Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!
Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä niillä vaatteilla on, jos vaan ovat siistit? Minun hautajaisiini ainakin saa pukeutua vaikka balleriinan tutuun tai kuivakelluntapukuun - ihan sama kun olen siinä vaiheessa jo kuollut! Ei minua tarvitse "kunnioittaa" pukeutumalla körtiksi, mieluummin pyytäisin sukulaisia ja ystäviä juhlimaan elämääni synkkien virsien hoilaamisen sijasta tummiin, ankeisiin pukuihin pukeutuen.
Täysin samaa mieltä! En kuulu kirkkoon ja minulle on sama vaikka syöttäisivät kuoleman jälkeen ketuille, mutta pönötystä vihaan. Pitänee viimeisenä tahtona sanoa, että ottakaa kunnon kännit ja soittakaa heviä...😁
On outoa, jos ei nuoremmalta polvelta löydy tummaa / mustaa vaatetusta hautajaisiin, kun muuten liikutaan niin mustanpuhuvissa kamppeissa ympäri vuoden. Ei sinne mitään mummomekkoa tarvitse hankkia. Siistit tummat housut ja jakku tai tunika ovat ihan asiallisia. Kannattaa myös muistaa, että hautajaisasuun eivät kuulu korut jotain pientä lukuun ottamatta. Bling-bling jätetään muihin kepeämpiin tilaisuuksiin.
En kuulu enää nuorisoon, pikemminkin mummo-osastoon, mutta aika monissa viime aikojen hautajaisissa olen esiintynyt pitkissä housuissa ja vuodenaikaan sopivassa yläosassa. Minulla oli pitkään musta jakkupuku tuollaisia vakavampia tilaisuuksia varten, mutta iän myötä vartalo muuttuu eikä puku enää istunut toivomallani tavalla, joten siirryin pitkiin housuihin. Enkä ole ainut. Varsinkin kylmemmillä ilmoilla housut ovat paikallaan. Hautausmaallahan on tunnetusti aina kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös joka naisen vaatekaapista löydy musta hame tai mekko? Musta jakku? Mustat perus avokkaat?
Tästähän ne naistenlehdet aina jauhaa: peruspuvusto on A ja O. Silloin ei koskaan päädy tilanteeseen, ettei ole mitään päällepantavaa.
Mikä tässä on niin vaikeaa joillekin? Ja ihmetyttää sekin, ettei yleensä netissä roikkuvat tyypit osaa sen vertaa Googlata, että juhlien pukeutumisetikettiohjeet löytyisi. Ollaan niin menestyviä ja kansainvälisiä, muttei osata perus käytöstapoja, huh huh.
Mekko ja jopa hame löytyy mutta ne on polven yläpuolelle. Jakkua ei ole kun en ole eläessäni sellaista tarvinnut, ja en vuosien etsimisen jälkeenkään ole löytänyt sopivia avokkaita edes eritysliikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lukuisissa hautajaisissa ja olen törmännyt urpututetuista seuraaviin:
-punainen tukka
-musta pitsimekko
-mekko yli polven (yhdistettyinä mustiin sukkahousuihin)
-hyvin korkeat korotJa nämä kaikki ovat olleet lähiomaisilla. Kellään ei ollut ongelmia heidän ulkomuotonsa puolesta.
Mulla oli äitin hautajaisissa tästä listasta kaikki, paitsi nuo korot :D On ollut shokkivärjätty punanen tukka yli 10 vuotta, olin vielä värjännyt kulahtaneen punaisen kirkkaaksi juuri ennen hautajaisia. Äiti itse eläessään tykkäs mun tukasta ja myös siitä pitsisestä, mustasta mekosta joka mulla oli päällä. Äidin toive oli myös, että hautajaiset pitää olla rento ja mukava tapahtuma, ei itkuvirsiä tai pönötystä - hän vihasi kumpaakin eläessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä etiketit alkaa olemaan jo aika vanhentuneita, lähinnä ne ikivanhat sukulaistädit jaksavat pahoittaa mielensä toisten pukeutumisesta. Mitä niillä vaatteilla on väliä? Jos pukeutuu kuin huor*, niin ehkä muutenkin kyseinen persoona on vähän outo, mutta muuten tarkan etiketin noudattaminen on lähinnä vanhusten juttu.
Etiketti on kyllä paljon muutakin kuin sitä että minkä väriset vaatteet mihinkin tilaisuuteen kuuluu. Etiketillä kunnioitetaan toisia, mm. hautajaisissa vainajaa ja tämän lähiomaisten surua. Pukeutuminen on toki osa etikettiä ja tuolta se valitettavasti alkaa tuntumaan, ettei jotkut nuoremmat ihmiset kunnioita enää ketään muuta kuin korkeintaan itseään.
