Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!
Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.
Kommentit (423)
Olen 23-vuotias enkä ikinä ole ollut hautajaisissa. Polvipituisia mekkoja ei oikeasti monelta ikäiseltäni löydy. Pidän vielä itse hieman pidemmistä mekoista, mutta niitä näkee hyvin harvoin halpoihin hintoihin nuorten likkeistä. Tämän vuoksi harvalla nuorella tytöllä on pitkää mekkoa tai hametta. On minulla sentään tummanharmaa 5 cm polven yläpuolelle tuleva mekko, muttavarmasti joku sitäkin liian lyhyenä pitäisi. Musta jakkutakki löytyy.
Asuni siis olisi: Harmaa mekko, mustat ballerinat, musta jakku ja jokin hillitty koru ja meikki
Ja harmittaa miten moni täällä hyökkää nuoria naisia vastaan alatyylisellä huorittelulla ja katutyttö kommenteilla. Saako teille ja teidän tyttärille puhua noin? Miksi aina kun on jotain negatiivista sanottavaa naisesta niin täytyy hyökätä seksuaalisesti.
En puhuis etiketistä, nykypäivänä monissa hautajaisissa ei ole niin vaarallista jos siitä vähän joustaa. Etenkään jos kuollut on ollut läheinen tuttu eikä olla ihan vieraalla maaperällä hautajaisissa, tietty vieraan ihmisen/jos en tunne läheisiä niin menisin etiketin mukaan. Yleensä kuitenkin etiketin sijaan tilannetaju ja -pukeutuminen on mun mielestä tärkeämpää - ei se oo vaarallista jos on olkapäät näkyvissä tai mekko jää vähän polven yläpuolelle jos kokonaisuus on suht siveellinen.
Meillä ainakin isoäidin hautajaisissa lapsenlapsen tyttöystävällä oli kampaus, korkeat korkokengät ja yli polven oleva mekko. Ketään ei kiinnostanut, koska me mentiin saattamaan isoäiti hautaan eikä arvostelemaan kenenkään outfittiä. Muuten nainen on mukava ja ihanan sydämellinen, ei sitä ne vaatteet muuttanu. Voisin olla asusta eri mieltä jos nainen olisi luonteeltaan erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset taitavat pukeutua niihin vaatteisiin joita kotoa löytyy. Eivät malta ostaa mummomekkoja jos niille ei ole muuta käyttöä. Hiukset ymmärrän kun ei niitä ko tilaisuutta varten kannata värjätä. Ihmiset ei vaan välttämättä tajua, että on olemassa etiketti myös hautajaisia varten.
Ei tartte osataa mitään "mummonmekkoja", vaan esim. mustat pillihousutkin käy ja niiden kanssa ei-paljastava siistimpi musta yläosa (vaikka joku sifonkinen/puuvillainen/pitsinen tms. paita, tunika tai sitten jakku).
Huorittelijamammat täällä luulevat olevansa kovinkin hyväkäytöksisiä ja sivistyneitä. :D
Hih, mulla on luonnostaan punaiset hiukset. Ei mitkään hieman punertavat, vaan olen kunnon redhead. Pitäisikö minun siis ap:n mielestä värjätä hiukseni esim. tummaksi hautajaisiin mennessäni? Salli mun nauraa :) Pisamistakin varmaan joku pahoittaisi mielensä?
Hautajaisetiketti on monille suomalaisille iästä huolimatta outo asia, koska loppujen lopuksi melko harvat ovat elämänsä aikana käyneet useissa hautajaisissa. Itselleni tällaisia tilaisuuksia ovat olleet 30-vuotiaaksi mennessä isovanhempieni hautajaiset, siis 4 tilaisuutta. Minulle on opetettu hautajaisetiketistä paljon, mutta joku voi seuraavistakin jo olla jyrkästi eri mieltä.
Varsinkin kristilliset hautajaiset ja niihin liittyvä normaali kirkkokäyttäytyminen, kuten seisomaan nouseminen tietyissä kohdissa, on monille maallistuneille suomalaisille uppioutoa. Harvat tietävät / välittävät myöskään, että luterilaisessakin kirkossa olkapäiden peittäminen kuuluu normaaliin etikettiin. Samoin pitäisi välttää avaria kaula-aukkoja ja vain reiteen yltävää helmaa. Hautajaisiin ei tietysti muutenkaan suositella näyttäviä koruja, räiskyvää meikkiä, pitkiä avoimia hiuksia tai muutakaan itsensä korostamista. Vaatteiden tulisi olla mustat / tummat. Lapsille sallitaan myös valkoinen.
Hautajaisiin liittyy muitakin etikettisääntöjä esim. siitä, missä järjestyksessä kirkossa istutaan ja mihin järjestykseen arkunkantajat ryhmittyvät arkun ympärille jne.
