Atooppinen iho parantuu ruualla, ei voiteilla.
Kommentit (146)
Palstalääkärit vauhdissa. Uskon että voi rasitusta välttäen ( tässä mainittu mm ruoka, imetys..) helpottaa. Mutta ei geenivirheet kovin " parane".
T. Atooppinen täysin allergiation!
SIis syömällä oikein atooppinen iho alkaa esim. ruskettua auringonvalossa?
Ei oman kokemuksen mukaan. Syön aivan samaa ruokaa kuin aina ja ihoni räjähtää, kun on talvi ja paranee kun saa aurinkoa. Lisäksi se räjähtää täysin, kun teen siivoustöitä. Jos atopia olisi ruokavaliosta kiinni, niin eikö sen tasapaksusti pitäisi aina olla pahana ilman ulkopuolisia vaikutteita.
Täällä on kyllä puurot ja vellit ihan sekaisin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille nimenomaan korostettiin, että atopia, allergia ja astma ovat saman asian eri ilmentymiä. Mutta ruuasta ei puhuttu mitään. Eli miten atoopikon pitäisi syödä?
Monelle maito aiheuttaa näitä ongelmia. Tein testin, ja veressä oli erittäin paljon maidon IgG-vasta-aineita (yliherkkyyttä merkitsevät vasta-aineet, ei allergiaa). Kun lopetin kaiken maitoproteiinin käytön, en ole tarvinnut aiemmin satunnaisesti käyttämiäni astmalääkkeitä, ei yhtään limaa pilkkovaa lääkettä tai Nasonexia, ei yhtään antibioottikuuria hengitystie- ja korvaongelmiin ja haavaista atopiaa vain 5-10 % aiempaan verrattuna.
Millä teit testin? Jos teit sen Food Detective -testin, niin se ei mittaa verestä IgG-vasta-aineita vaan IgE-aineita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atooppinen iho on eri asia kuin ruoka-aineyliherkkyys tai muu allergia.
Ravinto voi auttaa oireiluun, mutta ei se poista juurisyytä. Kun se on geeneissä.
Miksi mulla tulee aina atooppista ihottumaa, jos syön ruokia joille olen allerginen? Muulloin iho on täysin hyvinvoiva.
No, älä syö ruokia, joille olet allerginen. Näin hoidat ruoka-aineallergian. Se ei silti poista atopiaa. Atooppinen iho on geeneissäsi ja ekseema voi tulla ruuan / allergeenien lisäksi ihan muistakin syistä. Jopa ilman erityistä syytä. Tai vaikkapa stressistä. Atooppinen iho ei ole samanlainen kuin normaali, terve iho.
Miksi minulla ei muulloin ole atopiaa/ihottumaa? Et vastannut tähän. Ei stressi tai mikään muukaan aiheuta minulle ihottumaa, ainoastaan niiden ruokien (vahinko)syöminen joille olen allerginen. Monella tutullani tai heidän lapsillaan on sama kokemus.
Minusta atopia vaikuttaa enimmäkseen allergiaoireelta, eikä miltään omalta sairaudeltaan.
Jos sinulla ei juuri nyt ole atooppista ekseemaa, se ei muuta sitä tieteellistä faktaa että atooppinen iho on geeneissäsi. Ekseemat menevät ja tulevat miten sattuu. Välillä voi olla jopa kymmeniä vuosia "tervettä elämää" ilman mitään ruokavaliomuutoksia ja sitten se tas kiskee.
Atopia ei todellakaan ole "allergiaoire".
Hmm. Lapsellani on atooppinen iho, joka oireilee stressissä. Työkaverilla on sama. Kun stressi loppui, iho parani päivässä.
Ongelma on, että stressiä ei yleensä voi välttää.
Vierailija kirjoitti:
Palstalääkärit vauhdissa. Uskon että voi rasitusta välttäen ( tässä mainittu mm ruoka, imetys..) helpottaa. Mutta ei geenivirheet kovin " parane".
Onko sinulla testattu allergia joka ikiselle ruoka-aineelle? Vai miten voit sanoa varmuudella olevasi täysin allergiaton?
Minusta sekä ruokavalio että kunnolliset, reseptillä saatavat voiteet ovat tärkeitä juttuja molemmat atopian hoidossa. Itselläni on atooppinen ihotyyppi joka pysyy kurissa kesäisin itsestään, mutta talvisin kuivia, kutisevia läiskiä tulee sinne sun tänne ja ilman rasvaa olo on todella tukala (iho ei pelkästään kutise vaan menee aivan kuivaksi näiltä alueilta). Tyttärelläni on koko vatsan peittävä atopiaihottuma, ja se on todella hyvässä kunnossa nyt kesällä mutta talvella oli niin karhean kuiva että teki pahaa koskea siihen- vaikka rasvasimme joka ikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ei oman kokemuksen mukaan. Syön aivan samaa ruokaa kuin aina ja ihoni räjähtää, kun on talvi ja paranee kun saa aurinkoa. Lisäksi se räjähtää täysin, kun teen siivoustöitä. Jos atopia olisi ruokavaliosta kiinni, niin eikö sen tasapaksusti pitäisi aina olla pahana ilman ulkopuolisia vaikutteita.