Juuri näin. Mutta jos ihminen on moukka, niin sitä se on varmasti myös hautajaisissakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaatekaapissa sellainen ihan perus tylsä musta kietasumekko hautajaisia varten. Ostin sen talvella sedän hautajaisiin. Sitten on mustat hillityt korkkarit. Kaulaan yleensä laitan äitini vanhan rippiristin. Hiukset ainakin puoliksi kiinni, ei mitenkään huomiota herättävästi. Hillitty meikki, vedenkestävä ripsari ihan pakollinen! Mustat sukkikset jalassa.paitsi jos hautajaiset kesällä niin yleensä laitan ihonväriset.
Talvella sitten mekon päällä on villakangastakki ja valkoinen huivi. Mitään hattua en omista.
Mielestäni pukeutumistakin tärkeämpää hautajaisissa on kunnioittava käytös. Pitää muistaa se millaisessa tilanteessa on, ja vaikka itse ei olisi surullinen, täytyy muistaa että siellä jotkut tosissan suree menetettyä ihmistä. Olen 20-vuotias ja useissa hautajaisissa käynyt koska suku on täynnä vanhoja ihmisiä.
Hautajaisiin ei mennä meikattuna, ei edes hillitysti. Myöskään hajuvesien käyttö ja korut ei kuulu hautajaisiin. Ei sinne ole tarkoitus mennä itseään esittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaatekaapissa sellainen ihan perus tylsä musta kietasumekko hautajaisia varten. Ostin sen talvella sedän hautajaisiin. Sitten on mustat hillityt korkkarit. Kaulaan yleensä laitan äitini vanhan rippiristin. Hiukset ainakin puoliksi kiinni, ei mitenkään huomiota herättävästi. Hillitty meikki, vedenkestävä ripsari ihan pakollinen! Mustat sukkikset jalassa.paitsi jos hautajaiset kesällä niin yleensä laitan ihonväriset.
Talvella sitten mekon päällä on villakangastakki ja valkoinen huivi. Mitään hattua en omista.
Mielestäni pukeutumistakin tärkeämpää hautajaisissa on kunnioittava käytös. Pitää muistaa se millaisessa tilanteessa on, ja vaikka itse ei olisi surullinen, täytyy muistaa että siellä jotkut tosissan suree menetettyä ihmistä. Olen 20-vuotias ja useissa hautajaisissa käynyt koska suku on täynnä vanhoja ihmisiä.
Hautajaisiin ei mennä meikattuna, ei edes hillitysti. Myöskään hajuvesien käyttö ja korut ei kuulu hautajaisiin. Ei sinne ole tarkoitus mennä itseään esittelemään.
Tukkaa ei saa laittaa tai kammata, se on turhaa hienostelua. Ja pitää mennä alasti, rumat ne vaatteilla koreilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkapää paljaana OMG YRITTÄÄ VOKOTELLA LESKIMIESTÄ EIKÖ NIILLÄ OLE MITÄÄN HÄPYÄ
Punaiset hiukset OMG SYNTINEN NAINEN ON OLTAVATämä on juuri tätä nykyaikaista pikkupissisten touhua. Nykyään on aivan turha odottaa näkevänsä mitään käytöstapoja teineiltä.
Kuvastaako tämä ilotytön näköiseksi haukkuminen näitä vanhemman polven hyviä käytöstapoja? :)
Niinpä. Apn käytöstavoilla on aivan turha lähteä ketään neuvomaan käytöstavoissa.
Totuuden sanominen ei ole haukkumista. Jos ei erota bilevaatteita ja asiallista pukeutumista, niin ei taida olla muutenkaan liikaa älynlahjoja. Nykyisin kaikki osaavat etsiä tietoa netistä, mihin se taito häviää, kun on kyse hautajaisista.
Minulla on kaksi tytärtä. Nyt jo teini-iässä. Jos he tulisivat hautajaisiin bilevaatteet päällä, niin äiti (minä) käskisi heti kotiin. Säädyllisesti pitää hautajaisiin pukeutua!
-Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset taitavat pukeutua niihin vaatteisiin joita kotoa löytyy. Eivät malta ostaa mummomekkoja jos niille ei ole muuta käyttöä. Hiukset ymmärrän kun ei niitä ko tilaisuutta varten kannata värjätä. Ihmiset ei vaan välttämättä tajua, että on olemassa etiketti myös hautajaisia varten.
Ei tarvitse ostaa mitaan mummomekkoa, tarpeeksi suuri ja tummasavyinen huivi harteilla peittaa niin olkapaat kuin rintavaotkin! Ja alaosaksi vaikkapa tummat farkut sen minimekon sijaan.
Eivat suomijuntit muutenkaan osaa etikettia noudattaa, huomattu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyihmiset osaa käyttäytyä hautajaisissa, jos muuallakaan. Äitini hautajaisissa yhdellä oli kullanväriset piikkikorot ja minimaalinen mekon repale, eräs katsoi sopivaksi käytökseksi anoppinsa hautajaisissa vilkuilla kelloaan kärsimättömästi ja huokailla kuuluvasti, tämä siis papin siunauspuheen aikana. Jotkut vitsailivat mauttomasti tulevista perinnöistä, välittämättä lainkaan, että olin kuuloetäisyydellä. Eivät välittäneet peitellä sitä, että olivat tulleet vain tavan vuoksi. Taisimme, minä ja tyttäreni, olla äitini hautajaisissa ainoat surulliset ihmiset.
