Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!
Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.
Kommentit (423)
Ap:ta taitaa lähinnä ärsyttää se, että joku näyttää kauniilta ja/tai sensuellilta hautajaisissakin.
Ottakaa nyt huomioon myös se, että omaiset ovat voineet kertoa oman pukeutumiskoodin eli antaa väljemmät ohjeet kuin virallinen etiketti. Ja etiketti elää, todellakin. Hyvin harvalla naisella on esim. sitä hattua tai hansikkaita. Ja se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
ikihyviksi järkytetty kirjoitti:
Ou nou! Mua loukkaa syvästi että näin tänään rouvan kaupassa sadetakki päällä! Siis sadetakki, vaikka ei edes satanut vettä! Järkyttävää kun noi ihmiset ei yhtään tajua, siis yhtään että mikä on tilanteeseen sopivaa pukeutumista!
Etkö todella ymmärrä ruokakaupan ja hautajaisten eroa?
Missäänhän ei sanottu että kyseessä oli ruokakauppa.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.
Mistä lähtien pitsimekko on ollut pannassa hautajaisissa? Olettaen ilmiselvästi että se on muuten asiallinen ja säädyllinen, mutta päällyskangas on pitsiä?
Enkä minä paheksuisi myöskään yksinkertaisia tummanpunaisia avokkaita hillityn asun seurana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaatekaapissa sellainen ihan perus tylsä musta kietasumekko hautajaisia varten. Ostin sen talvella sedän hautajaisiin. Sitten on mustat hillityt korkkarit. Kaulaan yleensä laitan äitini vanhan rippiristin. Hiukset ainakin puoliksi kiinni, ei mitenkään huomiota herättävästi. Hillitty meikki, vedenkestävä ripsari ihan pakollinen! Mustat sukkikset jalassa.paitsi jos hautajaiset kesällä niin yleensä laitan ihonväriset.
Talvella sitten mekon päällä on villakangastakki ja valkoinen huivi. Mitään hattua en omista.
Mielestäni pukeutumistakin tärkeämpää hautajaisissa on kunnioittava käytös. Pitää muistaa se millaisessa tilanteessa on, ja vaikka itse ei olisi surullinen, täytyy muistaa että siellä jotkut tosissan suree menetettyä ihmistä. Olen 20-vuotias ja useissa hautajaisissa käynyt koska suku on täynnä vanhoja ihmisiä.
Hautajaisiin ei mennä meikattuna, ei edes hillitysti. Myöskään hajuvesien käyttö ja korut ei kuulu hautajaisiin. Ei sinne ole tarkoitus mennä itseään esittelemään.
Itse en meikkaa lähes ikinä minnekään, mutta oma äiti komensi laittamaan meikkiä mummon hautajaisiin, kun olen kuulemma muuten liian arkisen näköinen :D Pidän myös päivittäin samoja koruja tilanteesta riippumatta, joten en todellakaan jätä niitä pois hautajaisten takia, ne voi vaikka piilottaa paidan alle tarvittaessa.
N25
Jolla on riihiremputtimet sillä on kirkkokemputtimet.
Kyllä meillä ainakin äiti katsoo vaatteet hautajaisiin niin kauan kun lapset asuu kotona. Eikö muut vanhemmat välitä yhtään.
Ja meilläkin lainattiin pojille mustia pukuja ja muuta vähän sieltä sun täältä. Ei hautajaisia varten tarvi mitään uutta ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ikihyviksi järkytetty kirjoitti:
Ou nou! Mua loukkaa syvästi että näin tänään rouvan kaupassa sadetakki päällä! Siis sadetakki, vaikka ei edes satanut vettä! Järkyttävää kun noi ihmiset ei yhtään tajua, siis yhtään että mikä on tilanteeseen sopivaa pukeutumista!
Etkö todella ymmärrä ruokakaupan ja hautajaisten eroa?
Missäänhän ei sanottu että kyseessä oli ruokakauppa.
Aivan, korjaan: Etkö todella ymmärrä minkä tahansa kaupan ja hautajaisten eroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hiustenväri on ongelma, voi päähänsä laittaa vaikka mustan hatun. Joku roti paljaassa pinnassa pitää olla, mutta nyt eletään kakstuhattalukua ja mummomuoti on out hautajaisissakin!
Hautajaiset eivät ole muotinäytös, edes nyt kakstuhattaluvulla.
No ei se ole mikää mummoluukki showkaan. Kyllä sitä voi ajatella että tyylikkäästi pukeutuva nimenomaan kunnioittaa tilaisuutta, ellei vedä mitää överiä lookkia.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan punaisia hiuksia tällaisina, shokkivärjättyinä! Kyseinen henkilö oli vartavasten värjännyt hiuksensa
edellisenä päivänä.
http://sitruunatee.blogspot.fi/2015/06/millaiset-hiukset-haluan.html.
