Atooppinen iho parantuu ruualla, ei voiteilla.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä toi minulle helpotuksen. Oleellistahan on osata olla yhtä aikaa ilman kaikkia niitä ruoka-aineita, jotka aiheuttavat oireita. Jos eliminoi yhtä kerrallaan, ei oletettavasti huomaa riittävän suurta eroa voinnissa, kun keho reagoi edelleen niihin, joita se saa.
http://www.food-detective.fi/yliherkkyys/mitae-on-ruokayliherkkyys/
Tässä ketjussa puhutaan atopiasta, ei ruoka-aineherkkyyksistä. Ja ennen kuin tuhlaa rahansa tähän tuotteeseen kannattaa googlettaa food detective reviews ja lukea myös ne kriittiset ja tieteelliset perustelut.
Monilla ihmisillä hoitamattomat ruoka-aineyliherkkyydet ja allergiat aiheuttavat atooppista ihottumaa. Miten eivät siis liity toisiinsa?
Joillakin atoopikoilla, ei kaikilla, on atooppisen ihottuman lisäksi erilaisia allergioita. Tällöin altistuminen kyseisille allergeeneille saattaa pahentaa ihottumaa.
On olemassa joukko aineita, jotka ärsyttävät herkkää atooppista ihoa ja joita on syytä vältellä.. Ärsytysoireet eivät ole allergiaa.
Atooppista ihoa ärsyttäviä tekijöitä ihon tulehduksen lisäksi löytyy meidän tavallisesta elinympäristöstä. Stressi pahentaa oireita, lämpötilan äkilliset muutokset ja oma hiki ärsyttävät herkkää ihoa.
Atooppista perimää ei voi muuttaa, mutta oireita voi ja kannattaakin hoitaa.
Muita hoitokeinoja atooppiselle ärtyneelle, tulehtuneelle ja kutiavallekin iholle löytyy lääkärin määräyksestä roppakaupalla.
Lääkevoiteista löytyy steroidi- eli kortisonivoiteiden lisäksi uudemmat steroidittomat muusivoiteet.
Ap voi lähettää atopialiitolle viestin, että päivittävät mm. noiden ohjeiden tilalle vain "ruokavaliolla voit parantaa kaiken". Vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atopia voi olla minulla monta vuotta poissa, mutta stressi yleensä aktivoi tilan. Olen löytänyt hamppuöljyn, kotimainen ja luomu, sillä olen saanut hyviä tuloksia. Iho rauhoittuu hetkessä eikä kortisonivoiteita tarvita! Hamppuöljyä voi myös syödä, maistuu pähkinäiseltä. Tosi hyvää salaateissa ja smooteissa. Saa luontaistuotekaupoista ja Prismoista.
Itse saan ihottumaa hamppuöljystä. Sen sijaan (luomu) kookosöljy sekä paksu risiiniöljy toimivat ihollani. En kyllä useinkaan jaksa öljytä koko kroppaa, mutta esim. kasvoilta voi putsata meikin kookosöljyllä ja toisinaan tehdä öljyhoitoja.
Varoituksen sana tähän: kookosöljy ei sovi kaikille, se voi aiheuttaa kutinaa tai ihon tukkeutumista. Toinen juttu on se, että risiiniöljy on todella paksua jankkia ja moni ei voi sietää sitä. Minä voin. Ihoni imaisee sen hetkessä esim. saunassa.
Reppana, yrität sitä rasvaa saada ulkoisesti :D:D:D
En keskustele tässä ollenkaan ruuasta. Meikki pitää poistaa iholta. Ja koska selvästi rakastat kaikkia huuhaa-asioita, niin kai tiedät vanhan uskomuksen risiiniöljystä? Kuinka se "imee myrkkyjä kehosta ja sisäelimistä" ;)
Aikamoista vastustusta herättää tieto, että ihosairaudesta pääsee syömällä. On ehkä helpompaa sitten käydä siellä apteekissa.
Vierailija kirjoitti:
"ennen kaikkea atooppinen ihottuma eli ekseema on tulehduksellinen sairaus" ... sokeri lisää elimistön tulehduksen tilaa. On olemassa tulehdusta estävä ruokavalio, jonka nimeä en muista. On ruoka-aineita jotka vähentävät elimistön tulehtuneisuutta ja niitä, jotka lisäävät tulehdusta. Myös stressi lisää tulehdusta.
