Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!

Vierailija
03.07.2016 |

Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.

Kommentit (423)

Vierailija
181/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä nousi kynnys mennä enää koskaan hautajaisiin! En uskalla pukea mitään ylleni kun ei se kuitenkaan kelpaa! Ehkä tilaisuuden jälkeen veisin haudalle kukat minihameessa ja kirkkaanpinkissä topissa, jossa on neonkeltaisia kukkia... Loukkaantuukohan haudanasukki siitä? Mitä luulette?

Vierailija
182/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä nousi kynnys mennä enää koskaan hautajaisiin! En uskalla pukea mitään ylleni kun ei se kuitenkaan kelpaa! Ehkä tilaisuuden jälkeen veisin haudalle kukat minihameessa ja kirkkaanpinkissä topissa, jossa on neonkeltaisia kukkia... Loukkaantuukohan haudanasukki siitä? Mitä luulette?

En usko, pidä vaan huoli ettei se suvun nipottava etikettitäti huomaa tai loukkaat sitä henkilökohtaisesti ja saat 10v vihat niskaasi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä loukkaantuisin siitä, jos ihmiset eivät tulisi hautajaisiin. Mutta jos sukulaiset kyttää kotkana pukeutumisia, eipä ole ihme jos nuoremmat jättää perhetapahtumat väliin....

Vierailija
184/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisissa muistetaan vainajaa ja jokainen tulee sellaisena kuin on. Kaikilla ei ole varaa ostaa vaatetta usein yllättäen kuolleen sukulaisen juhlaan.

Lähimmältä kirppikseltä löytyy asukokonaisuus kympillä koska tahansa. Vai ei ole varaa.. hah -hah! On kuitenkin sitten varaa ostaa viimoisen päälle muotikuteita, jotka EIVÄT ole surujuhlaan tarkoitettuja.

Tämä minä-minä! sukupolvi ei tasan ajattele muuta kuin itseään. MINULLA on oikeus tulla biletopissa ja minihameessa, räplätä kännykkää ja häiritä kovaäänisellä juttelulla kirkon penkissä. 

Tässä kirjoittaja vetää tietoisesti yhtäläisyysmerkit pukeutumisen ja huonon käytöksen välille. Tsat tsat.

Vierailija
185/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisissa muistetaan vainajaa ja jokainen tulee sellaisena kuin on. Kaikilla ei ole varaa ostaa vaatetta usein yllättäen kuolleen sukulaisen juhlaan.

Lähimmältä kirppikseltä löytyy asukokonaisuus kympillä koska tahansa. Vai ei ole varaa.. hah -hah! On kuitenkin sitten varaa ostaa viimoisen päälle muotikuteita, jotka EIVÄT ole surujuhlaan tarkoitettuja.

Tämä minä-minä! sukupolvi ei tasan ajattele muuta kuin itseään. MINULLA on oikeus tulla biletopissa ja minihameessa, räplätä kännykkää ja häiritä kovaäänisellä juttelulla kirkon penkissä. 

Tässä kirjoittaja vetää tietoisesti yhtäläisyysmerkit pukeutumisen ja huonon käytöksen välille. Tsat tsat.

Hahhah! Huomasin myös saman. :D

Vierailija
186/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä surin aidosti enoani, vaikka jouduinkin tiukan rahatilanteeni vuoksi saapumaan kirkkoon farkuissa ja tummanruskeassa neuleessa. Ei ollut edes omaan kukkalaitteeseen rahaa, joten laskin vain ruusun haudalle. Kahvitilaisuudessa kuulin enon siskon ja toisen serkun keskustelun: "Kyllä on piittaamatonta tulla tavallisissa arkivaatteissa tällaiseen tilaisuuteen. Eikö vähän olisi voinut parempaa pukea päällensä, kuitenkin eno kyseessä" "Ei se paljoa näköjään välitä enon juhlista."

Lähdin juhlista itkuisena ja vihaisena, koska oikeasti syvästi rakastin enoani ja ikävöin häntä edelleen usein. Olen edelleen myös vihainen tädilleni, joka on aina ollut kylmä ja julma ihminen, vaikka tietää tiukan rahatilanteeni hyvin. Lisäksi mulla ei ole oikein ketään jolta olisin voinut pyytää lainaksi mekkoa/hametta tms.

