Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkaupunkiseudun "palvelut"?

Vierailija
03.07.2016 |

Olen itse tällainen "landepaukku" joka perheineen harkitsee muuttoa pk-seudulle omasta alle 100 tuhannen asukkaan kotikaupungistamme. Aihe on tietysti hyvin voimakkaasti mielipitetiä jakava. Monesti pääkaupunki seudun puolesta puhujat perustelevat alueen paremmuutta "palveluilla". Tiedän, että pk-seudulla julkinen liikenne on ylivoimainen, mutta ei varamsti yhtä hyvä kun täällä maalla on oma auto. Omalla autolla pääsee tällä joka paikkaan 10 tai vähintään 15 minuutissa ja niin sanotusti ovelta ovelle. Eli henkilökohtaisesti tämä julkinen liikenne ei ole minulle mikään palvelu verrattuna nykyiseen.

Varsinaiseen kysymykseeni sitten. Haluaisin, että Te pk-seudulla asuvat (tai asuneet) kertoisitte mitä sellaisia palveluita olette käyttäneet (viikoittain, kuukausittain tai vuosittain), joita uskotte, ettei tällaisesta alle 100 tuhannen asukkaan kaupungista löydy. Jokainen voi tietysti kertoa itselleen henkilökohtaisesti tärkeistä palveluista, mutta itseäni kiinnostaa erityisesti tällaiselle 2 aikuista + 2 lasta perhettä mahdolliseseti kiinnostavat palvelut.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisten muutaman kuukauden ajalta:

- lennolle Helsinki-Vantaalta

- risteilylle Länsisatamasta

- balettiesitys Oopperassa

- tyttären sairauden hoito Lastenklinikassa

- käynti Linnanmäellä

Kaikkiin näistä oli lyhyehkö matka. Kaikki hieman tavallisemmat palvelut tietysti löytyvät myös 100 000:n asukkaan kaupungeistakin.

Vierailija
22/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee nyt mieleen ihan tällainen juttu, kun olin sukulaisissa n.80000 asukkaan kaupungissa ja siellä siskollani oli tiedossa häät, joihin pitäisi koko 5-henkinen perhe pukea. Käytiin vaatekaupoissa, valikoima oli kyllä ihan surkeeta, ei juhlakenkiä lapsille, kaikki menneet kuulemma kevät- ja valmistujaisjuhliin, ei kokoja jos löytyi jotain. Eikä edes montaa kauppaa mistä olisi lähtenyt hakemaan.

Toinen sukulainen kalustaa uutta taloaan, huonekalukaupat oli tyyliin Asko, Isku ja Sotka. Ei mitään jos haluaisit vähän persoonallisempaa.

No, nämä asiat nyt on tietysti vähän turhamaisia mutta tuli vaan mieleen:)

Itse sairastin rintasyöpää vuosi sitten, pääsin kahdessa viikossa leikkaukseen ja olin Syöpäklinikalla erikoislääkäreiden hoidossa. Uskon, että tietämys siellä oli eri tasolla kuin pikkukaupungissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä aikuiselle työssäkäyvälle ihmiselle julkinen liikenne ei ole niin tärkeä, mutta odotappa kun lapsesi kasvavat. Ei tarvitse aina olla viemässä heitä harrastuksiin autolla, kun julkisillakin pääsee hyvin :) 

Itse asun pk-seudulla ja täällä on paljon kouluja joista voi valita. On erilaisia painotuksia omaavia lukioita ja ammattikouluja löytyy joka lähtöön, ei haittaa vaikka matkaakin on jokin verran, julkisilla pääsee. Yliopistoja ja ammattikorkeitakin löytyy useita, eli valinnanvaraa on. 

Täältä löytyy paljon erikoisliikkeitä. Itse tykkään tehdä kaikenlaisia käsitöitä ja erikoisemmatkin tuotteet löytyvät kohtuullisen läheltä. Toki netistä voi tilata, mutta jos tarvitset yhden yksittäisen tuotteen, voi olla että on edullisempaa hakea itse liikkeestä. 

Tietysti lisäksi tapahtumat ovat plussaa! Korkeasaaret, museot yms. ovat lähellä. Paljon järjestetään myös ilmaistapahtumia. Töitä on myös kohtuu paljon tarjolla, sillä täällä on paljon väkeä.

Nämä asiat tulivat ensimmäisenä mieleen, toki täällä on kallista asua. Tulevaisuudessa olen valmis muuttamaan kauemmas pääkaupunkiseudusta, jotta saan suuremman asunnon edullisesti (ja rauhaa).

