Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!
Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin muistaa mainita johonkin etten halua hautajaisia jos jostain saatanan rievuista tulee tällainen riita.
Taas hyvä esimerkki ajattelutavasta, kun ei ole mitään käsitystä hyvistä tavoista.
Eikös joka naisen vaatekaapista löydy musta hame tai mekko? Musta jakku? Mustat perus avokkaat?
Tästähän ne naistenlehdet aina jauhaa: peruspuvusto on A ja O. Silloin ei koskaan päädy tilanteeseen, ettei ole mitään päällepantavaa.
Mikä tässä on niin vaikeaa joillekin? Ja ihmetyttää sekin, ettei yleensä netissä roikkuvat tyypit osaa sen vertaa Googlata, että juhlien pukeutumisetikettiohjeet löytyisi. Ollaan niin menestyviä ja kansainvälisiä, muttei osata perus käytöstapoja, huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyihmiset osaa käyttäytyä hautajaisissa, jos muuallakaan. Äitini hautajaisissa yhdellä oli kullanväriset piikkikorot ja minimaalinen mekon repale, eräs katsoi sopivaksi käytökseksi anoppinsa hautajaisissa vilkuilla kelloaan kärsimättömästi ja huokailla kuuluvasti, tämä siis papin siunauspuheen aikana. Jotkut vitsailivat mauttomasti tulevista perinnöistä, välittämättä lainkaan, että olin kuuloetäisyydellä. Eivät välittäneet peitellä sitä, että olivat tulleet vain tavan vuoksi. Taisimme, minä ja tyttäreni, olla äitini hautajaisissa ainoat surulliset ihmiset.
Enpä ole tainnut koskaan olla hautajaisissa surullinen. Hautajaiset ovat Suomessa enemmän pakollinen pönötysjuhla kuin suremisjuhla.
Onko sinulla koskaan kuollut ketään läheistä ihmistä? Vai oletko ollut vain edustamassa hautajaisissa?
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut ikinä hautajaisissa, ihan mielenkiinnosta kysyn että voisiko joku linkittää jostain mielestään hautajaisiin sopivia vaatteita?
T. Etikettiä tietämätön nykynuori jolle ei kotona tajuttu opettaa mitään
Jotain siistiä, ei sellaista mitä laitetaan baariin tai klubille (tai strippiklubin lavalle). Hyvä sääntö on varmaan peittää rintavako ja olkapäät, hame polviin asti tai ainakin reilusti pyllyn yli, ja sukkahousut myös kesällä. Ei crop-toppeja, vaan maha piiloon. Tumma väritys. Voi laittaa housut. Plussaa jos ei ole tosi kuluneet.
Klassisin varmaan on perus musta kotelomekko ja jakku, mutta tietysti ymmärrän, että ei monikaan tällaista omista.
Se, että hautajaisissa ei ole pukeutunut oman tyylin mukaan ei kaada maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on musta ihan ok mennä luterilaisern kirkkoon hartiat paljaina, katolisissa tietenkin eri meininki.
Ihanko totta? Kysyn tietämättömyyttäni, en ivatakseni. Olen ulkosuomalainen katolilainen, minulla on kirkossa sekä olkapäät peitettynä että sifonkihuivi hiuksilla. En ole koskaan ollut luterilaisissa hautajaisissa ja näissäkin vain niin nuorena, etten muista niistä juuri mitään.
Luterilaisessa kirkossa nainen ei peitä päätään, mutta olkapäät kyllä. Aiempina vuosikymmeninä rippilapset (n.14v.) käyttivät albaa, pitkää kaapua, niin pojat kuin tytöt. Joukko oli yhtenäisen ja samalla säädyllisen näköinen, ja helpotti vähävaraisia perheitä. Nykyään ei aina ymmärretä, ettei kirkko ole oikea paikka itsensä esiintuomiseen.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tämä on hyvä tietää, jos joskus tulee kutsu kirkollisiin juhliin kotimaassa. Kirkko ja hautajaiset ovat niitä viimeisiä tilaisuuksia, joissa haluaa provosoida ketään olemuksellaan.
62
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut ikinä hautajaisissa, ihan mielenkiinnosta kysyn että voisiko joku linkittää jostain mielestään hautajaisiin sopivia vaatteita?
T. Etikettiä tietämätön nykynuori jolle ei kotona tajuttu opettaa mitäänJotain siistiä, ei sellaista mitä laitetaan baariin tai klubille (tai strippiklubin lavalle). Hyvä sääntö on varmaan peittää rintavako ja olkapäät, hame polviin asti tai ainakin reilusti pyllyn yli, ja sukkahousut myös kesällä. Ei crop-toppeja, vaan maha piiloon. Tumma väritys. Voi laittaa housut. Plussaa jos ei ole tosi kuluneet.
