Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!
Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on osoitus surusta ja muiden ihmisten kunnioittamisesta, että pukeutuu tummiin kun menee hautajaisiin. Kyllä jokaisella nyt jotakin tummansinistä, harmaata tai tummanruskeaa taatusti löytyy kaapeista vaikkei mustaa olisikaan. Isäni hautajaisissa eräs vieras oli vaaleanvihreässä asussa. Minusta se oli äärimmäisen loukkaavaa ja moukkamaista ja pahoitin mieleni toisen välinpitämättömyydestä minun suruani kohtaan. Jos kerran tulee hautajaisiin ( sinnehän ei ole pakko mennä) niin sen verran voisi ajatella, että pukeutuu asiallisesti.
Ja vaaleanvihreässä asussa ollut vierasko sitten ajatteli mielestäsi "olet kuollut,pidetään disco." ? Tuskin hän sinua tai muita tahallaan halusi loukata. Ei kukaan niin ajattele.
Hän olisi voinut ostaa tummempaa vaatetta tai olla tulematta. Ei se ole liikaa vaadittu. Kustansinhan minäkin tarjoilut.
Entä olisitko itse jäänyt pois jos et MISTÄÄN olisi mustaa/tummaa asiallista asua juhliin saanut? Etkö huomaa että itse loukkaat muiden surua ja vaadit muiden kunnioitusta omaa suruasi kohtaan?
Olen jäänytkin pois. Kyllä minusta minulla omaisena ja kutsujana on oikeus vaatia vierailta tummaa asua.
Kyllä, ymmärrän kutsujan oikeuden. Silloin ei ole sopivaa/kunnioittavaa käytöstä saapua riemunkirjavissa vaatteissa. Edelleen silti sitä mieltä ettei hän vittuillakseen vihreäksi pukeutunut.
Ei ole mahdotonta hankkia tummaa asua jos aikoo osallistua. Hankinhan minä mustan asun itsellenikin. Ihan yhtä vähän aikaa minullakin oli ja suuren surun lisäksi monta asiaa hoidettavana.
No niin, taas tätä. Ei oo rahaa, ei kannata ostaa hautajaisvaatteita, kun niille ei oo muuten käyttöä, ristiäisiin voi mennä lenkkareissa ja häihin farkuissa.
Noh, ei voi mennä, pääsääntöisesti. Tässä maassa kenenkään tilanteeseen sopiva pukeutuminen ei ole rahasta kiinni. Pukeutukaa muuten miten lystäätte, mutta älkää menkö muiden juhliin tai arvokkaisiin tilaisuuksiin esittelemään junttiuttanne.
Nämä seuraavat vaatteet ovat kaikki H&M:ltä. Näissä kaikissa voi mennä hautajaisiin. Mikään niistä ei maksa yli 20 euroa. Laadusta voi olla montaa mieltä, mutta epäilen, että paritkin hautajaiset saa silti vedettyä läpi samoissa vaatteissa.
http://m.hm.com/fi/product/33111?article=33111-B
http://m.hm.com/fi/product/40916?article=40916-A
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on osoitus surusta ja muiden ihmisten kunnioittamisesta, että pukeutuu tummiin kun menee hautajaisiin. Kyllä jokaisella nyt jotakin tummansinistä, harmaata tai tummanruskeaa taatusti löytyy kaapeista vaikkei mustaa olisikaan. Isäni hautajaisissa eräs vieras oli vaaleanvihreässä asussa. Minusta se oli äärimmäisen loukkaavaa ja moukkamaista ja pahoitin mieleni toisen välinpitämättömyydestä minun suruani kohtaan. Jos kerran tulee hautajaisiin ( sinnehän ei ole pakko mennä) niin sen verran voisi ajatella, että pukeutuu asiallisesti.
Ja vaaleanvihreässä asussa ollut vierasko sitten ajatteli mielestäsi "olet kuollut,pidetään disco." ? Tuskin hän sinua tai muita tahallaan halusi loukata. Ei kukaan niin ajattele.
Hän olisi voinut ostaa tummempaa vaatetta tai olla tulematta. Ei se ole liikaa vaadittu. Kustansinhan minäkin tarjoilut.
Entä olisitko itse jäänyt pois jos et MISTÄÄN olisi mustaa/tummaa asiallista asua juhliin saanut? Etkö huomaa että itse loukkaat muiden surua ja vaadit muiden kunnioitusta omaa suruasi kohtaan?
Olen jäänytkin pois. Kyllä minusta minulla omaisena ja kutsujana on oikeus vaatia vierailta tummaa asua.
Kyllä, ymmärrän kutsujan oikeuden. Silloin ei ole sopivaa/kunnioittavaa käytöstä saapua riemunkirjavissa vaatteissa. Edelleen silti sitä mieltä ettei hän vittuillakseen vihreäksi pukeutunut.