Paitsi, että lapset kulkevat pikkukaupungeissa pyörillä, jos talo on ostettu järkevältä paikalta tuollaisesta pikku kaupungista niin kaikki on yleensä 2-3 kilomterin säteellä.. Osaatko luetella montako kertaa olet viimeisen vuoden aikana käynyt korkeasaaressa tai museoissa?

Viimeisen vuoden aikana olen käynyt museossa ehkä kahdesti. Lapsena meillä oli perheen kanssa tapana, että kävimme sunnuntaisin museossa. Valitsimme aina eri museon ja kävimme siellä, täällä kun on varaa mistä valita ;) Eli useat museot olen jo pienenä kolunnut läpi. Toki pyörällä pääsee myös täälläkin, mutta niin pääsee MYÖS julkisilla. Itse asun Espoossa, josta matkani yliopistolle on n. 13km. Ei hirveästi huvita sateessa polkea läppärin kanssa, mutta onneksi junat kulkee! :) 

Vierailija
24/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat palvelut on oopperaa, satamaa tai lentokettää lukuunottamatta kaikissa suuremmissa kaupungeissa mutta pk seudulla kaikki on kalliimpaa tai vielä kalliimpaa kuin muualla. Lentokenttääkin  normaali ihminen tarvitsee hyvin harvoin ja oopperassa olen käynyt varmasti useammin kuin 99% pk seudun asukkaista.

Vierailija
25/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee nyt mieleen ihan tällainen juttu, kun olin sukulaisissa n.80000 asukkaan kaupungissa ja siellä siskollani oli tiedossa häät, joihin pitäisi koko 5-henkinen perhe pukea. Käytiin vaatekaupoissa, valikoima oli kyllä ihan surkeeta, ei juhlakenkiä lapsille, kaikki menneet kuulemma kevät- ja valmistujaisjuhliin, ei kokoja jos löytyi jotain. Eikä edes montaa kauppaa mistä olisi lähtenyt hakemaan.

Toinen sukulainen kalustaa uutta taloaan, huonekalukaupat oli tyyliin Asko, Isku ja Sotka. Ei mitään jos haluaisit vähän persoonallisempaa.

Itse sairastin rintasyöpää vuosi sitten, pääsin kahdessa viikossa leikkaukseen ja olin Syöpäklinikalla erikoislääkäreiden hoidossa. Uskon, että tietämys siellä oli eri tasolla kuin pikkukaupungissa.

Ei syöpä leikkauksia missään sonkavaaran terveyskeskuksessa tehdä. Suomessa on yliopistolliset sairaalat, joihin on keskitetty paras osaaminen. Esim Oulun ja Tampereen. Voi olla, että Helsignissä on kuitenkin paras osaaminen noin keskimäärin.

Vierailija
26/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä aikuiselle työssäkäyvälle ihmiselle julkinen liikenne ei ole niin tärkeä, mutta odotappa kun lapsesi kasvavat. Ei tarvitse aina olla viemässä heitä harrastuksiin autolla, kun julkisillakin pääsee hyvin :) 

Itse asun pk-seudulla ja täällä on paljon kouluja joista voi valita. On erilaisia painotuksia omaavia lukioita ja ammattikouluja löytyy joka lähtöön, ei haittaa vaikka matkaakin on jokin verran, julkisilla pääsee. Yliopistoja ja ammattikorkeitakin löytyy useita, eli valinnanvaraa on. 

Täältä löytyy paljon erikoisliikkeitä. Itse tykkään tehdä kaikenlaisia käsitöitä ja erikoisemmatkin tuotteet löytyvät kohtuullisen läheltä. Toki netistä voi tilata, mutta jos tarvitset yhden yksittäisen tuotteen, voi olla että on edullisempaa hakea itse liikkeestä. 

Tietysti lisäksi tapahtumat ovat plussaa! Korkeasaaret, museot yms. ovat lähellä. Paljon järjestetään myös ilmaistapahtumia. Töitä on myös kohtuu paljon tarjolla, sillä täällä on paljon väkeä.

Nämä asiat tulivat ensimmäisenä mieleen, toki täällä on kallista asua. Tulevaisuudessa olen valmis muuttamaan kauemmas pääkaupunkiseudusta, jotta saan suuremman asunnon edullisesti (ja rauhaa).

Paitsi, että lapset kulkevat pikkukaupungeissa pyörillä, jos talo on ostettu järkevältä paikalta tuollaisesta pikku kaupungista niin kaikki on yleensä 2-3 kilomterin säteellä.. Osaatko luetella montako kertaa olet viimeisen vuoden aikana käynyt korkeasaaressa tai museoissa?

