Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!

Vierailija
03.07.2016 |

Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.

Kommentit (423)

Vierailija
161/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillitty tumma asu, muutenkin hillitty meikki, kampaus ja korut.

Pidän farkkua ja tunikaakin parempana kuin minimekkoa.

Jos tavoitetta on vaikeaa nuoren mieltää, niin johtoajatuksena voisi olla: yritän näyttää tylsältä ja tätimäiseltä, niin että en vahingossakaan olisi seksikäs. Jos ei ole mitään tylsää ja väritöntä kaapissa, lainaa äidiltä tai käy kirpparilla.

Tarkoitus ei ole korostaa itseä, vaan tukea omaisia surussa.

Vierailija
162/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hillitty tumma asu, muutenkin hillitty meikki, kampaus ja korut.

Pidän farkkua ja tunikaakin parempana kuin minimekkoa.

Jos tavoitetta on vaikeaa nuoren mieltää, niin johtoajatuksena voisi olla: yritän näyttää tylsältä ja tätimäiseltä, niin että en vahingossakaan olisi seksikäs. Jos ei ole mitään tylsää ja väritöntä kaapissa, lainaa äidiltä tai käy kirpparilla.

Tarkoitus ei ole korostaa itseä, vaan tukea omaisia surussa.

Juurikin näin. Ja nuoren ihmisen ei tarvitse näyttää tätimäiseltä, vain siistiltä eikä käyttää liian paljastavia vaatteita. Minusta jokaisella, niin naisella kuin miehellä, pitäisi olla kaapissa sopivat vaatteet hautajaisiin. Itse en muodista välitä, minulla on kaapissani ainakin kolmet hautajaisiin sopivat vaatteet ja niitä olen hautajaisissa käyttänyt viimeisen 15 vuoden aikana hiukan eri tavalla yhdistellen, olen ollut ainakin kahdeksissa hautajaisissa.

Naiselle siistit tummat housut tai vähintään polvimittainen hame, siisti pusero ja siihen tumma jakku. Ei se niin vaikeaa ole, eikä kallistakaan. Kirpputorilta saa mustia jakkuja melkein aina viidellä-kymmenellä eurolla. 

Ja jos sitä omaa tyyliä ajattelee, niin kai siitä voi vähän joustaa pariksi tunniksi ihmisen elämässä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ollut siinä uskossa,että hautajaisiin mennään suremaan ja muistamaan kuollutta omaista, eikä nipottamaan ja arvostelemaan toisten vaatteita. "Ei hautajaiset ole mikään muotinäytös!" No vittu, eipä vissiin ku vainajasta kukaan tuskin edes puhuu mitään, pelkästä pukeutumisesta koko tilaisuudessa vain on nykyään enää kyse!

Mun aikanaan tuleviin monttubileisiin saa tulla ihan missä asussa haluaa! En aio nousta arkusta nipottamaan "Miks tulit mun hautajaisiin punaisella tukalla?! Tarkoittaako ettet sure minua? Mene kotiisi häpeemään!"

Miettikää ny oikeesti mikä on hautajaisten pointti!

Luin koko ketjun läpi, eikä yksikään konservatiivista pukeutumista hautajaisissa puolustanut kirjoittaja esittänyt, että punatukkaisten tulisi värjätä hiuksensa hautajaisten vuoksi. Jokainen ymmärtänee, että sitä ei voida hautajaisvieraalta edellyttää, mutta hillittyä ja asiallista vaatetusta eli tilanteenmukaista pukeutumista voidaan.

Viesteistä voi päätellä, että osa kirjoittajista on joko hyvin nuoria tai hyvin naiiveja. "Minä ainakin, minä, minä.." Hautajaisissa ei ole vielä kyse siitä, mitä vieras tahtoo tai kokee oman persoonallisuutensa ilmentymäksi. Sitä odotellessa, merkkejä on jo näköjään ilmassa.

Noin muuten...älä antaudu angstin valtaan, sanoisi Jukka Poika.

Henkilökohtaisesti mulle on ihan sama vaikka etiketti käskis pukeutua 200l jätesäkkeihin. Mun pointti ei ole minäminäminä, eikä hiustenväri vaan toisten ihmisten turha tuomitseminen ettei kirkkaankeltaisessa koltussa hautajaisiin saapuva vieras kunnioita vainajaa eikä vieraita. En vain ymmärrä tätä etikettiä.

Siis sulle on ihan yhdentekeviä kaikki tavat, perinteet ja etiketit? Vai sovellatko niitä aina sen mukaan, mikä sua sattuu miellyttämään?

On hienoa että on perinteitä ja kunnioitan että tilaisuuteen pukeudutaan arvon mukaan, mutten tajua miksi poikkeavayksilö haukutaan ihan pataluhaksi ja moukkamaiseksi kusipääksi. Äläkä nyt väitä että hän on moukka ja kusipää myös ihmisenä jos ei täysin etiketin mukaan oliskaan pukeutunu.

