Atooppinen iho parantuu ruualla, ei voiteilla.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on merkillisiä jankkaajia, jotka väittävät, että atoopikon oireet poistuvat syömällä oikein. Kukaan heistä ei kuitenkaan kerro mikä se oikea atoopikon ruokavalion on.
Arvoisat jankkaajat: kertokaapa nyt se atoopikolle sopiva ruokavalio pika pikaa!
Onko sulla kiire johonkin?
Ei ole mitään määrättyä "ruokavaliota"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on merkillisiä jankkaajia, jotka väittävät, että atoopikon oireet poistuvat syömällä oikein. Kukaan heistä ei kuitenkaan kerro mikä se oikea atoopikon ruokavalion on.
Arvoisat jankkaajat: kertokaapa nyt se atoopikolle sopiva ruokavalio pika pikaa!
Joo sehän tässä on ongelma, kun yrittää etsiä minkä ruoka-aineen yliherkkyys oireet aiheuttaa. Lapseni on 12 vuotias ja 12 vuotta ollaan tuota ruokavaliota rukattu. Joku ruokavalio tuntuu auttavan hetken, mutta sitten ei autakaan pidemmällä tähtäimellä. Mahdollisimman luonnomukaista ruokaa on tässä syöty. Sokerit oli pois melkein kokonaan silloin kun pienempänä pystyin määräämään täysin lapsen ruokavalion. Nyt kun lapsi vetää jäätelöä ja karkkeja kavereilla ja viikkorahoillaan, ei iho ole sen pahempi. Mutta auta armias kun lapsi on käynyt uimassa järvivedessä, on iho kamala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sehän tässä on ongelma, kun yrittää etsiä minkä ruoka-aineen yliherkkyys oireet aiheuttaa. Lapseni on 12 vuotias ja 12 vuotta ollaan tuota ruokavaliota rukattu. Joku ruokavalio tuntuu auttavan hetken, mutta sitten ei autakaan pidemmällä tähtäimellä. Mahdollisimman luonnomukaista ruokaa on tässä syöty. Sokerit oli pois melkein kokonaan silloin kun pienempänä pystyin määräämään täysin lapsen ruokavalion. Nyt kun lapsi vetää jäätelöä ja karkkeja kavereilla ja viikkorahoillaan, ei iho ole sen pahempi. Mutta auta armias kun lapsi on käynyt uimassa järvivedessä, on iho kamala.
No annanpa yhden ehdotuksen, jonka kaikki tietenkin tyrmää.
Syökää rasvaa, eläinrasvaa, keitä luista liemiä ja käytä ne ruuanlaitossa.
Atopia elää ihmisen mukaan. Joskus se ei oireile. Joskus se räjähtää silmille. Toisinaan joku ruoka tai aine pahentaa sitä. Sitten taas ei tapahdu mitään.
Kaikista paras suhtautuminen on se, että hyväksyy asian. Eikä stressaa. Eikä ajattele, että jossain on olemassa täydellinen, jumalallinen hoitotapa/ruokavalio/jotain ja sen jälkeen kaikki on täydellistä. Ei ole.
Atopia on kuin elämä. Se on välillä paskaa ja välillä hyvää. Kyllä sen kanssa jaksaa ja pärjää. Hei, se ei ole syöpä! :)
Vierailija kirjoitti:
Atopia elää ihmisen mukaan. Joskus se ei oireile. Joskus se räjähtää silmille. Toisinaan joku ruoka tai aine pahentaa sitä. Sitten taas ei tapahdu mitään.
Kaikista paras suhtautuminen on se, että hyväksyy asian. Eikä stressaa. Eikä ajattele, että jossain on olemassa täydellinen, jumalallinen hoitotapa/ruokavalio/jotain ja sen jälkeen kaikki on täydellistä. Ei ole.
Atopia on kuin elämä. Se on välillä paskaa ja välillä hyvää. Kyllä sen kanssa jaksaa ja pärjää. Hei, se ei ole syöpä! :)
Eikä siitä tarvitse kärsiä, syömällä siitä pääsee eroon.
Vierailija kirjoitti:
[
Ruualla nimenomaan on vaikutus atopiaan.
Kun olen näin viisas, niin kerropa millainen ruokavalio parantaa tai pitää kurissa atopian?
En ole ap, mutta jos henkilöllä on allergiaoireena tai yliherkkyysoireena atooppinen ihottuma, näiden aineiden välttäminen rauhoittaa ihon. Toki atopia puhkeaa heti uudelleen, jos ottaa nämä ruuat takaisin käyttöön. Itselläni atopiaa ja muuta ihottumaa aiheuttaa maitoproteiini, kananmuna, nikkeli, villakankaat/niiden säilöntäaineet, tietyt pesu- ja puhdistusaineet, eräät painomusteet ja kangasvärit, shampoiden ja hoitoaineiden jotkut lisäaineet.