Ei ole mahdotonta hankkia tummaa asua jos aikoo osallistua. Hankinhan minä mustan asun itsellenikin. Ihan yhtä vähän aikaa minullakin oli ja suuren surun lisäksi monta asiaa hoidettavana.
Lähinnä tulee mieleen, että hän oli ajattelematon. Ei ymmärtänyt että oli loukkaavaa. Ehkä hänelle olisi pitänyt sanoa "anteeksi,mutta onko tuo mielestäsi sopiva asu hautajaisiin?" Silloin olisi tullut ilmi miksi oli pukeutunut niin epäsopivasti.
En taida koskaan olla ostanut vartavasten hautajaisiin mitään asua erikseen. Niillä mitä kaapista on kulloinkin löytynyt on kelvannut. En kyllä edes muista mitä mulla ja muilla on ollut päällä, koska vaatteet eivät ole kovin tärkeitä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ollut siinä uskossa,että hautajaisiin mennään suremaan ja muistamaan kuollutta omaista, eikä nipottamaan ja arvostelemaan toisten vaatteita. "Ei hautajaiset ole mikään muotinäytös!" No vittu, eipä vissiin ku vainajasta kukaan tuskin edes puhuu mitään, pelkästä pukeutumisesta koko tilaisuudessa vain on nykyään enää kyse!
Mun aikanaan tuleviin monttubileisiin saa tulla ihan missä asussa haluaa! En aio nousta arkusta nipottamaan "Miks tulit mun hautajaisiin punaisella tukalla?! Tarkoittaako ettet sure minua? Mene kotiisi häpeemään!"
Miettikää ny oikeesti mikä on hautajaisten pointti!
Luin koko ketjun läpi, eikä yksikään konservatiivista pukeutumista hautajaisissa puolustanut kirjoittaja esittänyt, että punatukkaisten tulisi värjätä hiuksensa hautajaisten vuoksi. Jokainen ymmärtänee, että sitä ei voida hautajaisvieraalta edellyttää, mutta hillittyä ja asiallista vaatetusta eli tilanteenmukaista pukeutumista voidaan.
Viesteistä voi päätellä, että osa kirjoittajista on joko hyvin nuoria tai hyvin naiiveja. "Minä ainakin, minä, minä.." Hautajaisissa ei ole vielä kyse siitä, mitä vieras tahtoo tai kokee oman persoonallisuutensa ilmentymäksi. Sitä odotellessa, merkkejä on jo näköjään ilmassa.
Noin muuten...älä antaudu angstin valtaan, sanoisi Jukka Poika.Henkilökohtaisesti mulle on ihan sama vaikka etiketti käskis pukeutua 200l jätesäkkeihin. Mun pointti ei ole minäminäminä, eikä hiustenväri vaan toisten ihmisten turha tuomitseminen ettei kirkkaankeltaisessa koltussa hautajaisiin saapuva vieras kunnioita vainajaa eikä vieraita. En vain ymmärrä tätä etikettiä.
On varmasti vielä paljon muutakin joka menee yli ymmärryksesi.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tiennyt, ettei saa olla olkapäät paljaana. Ja jos on normaalisti punaiset hiukset, niin pitääkö ne hautajaisten takia värjätä? Mustiksi?
No nyt tiedät, ettei hautajaisissa olla olkapäät paljaina.
Tänä aikana, kun on HM-verkkokauppa ja sen ale, yksityisyrittäjien kirppikset, alennusmyynnit, hyväntekeväisyysyhdistysten kirpputorit, ei voi kukaan sanoa, että ei löytänyt mustaa vaatetta. Kyse on siitä, että ei viitsinyt nähdä vaivaa. Ajatteli, että en jaksa nyt lähteä, saa kelvata tuo pikkujoulumekko, koska se on m u s t a.
Asun nyt maaseudulla, ja voin taata, että kirkonkylän seurakunnan ylläpitämältä kirppikseltä löytyy kiva hautajaismekko.
Olen saattanut haudan lepoon viimeisen kuuden vuoden aikana äitini, siskoni ja veljeni. Jos siunaustilaisuudessa olisi ollut joku saattovieras, joka olisi pukeutunut asiattomasti, olisin harkinnut huomauttamista. J o s ao henkilöllä olisi ollut mahdollisuus ja varallisuus sekä aikaa hankkia asiallinen hautajaisvaate, mutta tulee huolettomasti hutsastaneena pällistelemään party-lookissa, sitä minun ei ole pakko katsoa. Koska hän ei kunnioita, en minäkään. Mutta voisi olla myös, että en antaisi hänen häiritä itseäni, antaisin olla.