Vierailija
164/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten pukeutuisitte hautajaisiin helteellä? Kun etikettiä toki tulisi noudattaa, mutta lämpöhalvaustakaan ei haluaisi saada..

Vierailija
165/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulutossu kirjoitti:

http://www.china-wedding-dress-manufacturer.com/upfile/product/Sexy-see…

Osaako joku sanoa, että vaatiiko etiketti olkapäiden peittämistä kirkossa, jos häämekko on tuota mallia?

Tuohon päälle tulee ehdottomasti laittaa kunnon palttoo, muutoin morsian näyttää katutyttöhuorulilta.

T. Sivistynyt etiketti-av-mamma

Vierailija
166/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.

Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.

Hiuksia ei tarvitse ajella hautajaisten vuoksi! Muuten vaikuttaa mauttomalta ja etiketin vastaiselta, nolasivat itsensä kunnolla.

Vierailija
167/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten pukeutuisitte hautajaisiin helteellä? Kun etikettiä toki tulisi noudattaa, mutta lämpöhalvaustakaan ei haluaisi saada..

Mulla oli isän hautajaisissa musta kotelomekko ja ohut 3/4 hihainen neuletakki.

Kirkossa ei ollut kuuma, haudalle mentäessä ja srk-talolle otin neuleen pois.

Mutta olisin kestänyt noissa vaatteissa kelin kuin kelin kun yhtä rakkaimmista olin saattamassa.

Vierailija
168/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pellava on hyvä materiaali helteellä, samoin ohuet puuvillat. Ja harvemmin hautajaisissa seistään tuntikausia porottavassa auringossa.

Vierailija
169/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todella. Minusta ihmisten pukeutuminen kuuluu muille kuin pukeutujalle itselleen tismalleen yhtä paljon siellä kaupassa kuin hautajaisissa. Kunnioitusta vainajaa kohtaan on paljon enemmän se, että kunnioittaa hautajaisvieraita ihan omana itsenään kuin se että alkaa arvostella muita.

Vierailija
170/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todella. Minusta ihmisten pukeutuminen kuuluu muille kuin pukeutujalle itselleen tismalleen yhtä paljon siellä kaupassa kuin hautajaisissa. Kunnioitusta vainajaa kohtaan on paljon enemmän se, että kunnioittaa hautajaisvieraita ihan omana itsenään kuin se että alkaa arvostella muita.

Tämä oli siis vastauksena kysymykseen "etkö todellakaan ymmärrä mitä eroa on kaupalla ja hautajaisilla"

Vierailija
171/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No siis kaikkihan hiuksensa värjää hautajaisten takia......"

Vierailija
172/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin jakun ja suorat housut sekä valkoisen kauluspaidan yhden sukulaisen hautajaisiin, ja toisen hautajaisiin laitoin bilevaatteet koska tämän toiveena oli ollut että "minun hautajaisissa ei sitten itketä vaan pidätte rennot bileet". Nämä jälkimmäiset ei olleet kirkossa vaan lähiomaiset kävi sirottelemassa tuhkat (henkilö oli ateisti) ja sitten oli juhlat vuokratulla talolla. Vanhempi väki lähti aikaisin pois ja nuoret jäivät juhlimaan. Saattaa kuulostaa hiukan kornilta mutta mielestäni ne olivat juuri tämän henkilön näköiset hautajaiset.

Vierailija
173/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ot, mutta kummityttöni rippikirkossa oli eräs isä pukeutunut likaiseen liehuvahelmaiseen t-paitaan (paljas mahanröllykkä pilkotti alta), likaisiin shortseihin ja crocseihin. Mun mielestä törkeää käytöstä, näki selvästi miten puolisonsa ja muut lapset häpesivät isää.

Pukeutumisetiketin noudattaminen helpottaa kaikkien oloa, kun sitä noudattaa niin oma - sekä muiden - olo on varma, ja voi rauhassa keskittyä itse tapahtumaan.

Olisi kiva tietää, mitä nämä vapaan pukeutumisen kannattajat sanoisivat, kun niiden omissa häissä kaikilla naisvierailla olisi valkoinen puku :)))

Helpottaa kaikkien oloa?? Siis oikeesti, onko sun olotilat kiinni siitä mitä ihmisillä on päällään??

Vierailija
174/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ollut siinä uskossa,että hautajaisiin mennään suremaan ja muistamaan kuollutta omaista, eikä nipottamaan ja arvostelemaan toisten vaatteita. "Ei hautajaiset ole mikään muotinäytös!" No vittu, eipä vissiin ku vainajasta kukaan tuskin edes puhuu mitään, pelkästä pukeutumisesta koko tilaisuudessa vain on nykyään enää kyse!