Tarkoitatko autoimmuunipaleo-ruokavaliota? Minulla ainakin se on tuonut ihan selvästi avun atooppisen ihottuman kanssa. Siinä pointtina on juurikin vältellä ruoka-aineita, jotka aiheuttavat tuota tulehtuneisuutta tai ns. vuotavaa suolta. Aluksi ollaan 1-2 kk tosi tiukalla ruokavaliolla josta on pois esim. sokeri, viljat, alkoholi, maitotuotteet, kananmuna, palkokasvit ja pähkinät, lisäksi tietyt kasvikset ja mausteet. Eli käytännössä syödään lähinnä lihaa/kalaa ja sallittuja kasviksia. Sen jälkeen otetaan yksitellen takaisin ruoka-aineita ja katsotaan, mikä aiheuttaa oireita.
Hankaluus tuossa on, että ruokavalio on tosi rajoitettu, joten vaatii tosi paljon säätämistä ja miettimistä. Juhliin pakko olla omat eväät, koska ei ketään voi vaatia laittamaan noin rajoitettuja erikoisruokia.. Mutta kääntöpuolena se että minä ainakin sain selkeästi apua tuosta ja iho pysyy paljon paremmassa kunnossa, kun jaksan noudattaa ruokavaliota. Aina en jaksa ja se kyllä näkyy heti.
Joissain asioissa tullaan aina vähän jälkijunassa...
Itse en usko, että ravinnolla varsinaisesti voisi atopiaa parantaa (poistulukien ruoka-aineallergiset). Jos sen sijaan atoopikoilta tutkittaisiin enemmän allergioita, niin se varmasti vähentäisi atoopikkojen määrää, mikäli noudattaisivat allergiadieettejään.
Minulla ei ole mitään allergioita vaikka atopia onkin. Ei myöskään lapsellani, jolle atopia periytyi. Ei myöskään hengitystiesairauksia tms. tai silmäoireita.
Pesen itse kropan pelkällä vedellä (kädet tietty saippualla vessakäynnin jälkeen ym.), päänahalleni käy tasan yksi, silikoniton rauhoittava shampoo. Etsin vuosia sopivaa kosteusvoidetta kasvoilleni, sitten löysin sellaisen- ja tietty se on vaikeasti saatava, todella kallis voide MUTTA ainoa kokeilemani voide joka imeytyy kunnolla eikä ärsytä ihoa. Usein suositellut kookosrasvat ym. jäivät vaan iholleni pyörimään, eivät imeytyneet ollenkaan... sitten taas kotimaiset "herkkäihoisten" rasvat saivat posket helahtamaan tulipunaisiksi ja ns. palamaan. Vaikeaa on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä toi minulle helpotuksen. Oleellistahan on osata olla yhtä aikaa ilman kaikkia niitä ruoka-aineita, jotka aiheuttavat oireita. Jos eliminoi yhtä kerrallaan, ei oletettavasti huomaa riittävän suurta eroa voinnissa, kun keho reagoi edelleen niihin, joita se saa.
http://www.food-detective.fi/yliherkkyys/mitae-on-ruokayliherkkyys/
they keep calling the Food Detective a food intolerance kit. It isn't. It tests for protein antibody reactions. Not the same...
Makers of Food Detective are Cambridge Nutritional Sciences CNS), which has done this testing for several years if you mail them a sample of your blood. And the British newspapers have not been kind to CNS.
In You and Yours on Which? Investigation into Food Intolerance Tests, Dr. Mike Walker of CNS reveals that the tests don't test for IgE, the antibody that causes true allergies. It tests for IgG, an antibody which causes hypersensitivities. Some researchers do lump the various antibody reactions together as allergies, some don't. All, to my knowledge, agree that only IgE reactions cause the anaphylactic reactions that are the ones to take most seriously.
Tests on similar testing kits have a large fail sign pasted on them. As Jenny Hope reported in The Daily Mail:
The tests found a total of 183 intolerances, even though the researchers had just one medically confirmed allergy and one already recognized food intolerance between them.
Different test results were produced from identical blood and hair samples sent to the same company under different names. There was little or no overlap of test results from different companies for the same researcher.
Kannattaa googlettaa..
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ja tietty ruokavalio tukee ja auttaa mutta ei poista eikä paranna.
Tämä on totta, itselle sopimattomien ruoka-aineiden jättäminen ruokavaliosta vaikuttaa kyllä, mutta ei poista kuitenkaan ongelmaa. Esim. lapsilla tarvitaan edelleen pari erilaista kortisonivoidetta + muut voiteet, että saa ihottumat pois, mutta kutina ja ihon raapiminen vähenee tiukalla ruokavaliolla. Kun kortisonivoiteista pitää taukoa, ihottumat palaavat.
Kortisonilla ja voiteilla hoidetaan oireita, ruokavaliomuutoksella puututaan oireiden syyhyn.