Klassisin varmaan on perus musta kotelomekko ja jakku, mutta tietysti ymmärrän, että ei monikaan tällaista omista.
Se, että hautajaisissa ei ole pukeutunut oman tyylin mukaan ei kaada maailmaa.
Oho, pyysitkin linkkiä. No vaikka tämä setti ihan ok http://www.filippa-k.com/fi/woman/new-arrivals/split-pencil-skirt
Tai tämä.
http://www.filippa-k.com/fi/woman/new-arrivals/shirt-zip-dress-black
Vierailija kirjoitti:
T. Etikettiä tietämätön nykynuori jolle ei kotona tajuttu opettaa mitään
Laitat Googlen kuvahakuun vaikkapa prinsessa Victoria ja Madeleine sekä sanat Lilians begravning.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on musta ihan ok mennä luterilaisern kirkkoon hartiat paljaina, katolisissa tietenkin eri meininki.
Ihanko totta? Kysyn tietämättömyyttäni, en ivatakseni. Olen ulkosuomalainen katolilainen, minulla on kirkossa sekä olkapäät peitettynä että sifonkihuivi hiuksilla. En ole koskaan ollut luterilaisissa hautajaisissa ja näissäkin vain niin nuorena, etten muista niistä juuri mitään.
Minulla on punainen tukka ja laitoin hautajaisiin mustan sifonkihuivin päähän.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret eivät ehkä omista asiallisia hautajaisvaatteita, eikä yksien vuoksi ole viitsineet tai voineet ostaa. Siksi on pukeuduttu lähinnä 'juhlavaatteisiin'.
Ehkä tummat farkut ovat sittenkin parempi hautajaisvaate kuin minimekko.
Ei farkkuja hautajaisiin. Ne ovat arkiset. Tai jos ne ovat mustat niin ok. Mieluummin minimekkokin kuin siniset farkut. Ja joku liina hartioille, ei maksa paljon musta liina alelaarista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkapää paljaana OMG YRITTÄÄ VOKOTELLA LESKIMIESTÄ EIKÖ NIILLÄ OLE MITÄÄN HÄPYÄ
Punaiset hiukset OMG SYNTINEN NAINEN ON OLTAVATämä on juuri tätä nykyaikaista pikkupissisten touhua. Nykyään on aivan turha odottaa näkevänsä mitään käytöstapoja teineiltä.
Kuvastaako tämä ilotytön näköiseksi haukkuminen näitä vanhemman polven hyviä käytöstapoja? :)
Tuskinpa kukaan on ainakaan vasten kasvoja haukkunut, mutta ajatukselta voi olla vaikea välttyä nykyhautajaispukeutumista näkevä. Kirjoittajat varmaankin oletettavat ettei kukaan tyttö tai nainen haluaisi tulla yhdistetyksi ko. "ammattiin", vaikka asu muuhun viittaakin.
Asian ydin: bileasu eroaa selvästi arvokkaasta asusta, vaikka musta olisikin. (Eihän kukaan mene bileasussa työhaastatteluunkaan.)
Itse voisin hyvin käyttää hautajaissa vaikka tumman ruskeaa tai violettia, mutta en käytä koska muut ovat mustissa (jotkut sitten minihameissa, mustassa pitsissä ja älyttömissä kengissä!).
Että kun selän takana haukkuu ilotytön näköiseksi, niin se on ihan kelpo käytöstä? Voin kertoa sinulle, ettei se ole. Myöskään pikkupissikseksi haukkuminen ei ole hyvää käytöstä.
Jonkun pitäisi selvästi ihan kädestä pitäen opastaa teitä näissä käytöstapa-asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyihmiset osaa käyttäytyä hautajaisissa, jos muuallakaan. Äitini hautajaisissa yhdellä oli kullanväriset piikkikorot ja minimaalinen mekon repale, eräs katsoi sopivaksi käytökseksi anoppinsa hautajaisissa vilkuilla kelloaan kärsimättömästi ja huokailla kuuluvasti, tämä siis papin siunauspuheen aikana. Jotkut vitsailivat mauttomasti tulevista perinnöistä, välittämättä lainkaan, että olin kuuloetäisyydellä. Eivät välittäneet peitellä sitä, että olivat tulleet vain tavan vuoksi. Taisimme, minä ja tyttäreni, olla äitini hautajaisissa ainoat surulliset ihmiset.
Enpä ole tainnut koskaan olla hautajaisissa surullinen. Hautajaiset ovat Suomessa enemmän pakollinen pönötysjuhla kuin suremisjuhla.
Onko sinulla koskaan kuollut ketään läheistä ihmistä? Vai oletko ollut vain edustamassa hautajaisissa?