Viimeisen vuoden aikana olen käynyt museossa ehkä kahdesti. Lapsena meillä oli perheen kanssa tapana, että kävimme sunnuntaisin museossa. Valitsimme aina eri museon ja kävimme siellä, täällä kun on varaa mistä valita ;) Eli useat museot olen jo pienenä kolunnut läpi. Toki pyörällä pääsee myös täälläkin, mutta niin pääsee MYÖS julkisilla. Itse asun Espoossa, josta matkani yliopistolle on n. 13km. Ei hirveästi huvita sateessa polkea läppärin kanssa, mutta onneksi junat kulkee! :) 

Mäkin olen kiertänyt pk seudun museot vaikkein siellä asukaan. Ne on muuten aika nopeasti nähty ja näyttelyt vaihtuvat harvoin;)

Vierailija
27/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jopas on tullut museoita koluttua. Hyvä, että olette käyttäneet hyväksi alueen tarjontaa :) Tuota matka asiaa en oikein ymmärrä, siis kun kaikki on 2 tai 3 km säteellä, niin mihin sitä julkista tarvitsee. Lapset voivat aivan hyvin polkea satoi tai paistoi. Sadevaatteet joutuisi joka tapauksessa pukemaan oli kyse 150 metrin kävelystä bussipysäkille tai parin km pyöräilystä.

Vierailija
28/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi joillakin paikkakunnilla osaa terveydenhoitopalveluista ei yksinkertaisesti ole. Okei, tässä saatetaan puhua pienemmistä paikkakunnista, kuin mitä ap tarkoitti. Esimerkiksi Savonlinnan osa lääkäripalveluista on siirretty Kuopioon, muistaakseni myös synnytykset tapahtuvat nykyään siellä. Eräs tuttuni sai kasvaimen ja kasvaimen poisto tapahtui Kuopiossa (itse asuvat Savonlinnassa). Sairaala kertoja oli useita, muistaakseni viisi, ja joka kerta he joutuivat matkaamaan Kuopioon. Molemmat joutuivat lähtemään, myös potilaan puoliso, sillä potilas ei saanut itse ajaa autoa. Heillä on monta lasta, pienin oli tuolloin alle 1 v. :( Etäisyydet ovat "landella" vähän eri luokkaa kun täällä pk seudulla.

Vierailija
29/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen kiertänyt pk seudun museot vaikkein siellä asukaan. Ne on muuten aika nopeasti nähty ja näyttelyt vaihtuvat harvoin;)

Aika tiiviisti olet sitten museoita kolunnut. Pelkästään Helsingissä on yli 80 museota.

Vierailija
30/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palveluita ovat lukuisat tavat viettää vapaa - aikaa. Minä ainakaan en vain halua omiin ihaniin paikkoihini turisteja, niin en edes kerro niistä. Jos et pidä tästä kaupungista, älä ihmeessä tule.

Miten tämä on aina niin herkkä aihe :D Minä yritän suhtautua aiheeseen analyyttisesti ja todellakin ymmärrän sen että pk-seutu tarjoaa jotain sellaista mitä "maalla (siis nyt pikku kaupugnit)" ei ole, mutta asia on myös toisin päin. Näitä ei voi laittaa objektiiviesti paremmuusjärjestykseen, koska kyse on siitä mitä jokainen henkilökohtaisesti arvostaa. Toinen haluaa asua pienessä yksiössä helsingin sydämmessä elämän vilskeessä toinen jossain hiljaisessa paikassa omassa okt talossa. Ei voi sanoa kumpi näistä on oikea tai parempi tapa elää.

Vierailija
31/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jopas on tullut museoita koluttua. Hyvä, että olette käyttäneet hyväksi alueen tarjontaa :) Tuota matka asiaa en oikein ymmärrä, siis kun kaikki on 2 tai 3 km säteellä, niin mihin sitä julkista tarvitsee. Lapset voivat aivan hyvin polkea satoi tai paistoi. Sadevaatteet joutuisi joka tapauksessa pukemaan oli kyse 150 metrin kävelystä bussipysäkille tai parin km pyöräilystä.

Joo mutta ero on se, että  voit valita laajemmalta alueelta palveluita ja on kulkuvälineitä millä pääsee liikkumaan. Voit mennä 10km päähän musiikkilukioon tai kuvataidelukioon, se ei ole mikään ongelma. Pakkasella harva lähtee polkemaan 10km suuntaansa joka päivä, etenkään teini. 

Vierailija
32/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat palvelut on oopperaa, satamaa tai lentokettää lukuunottamatta kaikissa suuremmissa kaupungeissa ....