Ap.
Mulla oli äitini hautajaisissa shokkipunaiset hiukset, sukulaiset meinasivat varmaan pyörtyä, mutta äitini piti hiuksistani. Älkää jaksako järkyttyä ihan jokaisesta pienestä asiasta.
Minä arvostan juhlavierasta niin häissä kuin hautajaisissa, joka pukeutuu omaan tyyliinsä mutta tilaisuutta kunnioittavasti. Voi olla kaunis tai perinteinen.
http://www.china-wedding-dress-manufacturer.com/upfile/product/Sexy-see…
Osaako joku sanoa, että vaatiiko etiketti olkapäiden peittämistä kirkossa, jos häämekko on tuota mallia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä niillä vaatteilla on, jos vaan ovat siistit? Minun hautajaisiini ainakin saa pukeutua vaikka balleriinan tutuun tai kuivakelluntapukuun - ihan sama kun olen siinä vaiheessa jo kuollut! Ei minua tarvitse "kunnioittaa" pukeutumalla körtiksi, mieluummin pyytäisin sukulaisia ja ystäviä juhlimaan elämääni synkkien virsien hoilaamisen sijasta tummiin, ankeisiin pukuihin pukeutuen.
Täysin samaa mieltä! En kuulu kirkkoon ja minulle on sama vaikka syöttäisivät kuoleman jälkeen ketuille, mutta pönötystä vihaan. Pitänee viimeisenä tahtona sanoa, että ottakaa kunnon kännit ja soittakaa heviä...😁
Moni, jonka kanssa olen jutellut tästä asiasta, on sanonut samaa, he eivät halua hautajaistensa olevan surulliset, mustat ja itkuiset, vaan hauskat, räväkät yms. Mutta täytyy kuitenkin muistaa, että vaikka se kuollut onkin ns. illan päätähti, niin se tilaisuus on lähinnä läheisille. Itselleni on tietysti samantekevää, mitä ruumiilleni tehdään, mutta samoin ajattelevat varmaan monet sotilaatkin jotka kuolevat sotatantereella, mutta joiden ruumiit kuljetetaan takaisin kotimaahan. Se on asian loppuun viemistä, läheisten surun käsittelyn auttamista, ei sitä ruumista kiinnosta enää mutta eläviä läheisiä kyllä. Jos rakas äitini sanoisi, että haluaa ehdottomasti hautajaiset, joissa juodaan sinisiä enkeleitä, tanssitaan 80-luvun hittejä ja pukeudutaan liukuvärjättyihin mekkoihin, niin kyllä se olisi vaikeaa toteuttaa. Ei siellä kukaan juhlisi ja iloitsisi, koska se on surullinen asia, kun rakas lähimmäinen on mennyt ikuisiksi ajoiksi pois. Siksi myös yhtenäinen väri eli musta on kunnioittava, osaa ottava ja yhdistävä.
Minä olen aina ollut siinä uskossa,että hautajaisiin mennään suremaan ja muistamaan kuollutta omaista, eikä nipottamaan ja arvostelemaan toisten vaatteita. "Ei hautajaiset ole mikään muotinäytös!" No vittu, eipä vissiin ku vainajasta kukaan tuskin edes puhuu mitään, pelkästä pukeutumisesta koko tilaisuudessa vain on nykyään enää kyse!
Mun aikanaan tuleviin monttubileisiin saa tulla ihan missä asussa haluaa! En aio nousta arkusta nipottamaan "Miks tulit mun hautajaisiin punaisella tukalla?! Tarkoittaako ettet sure minua? Mene kotiisi häpeemään!"
Miettikää ny oikeesti mikä on hautajaisten pointti!
Ot, mutta kummityttöni rippikirkossa oli eräs isä pukeutunut likaiseen liehuvahelmaiseen t-paitaan (paljas mahanröllykkä pilkotti alta), likaisiin shortseihin ja crocseihin. Mun mielestä törkeää käytöstä, näki selvästi miten puolisonsa ja muut lapset häpesivät isää.
Pukeutumisetiketin noudattaminen helpottaa kaikkien oloa, kun sitä noudattaa niin oma - sekä muiden - olo on varma, ja voi rauhassa keskittyä itse tapahtumaan.
Olisi kiva tietää, mitä nämä vapaan pukeutumisen kannattajat sanoisivat, kun niiden omissa häissä kaikilla naisvierailla olisi valkoinen puku :)))
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta kummityttöni rippikirkossa oli eräs isä pukeutunut likaiseen liehuvahelmaiseen t-paitaan (paljas mahanröllykkä pilkotti alta), likaisiin shortseihin ja crocseihin. Mun mielestä törkeää käytöstä, näki selvästi miten puolisonsa ja muut lapset häpesivät isää.