Mun aikanaan tuleviin monttubileisiin saa tulla ihan missä asussa haluaa! En aio nousta arkusta nipottamaan "Miks tulit mun hautajaisiin punaisella tukalla?! Tarkoittaako ettet sure minua? Mene kotiisi häpeemään!"

Luin koko ketjun läpi, eikä yksikään konservatiivista pukeutumista hautajaisissa puolustanut kirjoittaja esittänyt, että punatukkaisten tulisi värjätä hiuksensa hautajaisten vuoksi. Jokainen ymmärtänee, että sitä ei voida hautajaisvieraalta edellyttää, mutta hillittyä ja asiallista vaatetusta eli tilanteenmukaista pukeutumista voidaan.

Viesteistä voi päätellä, että osa kirjoittajista on joko hyvin nuoria tai hyvin naiiveja. "Minä ainakin, minä, minä.." Hautajaisissa ei ole vielä kyse siitä, mitä vieras tahtoo tai kokee oman persoonallisuutensa ilmentymäksi. Sitä odotellessa, merkkejä on jo näköjään ilmassa.

No, minä en ole ainakaan hyvin nuori, vaan tukevasti keski-ikäinen täti ja vielä kirkossa töissä. Jokainen varmasti parhaansa yrittää sen pukeutumisensa suhteen, jos surultaan jaksaa miettiä koko asiaa. Kunnioitusta ovat ne ns. bilevaatteet ihan yhtä paljon kuin mikä tahansa muukin - joku ajatus siinä varmasti on taustalla ja varmasti usein paljon omempi kuin pelkkää etikettiä tuijottavalla. Hautajaisiin liittyy tietty etiketti, mutta se ei ole laki eikä ole hautajaisvieraiden tehtävä vahtia kuinka sitä noudatetaan.

Vierailija
175/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiuksia ei tarvitse ajella hautajaisten vuoksi! Muuten vaikuttaa mauttomalta ja etiketin vastaiselta, nolasivat itsensä kunnolla.

Ai eikö? Ehdin jo ajella, repäistä tunikani kahtia ja ripotella ylleni tuhkaa.

Vierailija
176/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan asuttu viimeiset 4v kirkon vieressä ja joka kesä on saanut kauhistella ihmisten mauttomuutta. Vähintään 5x kesässä näkee häävierailla tunikan ja pohjepituiset legginssit, tämän kesän kamalin asu-palkinto menee teinille, joka oli pukeutunut minifarkkushortseihin ja avoimena lerpattavaan puuterinväriseen pitkään neuletakkiin.Menis ehkä festareilla, mutta häissä..Menee vain vuosi vuodelta pahemmaksi

Vierailija
177/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisissa muistetaan vainajaa ja jokainen tulee sellaisena kuin on. Kaikilla ei ole varaa ostaa vaatetta usein yllättäen kuolleen sukulaisen juhlaan.

Vierailija
178/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisissa muistetaan vainajaa ja jokainen tulee sellaisena kuin on. Kaikilla ei ole varaa ostaa vaatetta usein yllättäen kuolleen sukulaisen juhlaan.

Lähimmältä kirppikseltä löytyy asukokonaisuus kympillä koska tahansa. Vai ei ole varaa.. hah -hah! On kuitenkin sitten varaa ostaa viimoisen päälle muotikuteita, jotka EIVÄT ole surujuhlaan tarkoitettuja.

Tämä minä-minä! sukupolvi ei tasan ajattele muuta kuin itseään. MINULLA on oikeus tulla biletopissa ja minihameessa, räplätä kännykkää ja häiritä kovaäänisellä juttelulla kirkon penkissä. 

Vierailija
179/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimpien kaapeista luulisi löytyvät tummia vaatteita kun niihin useimmat pukeutuvat muutenkin.  Katukuvasta päätellen.

Hautajaisiin kuuluu laittaa tummaa vähintään jos ei ihan mustaa ole. Kyllä tuon nyt pitäisi kaikkien tietää ja ymmärtää.

Vierailija
180/423 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Louhi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minä en ole ainakaan hyvin nuori, vaan tukevasti keski-ikäinen täti ja vielä kirkossa töissä. Jokainen varmasti parhaansa yrittää sen pukeutumisensa suhteen, jos surultaan jaksaa miettiä koko asiaa. Kunnioitusta ovat ne ns. bilevaatteet ihan yhtä paljon kuin mikä tahansa muukin - joku ajatus siinä varmasti on taustalla ja varmasti usein paljon omempi kuin pelkkää etikettiä tuijottavalla. Hautajaisiin liittyy tietty etiketti, mutta se ei ole laki eikä ole hautajaisvieraiden tehtävä vahtia kuinka sitä noudatetaan.

Kyllä mä omaisena pahastuisin jos vieraat eivät olisi asianmukaisesti tummissa vaatteissa. Ja täti-ihminen minäkin.