Kuten Korkeasaari, Linnanmäki, Lastenklinikka, pääsarjatason joukkueet lähes kaikissa joukkuelajeissa, isoja konsertteja viikoittain jne.?

Vierailija
33/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen iso ero on tapahtumat eli konsertteja, teatteriesityksiä, taidenäyttelyitä etc. on paljon enempi.

Seuraava iso ero on erikoiskaupat. Esimerkki oman harrastuksen alalta niin esim pelkkään sarjakuvaan erikoistuneita kauppoja löytyy Helsingistä pari ja sama vastaa muitakin pikkukauppoja :)

Jos harrastat jotain vähän erityisempää löydät isosta porukasta helpommin harrastekavereita.

Perus ruokakaupan valikoima näyttäisi isommalta, koskaasioille löytyy ostajia.

Ulkomaanmatkat on nopeampia ja halvempia, kun ei tarvotse ensin raahata itseään Helsinkiin.

Vierailija
34/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole käyttänyt mitään sellaista palvelua, mitä ei saisi muualtakin. Työn perässä muutettiin pääkaupunkiseudulle ja se on kyllä ainoa syy, ei mitkään palvelut. Tuo julkinen liikennekin on sitä, että joku 15 km matka kestää tunnin.

Vierailija
35/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhe-elämä on muutenkin erilaista, joten kaljatelttatapahtumat eivät ole varmaankaan ap:n tarkoittama palvelu.

Pikkukaupungeissa harvemmin on hyviä lastenteattereita, museoita tai useita yksityisiä lääkäriasemia joista voi valita. Kauppahalli ja etniset myymälät ovat myös plussaa, mutta muuten en keksimälläkään keksi mitä kaipaisin Helsingistä.

Vierailija
36/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risteilyllä tuli käytyä vastikään ja ulkomaille pääsee tosiaan kätevästi, lennoissa riittää valinnanvaraa. :)

Ihania myös kaikki kesätapahtumat, joita riittää koko ajan ja totta kai Lintsi ja Korkeasaari! :)

Vierailija
37/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei syöpä leikkauksia missään sonkavaaran terveyskeskuksessa tehdä. Suomessa on yliopistolliset sairaalat, joihin on keskitetty paras osaaminen. Esim Oulun ja Tampereen. Voi olla, että Helsignissä on kuitenkin paras osaaminen noin keskimäärin.

No aivan varmasti on. Helsingissä hoidetaan kaikki erityisosaamista vaativat tapaukset. Eiköhän tuo kirjoittaja tarkoittanut, että hoitoa saa omalta paikkakunnalta eikä tarvitse matkustaa mihinkään.

Vierailija
38/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerro mitä siellä on, emme me helsinkiläiset osaa arvioida, mitä juuri siellä sinun alle 100 000 asukkaan kaupungissa on. Suomen kunnat ja niiden palvelut eroavat toisistaan huomattavasti.

Voin nyt toki sattumanvaraisesti heittää muutamia esimerkkejä, joista olen erityiseti nauttinut viime aikoina Helsingissä:

- kiropraktikko

- Suomenlinnan lautta

- Etelä-Helsingin terassit merimaisemalla

- Suomen parhaat sushiravintolat, joita onneksi useampikin täällä :)

- ravintolalaiva aurinkoisena päivänä

-. Cos, Granit ja muut lempiputiikkini

- Maailma kylässä -festari

- Arabian katufestivaali

- Taste of Helsinki

- Oluttapahtuma Rautatientorilla

Sushi ravintolat? Eihän täällä edes saa oikeaa sushia joka tehdään tonnikalasta:D Kyllä riisiä ja norjan lohta tarjoavia "sushi" paikkojoa on muuallakin. Itse pidän esim. Tampereen keskustaa viihtyisämpänä vesistöineen kuin Helsinkiä ja ravintolalaivojakin on aivan tarpeeksi. Pienpanimoita on muuallakin ja joillekin katufestifaaleille en anna mitään arvoa.

Eivät ne ole mitään spontaaneja kansalaisten itsensä järjestäviä tapahtumia vaan valtion tain kunnan rahoilla ja multikulttuuri propagandan levittämisestä palkkansa saavien multikulttuurikeskusten työntekijöiden järjestämiä.