Sit kun mun hautajaiset pidetään niin ai jumalauta kun mä suutun niille punapäisille lortoille kun eivät pukeutuneet säädyllisesti. Glitteriäkin vielä, hyh!!
Onpa käsittämätön keskustelu. Pidän suurena moukkamaisuutena, kotikasvatuksen laiminlyöntinä ja tyhmyytenä tulla hautajaisiin asiattomasti pukeutuneena. Sieltä, mistä minä tulen, on hautajaisiin aina pukeuduttu siististi ja tummiin. Se on vainajan ja omaisten kunnioittamista. Mummoni hautajaisissa omassa päässäni ihmettelin nuoren ja kauniin serkkuni (kokonaan musta asu) paidan hihattomuutta, korkeita sandaaleita ja sinänsä todella kaunista pitkää mutta irtiolevaa tukkaa. Siinä oli hautajaisten ainoa pieni pukeutumisfloppi, mutta tähän keskusteluun verrattuna todella vähäpätöinen. Tulla nyt hautajaisiin punaisissa tai muissa kirkkaanvärisissä tai likaisissa arkivaatteissa. Mustat uudet kuluttamattomat farkut, musta pitsimekko, trikoovaatteet ym on minusta ok. Mutta ei mikään ilotyttölook eli suosittelen laittamaan mustat peittävät sukkahousut kovin lyhyiden mekkojen ja hameiden kanssa ja harkintaa antavimpiin kaula-aukkoihin. Ja lapsilla löysempi pukeutumisetiketti. Kiitos.
Louhi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoitatko useinkin mielesi siitä, että ihmiset eivät tee niinkuin sinä haluat?
Täällä tuntuu moni pahoittavan mielensä siitä että pitäisi noudattaa jotain pukeutumisohjetta, eikä saakaan laittaa päälle ihan mitä itse haluaa.
Wt-hautajaisissa viedään bilevaatteissa muoviruusuja arkulle. Taustalla soi joku hevikappale.
Vierailija kirjoitti:
Louhi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu moni pahoittavan mielensä siitä että pitäisi noudattaa jotain pukeutumisohjetta, eikä saakaan laittaa päälle ihan mitä itse haluaa.
Lähinnä ihmisten ilkeys ja muiden mollaaminen pahoittaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Wt-hautajaisissa viedään bilevaatteissa muoviruusuja arkulle. Taustalla soi joku hevikappale.
Kyllä tällaisen kommentin kirjoittaja kertoo itsestään enemmän kuin haluaisi. Että hän on sielultaan wt.
Vierailija kirjoitti:
Louhi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain silloin kun he tulevat minun järjestämään tilaisuuteen ja ovat epäasiallisesti. Minä ilmoitin ja maksoin hautajaiset. Kyllä minulla on oikeus odottaa, että vieraatkin tekevät oman osuutensa ja osallistuvat asiallisesti. Etenkin kun vainaja itse oli erittäin tarkka hautajaisetiketistä eikä tämäkään ihminen voinut olla asiasta täysin tietämätön.
Olivatko ne sinun hautajaisesi? Jos eivät, suu suppuun nyt.
Onpa käsittämätön keskustelu. Pidän suurena moukkamaisuutena, kotikasvatuksen laiminlyöntinä ja tyhmyytenä kommentoida muiden hautajaispukeutumista. Sieltä, mistä minä tulen, on hautajaisissa aina ollut jokin muu agenda kuin pukeutuminen. Kiitos.
Isäni hautajaisissa minulla oli musta röyhelöhame, mustapinkki-raidalliset sukat ja muutoin taisi olla mustaa päällä. Minulla on aikanaan ollut myös punaiset hiukset, en olisi hautajaisten takia hiuksia värjännyt.
Maailma muuttuu ja tavat muuttuu, niin se vaan menee, ei nykyään pidetä niin tiukkaan etiketistä kiinni kuin ennenvanhaan.
Minulle kirkkoetiketti on aika tuntemoatonta, koska en ole koskaan kuulunut kirkkoon, ja en ole kamalasti kirkossa vieraillut, ala-asteajoilta ei oikein tahdo enää muistaa näitä oppeja.
tässä hyviä asuja teinille joka niitä kyseli
http://allthingschic.net/wp-content/uploads/2012/01/DSC_6373-198x500.jpg
Suurin etikettivirhe on muiden etikettivirheistä huomauttelu. :)
Ihan sama mulle mitä pukevat, jos minä oon se joka arkussa makaa. En mä niiden lookkia ole enää sillon näkemässä. Tuun sitte vasta paikalle kummittelemaan kun ne tappelee mun perinnöstä ja repii mun myrnakippoja toistensa käsistä ja karjuu että: "Tämä kuuluu mulle, ota sinä tuo hopealusikkasetti!" Turhaa iltarukouksissaan minua ikävöivät, ahneet kusipäät.