Nuo ruoka-aineet eliminoimalla pääsin myös viikottaisista pahoista päänsäryistä, voimien vaihtelusta (verensokeri?), ilma alkoi kulkea paremmin keuhkoihin ylähengitysteistä ja siitepölyallergian oireet lievenivät. Eli minulle se satasen panostus kotitestiin maksoi itsensä erittäin hyvin takaisin, vaikka en lähtenyt siihen kovin isoin odotuksin ja jahkailin asiaa varmaan kuukausia.
Rypsiöljy pitää jättää pois ihan kokonaan. Huomaan ihoni ja suolistoni voivan paljon paremmin jos pystyn olemaan syömättä mitää missä on rypsiöljyä.
Nämä ruokajankkaajat elävät nykypäivää, jolloin kaikki mahdollinen pitää olla "hoidettavissa": ei voida hyväksyä sitä, että joskus ihminen nyt vaan kärsii tietystä jutusta lopun elämäänsä, halusi tai ei.
Ne voiteet atopian hoidossa on verrattavissa vaikkapa syvään haavaan ja sidetarpeisiin; ilmankin voi joo olla, mutta olo helpottuu huomattavasti jos ongelmaan saa hoitoa, aiheutti sen mikä tahansa.
Suomalaiset käyttävät paljon kaikenmaailman maitotuotteita. Maito on pahasta aikuiselle! Ennen vanhaan puhuttiinkin juuri _maitorupi-ihottumasta_ ja eiköhän se ollut juuri tuota atooppista ihottumaa? Maito muuttuu ihmisen kehossa limaksi (siksi flunssaisena ei maitoa suositella).
Itselläni todettiin muutama vuosi sitten laktoosi-intoleranssi eli maitotuotteet jäivät pois. Oloni parani huomattavasti ja jos hyvin harvoin syön esimerkiksi jädeä, otan aina laktoosinpilkkojatabletit.
Minulla on todella vaikea atooppinen iho - en muista oireetonta kautta olleen oikeastaan ikinä, vahva kortisonirasvakaan ei paranna täysin - ja tulee kamalan paha mieli tälläisistä ketjuista. Olen yrittänyt ihan kaiken, suunnilleen pelkällä rasvalla, valikoiduilla vihanneksilla ja kalalla elämisestä paleoon huomaamatta ikinä minkäänlaista eroa. Olo on kun syöpäpotilaalla jota kehotettaisiin syömään ruokasoodaa. Hormonien olen huomannut vaikuttavan vähän, ilman ehkäisypillereitä pakka räjähti täysin käsiin.
.
Joten ap, heitäpä sen kaiken parantavan ruokavaliosi tiedot tähän, yritän heti ja raportoin sitten miten elämäni on yhä ihan helvettiä. Ja ei, lapsia en hanki todellakaan ikinä koska en halua kellekään muulle tälläistä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vastaus on suoraan mänttien käsikirjasta. Epäilenpä, että kirjoittaja on joku typerä teini-ikäinen tai muuten sille tasolle jämähtänyt.
Jos mitään määrättyä ruokavaliota ei ole, niin miksi ihmeessä jankata oikein syömisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei väitetä, että johtuu huonosta ruokavaliosta. Kerrotaan vain, että sen voi hoitaa syömällä.
Kerrotko, mitä minun pitäisi syödä, tai jättää syömättä, että en enää saisi atooppista ihottumaa erilaisista siivous- ja pesuaineista?
Meillä on kolmelle lapselle annettu atooppinen iho diagnoosi.
Käytännössä rasvausta ym ihon hoitoa ei juurikaan tarvita kun "syylliset" on löydetty. Meillä atooppista ihottumaa aiheuttaa
- oma hiki yhdellä lapsella
- tekokuituisen vaatteet iholle vastattuna kakille kolmella, joskus jopa pesumerkintälaput liikaa iholle vastattuna
- kuminauhaan iholle vastattua
- vahapainatukset vaatteissa
- metalli nepparien taustat ja vetoketjut iholle vastattuna
- muovitettu frotee lakanankin läpi
- kipu, hampaan tulo, lähtö, korvakipu jne
- refluksi
- sopimaton ruoka (kaikilla eri ruoka- aineita joiden syöminen aiheuttaa ihottumaa).