Sitten tiedät kun joku läheisesi kuolee, miltä suru tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lukuisissa hautajaisissa ja olen törmännyt urpututetuista seuraaviin:
-punainen tukka
-musta pitsimekko
-mekko yli polven (yhdistettyinä mustiin sukkahousuihin)
-hyvin korkeat korotJa nämä kaikki ovat olleet lähiomaisilla. Kellään ei ollut ongelmia heidän ulkomuotonsa puolesta.
No mun mielestä tuossakin on eroa että pukeutuuko lähiomainen vai joku kaukaisempi puolisoehdokas noin. En katso pahalla jos leskirouva tai vainajan lapset pukeutuvat vapaammin (voi olla jopa vainajan toive, ettei pönötetä mustissa), mutta jos joltain serkunpojan morsmaikulta on törkeää tulla paikalle katutytön näköisenä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös joka naisen vaatekaapista löydy musta hame tai mekko? Musta jakku? Mustat perus avokkaat?
Tästähän ne naistenlehdet aina jauhaa: peruspuvusto on A ja O. Silloin ei koskaan päädy tilanteeseen, ettei ole mitään päällepantavaa.
Mikä tässä on niin vaikeaa joillekin? Ja ihmetyttää sekin, ettei yleensä netissä roikkuvat tyypit osaa sen vertaa Googlata, että juhlien pukeutumisetikettiohjeet löytyisi. Ollaan niin menestyviä ja kansainvälisiä, muttei osata perus käytöstapoja, huh huh.
Ei todella löydy mitään mustaa vaatekaapista. Ja ikää on hilkkua vaille 60. Olen mennyt hautajaiset tummanharmaissa ja -sinisissä. Onneksi nykyisin hautajaiset pidetään ihan pienen lähipiirin kesken. Olen viimeksi ollut miehen isän hautajaisissa joskus 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret eivät ehkä omista asiallisia hautajaisvaatteita, eikä yksien vuoksi ole viitsineet tai voineet ostaa. Siksi on pukeuduttu lähinnä 'juhlavaatteisiin'.
Ehkä tummat farkut ovat sittenkin parempi hautajaisvaate kuin minimekko.
Ei farkkuja hautajaisiin. Ne ovat arkiset. Tai jos ne ovat mustat niin ok. Mieluummin minimekkokin kuin siniset farkut. Ja joku liina hartioille, ei maksa paljon musta liina alelaarista.
Jokainen kerrankin ompelukonetta käyttänyt osaa tehdä sen hartialiinan ihan itse. Ostaa kangaskaupasta puoli metriä mustaa ja pinnaltaan yksinkertaista kangasta sekä ompelee reunat kankaanpalasta niin liina on valmis.
Piristää kummasti hautajaisia kun voi salaa smyygäillä kauniita nuoria naisia.
Ihan samanlaista on häissäkin: todella kirjavaa pukeutumista. Aika moni suomalainen ei vieläkään tajua, ettei vieraat pukeudu kokovalkoiseen. Tai että miesvieraat eivät pue juhliin sitä hawaijipaitaa.
Minä jäin nuorena leskeksi. Mieheni hautajaisissa olin melkein sekaisin surusta, mutta tuntui tavallaan hyvältä, että siellä oli muitakin läheisiä ja tuttuja jakamassa surun ja jättämässä viimeisen tervehdyksen. Kenenkään pukeutumisessa ei kaiketikaan ollut moittimista, en muista että kukaan olisi pistänyt silmään. Saattoväki tummissa oli jotenkin yhtenäinen, lohdullinen tukijoukko (en tiedä, miten muotoilisin tämän paremmin). Olisin luultavasti loukkaantunut, mikäli jokuvieras olisi saapunut paikalle yökerhovetimissä. Ehkä epäloogista, mutta siinä mielentilassa on varsin herkkänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole ainakaan mitään noista mainitsemistasi, koska en tarvitse sellaisia koskaan missään. Mutta toki, jos hautajaiskutsu nyt sattuisi tulemaan, niin lähtisin etsimään kaupasta tai kirpparilta sopivat vaatteet. Osaan siis pukeutua kunnioittavasti, ei siinä ongelmaa.
Olen ollut kahdesti hautajaisissa ja viimeisestäkin on jo 11 vuotta, joten ihan turha olisi pitää kaapissa varuilta ns. hautajaisvaatteita, kun ei olisi takeita siitä sopiiko ne päälle, kun ja jos taas joskus hautajaiset tulisivat eteen.
Muutenkaan en omista mitään juhlavaatteita, koska en käy missään juhlissa/kutsuilla koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Vainaja tuskin tulee valittamaan. Turhaa vingumista toisten vaatetuksesta.
Ei vainajan "vingumisesta" olekaan kyse, vaan vainajan omaisten tunteista. He ovt menettäneet rakkaan ihmisen ja sitten pahoittavat mielensä kaiken lisäksi.
Tarkoitin siis että mekon mitta oli polven yläpuolella :)