Vierailija
187/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä surin aidosti enoani, vaikka jouduinkin tiukan rahatilanteeni vuoksi saapumaan kirkkoon farkuissa ja tummanruskeassa neuleessa. Ei ollut edes omaan kukkalaitteeseen rahaa, joten laskin vain ruusun haudalle. Kahvitilaisuudessa kuulin enon siskon ja toisen serkun keskustelun: "Kyllä on piittaamatonta tulla tavallisissa arkivaatteissa tällaiseen tilaisuuteen. Eikö vähän olisi voinut parempaa pukea päällensä, kuitenkin eno kyseessä" "Ei se paljoa näköjään välitä enon juhlista."

Lähdin juhlista itkuisena ja vihaisena, koska oikeasti syvästi rakastin enoani ja ikävöin häntä edelleen usein. Olen edelleen myös vihainen tädilleni, joka on aina ollut kylmä ja julma ihminen, vaikka tietää tiukan rahatilanteeni hyvin. Lisäksi mulla ei ole oikein ketään jolta olisin voinut pyytää lainaksi mekkoa/hametta tms.

Sydämessä voi tuntua miltä vain, kyse ei olekaan nyt siitä.

Yhtähyvin hyvin voisi mennä Linnanjuhliinkiin farkut jalassa, koska "sisimmässäni olen hyvin isämaallinen ja Suomea rakastava ihminen".

Vierailija
188/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurjaa kuulla, ihmiset ovat julmia ja käyttävät mielellään lyömäaseena varsinki naisten kohdalla pukeutumista tms. Sinänsä huvittavaa, että samaan mekkokeskusteluun vedetään kirkko. Luterilainen uskomme perustuu 2000 vuotta sitten eläneeseen hahmoon, jonka opetuksissa tulee selkeästi esiin viha kaikkea ulkokultaisuutta kohtaan.. hahmo joka vihasi tekopyhyyttä ja ihmisten arviointia tämän tyyppisillä perusteilla kuin tämä etikettikeskustelu.

Toivottavasti arvon etikettirouvat ymmärtävät edes hävetä, jos jollain lailla tätä uskoa tunnustavat. Ja elleivät tunnusta, parempi olla kirkkoon sopivista käytöstavoista hipihiljaa.

Vierailija
189/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sydämessä voi tuntua miltä vain, kyse ei olekaan nyt siitä.

Yhtähyvin hyvin voisi mennä Linnanjuhliinkiin farkut jalassa, koska "sisimmässäni olen hyvin isämaallinen ja Suomea rakastava ihminen".

Kyse onkin siitä, ettei rahahuoleton tätini ajattele mitä suustaan laukoo. Meinasin jäädä juhlista kokonaan pois juuri sen vuoksi, ettei ollut mitään asiaankuuluvaa asua. Mutta se ei ollut minulle mikään vaihtoehto, koska halusin olla paikalla hyvästelemässä enoni, vaikka jo tiesinkin saavani varsinkin tätini koppavan halveksunnan niskaani suruni lisäksi. Se oli äärimmäisen raskasta ja alistavaa.

Vierailija
190/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?

Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.

Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.

Joo mut jos kamelinvarvas ei saa näkyä, niin en voi muuta sanoa kuin että ompa niuhotusta taas.

N26

Vierailija
191/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on osoitus surusta ja muiden ihmisten kunnioittamisesta, että pukeutuu tummiin kun menee hautajaisiin. Kyllä jokaisella nyt jotakin tummansinistä, harmaata tai tummanruskeaa taatusti löytyy kaapeista vaikkei mustaa olisikaan. Isäni hautajaisissa eräs vieras oli vaaleanvihreässä asussa. Minusta se oli äärimmäisen loukkaavaa ja moukkamaista ja pahoitin mieleni toisen välinpitämättömyydestä minun suruani kohtaan. Jos kerran tulee hautajaisiin ( sinnehän ei ole pakko mennä) niin sen verran voisi ajatella, että pukeutuu asiallisesti.

Vierailija
193/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on osoitus surusta ja muiden ihmisten kunnioittamisesta, että pukeutuu tummiin kun menee hautajaisiin. Kyllä jokaisella nyt jotakin tummansinistä, harmaata tai tummanruskeaa taatusti löytyy kaapeista vaikkei mustaa olisikaan. Isäni hautajaisissa eräs vieras oli vaaleanvihreässä asussa. Minusta se oli äärimmäisen loukkaavaa ja moukkamaista ja pahoitin mieleni toisen välinpitämättömyydestä minun suruani kohtaan. Jos kerran tulee hautajaisiin ( sinnehän ei ole pakko mennä) niin sen verran voisi ajatella, että pukeutuu asiallisesti.