Jos kaikki kunnossa niin atooppisen ihon takia pahimmillaan iho-osastolla viikonkin viettänyt lapsi ei tarvi kuukauteen minkäänlaista ihon rasvausta koska atopiasta ei tietoakaan.
Tsemppiä kaikille atopian kanssa taisteleville.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään allergioita vaikka atopia onkin. Ei myöskään lapsellani, jolle atopia periytyi. Ei myöskään hengitystiesairauksia tms. tai silmäoireita.
Pesen itse kropan pelkällä vedellä (kädet tietty saippualla vessakäynnin jälkeen ym.), päänahalleni käy tasan yksi, silikoniton rauhoittava shampoo. Etsin vuosia sopivaa kosteusvoidetta kasvoilleni, sitten löysin sellaisen- ja tietty se on vaikeasti saatava, todella kallis voide MUTTA ainoa kokeilemani voide joka imeytyy kunnolla eikä ärsytä ihoa. Usein suositellut kookosrasvat ym. jäivät vaan iholleni pyörimään, eivät imeytyneet ollenkaan... sitten taas kotimaiset "herkkäihoisten" rasvat saivat posket helahtamaan tulipunaisiksi ja ns. palamaan. Vaikeaa on.
Saako kysyä, mitä shampoota käytät? Luulin jo löytäneeni pelastuksen Erittäin Hienosta Suomalaisesta, mutta sekin on alkanut aiheuttaa kutinaa, jos en kynsillä "kuori" päänahkaa jokaisen pesun aikana.
Silikoni saattaa aiheuttaa kutinaa iholla. Joskus aiheuttaa, aina ei. Itse huomasin tämän kun laitoin silikonista hoitsikkaa pitkään tukkaan - selkä alkoi kutista siltä kohtaa missä märkä hoitoaineinen tukka makasi.
Itse vaihtelen jatkuvasti sampoita. Linna-sampoo toimii aina :) Se ei ärsytä. Välttelen hoitoaineita ja muotoilutuotteita. Ja kyllä, minulla on yhä pitkä tukka.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on todella vaikea atooppinen iho - en muista oireetonta kautta olleen oikeastaan ikinä, vahva kortisonirasvakaan ei paranna täysin - ja tulee kamalan paha mieli tälläisistä ketjuista. Olen yrittänyt ihan kaiken, suunnilleen pelkällä rasvalla, valikoiduilla vihanneksilla ja kalalla elämisestä paleoon huomaamatta ikinä minkäänlaista eroa. Olo on kun syöpäpotilaalla jota kehotettaisiin syömään ruokasoodaa. Hormonien olen huomannut vaikuttavan vähän, ilman ehkäisypillereitä pakka räjähti täysin käsiin.
.
Joten ap, heitäpä sen kaiken parantavan ruokavaliosi tiedot tähän, yritän heti ja raportoin sitten miten elämäni on yhä ihan helvettiä. Ja ei, lapsia en hanki todellakaan ikinä koska en halua kellekään muulle tälläistä ongelmaa.
Tsemppiä *halaa*
toinen atoopikko, I feel for you
Se mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle. Kaikkien atooppisesti oireileva iho ei varmasti parane tai edes hyödy ruokavaliosta, toki kiva niille jotka siitä apua löytävät.
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä, mitä shampoota käytät? Luulin jo löytäneeni pelastuksen Erittäin Hienosta Suomalaisesta, mutta sekin on alkanut aiheuttaa kutinaa, jos en kynsillä "kuori" päänahkaa jokaisen pesun aikana.
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta kirjoitin ketjuun itse aiemmin että samalla tavalla peseydyn ilman saippuaa ja laimennan shampoota jolla pesaisen nopeasti päivittäin. Olen käyttänyt viimeisen 17 vuotta H&S Cool Menthol Shampoota, ja kuivaamisen jälkeen laitan hiuspohjaan hieman Cutrin BIO0 Aktiivihoito seerumia. Käytän ts. sitä kuin hiusvettä. Molempia saa hyvin kaupoista, esim. Prismoista eikä ole järkyttävän kallista. Aktivihoitoa ei tarvitse hölvätä, muutama ruiskaus hiuspohjaan riittää ja kevyt hieronta siinä kaikki kun päivittäin laitan niin pullo kestää puolitoista kuukautta tai jopa hieman pidempään.
Olen myös huomannut, että lomilla kun peseydyn järvivedellä mökillä niin hiuspohja pitää siitä.
135, käytän XZ-merkin rauhoittavaa shampoota (vanilja-suklaa). En olisi uskonut markettishampoon käyvän, mutta näin kävi.