Nuoret eivät siis välttämättä tiedä tai välitä hautajaisetiketistä, mutta ei heitä voi syyttää, jos kukaan ei osaa siinä myöskään opastaa. Kun hautajaisia useimmiten tulee joka tapauksessa vastaan vähän ja harvoin, jokaiset hautajaiset ovat usein jollakin tavalla jännityksen paikka, että miten siellä nyt sitten ollaan. Ja kun kukaan ei tiedä / välitä, kulttuuri myös ajan myötä muuttuu. Ovathan esim. suruhunnut, -nauhat ja -napit, joita vielä n. 40-50 vuotta sitten käytettiin, jääneet lähes kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkapää paljaana OMG YRITTÄÄ VOKOTELLA LESKIMIESTÄ EIKÖ NIILLÄ OLE MITÄÄN HÄPYÄ
Punaiset hiukset OMG SYNTINEN NAINEN ON OLTAVATämä on juuri tätä nykyaikaista pikkupissisten touhua. Nykyään on aivan turha odottaa näkevänsä mitään käytöstapoja teineiltä.
Kuvastaako tämä ilotytön näköiseksi haukkuminen näitä vanhemman polven hyviä käytöstapoja? :)
Ja eiköhän se ole ollut ihan tämän vanhemman sukupolven vastuulla opettaa ne käytöstavat. Miten voi olettaa, että nuoret osaa asian x jos kukaan ei ole koskaan neuvonut?
Ei ihminen ole mikään tabula rasa! Jos olet yli 17v (max) osaat ottaa esille googlen ja kirjoittaa: "hautajaisetiketti"! Vai onko nykynuoret niin ***tanan uusavuttomia? No toisaalta niitä säälittäviä roikkuperseitä, kun katsoo meidänkin huoltsikan nurkilla, huomaa, että ovat juuri sen "yhy yhy, mut ku ei kukaan kertonu mul hei" kasvatustyylin tulosta. T. 28v.
Ai hiukset pitäisi värjätä uudestaan hautajaisiin, jos sattuu olemaan väärä väri päässä? :D
Pukeutumisesta on vähän samoja havaintoja. Serkkuni ilmestyi mummomme hautajaisiin mustassa tissitopissa, kireissä mustissa pillifarkuissa ja mustissa kiiltävissä rotantappokorkosaappaissa. Kuin yökerhoon menossa. Toinen serkku taas ilmestyi paikalle ryppyisessä likaisessa kauluspaidassa, ja mitä ilmeisimmin myös kovassa krapulassa. Nämä kaksi erottuivat kyllä muiden asiallisesti pukeutuneiden joukosta todella hyvin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkapää paljaana OMG YRITTÄÄ VOKOTELLA LESKIMIESTÄ EIKÖ NIILLÄ OLE MITÄÄN HÄPYÄ
Punaiset hiukset OMG SYNTINEN NAINEN ON OLTAVATämä on juuri tätä nykyaikaista pikkupissisten touhua. Nykyään on aivan turha odottaa näkevänsä mitään käytöstapoja teineiltä.
Kuvastaako tämä ilotytön näköiseksi haukkuminen näitä vanhemman polven hyviä käytöstapoja? :)
Ja eiköhän se ole ollut ihan tämän vanhemman sukupolven vastuulla opettaa ne käytöstavat. Miten voi olettaa, että nuoret osaa asian x jos kukaan ei ole koskaan neuvonut?
Ei ihminen ole mikään tabula rasa! Jos olet yli 17v (max) osaat ottaa esille googlen ja kirjoittaa: "hautajaisetiketti"! Vai onko nykynuoret niin ***tanan uusavuttomia? No toisaalta niitä säälittäviä roikkuperseitä, kun katsoo meidänkin huoltsikan nurkilla, huomaa, että ovat juuri sen "yhy yhy, mut ku ei kukaan kertonu mul hei" kasvatustyylin tulosta. T. 28v.
Heh sinäpä olet hyvä käytösesimerkki! Aikamoista kielenkäyttöä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaatekaapissa sellainen ihan perus tylsä musta kietasumekko hautajaisia varten. Ostin sen talvella sedän hautajaisiin. Sitten on mustat hillityt korkkarit. Kaulaan yleensä laitan äitini vanhan rippiristin. Hiukset ainakin puoliksi kiinni, ei mitenkään huomiota herättävästi. Hillitty meikki, vedenkestävä ripsari ihan pakollinen! Mustat sukkikset jalassa.paitsi jos hautajaiset kesällä niin yleensä laitan ihonväriset.
Talvella sitten mekon päällä on villakangastakki ja valkoinen huivi. Mitään hattua en omista.
Mielestäni pukeutumistakin tärkeämpää hautajaisissa on kunnioittava käytös. Pitää muistaa se millaisessa tilanteessa on, ja vaikka itse ei olisi surullinen, täytyy muistaa että siellä jotkut tosissan suree menetettyä ihmistä. Olen 20-vuotias ja useissa hautajaisissa käynyt koska suku on täynnä vanhoja ihmisiä.