Vierailija
39/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tällainen "landepaukku" joka perheineen harkitsee muuttoa pk-seudulle omasta alle 100 tuhannen asukkaan kotikaupungistamme. Aihe on tietysti hyvin voimakkaasti mielipitetiä jakava. Monesti pääkaupunki seudun puolesta puhujat perustelevat alueen paremmuutta "palveluilla". Tiedän, että pk-seudulla julkinen liikenne on ylivoimainen, mutta ei varamsti yhtä hyvä kun täällä maalla on oma auto. Omalla autolla pääsee tällä joka paikkaan 10 tai vähintään 15 minuutissa ja niin sanotusti ovelta ovelle. Eli henkilökohtaisesti tämä julkinen liikenne ei ole minulle mikään palvelu verrattuna nykyiseen.

Varsinaiseen kysymykseeni sitten. Haluaisin, että Te pk-seudulla asuvat (tai asuneet) kertoisitte mitä sellaisia palveluita olette käyttäneet (viikoittain, kuukausittain tai vuosittain), joita uskotte, ettei tällaisesta alle 100 tuhannen asukkaan kaupungista löydy. Jokainen voi tietysti kertoa itselleen henkilökohtaisesti tärkeistä palveluista, mutta itseäni kiinnostaa erityisesti tällaiselle 2 aikuista + 2 lasta perhettä mahdolliseseti kiinnostavat palvelut.

Turha kiihkoilla ja kilpailla. Useimmat varmaan asuvat seuduilla, joilla viihtyvät (ja päinvastoin). En tiedä mitä alle 100.000 asukkaan kaupungista löytyy. Kun tarkemmin ajattelen, en edes tiedä mitä tarkoittaa alle 100.000 asukkaan kaupunki. Asuuko siellä 99.000 vai 25.000 ihmistä? Ap:llä tuntuu myös olevan käsitys, että jos perheessä on "2 aikuista + 2 lasta", niin kaikkia tuon muotoisia perheitä kiinnostavat samat asiat. 

Asumme Helsingissä. Perheessämme on 2 aikuista + 3 teiniä. Päivittäin, viikottain ja kuukausittain arkeemme vaikuttavat mm. seuraavat asiat:

Emme tarvitse autoa, koska julkisilla pääsemme joka paikkaan. Auton pitäminen on ymmärtääkseni paitsi kallista myös meilläpäin hankalaa, joten on kiva, että niistä murheista pääsee. Sekä kirjastoon että hyvään ruokakauppaan on n. 300 m:n matka. Jos kassit painavat tolkuttoman paljon tai sää on surkea, tuon matkan pääsee myös julkisilla. Kaupunginosassamme on myös vapaa-ehtoisvoimin pyörivä elokuvateatteri, jonka ohjelmisto on todella monipuolinen.

Halliin ja torille pääsee raitiovaunulla/ bussilla n. 15 minuutissa. Teattereihin ja elokuvateatterihin, museoihin ja gallerioihin, oopperaan, Musiikkitaloon pääsee myös vaivattomasti (toki RSOn konsertteja voi kuunnella radiosta ilmaiseksi kautta Suomen). Lasten hyvät koulut ovat myös helppojen, julkisten liikenneyhteyksien päässä. Lasten ei tarvitse muuttaa 16 v. kotoa toiselle paikkakunnalle, jotta voisivat opiskella haluamassaan lukiossa. 

Sekä lapsille että aikuisille on tarjolla monipuolisesti erilaisia harrastusmahdollisuuksia, ei pelkkää urheilua. Asumme urheilupuiston laidalla, lähellä (fillari tai julkiset, myös kävellen pääsee) on myös sekä uintikeskus että maa -uimaloita. Kun kilometrin kävelee pääsee metsään.

Tiivis kaupunkiasuminen tuottaa hyviä ja hauskoja naapuruussuhteita, naapuriapua jne.  Myös sukulaiset ja ystävät ovat lähellä. Tästä seuraa myös omaehtoista harrastustoimintaa, kokkailukerhoa, kirjallisuuspiiriä, palstaviljelyä jne.  

Vierailija
40/88 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aivan varmasti on. Helsingissä hoidetaan kaikki erityisosaamista vaativat tapaukset. Eiköhän tuo kirjoittaja tarkoittanut, että hoitoa saa omalta paikkakunnalta eikä tarvitse matkustaa mihinkään.

Aika rohkeasti otat asiaan kantaa. Viimekädessä kyse on siitä kuikna pätevä sattuu hoitava lääkäri olemaan. En menisi varmaksi sanomaan sitä, että hesalainen syöpälääkäri on aina parempi kuin tamperelainen tai oululainen kolgegansa. Esim. rintasyöpä tapauksia on sen verran paljon, että oululainen lääkärikin voi perhetyä niihin aivan täyspäiväisesti ja näin hankkia vankan kokemuksen ja ammattitaidon...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme