikoislukioita joihin keskiarvorajat olivat yli yhdeksän. Osassa oli pääsykokeita ja osassa vaadittiin muuta harrastuneisuutta alalta. Kolmannes opiskelijoista näihin tuli muista kaupungeista. Siihen viidenteen tavalliseenkin lukioon oli reilusti yli kahdeksan keskiarvoraja.
Itse pääsin erikoislukioon, veljeni matkusti tuohon viidenteen lukioon, mutta tunnen useamman meidän yläasteen oppilaan jolla koulunkäynti pysähtyi tuohon.
Ymmärrän että erikoislukioon tulija on motivoitunut matkustamaan 3-4 tuntia päivässä päästäkseen haluamaansa kouluun, mutta jotenkin pitäisi taata että ne ihan tavalliset kasin jampatkin saisivat peruskoulun jatkokoulutuksen ilman että joutuvat vastavuoroisesti matkustamaan kohtuuttomasti.
Kyseisen jutun pojalle paras ratkaisu olisi kymppiluokka, mutta niistäkin on säästetty ihan hirveästi.
No ne kasin jampat voi mennä amitsuun. Miksi kasin jampalle pitäisi antaa lukiopaikka kun peruskoulussakaan ei ole huvittanut opiskella? Sitäkään en ymmärrä miksi kymppiluokkia edes on. Mielestäni nuoren pitää ymmärtää että viimeistään kasiluokalla täytyy panostaa koulunkäyntiin jos on haaveita muustakin kuin valmistua raholta suurtalouskokiksi tai kauppiksesta kaupansetäksi. Jos koulunkäynti ei innosta, ei innosta ja siitä kärsii jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaispojallani meni persielleen muutaman vuosi sitten yläaste. Syynä kaikenlaiset kokeilut ja rajattomuus.
Hän meni aikuislukioon, jota eräs viranomainen oli hänelle ehdottanut, oli kuulemma käynyt sen itsekin.
Nyt yli 20-v poika on aloittamassa opiskelut korkeakoulussa ja alalla, jolla työnsaantinäkymät ovat yllättävänkin hyvät.
Sekin pitää muistaa että lukio ei ole ainoa vaihtoehto jos haluaa opiskella pitkälle. Kun itse olin opiskelemassa terveydenhoitajaksi, meillä oli luentoa pitämässä lääkäri joka itse oli ensin opiskellut sairaanhoitajaksi amk:ssa ja myöhemmin yliopistoon lääketiedettä lukemaan. Aviomieheni on aiemmin valmistunut ammattikoulusta rakennuspuolelta, nyt pääsi amk:hon opiskelemaan insinööriksi. Opiskelu tapahtuu työn ohella ilta- ja viikonloppuopintoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyseinen äiti nosti ihan oikean asian esille. Minä asuin nuorena (viime vuosituhannella) alueella jossa viidestä lähimmästä lukiosta neljä oli erikoislukioita joihin keskiarvorajat olivat yli yhdeksän. Osassa oli pääsykokeita ja osassa vaadittiin muuta harrastuneisuutta alalta. Kolmannes opiskelijoista näihin tuli muista kaupungeista. Siihen viidenteen tavalliseenkin lukioon oli reilusti yli kahdeksan keskiarvoraja.
Itse pääsin erikoislukioon, veljeni matkusti tuohon viidenteen lukioon, mutta tunnen useamman meidän yläasteen oppilaan jolla koulunkäynti pysähtyi tuohon.
Ymmärrän että erikoislukioon tulija on motivoitunut matkustamaan 3-4 tuntia päivässä päästäkseen haluamaansa kouluun, mutta jotenkin pitäisi taata että ne ihan tavalliset kasin jampatkin saisivat peruskoulun jatkokoulutuksen ilman että joutuvat vastavuoroisesti matkustamaan kohtuuttomasti.
Kyseisen jutun pojalle paras ratkaisu olisi kymppiluokka, mutta niistäkin on säästetty ihan hirveästi.
No ne kasin jampat voi mennä amitsuun. Miksi kasin jampalle pitäisi antaa lukiopaikka kun peruskoulussakaan ei ole huvittanut opiskella? Sitäkään en ymmärrä miksi kymppiluokkia edes on. Mielestäni nuoren pitää ymmärtää että viimeistään kasiluokalla täytyy panostaa koulunkäyntiin jos on haaveita muustakin kuin valmistua raholta suurtalouskokiksi tai kauppiksesta kaupansetäksi. Jos koulunkäynti ei innosta, ei innosta ja siitä kärsii jatkossa.