Enpä ole tainnut koskaan olla hautajaisissa surullinen. Hautajaiset ovat Suomessa enemmän pakollinen pönötysjuhla kuin suremisjuhla.
Onko sinulla koskaan kuollut ketään läheistä ihmistä? Vai oletko ollut vain edustamassa hautajaisissa?
Kaikki isovanhemmat ja äiti ovat kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hillitty ehostus on täysin sallittua hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös joka naisen vaatekaapista löydy musta hame tai mekko? Musta jakku? Mustat perus avokkaat?
Tästähän ne naistenlehdet aina jauhaa: peruspuvusto on A ja O. Silloin ei koskaan päädy tilanteeseen, ettei ole mitään päällepantavaa.
Mikä tässä on niin vaikeaa joillekin? Ja ihmetyttää sekin, ettei yleensä netissä roikkuvat tyypit osaa sen vertaa Googlata, että juhlien pukeutumisetikettiohjeet löytyisi. Ollaan niin menestyviä ja kansainvälisiä, muttei osata perus käytöstapoja, huh huh.
Mekko ja jopa hame löytyy mutta ne on polven yläpuolelle. Jakkua ei ole kun en ole eläessäni sellaista tarvinnut, ja en vuosien etsimisen jälkeenkään ole löytänyt sopivia avokkaita edes eritysliikkeistä.
Miksi alapeukut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaiset hiukset OMG SYNTINEN NAINEN ON OLTAVATämä on juuri tätä nykyaikaista pikkupissisten touhua. Nykyään on aivan turha odottaa näkevänsä mitään käytöstapoja teineiltä.
Kuvastaako tämä ilotytön näköiseksi haukkuminen näitä vanhemman polven hyviä käytöstapoja? :)
Niinpä. Apn käytöstavoilla on aivan turha lähteä ketään neuvomaan käytöstavoissa.
Totuuden sanominen ei ole haukkumista. Jos ei erota bilevaatteita ja asiallista pukeutumista, niin ei taida olla muutenkaan liikaa älynlahjoja. Nykyisin kaikki osaavat etsiä tietoa netistä, mihin se taito häviää, kun on kyse hautajaisista.
Kyllä sinäkin saatat olla vitun ruma haahka ulkonäöltäsi, mutta sen toteaminen olisi alatyylistä ja moukkamaista, huonoa käytöstä.
Itse laitan hautajaisiin aina mustat pitkät housut ja mustan pitkähihaisen paidan plus matalakorkoiset korkokengät. Häihin vain ihan perus mekon ilman mitään härpäkkeitä. Ihme kun jotkut ihmiset eivät tajua noiden kirkkojuhlien olevan pyhiä ja omistettu juhlien kohteelle. Ei ne ole mitään näytille tulo bileitä,hautajaisissa kunnioitetaan menehtynyttä, häissä toisten rakkautta. Ihmiset ovat niin itsekeskeisiä nykyään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuuden sanominen ei ole haukkumista?! On ok sanoa rumaa ihmistä rumaksi? Läskiä läskiksi?
Etpä sinäkään mikään käytöksen kultaisen soihdun kantaja taida olla... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuuden sanominen ei ole haukkumista?! On ok sanoa rumaa ihmistä rumaksi? Läskiä läskiksi?
Etpä sinäkään mikään käytöksen kultaisen soihdun kantaja taida olla... :D
Aivan eri asia. Rumuudelleen ihminen ei aina voi mitään, mutta huonoille käytöstavoilleen voi.
Mikä ihmeen "käytöksen kultainen soihtu"?:D
Anteeksi vaan mutta vähän huvitti tuo ylevä kielikuvien käyttö :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etpä sinäkään mikään käytöksen kultaisen soihdun kantaja taida olla... :DAivan eri asia. Rumuudelleen ihminen ei aina voi mitään, mutta huonoille käytöstavoilleen voi.
Mikä ihmeen "käytöksen kultainen soihtu"?:D
Anteeksi vaan mutta vähän huvitti tuo ylevä kielikuvien käyttö :)
Vitsikkääksi se olikin tarkoitettu, kun noilla käytöstavoilla kuvittelee voivansa muita opastaa :)
Kyllähän ihminen voi rumuudelleen vaikka mitä. Erityisesti lihavuuteensa ihminen voi yleensä vaikuttaa.
Eli jos mekkosi on mielestäni vitun ruma, niin on ihan ok sanoa asia? Tämä on nyt tämä sinun logiikkasi? :)
Mä voin jo suoraan sanoa, etten ollut äitini hautajaisissa surullinen, vaan helpottunut. Äiti makasi "vihanneksena" sen verran aikaa, että surutyön ehti jo sinä aikana tehdä.
Alimmaisessa kuvassa ovat pinkit hiukset, eikä suinkaan punaiset.