Hautajaisiin ei mennä meikattuna, ei edes hillitysti. Myöskään hajuvesien käyttö ja korut ei kuulu hautajaisiin. Ei sinne ole tarkoitus mennä itseään esittelemään.
Juu, rasvataan vaan naama Tummelilla ja ollaan au naturel. No ei! Meikki on monellakin lähes pakollinen, jollei halua kirjavaa ihoa jo ennen itkuun purskahtamista. Kyllä erittäin hillitty meikki on ok. Korut ovat vaatimattomat ja aidot. Pienet napit korvissa ja sormuksetkin saa pitää kädessä.
Minulla oli marraskuussa 2008 äitini hautajaisissa mustan villaneuleen alla ruutupaita, vaaleanpunainen, jonka kauluksessa oli myös glitteriä.
Jaa-a, vaatteet tuntuu olevan mielessä monella eikä aatteet. Etikettirikkeiden vahtaamiseen ei ole mitään muuta todellista syytä, kun pikkusielujen tarve päästä pätemään mukaviisaudellaan ja haukkumaan ihmisiä joista eivät tykkää, kun on muka löydetty oikeat ja hyväksytyt perusteet. Googlesta!!!! :D Pientä on ja asialla on kunnioituksen kanssa ihan justiinsa yhtä paljon tekemistä kuin kultakalalla astiakaapissa.
Mun orvoksi jäänyt pikkuveli oli isän hautajaisissa farkuissa ja paskaisissa lenkkareissa, mummolla, isän äidillä kukikas hame ja musta paita leveähköllä kaula-aukolla (tissipaita?), kanttorilla reiteen ylettyvät mustat kiiltonahkasaappaat ja varmaan tarkkasilmäisimmät olis minunkin asustani ja tukastani helposti löytäneet sanottavaa, itse en edes muista mitä oli päällä. Silmät oli punaisena jokaisella eikä kellään kyllä tullut mieleen, että nyt ei rakkaamme saa tarpeeksi kunnioitusta.
Jos jollakin on perheemme asuvalintoihin jotain sanomista, sopii tulla poikkeamaan. Keitetään pikkasen vahvemmat sumpit ja katotaan löytyykö sitä asiaa muualtaki ku rättien ja lumppujen osastolta. Epäilen kyllä vahvasti, että siihen jää keskustelun kyvyt ja aiheet, kuten moukilta usein.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan punaisia hiuksia tällaisina, shokkivärjättyinä! Kyseinen henkilö oli vartavasten värjännyt hiuksensa
edellisenä päivänä.
http://sitruunatee.blogspot.fi/2015/06/millaiset-hiukset-haluan.html.
Ap.
No onko kyseinen ihminen pidempäänki värjännyt hiuksiaan punaisiksi? Jos hänellä vaikka oli paljon tyvikasvua, ja halusi näyttää siistimmältä..
kokematon97 kirjoitti:
Minulla oli marraskuussa 2008 äitini hautajaisissa mustan villaneuleen alla ruutupaita, vaaleanpunainen, jonka kauluksessa oli myös glitteriä.
Onko 97 syntymävuotesi, olit 11 v?
Lasten pukeutuminen ei ole niin säädeltyä kuin aikuisten.
Ou nou! Mua loukkaa syvästi että näin tänään rouvan kaupassa sadetakki päällä! Siis sadetakki, vaikka ei edes satanut vettä! Järkyttävää kun noi ihmiset ei yhtään tajua, siis yhtään että mikä on tilanteeseen sopivaa pukeutumista!
ikihyviksi järkytetty kirjoitti:
Ou nou! Mua loukkaa syvästi että näin tänään rouvan kaupassa sadetakki päällä! Siis sadetakki, vaikka ei edes satanut vettä! Järkyttävää kun noi ihmiset ei yhtään tajua, siis yhtään että mikä on tilanteeseen sopivaa pukeutumista!
Äläpä muuta viserrä, ei ole enää mitään häpyä kellään. Millään ei ole enää mitään väliä, nuoriso on niiin huonosti kasvatettua. Yökerhovaatteissa mennään joka paikkaan, häihin, hautajaisiin, synttäreille. Mä näin yhden yökerhovaatteissa siis pubissa, kahdeksalta illalla. Eiväthän yökerhot oli siihen aikaan edes auki.
Se ei ois ollu mitään, jos kyseessä ois ollut herra
Jos hiustenväri on ongelma, voi päähänsä laittaa vaikka mustan hatun. Joku roti paljaassa pinnassa pitää olla, mutta nyt eletään kakstuhattalukua ja mummomuoti on out hautajaisissakin!
Etkö todella ymmärrä ruokakaupan ja hautajaisten eroa?
Laitatko hautajaisiin mustat perseshortsit ja mustan tuubitopin? Ymmärrän, eihän lävistykset ja tatuoinnit muuten näy 😉