Pukeutumisetiketin noudattaminen helpottaa kaikkien oloa, kun sitä noudattaa niin oma - sekä muiden - olo on varma, ja voi rauhassa keskittyä itse tapahtumaan.
Olisi kiva tietää, mitä nämä vapaan pukeutumisen kannattajat sanoisivat, kun niiden omissa häissä kaikilla naisvierailla olisi valkoinen puku :)))
En sanois mitään koska IKINÄ en valkoisissa alttarille astelisi! :) Tietysti on kaikella rajansa, niin ylipukeutumisella kuin piittaamattomuudella. Jokainen varmasti osaa piponsa alla päätellä mikä on yleisesti fiksua pukeutumista. Jos ei, niin puoliso ynnä muut lapset voivat kotona ennen lähtöä ohjeistaa isäänsä!
Voi herranjumala sentään mikä ketju! :D kumpaa teidän läheisen hautajaisissa surraan, kuollutta Marttia vai serkkulikka Kirstin 1cm polven yläpuolella olevaa hametta ja pinkkiä tukkaa?
Haloo, onks valoo sielä vinttikammaris????
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ollut siinä uskossa,että hautajaisiin mennään suremaan ja muistamaan kuollutta omaista, eikä nipottamaan ja arvostelemaan toisten vaatteita. "Ei hautajaiset ole mikään muotinäytös!" No vittu, eipä vissiin ku vainajasta kukaan tuskin edes puhuu mitään, pelkästä pukeutumisesta koko tilaisuudessa vain on nykyään enää kyse!
Mun aikanaan tuleviin monttubileisiin saa tulla ihan missä asussa haluaa! En aio nousta arkusta nipottamaan "Miks tulit mun hautajaisiin punaisella tukalla?! Tarkoittaako ettet sure minua? Mene kotiisi häpeemään!"
Luin koko ketjun läpi, eikä yksikään konservatiivista pukeutumista hautajaisissa puolustanut kirjoittaja esittänyt, että punatukkaisten tulisi värjätä hiuksensa hautajaisten vuoksi. Jokainen ymmärtänee, että sitä ei voida hautajaisvieraalta edellyttää, mutta hillittyä ja asiallista vaatetusta eli tilanteenmukaista pukeutumista voidaan.
Viesteistä voi päätellä, että osa kirjoittajista on joko hyvin nuoria tai hyvin naiiveja. "Minä ainakin, minä, minä.." Hautajaisissa ei ole vielä kyse siitä, mitä vieras tahtoo tai kokee oman persoonallisuutensa ilmentymäksi. Sitä odotellessa, merkkejä on jo näköjään ilmassa.
Noin muuten...älä antaudu angstin valtaan, sanoisi Jukka Poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun läpi, eikä yksikään konservatiivista pukeutumista hautajaisissa puolustanut kirjoittaja esittänyt, että punatukkaisten tulisi värjätä hiuksensa hautajaisten vuoksi. Jokainen ymmärtänee, että sitä ei voida hautajaisvieraalta edellyttää, mutta hillittyä ja asiallista vaatetusta eli tilanteenmukaista pukeutumista voidaan.
Viesteistä voi päätellä, että osa kirjoittajista on joko hyvin nuoria tai hyvin naiiveja. "Minä ainakin, minä, minä.." Hautajaisissa ei ole vielä kyse siitä, mitä vieras tahtoo tai kokee oman persoonallisuutensa ilmentymäksi. Sitä odotellessa, merkkejä on jo näköjään ilmassa.
Noin muuten...älä antaudu angstin valtaan, sanoisi Jukka Poika.
Henkilökohtaisesti mulle on ihan sama vaikka etiketti käskis pukeutua 200l jätesäkkeihin. Mun pointti ei ole minäminäminä, eikä hiustenväri vaan toisten ihmisten turha tuomitseminen ettei kirkkaankeltaisessa koltussa hautajaisiin saapuva vieras kunnioita vainajaa eikä vieraita. En vain ymmärrä tätä etikettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin muuten...älä antaudu angstin valtaan, sanoisi Jukka Poika.Henkilökohtaisesti mulle on ihan sama vaikka etiketti käskis pukeutua 200l jätesäkkeihin. Mun pointti ei ole minäminäminä, eikä hiustenväri vaan toisten ihmisten turha tuomitseminen ettei kirkkaankeltaisessa koltussa hautajaisiin saapuva vieras kunnioita vainajaa eikä vieraita. En vain ymmärrä tätä etikettiä.
Siis sulle on ihan yhdentekeviä kaikki tavat, perinteet ja etiketit? Vai sovellatko niitä aina sen mukaan, mikä sua sattuu miellyttämään?
Hautajaiset eivät ole muotinäytös, edes nyt kakstuhattaluvulla.