Jos söisit toisin, niin et saisi atopiaa missään olosuhteissa.
Kerrankin järkevää keskustelua atopiasta, kiitos siitä.
Mutta mitä sitten pitäisi syödä? Olen jättänyt säilöntäaineet ja väriaineet minimiin - ei auttanut. Olen ollut gluteenittomalla - ei auttanut. Olen ollut maidottomalla - ei auttanut. Myöskään herkkulakot eivät ole auttaneet.
Tällä viikolla aloitin paleon, aluksi helpotti, nyt alkaa näkyä taas punoitusta. Kaikilla dieeteillä olen kyllä laihtunut, mutta iho ei reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla testattu allergia joka ikiselle ruoka-aineelle? Vai miten voit sanoa varmuudella olevasi täysin allergiaton?
En ole tämä kirjoittaja, mutta minulle on tehty laajasti erilaisia allergiatestejä. Voin paremmin kun välttelen esim. siitepölyjä ja omenaa. Ensimäinen oireilee hengityselimissä ja jälkimmäinen iholla ja kurkussa. Näiden välttelystä huolimatta minulla on myös atooppinen iho ja toisinaan atooppista ekseemaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin järkevää keskustelua atopiasta, kiitos siitä.
Mutta mitä sitten pitäisi syödä? Olen jättänyt säilöntäaineet ja väriaineet minimiin - ei auttanut. Olen ollut gluteenittomalla - ei auttanut. Olen ollut maidottomalla - ei auttanut. Myöskään herkkulakot eivät ole auttaneet.
Tällä viikolla aloitin paleon, aluksi helpotti, nyt alkaa näkyä taas punoitusta. Kaikilla dieeteillä olen kyllä laihtunut, mutta iho ei reagoi.
Oletko nyt aikuisten oikeasti tosissasi? Järkevää?
Kohta joku laittaa tähän itseoppineiden raakasuklaa-viherpirtelömiesten hihhulilinkkejä ja ohjaa heidän neuvontaansa. Minä neuvon: älä usko kaikkea.
Mun lääkäri sanoi, että atopia on autoimmuunisairaus jota ei paranneta elämäntavoilla. Mulle kun tulee märkivää ihottumaa, ei auta muu kuin vahvat kortisonivoiteet. Mulla atopia näkyy vain ihossa. Lääkäri sanoi että mun perimällä voi levitä hengitysteihin. Sitä voi ehkäistä terveellisillä elämäntavoilla.
Siskolla on tosi paha atooppinen iho ja se halkeilee jos ei rasvaa.
Joillain ihmisillä voi olla atopiaa ilman allergioita. Suurimmalla osalla ei, mutta allergioita vaan vähätellään rajusti, jotta saataisiin tilastot näyttämään paremmilta. Allergisten sairauksien määrä on räjähtänyt kasvuun, eikä sille osata tehdä mitään koska syitä ei tunneta tarkkaan. Sairauksien vähättelyllä ja hoitamatta jättämisellä saadaan näin hetkeksi "helpotusta".
Vierailija kirjoitti:
No minulla on ruoka-aineyliherkkyyksien lisäksi myös allergiaa pesuaineille ja tiskiaineille jne. eli joo, kyllä iho protestoi, jos en suojaa sitä hyvin tai käytä tiettyjä aineita.
Ja joku kysyi ruskettumisesta. Ei, en rusketu vieläkään, mutta kipeät haavat ovat poissa ja iho ei ole rahisevan kuiva vaan kosteampi ja kimmoisampi.
En käytä mitään öljy- tai rasvalisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tämä kirjoittaja, mutta minulle on tehty laajasti erilaisia allergiatestejä. Voin paremmin kun välttelen esim. siitepölyjä ja omenaa. Ensimäinen oireilee hengityselimissä ja jälkimmäinen iholla ja kurkussa. Näiden välttelystä huolimatta minulla on myös atooppinen iho ja toisinaan atooppista ekseemaa.
Niin, olet siis allerginen atoopikko kuten suurin osa atoopikoista. Atopia on yksi allergiaoire.
Kortisoneja käyttäville vinkkinä, että nykyisin voi kokeilla myös takrovoiteita. Mieluimmin pimeän aikaan, talvemmalla, koska silloin pitää välttää auringonvaloa.
Itse sain vuosia vaivanneen kroonistuneen ihoalueen kuntoon takrolimusiinivoiteella. Käytän myös kortisonia tarvittaessa muualle. Tällä hetkellä tilanne aika hyvä.
Miksi minulla ei muulloin ole atopiaa/ihottumaa? Et vastannut tähän. Ei stressi tai mikään muukaan aiheuta minulle ihottumaa, ainoastaan niiden ruokien (vahinko)syöminen joille olen allerginen. Monella tutullani tai heidän lapsillaan on sama kokemus.
Minusta atopia vaikuttaa enimmäkseen allergiaoireelta, eikä miltään omalta sairaudeltaan.