Mulla se parantui oikealla ruokavaliolla ja kesäisellä auringonpaisteella. Voiteita käytin aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään allergioita vaikka atopia onkin. Ei myöskään lapsellani, jolle atopia periytyi. Ei myöskään hengitystiesairauksia tms. tai silmäoireita.
Pesen itse kropan pelkällä vedellä (kädet tietty saippualla vessakäynnin jälkeen ym.), päänahalleni käy tasan yksi, silikoniton rauhoittava shampoo. Etsin vuosia sopivaa kosteusvoidetta kasvoilleni, sitten löysin sellaisen- ja tietty se on vaikeasti saatava, todella kallis voide MUTTA ainoa kokeilemani voide joka imeytyy kunnolla eikä ärsytä ihoa. Usein suositellut kookosrasvat ym. jäivät vaan iholleni pyörimään, eivät imeytyneet ollenkaan... sitten taas kotimaiset "herkkäihoisten" rasvat saivat posket helahtamaan tulipunaisiksi ja ns. palamaan. Vaikeaa on.
Totta helvetissä se on vaikeaa noin. Miksi et halua tehdä toisin?
Mulla ainakin atopia on pahimmillaan stressatessa ja kesällä kuuman vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalääkärit vauhdissa. Uskon että voi rasitusta välttäen ( tässä mainittu mm ruoka, imetys..) helpottaa. Mutta ei geenivirheet kovin " parane".
T. Atooppinen täysin allergiation!
Onko sinulla testattu allergia joka ikiselle ruoka-aineelle? Vai miten voit sanoa varmuudella olevasi täysin allergiaton?
Ei tietenkään. Jos voin syödä kaikkea ilman erityisiä oireita ( maitoni on laksootitinta periaatteella yritys&erehdys), miksi haluaisin maksaa jostain turhista testeistä?!?
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut avenen creme peaux intolerantes riche/rich voidetta kasvoille ja kaulan iholle? Sitä saa apteekista, aika hintava n.25€/50ml. Itselleni se on juuri se ainoa tuote, joka ei ärsytä ihoa. Siinä on minimoitu raaka-aineet, eikä ole säilöntäaineita, kun se rasvaputeli toimii jonkinlaisella tyhjiö menetelmällä. On kehitetty atooppiselle ja herkälle iholle. Ei siis korvaa kortisonia tai protopiciä, mutta on ihon kuntoa ylläpitävä perusvoide. Saman merkin cold cream-voide ei esimerkiksi sovi iholleni.
Vierailija kirjoitti:
Joissain asioissa tullaan aina vähän jälkijunassa...
Itse en usko, että ravinnolla varsinaisesti voisi atopiaa parantaa (poistulukien ruoka-aineallergiset). Jos sen sijaan atoopikoilta tutkittaisiin enemmän allergioita, niin se varmasti vähentäisi atoopikkojen määrää, mikäli noudattaisivat allergiadieettejään.
Juuri näin. Ongelma on siinäkin, että allergiatesteissä tutkitaan IgA vasta-aineita, kun taas nämä yliherkkyysvasta-aineet ovat IgG vasta-aineita ja vaativat toisenlaisen testin.
Vierailija kirjoitti:
Kortisonilla ja voiteilla hoidetaan oireita, ruokavaliomuutoksella puututaan oireiden syyhyn.
Näinhän se on, mutta av-mammat haluaa mieluummin lääkettä kuin korjausta syömisiin. Jonkun kerran olen tämän huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Syön vehnätöntä, viljatonta, luomua ja lihatonta ja en syö lisättyä sokeria tai käytä maitotuotteita. Syön paljon hyviä rasvoja ja sopivasti hiilareita. 10 kertainen annos d-vitamiinia ja 3l vettä päivässä. Silti iho räjähtää käsiin,ellen käytä voiteita.
Liha ei aiheuta allergiaa, joten sitä kyllä kannattaisi syödä, koska ruokavaliosi on noin rajoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalääkärit vauhdissa. Uskon että voi rasitusta välttäen ( tässä mainittu mm ruoka, imetys..) helpottaa. Mutta ei geenivirheet kovin " parane".
T. Atooppinen täysin allergiation!
Onko sinulla testattu allergia joka ikiselle ruoka-aineelle? Vai miten voit sanoa varmuudella olevasi täysin allergiaton?
Ei tietenkään. Jos voin syödä kaikkea ilman erityisiä oireita ( maitoni on laksootitinta periaatteella yritys&erehdys), miksi haluaisin maksaa jostain turhista testeistä?!?
Sori; laktoositon
Ei siihen ruokavalioon mitään nimeä tarvitse. Jättää vain sokerin syömättä ja alkaa syömään oikeaa rasvaa.