Ja vaaleanvihreässä asussa ollut vierasko sitten ajatteli mielestäsi "olet kuollut,pidetään disco." ? Tuskin hän sinua tai muita tahallaan halusi loukata. Ei kukaan niin ajattele.

Vierailija
194/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyihmiset osaa käyttäytyä hautajaisissa, jos muuallakaan. Äitini hautajaisissa yhdellä oli kullanväriset piikkikorot ja minimaalinen mekon repale, eräs katsoi sopivaksi käytökseksi anoppinsa hautajaisissa vilkuilla kelloaan kärsimättömästi ja huokailla kuuluvasti, tämä siis papin siunauspuheen aikana. Jotkut vitsailivat mauttomasti tulevista perinnöistä, välittämättä lainkaan, että olin kuuloetäisyydellä. Eivät välittäneet peitellä sitä, että olivat tulleet vain tavan vuoksi. Taisimme, minä ja tyttäreni, olla  äitini hautajaisissa ainoat surulliset ihmiset.

Enpä ole tainnut koskaan olla hautajaisissa surullinen. Hautajaiset ovat Suomessa enemmän pakollinen pönötysjuhla kuin suremisjuhla.

Onko sinulla koskaan kuollut ketään läheistä ihmistä? Vai oletko ollut vain edustamassa hautajaisissa?

Kaikki isovanhemmat ja äiti ovat kuolleet.

Isovanhemmat olivat oman elämänsä eläneet ja heillä oli vaikka mitä vaivaa. Äitini puolestaan sairasti syöpää joten kuolema oli helpotus. Enkä muutenkaan mikään tunneihminen. Serkku kuoli juuri sairastettuaan vuosia syöpää. Viimeksi nähnyt 15 vuotta sitten ja puhunut joitakin kertoja puhelimessa viime vuosina. En osaa surra koska käytännössä tuntematon henkilö minulle.

Vierailija
195/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoitatko useinkin mielesi siitä, että ihmiset eivät tee niinkuin sinä haluat?

Vierailija
196/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaaleanvihreässä asussa ollut vierasko sitten ajatteli mielestäsi "olet kuollut,pidetään disco." ? Tuskin hän sinua tai muita tahallaan halusi loukata. Ei kukaan niin ajattele.

Hän olisi voinut ostaa tummempaa vaatetta tai olla tulematta. Ei se ole liikaa vaadittu. Kustansinhan minäkin tarjoilut.

Vierailija
197/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillityllä pukeutumisella saavutetaan juuri se mikä on tarkoitus: keskiössä on vainaja ja surevat omaiset. Mieleen ei ole tarkoitus jäädä kenenkään vaaleanvihreä asu.

Vierailija
198/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän olisi voinut ostaa tummempaa vaatetta tai olla tulematta. Ei se ole liikaa vaadittu. Kustansinhan minäkin tarjoilut.

Entä olisitko itse jäänyt pois jos et MISTÄÄN olisi mustaa/tummaa asiallista asua juhliin saanut? Etkö huomaa että itse loukkaat muiden surua ja vaadit muiden kunnioitusta omaa suruasi kohtaan?

Vierailija
199/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Louhi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoitatko useinkin mielesi siitä, että ihmiset eivät tee niinkuin sinä haluat?

Vain silloin kun he tulevat minun järjestämään tilaisuuteen ja ovat epäasiallisesti. Minä ilmoitin ja maksoin hautajaiset. Kyllä minulla on oikeus odottaa, että vieraatkin tekevät oman osuutensa ja osallistuvat asiallisesti. Etenkin kun vainaja itse oli erittäin tarkka hautajaisetiketistä eikä tämäkään ihminen voinut olla asiasta täysin tietämätön.

Vierailija
200/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä olisitko itse jäänyt pois jos et MISTÄÄN olisi mustaa/tummaa asiallista asua juhliin saanut? Etkö huomaa että itse loukkaat muiden surua ja vaadit muiden kunnioitusta omaa suruasi kohtaan?

Olen jäänytkin pois. Kyllä minusta minulla omaisena ja kutsujana on oikeus vaatia vierailta tummaa asua.