Ja koko loppuelämäkö siitä on sitten kärsittävä, vai? Itse en ole ainakaan kovin halukas kustantamaan tuollaista toisten lopun elämän lomailua ja syrjäytymistä opiskelu- ja työelämästä. Mielestäni on siis aivan mahtavaa jos nuori haluaa hakea koulupolulle uutta vauhtia ja parantaa arvosanojaa ja hakea itseään kiinnostavaan ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko keskustelu "hyvät lukiot - huonot lukiot" on saanut käsittämättömät mittasuhteet. Monet niistä huippuarvosanoihin yltäneistä nuorista viime vuosina ovat kirjoittaneet aivan tavallisista lukioista, osa jopa ns. maalaislukioista.
Uskallan jopa epäillä, että ns. huippulukoissa on paljon enemmän psyykkisesti huonovointisia oppilaita kuin ihan tavislukioissa. Eräs SYK:n opettaja kertoi, millaisia hysteerikkoja esim. joidenkin oppilaiden äidit (!) saattavat olla, jos oma lapsi saa vain esim. 8 kokeissa. Työyhteisöissä eivät aina pärjää tällaiset liian suorituskeskeiset, vain kovalla lukemisella huippupisteet saaneet ihmiset.
Itse olen kirjoittanut 7,5 keskiarvolla ylioppilaaksi, sain töitä pariksi vuodeksi ja kävin jonkin kurssin ennen kuin pääsin yliopistoon. Sieltä valmistuin varsin nopeasti maisteriksi. En ole erityisen älykäs edes naiseksi, mutta omaan pelisilmää ja olen ns. nokkela. Palkkani yksityisissä yrityksissä on ollut noin 5000 - 6000 e kuussa lähes aina. Lisäksi olen tehnyt mielenkiintoisia ja itsenäisiä hommia. Saanut autoetuja yms. En voi välttyä miettimästä, että koulussa korostetaan sittenkin vääriä asioita. Monelle kympin tytöille tulee väärä mielikuva, millä elämässä selvitään.
Totta, koulu on ns. kilttien tyttöjen opinahjo. Siltä vaan pojat ja miehet mennä porskuttaa yhteiskunnassa paremmin menestyneenä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion pitäisi olla jo nykyään ihan puolipakollista yleissivistävää koulutusta ja tapahtua lähellä kotia. Aivan naurettavaa, että espoosta lähdettään jonnekin vantaalle lukioon ja toisin päin.
Asun Etelä-tapiolan lukion läheisyydessä ja ne tyttöt jotka siellä koulua käy vaikuttavat kyllä aina todella apeilta ja yksinäisiltä bussikillä tai laahustaessaan. Tuskin ovat onnellisia kun joutuvat istumaan bussissa tunnin pari päivässä, puolet kavereista on eri koulussa ja uusia ei löydy.
Toki jotain tasoja voisi olla, mutta kuitenkin niin, että lapset pääsee kävely/pyörämatkan päähän koulusta.
No mikä estää tätäkin perhettä muuttamasta vaikka Korsoon sinne Lumon lukion läheisyyteen? Turhaan siinä eespoolaisen huippulukion vieressä asustelee jos ei kyvyt riitä sisäänpääsyyn.
Haukilahden lukioon oli raja 8,25. Taitaa olla ihan tavallinen lukio, ei huippu sellainen.
Elänkö jossain kuplassa, kun mun mielestä tuollaisen reilun kasin keskiarvon saa normaaliälyinen sen kummemmin ponnistelematta?
Ja niistä huippulukioista... Joissain kommenteissa on mainittu, että siellä kiltit kympin tytöt puurtavat illat kirjojen parissa.
No ei. Sinne kerääntyy myös paljon niitä oppilaita, joiden ei juuri ole tarvinnut ponnistella hyvien numeroidensa eteen. Ei heille lukiokaan ole mikään erityinen haaste. Oppilasaines määrittää paljolti lukion yo-tulokset. Samat oppilaat kirjoittaisivat hyvin melkein mistä vaan lukiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koko loppuelämäkö siitä on sitten kärsittävä, vai? Itse en ole ainakaan kovin halukas kustantamaan tuollaista toisten lopun elämän lomailua ja syrjäytymistä opiskelu- ja työelämästä. Mielestäni on siis aivan mahtavaa jos nuori haluaa hakea koulupolulle uutta vauhtia ja parantaa arvosanojaa ja hakea itseään kiinnostavaan ammattiin.
Jos ei pääse lukioon, ei todellakaan tarkoita että syrjäytyy ja lomailee loppuikänsä. Menisi ammattikouluun, siltäkin pohjalta voi myöhemmin hakea ammattikorkeaan. Yliopistoa tuskin kannattaa haaveillakaan, silloin olisi jaksanut opiskella jo peruskoulussa eikä tarvitsisi haukilahtelaismamman ja poikien itkeä.
Kyllä Etelä-Tapiolan lukioon pääsee joka vuosi lukuisia espoolaisiakin, osa jopa ihan kävely/pyöräilymatkan päästä. Myös poikia.